Votul Verde 2011: Ghid practic pentru influențarea legii de mediu

2

76 de ONG-uri au reacționat săptămâna trecută (pe 15 decembrie) la obişnuinţa angajaților Parlamentului și a deputaților români de a refuza prezența reprezentanților societății civile la ședintele comisiilor și de plen din Camera Deputaților.

 

de Oana Neneciu (Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis)

Sesizarea organizațiilor cere Biroului Permanent al Camerei Deputaților demiterea din funcția de președinte al Comisiei de Mediu a deputatului Vasile Gherasim și sancționarea personalului administrativ din cadrul aceleiași comisii. Reacția ONG-urilor nu este decât un moment previzibil al unui război de gherilă de peste un an cu ”porţile închise ale legiuitorului”. Pentru cei care au vrut să-şi exercite dreptul de a se informa cu privire la modul în care aleşii românilor votează, 2011 a însemnat un an frustrant.

Reprezentanţii organizaţiilor au fost dați afară din ședințele Comisiei de Mediu de cel puțin cinci ori, prezenţa la şedinţe n-a ţinut niciodată de respectarea regulamentului de către angajaţii Parlamentului ci, de fiecare dată, de apelul la tot felul de subterfugii și prietenii; şi, peste toate neregulile, eternele situații penibile de ceartă telefonică cu secretarele din mai toate structurile administrative ale Parlamentului.

Legi votate cu…discreție

Ce-au învăţat ONG-urile din toată această experiență? Că, în accepţiunea deputaților români, toată filosofia unui proces legislativ de succes  este discreția totală. În consecinţă, câinele de pază trebuie ţinut departe de miezul problemei. Societatea civilă n-a putut decât să constate că, de câte ori nu a fost ”pe fază” – în sensul monitorizării site-ului Camerei 24 de ore din 24  sau în în ședințe -, legile problematice au fost votate fără nicio dificultate în prima ședință a plenului în care se aflau pe ordinea de zi.

Reversul medaliei? Atunci când ONG-urile s-au revoltat, când au discutat şi-au comunicat puncte de vedere, când au reuşit să intre la ședințele de Plen, majoritatea legilor care făceau obiectul revoltei lor au fost fie retrimise în comisii, fie respinse sau amânate.

Asta s-a întâmplat şi pe 20 decembrie, în cazul propunerii de modificare a Legii Rezervatiei Deltei Dunării – prin care anumiţi deputaţi doreau reintroducerea vânătorii în Deltă – întoarsă la propunerea Biroului Permanent în Comisia de Administratie Publică, Amenajarea Teritoriului şi echilibru Ecologic.  La fel, propunerea de respingere a OUG 114 privind spațiile verzi, a fost oprită în plen anul trecut .

În ambele cazuri, ședințele comisiei de mediu în care s-au votat aceste propuneri au fost inaccesibile reprezentanților societății civile și aceste propuneri au fost votate și trimise în Plen spre aprobare (ex. Reintroducerea vânătorii în Deltă ca activitate tradițională sau respingerea ordonanţei care interzice construcţiile pe spatiile verzi din orașe).  În ambele cazuri, reprezentanţii ONG-urilor au fost prezenți în Plen, iar aceste propuneri s-au întors în comisii. De frica mass-media – şi a presiunii exercitate de ecologişti în faţa camerelor de filmat cu acreditare în Parlament – din rațiuni electorale sau din convingere, deputații au votat retrimiterea spre re-analizare a acestor propuneri.

Cu alte cuvinte, atunci când am reușit să trecem de ușile închise ale ședințelor din Parlament, procesul democratic a funcționat, iar monitorizarea constantă, chiar dacă deocamdată făcută cu forța, a dat roade.

 

foto: Ecopolis

 

Şi organizaţiile ce păzesc?!

Încercarea la care s-au înhămat o serie de organizaţii – dintre cele mai cunoscute pe frontul de mediu – este însă, pe lângă monitorizarea fizică a procesului legislativ în Parlament, crearea unui mecanism de monitorizare continuă, accesibil cetăţeanului de rând, a proiectelor de lege votate în fiecare an și a voturilor parlamentarilor. Acesta este, de câțiva ani, Votul Verde, un proiect prin care, pentru prima dată în România se testează o metodologie de monitorizare a voturilor parlamentarilor pe legislația de mediu și a calității propunerilor legislative discutate în Parlament.  În fiecare an, experţii în legislaţia de mediu califică legile care trec prin Parlament după impactul pe care-l au asupra mediului şi punctează iniţiatorii şi deputaţii după vot. Prin concluziile sale, Votul Verde are darul de a clarifica, pe înţelesul tuturor şi cu informaţii la îndemâna oricărui curios, ce face Parlamentul României când vine vorba de mediu. Un instrument util, aşadar, mai ales în prag de campanie electorală!

În 2011 Votul Verde a adus surprize mari în privința voturilor deputaților, pe primele locuri aflându-se – pentru prima dată în istoria clasamentului – deputații PD-L. Acest lucru s-a întâmplat, după cum au constat experţii Votul Verde, în principal din cauza votului orb al opoziției, care, indiferent de calitatea şi importanța unei legi, a votat împotriva acesteia doar ca să nu voteze cu puterea. Un alt fenomen întâlnit cu regularitate în rândurile opoziției a fost și absenteismul de la ședințele de Plen, fapt care a cauzat nenumărate întârzieri, amânări și, per total, îngreunarea procesului legislativ.

sursa: Ecopolis


O altă curiozitate a Votului Verde 2011 a fost scorul la inițiative legislative: 9 din 14 propuneri legislative au fost făcute de către Guvern și nu de către principalul legislator, Parlamentul. Dintre legile analizate de experţii Votul Verde, două sunt inutile, trei sunt transpuneri obligatorii ale directivelor europene, câteva nu au norme de aplicare, iar din cele două legi benefice mediului și bine scrise votate, una suferă în prezent mari modificări, mai precis OUG 127/2010, care reglementează activitățile economico-sociale în Deltă și care acum a plecat din nou în comisii pentru reexaminare. Cu alte cuvinte Parlamentul n-a performat în 2011 nici la calitatea proiectelor.

Între ochii care nu se vâd se uită şi drobul de sare

Un alt fenomen interesant pe care experţii Votul Verde n-au cum să nu-l observe în indelunga lor monitorizare a Parlamentului este strategia ”ochii care nu se văd se uită” aplicată cu iscusinţă de aleşii noştri proiectelor care ne-întâmplător au toată atenţia experţilor în politici de mediu: proiecte de lege cu potenţial destructiv clar sunt ținute la sertar  numai spre a fi aprobate ”pe nesimţite” fără știrea cetățenilor. Chiar şi la această oră Camera Deputaţilor are cu ce să ne surprindă – iniţiative legislative amânate constant şi ţinute la sertar în comisii pot face foarte uşor – printr-un vot fulger, eventual neanunţat – subiectul unor ”neplăcute” exemple de ”fapt împlinit”.

De exemplu, proiectul de modificare a Legii Minelor, 85/2003, inițiativa senatorilor Toni Greblă și Ion Rușeț, care va da undă verde exproprierilor forţate ale familiilor de la Roșia Montană și totodată proiectului minier. Această inițiativă se află la comisia de industrii și este ca o bombă cu ceas, care parcă abia aşteaptă să fie votată fără dezbatere publică.

Alte exemple de acest fel sunt modificarea Codului Silvic, legislația privind spațiile verzi urbane sau legislația referitoare la regimul deșeurilor.

În toate aceste cazuri, abuzurile autorităţilor, lipsa de vigilenţă şi de susţinere a ONG-urilor de mediu, încălcarea drepturilor constituţionale de a participa la procesul legislativ şi de a avea acces la informaţii vor costa România scump – atât pe termen scurt, prin amenzile pe care riscăm să le luăm de la Comisia Europeană, cât şi pe termen lung când vom lăsa în urmă o ţară în care n-o să mai avem nici măcar pentru ce să luptăm.

Foto main: Gabriel Bodnariu

Acest material are la baza rezultatele cercetării Votul Verde – primul exerciţiu de monitorizare a legislaţiei de mediu şi a voturilor parlamentarilor din România efectuat vreodată la noi în ţară şi disponibil publicului larg. În fiecare an, pe baza voturilor electronice înregistrate pe legile cu impact asupra mediului, toţi deputaţii români sunt evaluaţi şi plasaţi într-un clasament. Află şi tu cât de verde este parlamentarul care te reprezintă!

Think Outside the Box și partenerii săi, Ecopolis și Salvați Dunărea și Delta, vă prezintă  serialul dedicat Votului Verde. Vom dezbate periodic, alături de experții Votul Verde, legile privitoare la mediu, încercând să arătăm de ce sunt bune sau, dimpotrivă. de ce și cum ar trebui amendate. Înțelegând împreună importanța legilor care ne protejează nu doar natura, ci și pe noi, putem avea nu doar o lume mai verde, ci și o societate civilă informată despre drepturile și forțele sale.

 

Puteti citi si:

Votul Verde 2011: Comisia de mediu joacă bambilici cu patrimonial UNESCO

Votul Verde 2011: Cei mai ”verzi” parlamentari români

 


 

 


2 comentarii

  1. Pingback: Votul Verde: Este taxa pentru poluarea auto o taxă verde? | TOTB.ro - Think Outside the Box

  2. Pingback: Votul Verde: Cod roșu pentru spații verzi! | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger