Toamna trecută, compania românească Zenyth Pharmaceuticals, producătoarea suplimentului alimentar ColonHelp, a dat în judecată firma care deține platforma WordPress, Automattic Inc., pentru a afla identitatea unui blogger român care a scris articole critice la adresa produsului mai sus amintit și a-l acționa în instanță. Procesul trebuia să aibă loc la 19 decembrie, însă a suferit mai multe amânări. Sentinţa finală, care poate fi atacată cu recurs, a venit abia astăzi: potrivit avocatului WordPress, Cristina Văsieșiu, acțiunea Zenyth a fost catalogată ca neîntemeiată, iar compania ar urma să plătească cheltuieli de judecată în valoare de 2.500 de dolari.
Foto: Access to Justice
de Ionuț Dulămiță
Mai jos, o radiografie a procesului:
La 3 iulie 2011, blogul Insula Îndoielii, găzduit de platforma WordPress, a publicat un material critic la adresa suplimentului alimentar ColonHelp, promovat ca un curățitor intestinal și detoxifiant al organismului. După un an, la 28 mai 2012, blogul a publicat un al doilea material critic pe subiect. De data asta, producătorii au reacționat și l-au anunțat pe autorul blogului, care ni s-a prezentat cu numele Ionuț, că îl vor chema în judecată „pentru denigrarea și defăimarea produsului și contrafacerea mărcii”. Cum bloggerul a vrut să rămână anonim, Zenyth a dat până la urmă în judecată proprietara WordPress, Automattic, și a fixat un precedent pentru România. Compania românească vrea ca instanța să oblige Automattic să închidă blogul Insula Îndoielii sau să dezvăluie identitatea autorului său, de la care a pretins inițial daune în valoare de 100.000 de euro pentru prejudiciile aduse companiei.
În cele două materiale, Ionuț, care precizează pe blogul său că nu este expert în domeniul medical sau știițific, punea la îndoială, invocând surse online, faptul că suplimentul alimentar ar ajuta cu adevărat colonul. Produsul i-a atras atenția, ne-a spus el acum două luni, pentru că era popular și promovat ca adjuvant în slăbire. În urma documentării, principala sa critică a fost legată însă de placa mucoidă – excesul de mucus depus pe colon în urma unei diete neechilibrate, care poate duce la cancer de colon, după cum scrie pe site-ul ColonHelp. Tot de aici aflăm că suplimentul alimentar ar fi eficient în înlăturarea acestei plăci mucoide. Bloggerul, în urma căutărilor sale online, crede însă altceva. „Placa mucoidă este o problemă inventată”, susținea el pentru TOTB, „inventată de un vânzător de curățitoare intestinale acum mai mulți ani și promovată ca o problemă majoră a oricărei persoane de pe pământ”.
Într-o întrevedere cu TOTB, Tudor Popa, directorul de marketing al Zenyth, ne-a spus că, la momentul apariției primului articol despre ColonHelp, compania nu s-a sesizat. A făcut-o după ce a fost publicat cel de-al doilea material, care ar fi conținut la rândul său „afirmații grave ce depășesc simpla sferă a unei recenzii sau evaluări a unui produs”. „La fel, se mergea pe ideea de escrocherie”, susține Tudor Popa. „Noi nu suntem împotriva recenziilor negative ale unui produs. Suntem de acord că pot exista păreri pro și contra. Când se ajunge însă la afirmații de genul escrocherie, companie care escrochează clienții, intrăm deja pe alt tărâm. E vorba de un atac direct la adresa companiei când cineva te acuză de înșelăciune”.
De cealaltă parte, bloggerul a replicat că nu crede că a folosit termenii „escrocherie” sau „înșelăciune” în materialele sale despre ColonHelp. „Desigur, un cititor ar putea trage aceste concluzii, dar nu sunt responsabil de ceea ce gândesc alții. Din punctul meu de vedere, am demonstrat că placa mucoidă este o noțiune fantasmagorică din punct de vedere medical și faptul că este folosită ca și termen de marketing cu scopul de a convinge consumatorii că este nevoie de detoxifiere poate fi considerată de către autorități înșelăciune din punct de vedere legal. Dar nu e dreptul meu să trag această concluzie, maximul pe care l-am spus este că producătorii sunt bine intenționați, dar prost informați științific”.
În primă fază, susține Tudor Popa, pe Insula Îndoielii nu ar fi existat o adresă de corespondență prin care să-l contacteze pe autorul blogului, așa că firma de avocatură care reprezintă Zenyth a ales să publice o citație sub formă de comment la al doilea material. „A fost o soluție de compromis. Firește, nu este nimeni plăcut impresionat de o citație, dar repet, aceea a fost la momentul respectiv singura metodă prin care puteam să luăm contact cu persoana respectivă”, spune directorul de marketing al Zenyth. „Cred că după al doilea articol, după ce a primit citația, a făcut acea adresă de e-mail unde putea să fie contactat și a fost contactat de două sau de trei ori. I-am spus hai să discutăm. N-am fi vrut să se ajungă aici, asta i-am și spus. A refuzat, a spus că îi e teamă, că e paranoic, că ce se poate întâmpla. L-am asigurat de toată buna mea credință. Era un mail semnat cu nume, cu prenume, mă poate verifica oricine, nu îmi permiteam artificii de genul mă duc acolo (n.r. – la întâlnire) cu avocații sau cu procurorii. I-am spus că putem să ne vedem oricând și o să vin cu tot ce are nevoie. Mi s-a părut o chestie de bun simț să ne vedem. Eu am vrut să-i prezint ceea ce avem noi ca și materiale și, în consecință, putea să ia decizia să modifice sau să scoată articolele. Era la latitudinea lui. N-a vrut, OK, eu am încercat”.
De cealaltă parte, bloggerul susține că i s-a propus o întâlnire „cu argumente pertinente de ambele părți”. „La momentul acelui e-mail, ‘argumentele pertinente’ puteau însemna orice, de la o discuție civilizată, la amenințări sau, cine știe, bătaie”, spune Ionuț. „Și am explicat că nu pot avea încredere în cei de la Zenyth datorită atitudinii nepotrivite abordate de la început”. În materialul publicat în decembrie pe TOTB, Ionuț susținea: „I-am întrebat mereu ce anume să modific și ce își doresc de la mine. Care e afirmația falsă pe care am făcut-o? Nu mi s-a răspuns, așa că ‘negocierile’ au fost relativ eșuate”.
Producătorii ColonHelp susțin că nu i-a deranjat cronica defavorabilă a suplimentului alimentar, ci atacul direct, prin insultă, la adresa produsului, companiei și clienților, care i-ar fi adus prejudicii. În prima poziție, publicată pe TOTB în decembrie, Zenyth s-a arătat lezată de afirmații de genul (extrase de pe blogul sceptic): „Aș vrea să spun că incursiunea în lumea destul de puturoasă a detoxifierii colonului mi-a adus surprize plăcute”; „Oamenii care curăță colonul au umplut ventilatorul de rahat”; „Hornarii colonului” (referindu-se la compania Zenyth Pharmaceuticals); „Un produs creat pentru a fi excretat precum ColonHelp (sau Detoxicolon sau Colonix) nu este creat de oameni cu integritate care doresc cu adevărat să-și servească clienții cu cel mai bun produs posibil”; „În continuare sunt uimit de tupeul de a vinde oamenilor ceva ce va fi evident excretat a doua zi”.
„Eu sunt perfect de acord cu libertatea de exprimare”, spune Tudor Popa, „dar cred că libertatea de exprimare nu trebuie să lezeze interesele unei companii, ale unei persoane. Ne-a pus pe gânduri și ne-a deranjat virulența unei persoane îndreptată strict împotriva noastră și a produsului nostru. Nu pot să estimez la momentul actual prejudiciul de imagine, e destul de greu. Dar atâta vreme cât lucrurile astea s-au propagat [în mediul online] și toate demersurile lui au fost făcute strict împotriva companiei, împotriva produsului, cred că s-a adus un prejudiciu de imagine. Articolele nu au altă bază decât ura lui împotriva produsului, a companiei. Nu înțeleg de ce. Au mai fost persoane care au scris și cu care am luat legătura și le-am explicat. În urma discuțiilor, au înțeles și și-au retras articolele. N-a fost niciodată problema de amenințări, n-a fost niciodată problema de stimulente financiare”.
Tudor Popa descrie demersul bloggerului drept o campanie de denigrare și susține că primele două articole publicate pe Insula Îndoielii au apărut după ce Zenyth ar fi derulat câte o campanie mare de promovare, „campania noastră de primăvară”. „Pare o chestie clar îndreptată împotriva companiei și împotriva produsului în principal. Un alt lucru care pe noi ne-a deranjat și ne-a ridicat anumite semne de întrebare: atunci când diverse persoane comentau la articolele respective, opinii favorabile produsului, erau jigniți de către autorul blogului”, susține directorul de marketing. „Mai mult decât atât, au fost comentarii, tot ale autorului blogului, prin care incita direct cititorii la a nu cumpăra produsul. Ar fi căpătat poate un pic mai multă greutate opinia lui dacă ar fi consumat măcar produsul. Bun, ai consumat un produs și afirmi că e prost, nu ți-a plăcut. Dar în măsura în care 1) nu ai consumat niciodată produsul, 2) recunoști că n-ai pic de pregătire medicală, 3) citezi niște surse alese doar într-o singură direcție, asta mă duce cu gândul la rea-credință”.
Totodată, Tudor Popa susține că blogul Insula Îndoielii a fost foarte bine optimizat pentru ca primul său articol despre ColonHelp să apară fix sub pagina oficială a produsului în motorul de căutare Google. „S-a folosit de notorietatea unui brand foarte cunoscut, care știa că iese foarte bine în căutările pe Google, și a vrut să-și crească și lui un pic blogul și capitalul de imagine pe baza asta”. Potrivit lui Tudor Popa, autorul blogului ar fi lansat și amenințarea că, dacă vor exista probleme, își va face zeci de bloguri prin care să atace compania.
De cealaltă parte, Ionuț susține că este tehnic imposibil pentru un deținător de subdomeniu WordPress să folosească instrumente de optimizare SEO (pentru a se poziționa cât mai sus în motorul de căutare online). Potrivit bloggerului, WordPress nu ar oferi acces la astfel de date. „Însă din câte am citit de când m-au acuzat de asta, anumite teme (modul de afișare a blogului) sunt mai prietenoase cu motoarele de căutare. De asemenea, folosirea unor etichete poate ajuta plasamentul în motoarele de căutare. Dar cea mai importantă parte este scrierea unui articol relevant care să primească legături de pe alte site-uri, ceea ce s-a întâmplat relativ repede. Prin urmare, nu am făcut nimic special, nu e tehnic posibil”.
Autorul blogului Insula Îndoielii neagă și acuzele că ar fi amenințat compania cu zeci de bloguri de atac: „Niciodată. Am spus pe blog ceea ce se știe de foarte mult timp. Dacă încerci să ascunzi ceva pe Internet, e greu spre imposibil. Am sugerat cititorilor să îmi preia articolele dacă vor, pentru ca informația să rămână disponibilă chiar și fără blogul meu, dar nu aș fi creat vreun blog cu scopul specific de a ataca o companie. Toate articolele de pe blog pot fi preluate fără nici o condiție din partea mea (nu țin la drepturi de autor). Scopul meu nu a fost niciodată discreditarea sau defăimarea companiei, astea sunt doar consecințele acțiunilor lor. Am văzut însă că au depus la dosarul către judecător o foaie în care cineva scria că va face asta (n.r. – mai multe bloguri de atac). Nu știu să se fi întâmplat și nu cred că se va întâmpla. Nu sunt eu, însă îmi este cunoscuta adresa de mail ca aparținând cuiva care a comentat și la mine pe blog. Asta e tot ce știu”.
În ceea ce privește acuzele de denigrare și defăimare a produsului și de contrafacere a mărcii care i-au fost aduse inițial în citația publicată pe blog sub formă de comment, Ionuț susținea în decembrie: „Nu am contrafăcut absolut nimic, cu atât mai puțin vândut un produs concurent. Cât despre defăimare…oare sunt prima persoană care își expune părerile despre un produs pe internet? Plângerile mele erau ceva mai…speciale, dar tot cred că am fi putut discuta și altfel decât prin avocați. Nu am nimic special cu compania Zenyth sau cu produsul lor, dacă nu ar face anumite afirmații nesusținute științific, nu am fi ajuns aici. Asta e și problema esențială, eu nu consider că pot fi acuzat de calomnie sau defăimare cât timp ceea ce spun este susținut de studii, de medici, de absolut toate sursele pe care le găsesc”.
Tudor Popa s-a arătat deranjat și de modul în care bloggerul și-a documentat materialele critice și a venit cu o serie de precizări privind problema plăcii mucoide: „Poți găsi zeci de surse care să susțină sau să nu susțină o anumită cauză pe internet. O documentare de, cum a spus el (n.r. – autorul blogului Insula Îndoielii), 3-4 ore, nu mi se pare o documentare, dar e o părere personală. Nu poți să spui că te documentezi OK 3-4 ore pe o problemă de genul acesta. Mai mult decât atât, problema plăcii mucoide. Noi nu am folosit în comunicarea noastră, în materialele de promovare, în spoturile TV, nu ne-am legat foarte mult de acest aspect al plăcii mucoide. Există un singur articol la noi pe site în care afirmăm că probabil aproximativ 10% dintre oamenii cu probleme de sănătate foarte grave în trecut, cu constipație cronică, pot prezenta această placă mucoidă. Nu este o problemă la fiecare dintre noi. Nu sunt medic de formație, nu pot să vă dau multe detalii de genul acesta, dar nu s-a făcut atât de mare tam-tam pe chestia asta din partea noastră, pe existența sau inexistența plăcii mucoide. Exact cum am afirmat pe site, asta se poate găsi, există în anumite cazuri placa mucoidă. Pe de altă parte, se afirmă că această placă mucoidă ar fi rezultatul ingerării produsului și apoi al eliminării acestuia. Dacă ar fi așa, ar trebui să fie la toată lumea. Dacă ar fi o cauză a administrării produsului, ar trebui să se întâlnească la toată lumea, ori nu toată lumea elimină placă mucoidă, exact după cum noi afirmăm”.
Directorul de marketing mai spune că Zenyth a pregătit un document larg privind problema existenței sau inexistenței plăcii mucoide, pe care îl va face public pe site după proces.
În decembrie, avocata WordPress, Cristina Văsieșiu, descria procesul ca fiind absurd. „E ca și cum ai cere fabricii de creioane să interzică anumitor persoane să folosească un anumit creion pentru că cineva a scris ceva care a deranjat pe altcineva”, spunea ea. „Precendent în România nu există, iar la nivel internațional nu cunosc cazuri identice”. După amânarea din 16 ianuarie a procesului, avocata susținea că miza companiei este să dovedească faptul că are loc un prejudiciu continuu și că, în consecință, vânzările scad. Avocatul Zenyth ar fi prezentat și un grafic în acest sens, însă nu a fost luat în considerare de instanță, care așteaptă probe mai consistente, precum prezentarea bilanțului firmei, explica Cristina Văsieșiu. Mai mult, acuzarea ar fi cerut instanței să interogheze Automattic Inc. (proprietara WordPress) și să aducă martori cu ajutorul cărora să demonstreze că unii au încetat să cumpere produsul ca urmare a articolelor critice. Ambele ar fi fost respinse de instanță.
„Noi nu contestăm cât de bun e produsul ColonHelp, noi contestăm pur și simplu faptul că nu ne lasă libertatea de exprimare”, preciza avocata într-un alt material publicat pe TOTB. „Dacă încercăm și noi să ne construim apărarea pe cât de bun sau inutil e acest produs, intrăm în jocul lor și atunci se va prelungi procesul de fond o grămadă, cu tot felul de experți și medici”. De cealaltă parte, Tudor Popa susține că „marea noastră problemă sunt insulta, acuzațiile. Libertatea cred că trebuie înțeleasă de ambele părți ale fileului. Nu este un demers împotriva libertății de exprimare, nu este un demers împotriva unor opinii nevaforabile”.
Context:
ColonHelp vs. WordPress. Proces fără precedent în România
Poziția oficială a companiei Zenyth Pharmaceuticals în cazul Colonhelp vs. WordPress
ColonHelp vs. WordPress. Blogul Insula Îndoielii nu va fi închis pe durata procesului
19 comentarii
Pingback: snacknews » WordPress castiga procesul cu Zenyth Pharmaceutica, producatorul ColonHelp, care solicita dezvaluirea identitatii unui blogger
Pingback: WordPress castiga procesul cu Zenyth Pharmaceutica, producatorul ColonHelp, care solicita dezvaluirea identitatii unui blogger | Old Click
Pingback: ColonHelp vs. WordPress – Proces fara precedent in Romania « equilibrium
in primul rand , si este cat se poate de adevarat, tinerii din ziua de azi stiu aproape numai cu parul si prin injuraturi sa si expuna punctele de vedere nemaivorbind despre faptul ca toti sunt lingvisti , oameni de stiinta, istorici , geografi , arheologi ,filosofi, doctori , savanti , toate la un loc..va suna cunoscut acest scenariu nu? oricat de scoliti in orice caz sau nu , ar fi acesti tineri , si de new age si open minded si coool si desteeepti samd , dau o dovada craasa de lipsa de bun simt ,maturitate si badaranie , intr o disputa. dar acestia sunt aceia care invoca bunul simt, respect ( respecta-ma ) daca nu , iti zice vreo doua de duh si ti mai da si una intre ochi , si te aranjeaza ei de tot dupa ce te face si prost,, hadicapat incult ,retardat , ptr ca vedeti voi, ei sunt savanti , distepti si scoliti .. iar cei ce nu sunt de acord cu alte pareri ale altora sunt inculti si retardati , oricat ar reactiona acum altii si ar spune, vai eu nu sunt asa ,eu nu fac asa, mie nu mi pasa .. cu precadere veti observa, in urma oricarui articol , teme de disputa, pe orice site sau blog grupuri sociale samd .. veti observa acelasi stil de 2 lei .. nu stiu daca sa i cred si pe cei din partea companiei dar nici pe acest personaj care a spus ca nu exista placa mucoidala .. daca colon help azi il iei si maine il scuipi , ia sa se gandeasca , doctorul si savantul de el in ale stiinteti si medicinei , cat de repede sau nu scuipa toate porcariile pe care le a ingerat el de cand s a nacut si pana in prezent ori el crede ca si o halca de carne si toate porcariile pe care le a mancat vreodata tot asa . azi le molfai mai incolo le scuipi ca si caum arunci o bila ptrintr o gaura . bang ! …i as recomanda desteptului in cauza sa si faca o detoxifiere cu sare amara sunt anumite tehnici pe care doar cei avizati le cunosc . or se va trezi si azi vreun doctor destept savant scolit sa ne spuna noua cum se face si ce inseamna aceasta.. una ca la carte si sa se convinga de galetile de rahat pe care le a mancat la propriu si la figurat!!!!
Cata pasiune. cati nervi. Cu cata convingere si eleganta stii sa injuri. Caci deh: intreg commentul tau este o mare injuratura. Nu spui nimic.
@lala
mi-au murit 10 neuroni citind mizeria (fiindca altcumva nu-i poti spune) pe care ai scris-o. sunt sigur ca nici n-ai citit articolele de pe “insula indoielii” si-ti recomand cu caldura sa o faci.
Am cerut informatii direct de la sursa despre studii clinice asupra produsului. Nu mi s-au dat. Colonhelp e o abureala. Fraierilor, nu mai dati banii pe tampenii!
Pingback: Anonim
Hahaha. Postacii “politruci de marketing” ai Zenyth țopăie peste tot cu defăimarea criticilor întemeiate și elogierea Cu.r.uluiHelp. Sunteți jenanți, domnișorilor, pentru că sunteți de dibuit de la 2 caractere grafice distanță.
Ce simplu ar fi ca, în loc să vă bătoșiți mioritic cu orgoliul, să furnizați DATE ȘTIINȚIFICE în sprijinul Cu.r.uluiHelp și al descrierii sale fantasmagorice. Vorba aia – dacă aveți adevărul de partea voastră îl puneți pur-și-simplu la dispoziția omului de rând să judece. Nu ar fi altfel teamă și dorința de a stopa critici. Care sunt ÎNTEMEIATE dealtfel!
Și a propos: am folosit și eu Cu.r.Help. Și mi-a dat constipație și mai acută. Iar mucilagiile alea argiloase cu amalgam de Psyllium nu se formează la toți tocmai pt.că absoarbe lichide din intestin și nu toți sunt la fel de hidratați. Tocmai de aia constipația.
Iar faza cu “depunerile de fecale pe intestin” e abureală cruntă la cel mai elegant mod spus – dacă ar exista ar determina necrozarea țesutului cu peritonită.
Dar, nah, dați-o-nainte cu procesul, să vedem toți ce de C.UR fără de HELP sunteți. Doar adorăm circul cu pâine, români fiind și rânjim de pe margine la circul americănismelor voastre mercantile cu experimentele voastre pe piețe voit de dumping din țările ex-comuniste. Ăștia care gândim critic. Și suntem din ce în ce mai mulți, spre deosebire de obezii voștrii yankei îndobitociți de tembeliziune.
ColoHelp e un produs de căcat.
N-am prea inteles referintele la americani si americanisme; compania asta e una autohtona din cate stiu eu, numele e asa, o gaselnita de marketing.
In plus, firmele americane mari sunt mult mai sofisticate in materie de marketing si PR (pana la urma, ei au inventat chestiile astea) si n-ar fi facut niciodata o greseala atat de mare de strategie, cum a fost asta cu datul in judecata…
O prostie imensa, iar daca pana acum nu le-au scazut cine stie ce vanzarile, stai sa vezi de-acum incolo.
Aproape ca mi-e mila de tinerelul asta, Popa. Si-a atarnat singur de coada o tinichea care o sa-l urmareasca multi ani de-acum incolo in cariera.
Pingback: Mda, am ratat campania asta... • Chinezu
Pingback: Scurtissime (264) | Diverse | Robintel
Pingback: WordPress castiga procesul cu Zenyth Pharmaceutica, producatorul ColonHelp, care solicita dezvaluirea identitatii unui blogger | Ziare net - Stiri din presa
Pingback: PR de criză: ColonHelp, Wordpress şi bloggerul anonim | printreranduri.eu
Ati studiat voi interiorul intestinelor sa stiti daca e sau nu o placa mucoida la careva ? Va dati toti destepti ca asa e romanu’, da tare cand e vorba de criticat. Lasati-i pe doctori sa se exprime. Placa mucoida se formeaza pe anumite portiuni ale intestinului gros daca alimentatia individului e compusa cu precadere din hrana rece si grasimi animale sau carne grasa cu temperatura de topire mai mare decat cea a corpului uman. Conteaza mult regimul de viata al individului per ansamlu. Daca ati fi facut o cura de ColonHelp ati fi vazut ce eliminati, sau voi traiti numai cu Prana ??? Habar nu aveti despre ce vorbiti. Lasati oamenii in pace cu aberatiile voastre, cine vrea sa cumpere produsul bine, cine nu sa se abtina, fiecare face ce vrea cu C.u.r.u. lui, ok ? Titosilor !!!
Clisma cu cafea!Nu mai dati banii pe toate chimicalele!
Cat de prost e Lamas asta.
Sa inteleg ca toti eschimosii au placa mucoida?
Amice esti un jalnic retartdat!
Pingback: Retrospectiva Social Media (Martie 2013) | Social Media Training