Un român, pe locul 5 la o competiție mondială de imprimare 3D

1

Românul Fidel Chirteș s-a clasat pe locul cinci în cea de-a doua etapă a Competiţiei GE de proiecte pentru imprimare 3D, care a vizat reproiectarea unui suport pentru motoare de avion. Lansată acum câteva luni, Competiţia de proiecte pentru imprimare 3D a invitat inovatori din întreaga lume să folosească imprimarea 3D pentru a reproiecta suporturile de încărcare aflate pe motoarele cu reacţie.

 

unnamed

 

Chiar dacă termenul tehnic – „suporturi de încărcare pentru motoare cu reacţie” – nu sună cunoscut tuturor, aceste mici piese sunt esenţiale pentru un motor cu reacţie, suporta greutatea acestuia în timpul manipulării şi trebuie să reziste la vibraţii puternice pe durata zborului fără a se rupe sau îndoi. Cu ajutorul fabricaţiei aditive (3D), greutatea unui motor de avion poate fi redusă cu 455 kg, iar consumul de combustibil poate scădea considerabil.

Fidel Chirteș a încheiat competiţia pe locul cinci şi a proiectat un suport care cântăreşte 402 grame. Fidel şi-a început cariera ca inginer minier, construind tuneluri şi lacuri de acumulare pentru hidrocentrale, a continuat ca proiectant, apoi ca cercetător în sectorul industrial la Institutul de Cercetări şi Proiectări Minieră din Cluj-Napoca. În opinia sa, imprimarea 3D aduce multe avantaje industriei, este un salt uriaş înainte şi va marca un moment la fel de important că introducerea materialelor compozite de acum câţiva ani.

Dintre cei opt câştigători ai concursului, – trei provin din Europa Centrală şi de Est – România, Ungaria, Polonia – fapt ce confirmă numeroasele dovezi de ingeniozitate, inovaţii şi realizări remarcabile ale ECE în industria aeronautică. Mai mult – rezultatele competiţiei permit ţărilor central şi est europene să se conecteze la revoluţia industrială globală datorită competentele lor ştiinţifice în fabricaţia aditivă.

Aflat pe locul 6 în competiție, Mandli Peter din Ungaria este specialist în proiectare auto. Suportul lui cântăreşte 404 grame şi a încheiat competiţia pe locul şase. Ocupantul locului 8 este Piotr Mikulski, care locuieşte în Rumia, Polonia, unde a proiectat şi suportul. Conform spuselor sale, este pasionat încă din copilărie de mecanismele care pun lucrurile în mişcare. Suportul lui de „noua generaţie” cântăreşte 406 grame. Ceilalți câştigători sunt M Arie Kurniawan (Indonezia), Thomas Johansson, (Suedia), Sebastien Vavassori (Marea Britanie), Nic Adams (Australia), Andreas Anedda (Italia).

Datorită capacităţilor de care dispune în industria aeronavelor, Europa Centrală și de Est joacă un rol major în succesul global al GE Aviation, care şi-a construit aici o prezenţă extinsă prin achiziţia unor companii existente sau prin deschiderea de noi unităţi în Polonia, România, Republica Ceha şi Ungaria. Practica de afaceri a GE a avut un impact pozitiv asupra economiilor locale şi a deblocat potenţialul inovator şi creativ prin crearea de noi locuri de muncă şi prin investiţii într-o nouă generaţie de ingineri cu pregătire tehnică. Se ştie deja că multe aeronave Boeing au cel puţin o piesă fabricată în România, ca primul motor GE Aviation proiectat şi produs în afara SUA provine din Republica Ceha, ca Boeing este acţionat de un motor GEnx creat parţial în Polonia şi ca piesele de motoare GE, CFMI şi Rolls Royce sunt reparate în Ungaria.

Aceasta Competiţie de proiecte pentru imprimare 3D şi interesul manifestat de GE faţă de fabricaţia aditivă ilustrează o parte din implicarea continuă a companiei în actuala revoluţie industrială – fabricaţia avansată. GE este cel mai mare utilizator de tehnologii aditive pentru metale din lume, având o unitate dedicată integral fabricaţiei aditive în Cincinnati, Ohio şi o echipă globală de 600 de ingineri în 21 de unităţi.

Finaliştii din prima etapă a concursului au fost anunţaţi în luna septembrie şi provin din ţări precum Australia, Franţa, Ungaria, Indonezia, Italia, România, Polonia, Suedia şi Marea Britanie. Din acel moment, cele mai bune zece proiecte de suporturi au fost fabricate prin aditivare în unitatea de fabricaţie aditivă GE Aviation din Cincinnati şi au fost supuse unor teste de încărcare riguroase la Centrul de Cercetare Globală al GE din Niskayuna. A fost testată rezistenta pieselor la rupere pentru a avea garanţia că proiectele câştigătoare respecta cele mai înalte criterii de calitate şi performanţă.

Fiecare finalist din prima etapă a primit 1.000 USD şi a intrat în cea de-a doua etapă în care GE a fabricat prin aditivare proiectele de suporturi pentru motoare cu reacţie, apoi le-a supus testelor de încărcare. Cea de-a doua fază a competiţiei s-a desfăşurat între 17 septembrie şi 15 noiembrie, iar primele opt proiecte menţionate vor fi recompensate cu premii în valoare totală de 20.000 USD.


Un comentariu

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger