Zborurile low-cost -știi în ce te bagi?

13

Mărturisesc, fac parte dintre cei care vânează super-promoțiile companiilor low-cost. Dacă găsesc bilete ieftine, nici nu prea contează destinaţia. Roma, Dublin, Napoli, Pisa, niciunul nu se găsea pe wish list-ul meu, dar dacă avionul costă mai puţin decât trenul de la Bucureşti la Timişoara şi înapoi, de ce nu? Doar fiecare oraş are farmecul lui, răbdare să ai să îl descoperi.

de Adriana (Viajoa)

Cârcotaşii ar putea spune: da, plăteşti puţin pe bilet, dar te usucă după bagajul de cală (care e, de multe ori, mai scump decât biletul în sine), mâncarea şi băutura din avion, rezervarea locurilor mai spaţioase dacă ai picioare mai lungi ş.a.m.d. Acum, sincer, pentru un zbor de două-trei ore care te costă câteva zeci de euro poţi să strângi din dinţi. Că nu păţeşti nimic dacă nu mănânci şi nu bei, poţi să îţi alegi un loc la margine de unde te întinzi şi pe culoar şi poţi să călătoreşti light, că doar e practic şi la modă.

Inconvenientele cu adevărat dureroase, pe care le-am simţit pe pielea mea în vară, sunt două: se poate schimba orarul de zbor şi se mai întâmplă să se anuleze curse. Iar când tu eşti într-un aeroport străin, aşteptând să te întorci acasă, şi constaţi că ţi s-a anulat cursa….well…poţi doar să speri într-o minune sau într-un card cu sute de euro pe el care să te ajute să te întorci în ţară.

Dar haideţi să le luăm pe rând.

Schimbarea orarului de zbor

În ultimii doi ani, de când călătoresc foarte des cu low-cost-urile, mi s-a schimbat doar de două ori orarul de zbor. Prima dată a fost decalat cu câteva ore, nimic grav. A doua oară, în vară, s-au schimbat zilele de zbor şi de unde îmi planificasem o vacanţă de 7 zile, m-am trezit că cei de la Wizz Air mi-au redus-o la 5.

Am primit un mail în care mi se aduceau la cunoştinţă schimbările, cu link către o pagină unde exista o singură opţiune: să le accept. Nu exista buton de “Nu sunt de acord”, “Renunţ la zbor” sau ceva de genul ăsta. Aşa că am pus mâna pe telefon şi am sunat la numărul indicat în mail, fără nici un rezultat. Părea să fie scos din funcţiune. Următoarea idee a fost să sun pe numărul lor cu suprataxă prin care se pot face rezervări, însă după ce m-au ţinut câteva minute bune în aşteptare am renunţat.

Reprezentanță în România nu păreau să aibă şi singura speranţă rămasă a fost să mă duc la aeroport să văd dacă găsesc pe cineva de la ei pe-acolo. N-am găsit, dar am dat de un tânăr operator de zboruri internaţionale care m-a ajutat deşi nu era treaba lui să facă asta. A sunat la Wizz Air şi a reuşit să-mi modifice rezervarea, fără costuri suplimentare, programând zborul de întoarcere cu 5 zile mai târziu decât mi-au propus (impus) cei de la Wizz.

7 zile s-au transformat în 11, dar a fost mai bine decât 5.

Care sunt riscurile într-o astfel de situaţie?

* dacă vă faceţi rezervări la ho(s)tel şi alegeţi o variantă “not refundable” (care e ceva mai ieftină, în general), puteţi să pierdeţi toţi banii. Sau mergeţi la noroc, sau puteţi să găsiţi variante de cazare cu “free cancellation”. Asta înseamnă, în majoritatea cazurilor, că nu plătiţi nimic dacă anulaţi rezervarea cu două zile înainte sau plătiţi doar prima noapte de cazare dacă anunţaţi cu mai puţin de două zile înainte.

* dacă vă luaţi bilete de avion ca să ajungeţi la vreo conferinţă sau la vreun concert, studiaţi şi alternativele: cu ce altceva mai puteţi să ajungeţi acolo, în cât timp şi cât costă? Să nu exagerăm cu drobul de sare, dar dacă pică, să fim pregătiţi 🙂 Trenurile, autocarele, maşina personală, toate sunt variante OK pentru distanţe nu exagerat de mari. În Italia n-aş merge cu autocarul două zile jumătate, dar ca să nu pierd un concert în Budapesta, m-aş urca în maşină şi aş porni la drum.

* dacă lucraţi într-una din companiile acelea în care concediul se programează din ianuarie pentru tot anul şi, o dată stabilit, nu se mai poate modifica, fie luaţi bilete de avion non-low-cost, fie vă gândiţi şi la alternative last minute în caz că, Doamne fereşte, apar modificări în orarul de zbor şi aflaţi de ele prea târziu.

Anularea cursei

Revenind la experienţa de astă vară, am petrecut 11 zile superbe în Toscana. În dimineaţa plecării mă gândeam că tare aş fi vrut să mai rămân acolo. Nici prin gând nu-mi trecea că peste puţin timp aveam să sper fix contrariul.

În aeroport era o învălmăşeală de nedescris. Erau zboruri întârziate şi mult mai multă lume decât putea să găzduiască în condiţii decente sala de aşteptare. Nici cursa noastră n-a făcut excepţie. Mai întâi 15 minute întârziere, 30, 45, o oră, o oră jumătate…după care puff, a dispărut de pe ecranul porţii de îmbarcare. Nici un anunţ, nimic.

Abia când ne-am întors la tabela cu plecări am văzut cuvântul magic: “CANCELED”. Câteva zeci de minute mai târziu ne-am trezit în aeroport, cu bagajele în braţe şi cu un formular care ne explica ce alternative avem. În jurul nostru, o masă de oameni nervoşi care au sărit să-i ia la bătaie pe reprezentanţii aeroportului care ne-au împărţit formularele, deşi ei nu aveau nici o vină că nu era nimeni de la Wizz să facă faţa mulţimii.

Atunci am constatat că lumea nu citeşte “Condiţiile de călătorie” înainte să facă rezervări sau să plece la drum. Degeaba visezi că o să trimită un avion special ca să te ia pe tine din aeroport sau că dacă nu pot să trimită un avion, o să-ţi rezolve cumva problema şi între timp o să aibă grijă de tine, nu cumva să-ţi lipsească ceva.

Adevărul e că dacă zborul a fost anulat “din motive în afara controlului companiei”, ai încurcat-o. Sunt două variante:

* îţi dau banii înapoi, dar dacă tu ai dat 50 de euro pe bilet, nu-ţi ajung nici pentru un sfert dintr-un bilet normal. Şi, în plus, nu ţi-i restituie pe loc.

* îţi oferă un loc la alte zboruri din acel oraş sau din apropiere, dacă sunt libere…

Am încercat să sunăm în România pentru reprogramarea zborului, însă pe roaming numărul trecut pe formular nu funcţiona. Nici la noi, nici la nimeni altcineva de acolo. Biletele companiilor non-low-cost începeau de la 500 de euro, de persoană, iar următorul zbor către Bucureşti, din Pisa, cu Wizz era peste două sau trei zile. Ulterior am aflat că toate zbourile Pisa – Bucureşti din luna respectivă erau full booked.

Ce poţi face într-o astfel de situaţie?

* înainte să plecaţi de acasă, rugaţi un prieten care se pricepe la telefoane să fie pregătit să facă o conferinţă internaţională 🙂 Mai exact, dacă păţiţi necazul, el să sune la call center-ul Wizz şi să facă o conferinţă în trei: el, Wizz şi voi. Noi aşa am reuşit să ne reprogramăm zborul.

* tot înainte de a pleca, uitaţi-vă ce alte zboruri mai are compania aeriană în ziua respectivă sau următoare şi din ce oraşe. E bine să aveţi o listă cu zboruri la voi dacă nu vă puteţi conecta cumva la net. Noi ne-am reprogramat pentru un zbor Roma – Bucureşti care era a doua zi. Asta după ce am cumpărat un card de internet din aeroport să vedem ce variante avem.

* păstraţi-vă bani pentru urgenţe. Noi de multe ori ne întoarcem acasă cu nici 5 euro în buzunare. Din fericire, atunci am avut ceva mai mulţi. Ca să ajungem în Roma a trebuit să luăm ultimul tren Pisa-Roma (circa 50 de euro de persoană) şi să dormim în gară până când au început să circule autobuzele până la aeroport. Dacă mai existau locuri la următorul zbor din Pisa, tot ne-ar fi trebuit bani de cazare şi masă, aşa că e bine să-i aveţi puşi deoparte.

* un card cu bani mai mulţi pe el, de care să vă atingeţi doar în situaţii de maximă urgenţă, vă poate oferi siguranţă că orice ar fi vă veţi întoarce acasă. Nu vă gândiţi că îi aveţi undeva acasă sau într-un cont pentru care n-aveţi card şi dacă se întâmplă ceva, vi-i trimit părinţii sau prietenii cumva. Nu o să vă convină să aşteptaţi după bani în astfel de momente.

Ştiu că, citind rândurile de mai sus, poate părea riscant să călătoreşti cu low-cost-urile, dar în realitate nu se întâmplă prea des astfel de incidente. Ştiu persoane care zboară de ani de zile şi nu li s-a anulat nicio cursă. Iar dacă totuşi aveţi ghinionul să vi se întâmple, dacă ştiţi ce aveţi de făcut şi vă păstraţi calmul, veţi găsi o soluţie.

Aşa că zboruri ieftine şi fără incidente neplăcute vă doresc!

Citește mai multe despre călătorii pe Viajoa.

Citiți și:

Serviți, vă rog: bilete de avion ieftine, super ieftine și mega ieftine

De ce nu îmi displac companiile aeriene ieftine

Cât de sigure sunt zborurile low cost?

Foto: Flickr/tupolev und seine kamera

Tags:



13 comentarii

  1. Metoda perfecta de calatorie pentru cine are “drogul” asta in sange, si niciodata suficienti bani: zboruri low-cost, si cazare no-cost. Pe cand un articol despre Couch Surfing? E cea mai tare inventie de la zborul low-cost incoace. Practic iti elimina costurile de cazare, si-ti da ocazia sa traiesti cu un localnic, CA un localnic, si sa vezi lucrurile altfel decat prin prisma clasica, turistica, oriunde te-ai duce. O experienta fantastica si oamenii participanti la proiect – in 99% din cazuri – niste minuni de oameni!

  2. Pai daca ai atatea retineri in privinta zborurilor low-cost si nu ai nici o destinatie europeana pe lista personala, de ce nu te plimbi prin tara cu caruta??????

  3. @Oly Intr-adevar, Couchsurfing-ul e o inventie minunanta si cei din comunitate au niste povesti de viata extraordinare. Noi, pe viajoa, am scris despre asta, am trei colege care aproape numai asa calatoresc 🙂 Sa inteleg ca il folosesti?

    @Carmen Am mai multe destinatii europene in care imi doresc foarte mult sa ajung. Barcelona si Amsterdam sunt numai doua dintre ele. Ce spuneam e ca daca prind oferte care-mi permit sa calatoresc ieftin nu spun NU niciodata unei destinatii 🙂

    Iar apropos de caruta, nu e o idee rea ca mijloc de transport pe la noi, in special pe acele drumuri in care-ti rupi masina in doua. Dar in lipsa de caruta merg si cu masina prin Romania si mi se pare ca avem o tara minunata, subapreciata de multi.

  4. @Adriana: am inceput anul trecut, si-n stil mare. Cu 2 zile inainte sa pic in New York, habar n-aveam unde o sa stau. M-am bazat exclusiv pe CS si, cum nu primisem nici o confirmare de la nimeni, am lansat un SOS pe canalul de “emergency requests NYC”. Cand deja ma vedeam dormind in Central Park, primesc un mesaj cu doar un numar de telefon si-un “suna-ma cand ajungi”. Iti dai seama ca daca eram un pic mai fricos, deja incepeam sa-mi fac scenarii de thrillere psihologice prin cap 🙂 dar am ajuns, am sunat…si-am petrecut cateva zile de vis intr-un oras de vis, in compania unor oameni super misto, bashca, am stat la etajul 19 intr-un zgarie-nori in Times Square. Couch surfingul e ca lozul in plic: nu stii niciodata ce castigi, dar oricat de mic e castigul, mereu te bucuri de el. Si partea frumoasa e ca eu, de exemplu, am avut ocazia sa vad toate chestiile super-turistice si mediatizate de acolo, fara sa stau la cozi de 3-4 ore alaturi de hoarde de japonezi cu camera de gat. Avand sprijinul “localnicilor” am ajuns mult mai usor in locuri pe care turistul obisnuit nu le are pe harta, dar care din punct de vedere al privelistii sunt echivalente cu cele la care stai uitat la cozi.

  5. Low cost – am facut-o odata: Cluj – Pisa: 84 lei dus-intors. De banii aia nici la TM nu mergi dus intors, nici macar cu “foamea”. Deci da, e bine sa fii pregatit sa iti pui 2-3 chestii intr-un rucsac si sa sari intr-un avion pt un weekend (mai) diferit.

    Legat de CouchSurfing … chiar daca nu am locuit la nimeni pana acum, de fiecare data cand am fost in orasul X am contactat pe cei de acolo. De obicei e o experienta culturala foarte interesanta, surferii gandind de obicei “in afara cutiei”. Adaugand si cunostintele de “localnic” … ce-ti mai poti dori?

  6. noi am fost cu Tarom din Londra si am descoperit ca nici astia nu aveau sediu in aeroport, ba se ocupau altii de romani. plus ca la wizz cu bilet normal ne-au trimis mail ca trebuie sa ne furnizam date suplimentare. si nimic nu functiona, mailu dat, doar normal nr de tel cu suprataxa, la care plateai 2 min obligatoriu…desi am ales un bilet normal wizz pt ca pleca dimineata, la care am mai adaugat ceva euro, telefonul. nu vreau sa ma gandesc in situatia ta. mereu plecam cu bani la noi de urgente, dar in aeroport la ce costuri sunt, comision de pe card, exchange…poate o apa, sandwich…mai platesti un bilet de avion si in 2 cheltuielile se aduna. netu e mereu util in orice situatii. si e bine sa ai un plan de acasa. vara trecuta blue airul facea escale la bruxelles neanuntate…si nu lasati urgenta pe ultima suta de metri! va duceti la un concert care incepe la 7 seara si voi va programati sa ajungeti la 5 seara! daca intarzie zborul ati pierdut concertul si banii dati!plus ca distantele in afara sunt altele, esti intr-o tara noua, mai greu cu orientarea, cere timp! toate astea trebuie calculate de acasa!

  7. deci e clar ca esti platit de Blue Air! Se vede pe fata ca incercati sa puneti la zid Wizz Air, dar e un gest mizerabil, cu care ne-am obisnuit. Eu personal decate ori am fost tepuit de Blue Air, m-am saturat si am renuntat. E frumos sa vezi zborul de la Wizz plecand in timp cu o aeronava noua si tu saracul tot astepti sa te urci in taraboanta de la Blue, constatand ca in loc sa ajungi unde trbuia, mai intai ajungi la Tanda, apoi la Manda si daca esti baiat cuminte si nu cracnesti mai ai norocul sa ajungi(poate) si la destinatia ta. Rusine pentru ceea ce ai scris!

  8. Astea sunt povesti cu pesti… Pai ce ati descris aici se intampla la Blue Air, pentru ca ei sunt compania cea mai de balega din Romania. Pe langa asta, nici macar nu se poate numi low-cost, cand Ryanair zboara din Constanta cu 5 euro catre Bologna sau Pisa. Aia este o cursa low-cost. Eu cred ca am sarit suta de zboruri cu Ryanair, dar zborul s-a anulat o singura data, cand s-a inchis aeroportul din cauza ninsorilor, dar si atunci am avut PE LOC optiunea online de a-mi alege un alt zbor, in vreme ce la Blue Air trebuie sa astepti pana se hotaraste cineva sa-ti raspunda la telefon. Am scris mai multe la mine pe blog despre ei. Oricum, cele povestite in acest articol se aplica in Romania, unde banu` dicteaza si firmele isi permit orice. Locuiesc in Irlanda, dar aici niciodata nu s-au intamplat cele mentionate mai sus, insa cu Blue Air din 3 rezervari, toate s-au anulat, iar rezervarile ulterioare si-au modificat orarul de zbor. Asta e Romania!

  9. @cip Vad ca esti suparat rau pe Blue Air 🙂 Eu am avut norocul sa nu patesc nimic demn de a fi mentionat cu ei si sper ca norocul sa ma insoteasca si anul asta, atat la Blue Air, cat si la Wizz Air. Am programate cate 2-3 zboruri cu fiecare.

    @Marius Mai mult ca sigur ca se intampla SI la Blue Air. Am povestit de Wizz Air pentru ca am patit-o cu ei si cunosc detaliile, dar daca ne uitam in contractul celor de la Blue Air, au clauze similare, asa ca presupun ca se poate intampla oricand acelasi lucru.

    E bine de stiut ca esti multumit de serviciile celor de la Ryanair, pacat ca n-au zboruri din Bucuresti..

  10. Adriana, la Blue Air se intampla exagerat de des. Eu nu am avut niciodata probleme cu Wizz Air si am zburat atat din Romania cat si din Polonia cu ei, dar niciodata nu m-am lovit de probleme. Cat despre cei de la Ryanair, legat de speranta ta – Ryanair nu zboara decat din orase Europene (ATENTEI!!! Orase Europene, nu din Europa!)

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger