Votul Verde: Cod roșu pentru spații verzi!

0

Sedințele cu ușile închise ale Comisiei de mediu din Camera Deputaților, secretarele bulversate, care nu par să găsească rapoartele acelor ședințe, sesizările fără răspuns de la Biroul Permanent, asigurările deputaților ”ecologiști” că totul a ieșit cum trebuie, toate mimează intenții bune. Adevărul este că Ordonanța de Urgență care protejează spațiile verzi din orașe de construcții va fi modificată.

 

de Oana Neneciu, Coordonator proiecte, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis

Deja-vu

În 2010 Bulevardul Naţiunile Unite din fața Palatului Parlamentului a fost ocupat de zeci de oameni care protestau pentru menținerea Ordonanței de Urgență 114/2007 în forma ei inițială. Această ordonanță are menirea de a interzice construcțiile pe spațiile verzi intravilane, indiferent de regimul acestora. Cu alte cuvinte, de la intrarea ei în vigoare, în 2007, a fost imposibilă, teoretic cel puțin, diminuarea spațiilor verzi din localități. Justificările acestei măsuri țin de  calitatea proastă a aerului din orașe, încercarea de diminuare a proiectelor imobiliare care mușcă din parcuri, o dezvoltare urbană durabilă, orientată către locuitorii orașelor și multe altele.

După acest protest, proiectul de modificare a ordonanței s-a întors din nou, pentru rediscutare,  la Comisia de administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic ordonaţa rămânând, aşadar, în vigoare.

Acum această odonanță este din nou înscrisă pentru vot final în Plenul Camerei Deputaților în aceeași formă pentru care s-a protestat în 2010, modificări propuse de aceeași persoană, deputatul PD-L Sulfina Barbu.

Deși reprezentanți ai societății civile s-au prezentat  la ședințele Comisiei, aceștia nu au fost primiți în sală, incident în urma căruia Coaliția pentru Mediu din România a reacționat cu o sesizare către Biroul Permanent al Camerei Deputaților,  în care a cerut reluarea procesului legislativ pe proiectele discutate în respectiva ședință. După două luni, două solicitări pentru raportul ședinței și nenumărate telefoane fără niciun rezultat, OUG 114/2007 ajunge din nou pentru vot final în Plen.

 

OUG 114/2007 pe înțelesul oamenilor

Ordonanța modifică și completează un alt act normativ, OUG 195/2005, privind protecția mediului.

Principalul punct de interes este articolului 71 punctul 1 care spune așa:

”Schimbarea destinației terenurilor amenajate ca spații verzi sau prevăzute ca atare în documentațiile de urbanism, reducerea suprafețelor acestora ori strămutarea lor este interzisă, indiferent de regimul juridic al acestora.”

Noua formă a OUG 114/2007 nu umblă la acest punct, în schimb dă o definiție spațiilor verzi:

”Spații verzi = totalitatea terenurilor aflate în intravilanul localităților urbane, inventariate și evidențiate în registrele locale ale spațiilor verzi, întocmite de autoritățile administrației publice locale, în conformitate cu legislația specifică în vigoare”.

Foarte corect, numai că în România niciun oraș mare nu și-a definitivat până la ora actuală registrul spațiilor verzi, ceea ce înseamnă că această definiție nu face decât să anuleze întreg rostul ordonanței.

Interzicem, așadar, construcțiile pe spațiile verzi dar nu știm exact care sunt acelea, deci nu putem dovedi că un parc e spațiu verde decât prin cartarea acestuia într-un registru care deocamdată nu există. Adică liber la construcţii!

Modificări ale ordonanței permisive și ambigue  mai sunt, dar nu o să le enumerăm aici. Pentru toate documentele privitoare la OUG 114/2007 și traseul acestei ordonanțe puteți consulta aici.

 

Un efect neașteptat al ”revoluției”

Deși traseul său legislativ a sfidat toate principiile dezbaterii publice, ale transparenței  decizionale și ale democrației, ordonanța se află pe ordinea de zi a Camerei Deputaților pentru vot final de adoptare a formei descrise mai sus.

Cu toate acestea, cel puțin deocamdată, nu poate fi adoptată și asta pentru că este lege organică (OUG 195/2005, care se modifică prin 114/2007) și, conform regulamentului Parlamentului, sunt necesare două treimi din voturile deputaților pentru votul unei legi organice. Acest lucru nu este posibil datorită grevei opoziției din Parlament și a lipsei cvorumului pentru acest tip de vot.

Cadastru verde îmbrăcat în roz

Primăria Municipiului București a contractat în 2010 firma Theotop SRL, care s-a obligat, printr-un contract în valoare de 11.106.000 ron, să realizeze Cadastrul verde al Municipiului București, termenul limită fiind 31 decembrie 2013.

Până în prezent datele pe care le-a pus la dispoziție PMB se reduc la o prezentare a rezultatelor, pe scurt, ale acestui cadastru. Conform prezentării în word, bucureștenii se bucură, fiecare în parte, de 24,72 mp de spațiu verde. Asta în condițiile în care estimările din 2008 spuneau că Bucureștiul atinge maxim 7 mp/cap locuitor.

Aceste rezultate au fost date publicității în iunie 2011, iar de atunci PMB a refuzat sistematic sa elibereze metodologia studiului, sau studiul integral, în urma solicitărilor organizațiilor neguvernamentale. Mai precis, din iunie nu s-a mai făcut publică nicio informație cu privire la acest subiect, deși ar fi trebuit deja să existe o harta a spațiilor verzi disponibilă on-line, conform contractului pe proiect.

O posibilitate este ca, pe lângă păduri, în cei 24,72 mp/cap de locuitor să fie incluse cimitirele, luciurile apelor și probabil florile din ghivecele bucureștenilor.

 

Acest material are la baza rezultatele cercetării Votul Verde – primul exerciţiu de monitorizare a legislaţiei de mediu şi a voturilor parlamentarilor din România efectuat vreodată la noi în ţară şi disponibil publicului larg. În fiecare an, pe baza voturilor electronice înregistrate pe legile cu impact asupra mediului, toţi deputaţii români sunt evaluaţi şi plasaţi într-un clasament. Află şi tu cât de verde este parlamentarul care te reprezintă!

Think Outside the Box și partenerii săi, Ecopolis și Salvați Dunărea și Delta, vă prezintă  serialul dedicat Votului Verde. Vom dezbate periodic, alături de experții Votul Verde, legile privitoare la mediu, încercând să arătăm de ce sunt bune sau, dimpotrivă. de ce și cum ar trebui amendate. Înțelegând împreună importanța legilor care ne protejează nu doar natura, ci și pe noi, putem avea nu doar o lume mai verde, ci și o societate civilă informată despre drepturile și forțele sale.

 

Puteţi citi şi:

Votul Verde: Este taxa pentru poluarea auto o taxă verde?

Votul Verde 2011: Ghid practic pentru influențarea legii de mediu

Votul Verde 2011: Comisia de mediu joacă bambilici cu patrimonial UNESCO

Votul Verde 2011: Cei mai ”verzi” parlamentari români

 

 

 

 


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger