Un prezentator meteo din Franța, suspendat pentru critica schimbărilor climatice

0

Unul dintre cei mai proeminenți prezentatori meteo din Franța, Philippe Verdier, fost director al departamentului de meteorologie al televiziunii de stat France Télévisions, susține că angajatorii săi i-au zis să nu mai vină la muncă după ce a publicat o carte, Climate Investigation, în care îi acuză pe oamenii de știință că induc publicul în eroare în privința schimbărilor climatice, scrie France 24. Reprezentanții televiziunii au confirmat suspendarea lui, dar nu au motivat-o. „Sunt pedepsit pentru că mi-am exercitat libertatea de exprimare”, a spus Verdier.

În cartea sa, meteorologul îi acuză pe oamenii de știință din domeniul schimbărilor climatice că au fost „manipulați” și „politizați” și critică inclusiv Comitetul Interguvernamental pentru Schimbări Climatice pentru publicarea intenționată a unor informații greșite. El susține, fără a se declara însă un sceptic al fenomenului, că există „multe consecințe pozitive ale schimbărilor climatice”, cum ar fi reducerea consumului de combustibil folosit la încălzire sau cea a morților din timpul iernii.

„În fiecare seară mă adresez unui număr de cinci milioane de francezi pentru a le vorbi despre vânt, nori și soare”, spunea Philippe Verdier într-un spot de promovare a cărții. „Dar există ceva important, foarte important, despre care nu am reușit să vă vorbesc până acum, pentru că nu a fost nici timpul și nici locul potrivit să fac asta. Suntem prizonierii unui scandal global pe marginea schimbărilor climatice, o mașină a războiului al cărui obiectiv e să ne facă captivi ai fricii”.

Deși Verdier recunoaște că încălzirea globală este un fenomen real, el pune la îndoială afirmațiile oamenilor de știință cum că temperaturile vor continua să crească dacă nu se trece la acțiune. „Ne aflăm, fără urmă de îndoială, într-o fază de platou în ceea ce privește încălzirea, iar variabilitatea ciclică a vremii nu ne permite să prevedem dacă ritmul natural ne va conduce mâine spre o reducere, o stagnare sau o creștere (a temperaturii)”, scrie el în carte.

Controversa din jurul afirmațiilor sale a fost amplificată de faptul că au fost făcute cu câteva săptămâni înainte de începerea mult așteptatului summit pe schimbări climatice al ONU, numit COP21, care va avea loc în Paris la sfârșitul lui noiembrie. „M-am așezat în calea COP21, care e un buldozer, și acesta a fost rezultatul”.

Verdier spune că a fost inspirat să scrie cartea după ce ministrul francez de externe, Laurent Fabius, s-a întâlnit cu prezentatori meteo din televiziuni și i-a îndemnat să sublinieze probleme legate de schimbările climatice în transmisiunile lor. „M-a îngrozit discursul lui. Atunci mi-am dat seama că zidurile dintre media, oamenii de știință și politicieni se dărâmaseră”.

Verdier spune că nu știe cât va dura suspendarea lui de la France Télévisions, dar că este „șocat” și „jignit” de decizie și că se gândește la un proces.