Ziua Oamenilor Singuri este o inițiativă lansată de studenții chinezi în anii ’90, ca replică la Valentine’s Day. Sărbătorită pe 11.11, cifră a cărei simbolistică trimite la oamenii fără parteneri, această zi a devenit treptat o explozie de cumpărături online, concurând cu altă ”sărbătoare” modernă americană: CyberMonday, cea mai profitabilă zi de cumpărături, care dă startul maratonului de daruri pentru Crăciun.
La ultima ediție a ceea ce liderul unei companii chineze a numit ”cea mai mare orgie a cumpărăturilor online din toate timpurile,” până și cei mai pesimiști comercianți virtuali au fost nevoiți să se răzgândească. În primele 13 ore de la declanșarea simbolică a Zilei Oamenilor Singuri, cele 50.000 de firme care își vând produsele pe platforma Alibaba, cea mai mare platformă de comerț electronic din China, au avut încasări de peste 1,6 miliarde de dolari. Această sumă depășește deja suma totală a cumpărăturilor făcute de Cyber Monday, respectiv 1,25 miliarde de dolari.
China are, de altfel, cea mai numeroasă populație online, numărând 538 de milioane de cetățeni conectați, din care cifra cumpărătorilor online este estimată la 193 de milioane, față de cei 170 de milioane de cumpărători americani. Deși pe primele două locuri în clasamentul shoppingului virtual se află încă SUA și Japonia, chinezii câștigând, în medie, mai puțin decât americanii și japonezii, predicțiile arată că locul întâi va aprține Chinei în 2015. Cum cererea pentru produsele chinezești a scăzut pe plan extern, Partidul Comunist intenționează prin cea mai nouă strategie a sa să impulsioneze comerțul electronic intern, norma pentru 2015 fiind stabilită la 2,9 trilioane de dolari, de patru ori mai mult decât în 2010.
Suprapunerea Zilei Oamenilor Singuri cu cea mai profitabilă zi pentru comercianții virtuali este încă interpretabilă, unii analiști punând-o pe seama statisticilor demografice și economice. Cei mai înfocați adepți ai replicii la Valentine’s Day sunt studenții, care câștigă mai bine și fac mai multe cumpărături pe internet. De asemenea, sărbătoarea este celebrată după ziua de salariu, imediat în apropierea sezonului rece, când oamenii trebuie să își aprovizioneze garderoba. Spre deosebire de alte celebrări chineze, Ziua Oamenilor Singuri nu presupune alte cheltuieli mari, cum ar fi deplasările în vacanțe, ceea ce duce la creșterea bugetului de cumpărături. De asemenea, nu este de neglijat „cârligul” romantic al acestui moment, care, spun specialiștii, îi face pe oameni să fie mai generoși.
Bunurile vândute ieri în China au fost printre cele mai diferite, de la haine, cărți și mobilă, până la vouchere pentru restaurante și oferte turistice. Un dealer auto a oferit chiar un discount de 23% pentru mașinile BMW de lux comandate pe 11 noiembrie. Toate companiile de livrări din China au avut ieri pe teren 800.000 de angajați, dintre care 650.000 de persoane angajate special pentru această ocazie. Una dintre cele mai mari companii de curierat și-a crescut chiar temporar norma de lucru zilnică, de la 3 milioane, la 6 milioane de colete expediate.
Sursa: AP
Foto: Un bărbat și o femeie, participanți la una dintre cele mai mari petreceri matrimoniale organizate de Ziua Oamenilor Singuri în Shanghai. Ca răspuns la Sfântul Valentin, această sărbătoare îi invită pe oamenii singuri să cunoască alți oameni fără partener, având posibilitatea să-și facă reciproc daruri. Sursa: AP