Un pas mare pentru biciclistii din Romania: S-a lansat primul ghid cu trasee pentru ciclism

25

Un pas mare pentru biciclistii din Romania: S-a lansat primul ghid cu trasee pentru ciclism. Asta e vestea buna. Vestea proasta: se aplica numai pentru zona Clujului. Editura Schubert&Franzke a lansat ghidul „100 de excursii cu bicicleta in jurul Clujului”. Ghidul ne prezinta numeroase trasee cu o lungime cumulata de 4.900 de kilometri, intr-o arie de 70 de km din jurul orasului transilvanean. O unealta incredibil de utila pentru ciclisti, iubitori de natura si drumeti. Sa speram ca va reusi sa inspire si alte edituri din celelalte orase ale tarii. Mai jos va prezentam un interviu cu autorul cartii, Radu Mititean.

de Sipos Zoltan (think.transindex.ro)

De multe ori, biciclistii se plang ca la Cluj si in imprejurimi nu prea exista locuri si trasee bune pentru ture cu bicicleta: mai toate drumurile judetene au un trafic intens, iar drumurile comunale si potecile sunt putin cunoscute. Ca autor al cartii “100 de excursii cu bicicleta in zona Clujului”, este acesta un argument valid? Chiar nu prea ai unde sa mergi cu bicicleta?

Exista in jurul Clujului posibilitati foarte multe, drumuri bune de bicicleta, fara trafic motorizat semnificativ. Majoritatea sunt insa drumuri nemodernizate, asa ca se preteaza cel mai bine la abordare cu mountain bike-ul, nu cu biciclete “de sosea”. Dar sunt si drumuri asfaltate mai linistite pe care poti pleca sau reveni in Cluj fara sa te confrunti cu coloane de camioane si autoturisme. Majoritatea clujenilor nu cunosc decat soselele principale si se simt din cauza asta descurajati. Tocmai de aceea am realizat aceasta harta.

Daca am inteles bine, aceasta carte este o premiera nationala. De ce crezi ca a trebuit sa asteptam pina acum? Nu exista piata, nu exista edituri interesate de asa ceva sau nu exista autori?

De peste un deceniu am cautat edituri potential interesate, am incercat sa le conving sa intre si pe aceasta piata. Au fost reticente si pe motiv ca piata nu era inca suficient de dezvoltata, ca erau prea putini potentiali clienti, dar si pentru ca, prin natura lor, ghidurile si hartile turistice sunt publicatii care se vand treptat, pe care trebuie sa le ai pe raft in mod continuu, si atunci evident ca editurile s-au orientat spre “bestseller”-uri pe care le scoti pe piata si speri ca in cateva saptamani sa vinzi tot tirajul si deci sa nu tii banii imobilizati. Ma bucur ca in 2008 am convins editura Schubert&Franzke sa inceapa acest proiect si sper ca astfel s-a “spart gheata” si vor urma si alte proiecte in domeniul hartilor si ghidurilor de turism activ, si din partea acestei edituri, si a altora.

Care ar fi setul minimal de cunostinte pentru un biker pentru a putea folosi harta, avand in vedere ca multe dintre poteci sunt folosite atat de rar incat abia se pot deslusi cu ochiul liber?

Traseele propuse merg pe drumuri, niciodata pe poteci. Si, in general, au un traseu cat mai “logic”, usor de urmarit. Intr-adevar, insa, unele drumuri inierbate, daca sunt putin umblate, pot deveni neclare, iar scara hartii nu a permis redarea tuturor drumurilor, astfel ca multitudinea de intersectii si ramificatii poate pune si ea probleme pe anumite trasee. De aceea, cred ca este nevoie de cunostinte de baza de utilizare a hartii si de un anumit nivel de simt si experienta de orientare pe teren si nu strica si o busola sau, si mai bine, un GPS.

La planificarea excursiei poti folosi si GoogleEarth sau alt program care iti prezinta fotografiile din satelit ale zonei si poti sa iti faci si track cu traseul dorit si sa il incarci pe GPS, ceea ce te scuteste de probleme semnificative de orientare. Dar cele mai multe trasee nu cer nivel ridicat de experienta in orientare sau vreo dotare speciala.

Cum a fost gandit si alcatuit un traseu? Care au fost criteriile si cum arata un traseu “bun” de ture?

Toate traseele sunt concepute ca ture de o zi, in circuit, cu plecare din Cluj sau din localitati invecinate (pana unde poti pedala sau merge cu bicicleta pe masina sau in tren). De aceea, niciun traseu descris nu depaseste 100 km lungime si 1.800 metri urcus total, dar majoritatea sunt mai scurte si cu diferenta de nivel mai redusa, ca sa fie accesibile pentru marea masa de biciclisti, nu doar pentru cei mai antrenati. Am ales traseele astfel incat sa le poata parcurge in saua bicicletei aproape orice om care stie sa mearga cu bicicleta, sa nu necesite un nivel avansat de tehnica de mountain biking sau de antrenament. De aceea, multe trasee sunt recomandate numai intr-un sens, pentru ca portiunile eventual ceva mai abrupte sau accidentate (ex. drumuri mai bolovanoase, spalate de ape) sa fie parcurse in coborare, pentru ca la urcare ar impune push-bike pentru multi dintre cicloturisti. Am evitat single track-urile si drumurile mai “tehnice”, pentru ca traseele sa fie accesibile practic tuturor, nu doar rider-ilor capabili si dornici de freeride, downhill si MTB de stil sportiv …

Care e traseul tau favorit si care ar fi traseele bune pentru cineva care se afla la primele iesiri?

Eu nu am un traseu favorit si mi-a fost destul de greu sa aleg din sutele sau chiar miile de combinatii posibile, 100 de trasee pe care sa le recomand. Fiecare are frumusetea si individualitatea lui si am incercat sa existe o diversitate ridicata. Sunt trasee de culme si trasee de vale, trasee de asfalt si altele care merg aproape 100% pe drumuri inierbate de caruta, trasee predominant prin padure si altele numai prin loc deschis, trasee de altitudine si altele in zona joasa. Pentru cine nu a mai facut excursii off-road cu bicicleta, as recomanda sa inceapa cu unele mai scurte si usoare, de exemplu traseul nr. 36 si apoi 33, care pleaca din capatul strazii Donath, respectiv de la intrarea in parcul etongrafic, de pe str. Taietura Turcului, prin Hoia.

Se pot vedea din ce in ce mai multe biciclete pe strada, parca si atitudinea soferilor s-a mai schimbat si primaria a avut cateva incercari de a construi piste de biciclete. Mai sunt multe de facut, dar parca a inceput sa se miste ceva in Cluj. Ce crezi, putem vorbi cu optimism despre ceea ce se intimpla acum?

Da, exista in ultimul timp o crestere puternica a numarului de biciclisti care circula in Cluj, in ciuda situatiei de trafic auto descurajante si a lipsei de facilitati. Daca am avea deja o retea de cai de comunicatie pentru biciclete si alte masuri de incurajare (de exemplu, parcari sigure pentru biciclete), am avea o crestere mult mai puternica. Eu am fost optimist si in anii in care parea sa nu se miste nimic, pentru ca stiam ca e doar o chestiune de timp. Am acum un optimism moderat, pentru ca ma ingrijoreaza mentalitatea autoritatilor locale de a face tot lucruri de fatada, de imagine de moment, fara viziune si strategie si la calitate discutabila. Ori, niste idei bune, daca sunt prost aplicate, pot sa fie compromise in perceptia publicului, si va fi greu sa convingem autoritatile, peste cativa ani, sa refaca la standarde adecvate niste infrastructuri improvizate, rau facute. De aceea, sunt adeptul ideii ca decat maine niste improvizatii, mai bine ceva doar anul viitor, dar bine facut. Nu sunt optimist pe termen scurt, pentru ca edilii clujeni nu au inca vointa politica reala de a promova bicicleta, dar pe termen mediu si lung sunt convins ca optimismul meu este justificat.

Foto: Radu Mititean – Clubul de Cicloturism Napoca

Tags:



25 de comentarii

  1. Pana nu de mult se zicea: Timisoara e fruntea. Cum nu am mai auzit de mult stiri inedite despre timisoara, insa despre cluj se tot scrie, as putea sa zic: Cluju’i fruntea!

    Bravo clujenilor.

    • Miiteanu asta nu are ce face, e evident ca invartind banii de la nemti face traseele astea, si unde mai pui ca avem un premier uzurpator care directioneaza toate finantele la Cj.

      Faceti o comparatie cum arata clujul acum 4-6 ani si cum e acum. E praf in ochi !

      PLUS CA TITLUL E SCRIS AIUREA, NU E PT ROMANIA, E DOAR PT CLUJ !

      • Domnule carcotas anonim, nu ati prea nimerit-o. Toate insinuarile Dvs. cu “invartit bani de la nemti|” si “premierul ….care directioneaza toate finantele la Cj” nu au baza, pentru ca nu a fost implicat niciun ban public sau alta resursa publica, si nici vreun ban “de la nemti” 🙂 Realizarea hartii a fost finantata de editura Schubert&Franzke Cluj-Napoca SRL, a carei firma-mama este din Austria, si elaborarea hartii a avut la baza un contract intre autor ( adica eu) si editura, nefiind nicio “invarteala”. Care e problema?

    • pai expresia era ceva de genul “ardealu-i fruncea!” ….
      Voi cauta in librarii ghidul … Informatii se pot obtine si online, dar genul acesta de initiative trebuie sustinute in mod direct, nu doar cu niste cuvinte de lauda.

      Felicitari pentru reusita!

  2. Un pas mare penru biciclistii din Romania ar fi modificarea codului rutier si a legislatiei in favoarea biciclistilor. E ok si ghidul acesta, dar mai mult e publicitate pe aici.

  3. CCN ar trebui sa fie un model pentru toate cluburile de turism din tara. Felicitari lui Radu Mititean pentru toata activitatea depusa in diverse domenii legate de ecologie si sport.

  4. din cate stiu eu aria se masoara in kilometri patrati. “intr-o arie de 70 de km in jurul orasului transilvanean” suna cel putin stupid.

  5. Pingback: Primul ghid cu trasee pentru ciclism | Unde am fost

  6. Pingback: pligg.com

  7. Cred ca este nefericita alegerea termenului “ciclism”, pentru ca in limba romana s-a consacrat cu sensul de utilizarea bicicletei in scop sportiv si competitional. Harta este pentru cicloturism, nu pentru “ciclism”. Eu nu ma consider ciclist 🙂
    Harta a fost lansata in 4 iunie. Comunicatul scris de mine, din care rezulta informatii suplimentare, il puteti citi la:
    http://ccncluj.blogspot.com/2010/06/lansare-harta-cicloturistica.html
    Pe site-ul editurii este si un document .pdf cu multe explicatii in plus fata de cate au incaput pe verso-ul hartii:
    http://www.schubert-franzke.eu/fileadmin/content/referenzen/Cicloturistica/cicloturism_text.pdf

  8. De ani de zile astept cu nerabdare un astfel de eveniment.
    Clujul si iubitorii pedalatului din acest superb oras sunt norocosi ca au o asemenea personalitate puternica, atat de implicata in acest fenomen , de atatia ani de zile.
    Ma bucur ca am avut onoarea sa ma intalnesc cu Radu Mititean in urma cu 10 ani intr-o expeditie cicloturistica. De atunci pasiunea mea a crescut concomitent cu lupta acestui om deosebit pentru dezvoltarea cicloturismului in Romania.
    Regret ca nu stau la Cluj, dar am si eu misiunea mea de-a impulsiona dezvoltarea cicloturismului in vestul tarii.
    Sa speram ca vor urma si alte lucrari de acest gen spre beneficiul nostru comun al iubitorilor naturii si sportului pe 2 roti din tara noastra.
    Sper destinul sa ne mai intalneasca la o tura draga Radu!
    Multe felicitari si multe impliniri in continuare iti doresc si sa faci ture alaturi de superba ta familie ca asta e cea mai mare satisfactie!
    Iar sa nu uiti niciodata ca toti iubitorii practicarii cicloturismului de buna credinta din Romania te apreciaza si te stimeaza enorm. Esti un mare exemplu si un mare om!

    cu prietenie si respect,
    Claudiu

  9. felicitari! unul dintre promotorii cicloturismului romanesc. ma bucur ca, in sfarsit, s-a spart gheata si pe aceasta piata! sper sa apara la nivelul fiecarui judet cu potential cicloturistic cate o harta de genul asta. ce bine ar fi daca am avea cate un Radu Mititean in fiecare judet al tarii?…totul s-ar multiplica mult mai usor

  10. Știam de ceva vreme că urmează să apară acest ghid și nu pot decât să mă bucur că momentul a venit. Pe de altă parte, sesizez ca bucureștenilor nu le este utilă publicația (desigur, nu este un reproș). Adevărul este că Bucureștiul nu a fost niciodată foarte privilegiat din punct de vedere cicloturistic, în comparație cu alte localități din România, însă există o nevoie uriașă de evadare din urban. Așteptăm că exemplul dlui. Mititean va fi urmat de alții.

  11. Sa traiasca si sa mai faca si alte ghiduri! Bravo lui si respect pentru munca depusa in sprijinul cicloturismului.

  12. eu merg din octombrie la Cluj la faculta…si vara am de gand sa folosesc bicicleta..de unde pot sa achizitionez ghidul?
    Multumesc anticipat!

  13. Salutare.
    Eu merg din octombrie la Cluj la faculta si vara asta am de gand sa folosesc bicicleta mai intens.
    Intrebarea mea e de unde pot sa achizitionez ghidul?
    Multumesc anticipat!

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger