WWF: Autostrada Lugoj-Deva, un pericol pentru urșii din Apuseni

0

Construirea autostrăzii Lugoj-Deva în lipsa studiilor de mediu temeinice poate duce la dispariția lentă a populației de urs și afectarea gravă a populațiilor de căprior, râs sau jder în Munții Apuseni, avertizează organizația WWF-România. Reprezentanții acesteia au organizat o întâlnire de lucru la Lugoj pentru ca toți factorii de decizie implicați în construcția autostrăzii Lugoj-Deva să cunoască în profunzime și pe baza unor studii de caz, amenințările grave la adresa biodiversității în zonă, amenințări pe care actualul mod de lucru le aruncă asupra bunăstării speciilor și habitatelor.

Câteva opinii ale specialiștilor:

Cristian-Remus Papp, coordonator al departamentului Arii Protejate, WWF-România: „Vrem ca autoritățile să se arate mai responsabile atunci când planifică autostrăzi și să înțeleagă importanța păstrării coridorului ecologic dintre Apuseni și Carpații Meridionali. Ne interesează întotdeauna bunăstarea și siguranța oamenilor, dar niciodată în lipsa aceluiași tip de grijă pentru calitatea vieții speciilor alături de care trăim.”

Miklos Puky, Ungaria, biolog, expert IENE: „Drumurile sunt de obicei construcții veșnice, așa că proiectarea lor e esențială. O construcție greșită din cauza planificării greșite înseamnă o viață de proastă calitate pentru oameni și nici un fel de viață pentru animale.”

Petr Roth, Cehia, biolog, expert în Evaluare adecvată, consultant al Comisiei Europene: „Banii europeni sunt banii noștri, asta sper că înțelegem cu toții. De aceea trebuie să fim atenți cum îi cheltuim; cu cât se fac mai multe greșeli acum cu atât se va cheltui mai mult în viitor.”

Lazaros Georgiadis, Grecia, biolog, membru al consiliului director al IENE : „E mai ieftin să faci lucrurile bine de la început. Autoritățile și specialiștii care iau decizii în România în acest domeniu, ar trebui să viziteze locuri și cazuri asemănătoare din Europa, acolo unde problema distrugerii habitatelor prin construirea autostrăzilor au fost rezolvate cu succes.”

Întâlnirea a fost organizată de Asociația Zarand, WWF-România, Flora & Fauna International, sub egida IENE (Infra Eco Network Europe), organizație parteneră a Comisiei Europene. IENE reunește peste 170 de experți independenți, specialiști în diverse domenii: conservarea carnivorelor mari, conservarea amfibienilor și reptilelor, construcția de infrastructură verde.

România are una dintre cele mai mici densităţi de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrăzi şi şosele e considerată o prioritate, atât de către autorităţi cât şi de publicul larg: „Datorită poziției sale strategice, la intersecţia dintre Europa şi Asia, România are potenţialul de a deveni una dintre cele mai aglomerate zone de transport din Europa de Sud şi Centrală.’’ (Centrul de Studii Europene pentru Europa de Sud-Est)

Fragmentarea cauzată de infrastructura de transport este cunoscută ca ameninţare majoră pentru biodiversitate şi rezolvarea problemei a devenit o preocupare majoră a Uniunii Europene. Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpaţilor este izolarea Carpaţilor Occidentali (Munţii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km lăţime, deja fragmentat de dezvoltările din ultima perioadă şi de infrastructură, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger