În lista de uzurpatorori ai Marelui Facebook s-a adăugat recent încă unul. Pheed mizează pe vedete dornice să-și creeze și mai mulți urmăritori devotați, aflăm de pe Das Cloud, dar mai ales pe voyeurism contra-cost.
Foto: erchlvrsn.com
Text de Cosmin Popan (Das Cloud)
Chiar și cu miliardul de useri pe care Facebook i-a pus laolaltă de curând, supremația nu-i este garantată pe vecie. Numai în ultimele zile, trei rețele sociale au călcat deja pe urmele omniprezentei rețele sociale a lui Zuckerberg. CyPop e o rețea ce conectează utilizatorii în funcție de interese comune și nu pe bază de prietenii. Mai e apoi eternul MySpace, relansat, care se vrea o destinație socială pentru artiștii care doresc să se conecteze cu fanii. Dar parcă cel mai mare buzz al toamnei vine, totuși, dinspre Pheed, o platformă lansată în luna august, despre care cei de la Forbes se întreabă dacă nu cumva e următorul Twitter. Pentru că, în opinia lor, asta e, un fel de Twitter, dar cu un business plan mai bine conturat.
Vâlva din jurul Pheed nu a fost o reacţie instantă. Poate că momentul de declic l-a constituit o poză mai puțin convențională urcată pe platformă de tânăra artistă Miley Cyrus. Cadrul în care Miley “Hannah Montana” Cyrus apare fără pantaloni și cu o convingătoare fantomă în spate a făcut automat turul presei de scandal din SUA și i-a adus până în clipa de față peste 20.000 de subscriberi pe Pheed.
Pe gaura cheii, pe bani
Cu ce se deosebește totuși Pheed de restul rețelelor sociale care ne vampirizează timpul petrecut online? Fie că vorbim de vedete precum Miley Cyrus sau de oameni ca noi, Pheed oferă oportunitatea utilizatorilor (pe care complice îi numește Pheeders) să-și creeze un canal unde pot să urce și să dea la share texte, fotografii, video, bucăți audio sau chiar să facă și live broadcasting. Fiecare dintre aceste fragmente de viață cotidiană poartă numele de Pheed, cum altfel?, iar ceea ce face diferența între ele și o postare pe Facebook sau un tweet pe Twitter este faptul că utilizatorii pot alege dacă doresc să și monetizeze conținutul pe care îl produc. Fie prin abonamente lunare între 1,99 și 34,99 dolari, fie prin sistem pay-per-view, în cazul evenimentelor transmise în direct. Modelul de business este, în acest fel, asigurat: Pheed păstrează jumătate din aceste venituri pentru a-și putea plăti costul de bandă și de stocare, procesatoarele de plăți și pentru a face și-un profit în cele din urmă.
Rețetă de Hong Kong
Dincolo de rețeta oarecum diferită față de cea a rețelelor sociale deja existente, insolit e și background-ul fondatorilor Pheed. Compania este opera lui O.D. Kobo, un antreprenor din Hong Kong, școlit la Londra și New York. Împreună cu o echipă de alți șase antreprenori în serie, alături de care Kobo a creat timp de două decenii o serie de afaceri web în China, echipa Pheed și-a închiriat un birou în Mulholland Drive. Aici, Kobo a început să se întâlnească tacticos cu oameni cheie din industria de entertainment, fie ei din tv, film, muzică sau sport, dar și cu agenții și studiouri care îi reprezintă.
Lansat pe la jumătatea lui august, Pheed a rulat în private beta, pentru prieteni și familiile lor, dar în clipa de față a atins deja 150.000 de vizitatori unici, în principal reprezentați de celebrități early adopters. O aplicație de iOS își așteaptă aprobarea în acest moment în App Store, iar din acel moment fondatorii speră că drumul se va netezi considerabil.
Până să facem un calcul câți dintre cei 8,9 milioane de urmăritori de pe Twitter ai lui Paris Hilton sau cei 35 de milioane de fani de pe Facebook ai lui David Guetta vor scoate bani din buzunar pentru exclusivități servite de aceste vedete pe Pheed, să ne uităm ce șanse dau analiști acestei noi rețele sociale: “Rețelele sociale de nișă nu vor scoate din prin plan Facebook-ul, dar ar putea să reducă din timpul petrecut de utilizatori pe această rețea”, spune Jeff Lillibridge, reprezentant al firmei de digital-marketing Phizzle.
Ca de fiecare dată când o nouă rețea socială apare pe piață, timpul e singurul care poate judeca, în cele din urmă, succesul ei. Deocamdată, Pheed are un discurs diferențiator. N-a atras, pare-se, nici o vedetă din România până acum. Dar dacă o ține tot așa și nu cade-n tentația de a începe să replice toate funcțiile pe care celelalte rețele sociale le oferă deja, șansele să mai auzim și peste trei luni de Pheed sunt destul de mari.