Unlike ICR

0

Începând de ieri, când presa a publicat controversatele rezultate ale finanțărilor Institutului Cultural Român, pe Facebook a început să circule, în semn de protest, îndemnul de dezabonare de pa pagina ICR. Acest val de antipatie a apărut după ce ICR a refuzat finanțarea unor proiecte culturale de anvergură și de o calitate deja validată de un public larg, alocând fonduri unor proiecte obscure.

5478_10200693933170238_1375771669_n

Peste 200 de persoane s-au dezabonat în mai puțin de o zi de la contul de Facebook al Insitutului, mesajul care îndeamnă la Unlike generalizat fiind diseminat de circa 250 de utilizatori.

În cadrul ultimei sesiuni de finanțare organizate de ICR, insituția a declarat ca neeligibile pentru finanțare proiecte ca

  • Festivalul Internațional de Film TIFF de la Cluj,

Festivalul de Jazz de la Sibiu, 

  • Festivalul de film independent Anonimul,

Festivalul National de Teatru organizat de UNITER, 

  • Festivalul de film documentar One World Romania,

Festivalul National de Teatru Tânăr IDEO IDEIS sau 

  • producția pe DVD a filmului premiat la Cannes “După dealuri”, regizat de Cristian Mungiu. Toate aceste evenimente au deja o tradiție în lumea culturală românească și, implicit, internațională, căpătând vizibilitate și relevanță cu fiecare ediție organizată.

Totodată, ICR a ales să finanțeze proiecte a căror relevanță este cel puțin îndoielnică. Printre acestea, amintim: ”Povești românești în Africa” – participare la un festival internațional de povești din Kenya, ”Dialoguri între muzica barocă și populară; între dansurile de curte și populare din Transilvania și Europa”, ”Răsună Bucovina” – ”Realizarea unui material muzical cu formația rock Bucovina, ce va cuprinde 10 piese cu influențe bucovinene, precum și Festivalul Udatul Nevestelor. Niciunul dintre aceste proiecte, cărora ICR a considerat că merită să le fie atribuite fonduri, nu corespund însă unor cerințe legate de reprezentativitate, cultivând totodată valori vetuste, conservatoare.

 

 

În condițiile în care instituția condusă de Andrei Marga consideră necesară finanțarea proiectelor care vorbesc despre ”valorile tradiționale”, ”cultură națională” ș.a.m.d., descurajarea unor evenimente de mare amploare, pertinente pentru problematicile contemporane, care ajung anual la un public extrem de numeros și activ nu este, sub nicio formă, o soluție viabilă. De altfel, două petiții deja lansate cer demiterea actualei conduceri a ICR, care a dat dovadă de neprofesionalism și incoerență în  scurtul interval în care a preluat managementul instituției.

Politicile și deciziile Institutului Cultural Român condus de Andrei Marga au fost însă controversate încă de la schimbarea conducerii, mulți scriitori, jurnaliști și artiști refuzând colaborarea cu această instituție, în semn de protest. Potrivit unui articol din Adevărul, Mircea Cărtărescu a refuzat participarea la Salonul de Carte de la Paris, unde România este țară de onoare.

Referitor la scandalul legat de ultima sesiune de finanțări, Marga susține pentru RFI că este ”o furtună într-un pahar cu apă.” Şeful ICR spune pentru RFIpână acum, a avut loc prima etapă, adică o verificare a actelor, conform unei Ordonanţe, este Ordonanţa 51 din ’98, care reglementează accesul la resursele instituţiilor publice din sfera culturii. Şi atunci, s-a dat o listă de eligibili, cei care nu sunt pe listă au fost invitaţi încă de alaltăieri ca până luni să-şi completeze actele, sunt nişte acte de natura extraselor de cont, de natura altor finanţări, a co-finanţărilor şi nu altceva. Nu a fost nimeni eliminat până la această oră, toată lumea este în competiţie, doar că acolo unde dosarul era incomplet, s-a cerut completarea dosarului. Apoi vine selecţia valorică, pe care o face o comisie de specialişti”. Cu toate acestea, în lista de proiecte înscrise în competiție, se menționează clar că proiectele sus menționate sunt neeligibile pentru finanțare.


Leave A Reply