Vă rog să admirați pofta mea de mîncare

1

Dmitri Miticov e un poet care se joacă de-a identitățile; a debutat în volum cu numele său din buletin, apoi și-a construit un avatar care publica pe Internet cu totul altfel de texte. A reușit să se ascundă în spatele noii identități cîțiva ani și a stîrnit curiozitatea cititorilor de poezie. Acum, fără să-și mai schimbe numele, s-a reîncarnat într-o formulă nouă – o voce sceptică și cerebrală ia, ca un Wittgenstein și ca un true detective, la interogat discursurile suspecte; și nimic nu scapă sub privirea lui atinsă de depresia maturității, încercănată de rate eterne la bănci.

 

 

Mari drame nu

 

E multă suferință în lume,

dar și în filmele coreene.

 

Ce nevoie să ai de marile drame

cînd și un bec aprins pe stîlp

peste fierul forjat

rupe miocardul.

 

Cîte nume de boli ți-ar fi necesare

ca să fabrici lirism.

Lirism e să îi spui te voi iubi pînă cînd o să mor.

Dar cum ar fi să mori chiar acum.

Uite cît lirism.

 

Și tot despre cupluri. El spune obișnuința e ideal

proiectat în R la a doua, spațiu

2D domestic și tihnă.

Eu zic ăsta-i tetris.

 

Cît să trăiești și cu tetris.

 

Şi înainte de maidanul liric ce mai era. A da, copilăria

Street Fighter la mașinuțe: mîna pe manetă e dibăcie.

 

Ești Ryu în săritură decisivă

şi realizezi că da există pericole reale, scheme

neaşteptate formidabile şi foarte foarte

multă suferinţă.

 

F-I-V

 

Spune cu mine: e din ce în ce mai rău. Şi acum

spune singur: e din ce în ce mai rău.

 

Cînd te-ai simţit bine ultima dată: în depăşire,

cînd soarele din retrovizoare a trecut pe sub soarele

din retrovizoarele lor.

 

Cînd te-ai simţit rău ultima dată, de exemplu acum.

 

De unde optimism și dezinvoltură,

cînd oricît ai munci la cubul Rubik, există undeva

un copil de zece ani care-l poate rezolva mai repede ca tine.

Respectul de sine și siguranța, de unde să faci

rost de ele, cînd în orice joc cel puțin o duzină de oameni

au trecut la nivelul următor.

Ce e umilința, e momentul cînd ți se explică îngăduitor

că totul nu-i decît o serie de algoritmi.

 

Gîndurile pozitive îţi vor schimba viaţa,

aşa ţi-au spus. Cum să ai succes: zece paşi siguri, au simţit

nevoia să adauge.

Gîndeşte-te la ceva frumos, de exemplu un cîmp cu maci.

 

Știu un loc în care există o gingășie irezistibilă

a felului în care poate ajunge la tine

mirosul de acetonă.

 

Ce scrie pe fişa medicală, scrie fără indicație chirurgicală.

Asta cum e. E bine, dar a sunat ca și cum ar fi rău.

Ce a zis el, a zis nu există remediu demonstrat a fi

eficient. Ce am zis eu, gîndurile pozitive

îţi vor schimba viaţa nu.

 

Cum să ai succes: gîndeşte-te la un cîmp cu maci. Şi acum

spune singur: e din ce în ce mai rău. Acum spune-o din nou

ca și cum ar fi ceva bun. Și dă-ne un semn

cînd ești pregătit să faci zece

paşi siguri.

 

Modul sarcastic

 

1.

Limbajul. Îl ai şi îl foloseşti

cu stîngăcie, ca pe o unealtă primitivă,

deteriorată şi imprecisă

al cărei scop s-a pierdut definitiv.

 

El spune trebuie să mergem la cumpărături,

ea spune trebuie să facem curăţenie,

dar ei vor să spună

ce mai putem face de aici, de aici

nu mai putem face nimic.

 

Cineva te întreabă ce faci, îi răspunzi – bine.

Dar bine ultima dată a fost cînd.

E exact aşa cum te-au învăţat: deşi pare simplu,

întelesul comunicării este mult mai complex

şi plin de substrat.

 

Limbajul. Vor veni cîndva nişte oameni

să-l şteargă de praf

cu nişte pensule mici.

 

Cum se numeşte asta, se numeşte grijă, se numeşte

afecţiune, ba nu, se numeşte arheologie.

 

Se ia limbajul, se face din el

un cărucior ponosit

şi se împinge cu piciorul pe scări.

 

Acum să te văd ia limbajul fă din el un gest.

 

2.

Gesturile. De unde vin ele

şi încotro se duc. Care-i logica lor.

 

Te aşezi cuminte pe banchetă,

în compartiment, îţi pui palmele pe genunchi.

Dar înainte de asta ce-a fost. A fost o fetiţă

care te-a întrebat ce faci gîscanule.

O fetiţă de cinci ani care ţi-a zis regula permite

un singur monstru pe clădire, unul

din voi trebuie să coboare.

Dar înainte de asta ce-a fost.

 

Ai luat-o pe scurtătură, nişte copii s-au ferit

din calea maşinii şi te-au împuşcat cu pistoalele lor

cu apă. Ai ridicat mîinile de pe volan, te-ai predat.

Te-ai lăsat într-o parte, rănit, cu capul sub torpedou.

Au rămas în urmă, înmărmuriţi. Unde-i logica.

 

Logica. Vor veni şi după ea

cîţiva oameni

cu nişte pensule mici.

Îi vom urmări curioşi, cu admiraţie.

 

3.

Admiraţia. O treabă foarte delicată

s-o manevrezi.

 

Pe cine să admirăm,

să-i admirăm pe aceşti oameni

care au adoptat un copil

pentru că nu puteau avea unul.

Să admirăm necondiţionat satisfacerea

acestei nevoi.

 

Ajunşi în acest punct vă rog să admiraţi

cu aceeaşi înverşunare şi

pofta mea de mîncare.

 

Pe cine să mai admirăm, să-i admirăm

pe toţi aceşti oameni care şi-au recăpătat credinţa

în divinitate după ce toate celelalte opţiuni

au fost epuizate.

 

Credinţa. O soluţie de luat în seamă

dacă eşti foarte bolnav

sau pe moarte.

 

Evoluţia. Iată la ce s-a ajuns, e în firea lucrurilor.

Ce trebuia să fie aranjarea bretonului cu mîna

se face o aplicaţie nouă pe telefon.

Ce trebuia să fie psalm încărcat de emoţie

se face un cazan de sarcasm.

Unde trebuia să fie o figură de stil

apare o definiţie.

 

4. Definiţiile. Aşa o pacoste

să ţii cont de ele,

cînd se tot modifică.

 

Ce e frica. Mergi şi mergi şi mergi,

ajungi în pădure, te aşezi pe iarbă, între copaci

şi aştepţi să se întunece, s-a întunecat. Uite frica.

 

Ce e memoria. Vine cineva şi te întreabă

mai ţii minte şi tu zici da.

Ce e memoria.

Cu o săptămînă în urmă ţi-ai văzut tatăl, aţi vorbit,

azi te întorci acasă, nu-l mai găseşti nicăieri

şi nici n-o să-l mai. Unde-l cauţi.

 

Ce e arheologia. Au vrut să facă o staţie de metrou,

dar au zis stop, au venit nişte oameni să cureţe

praful cu nişte pensule mici.

Ce e arheologia. Au făcut provizii și arme, trec patru mii de ani

şi vin unii cu un excavator să facă o staţie de metrou.

 

Ce e adevărul. Staţi unul lîngă altul

fără să vă spuneţi nimic, apoi pe neaşteptate ea spune

ce cald e afară şi tu spui adevărat.

Ce este o definiţie, e părerea ta despre un lucru

la un moment dat.

 

Definiţiile. Cu momentele lor

de utilitate incontestabilă.

Mă întrebi cum mă simt, mă întrebi

ce mai putem face de-aici.

Acum ce-o să spun. Pentru mine

cred că a trecut vremea răspunsurilor

palpabile. Ocrotesc un smoc de iarbă

la marginea terenului viran făcut din toate definiţiile

impecabile.

 

Kleine kamera

 

Sistemul de navigaţie ne-a spus să fim atenţi

la kleine kamera.

Ne-am uitat în toate părţile, agitaţi,

dar n-am văzut kleine kamera, doar

cauciucuri de tir înfipte în gard

şi ieşiri de urgenţă.

 

Kleine kamera, kleine kamera,

ce-ai de gînd cu noi?

 

La micul dejun am ras tot ca lăcustele.

Vezi că ţi-a rămas nişte unt pe obraz,

şi am dat să te şterg, dar nu era unt,

era o liniuţă de soare

care se strecurase prin storurile lăsate.

 

Liniuţă de soare, ce vrei, liniuţă de soare,

să faci din noi?

 

La 15 kilometri de Praga, din pădurea de pini

a ieşit un fluture alb care a trecut

de pe prima bandă pe banda a doua

prin faţa maşinii, nestingherit.

 

Fluture, ce vrei să faci

fluture, ce vrei

fluture?

 

Foto: pictură de Tristan Prigott

 

Citiți și:

Silent Disco


Un comentariu

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger