Uniunea Europeană a amânat un plan de extindere a regulii care impune companiilor aeriene să îşi plătească emisiile de carbon. Extinderea prevedea ca această măsură să se aplice şi zborurilor către şi dinspre ţări care nu sunt membre ale Uniunii.
Măsurile pe care UE dorea să le impună au stârnit nemulţumiri în state precum SUA, China, India şi altele, astfel că proiectul a fost pus în aşteptare pentru un an. Potrivit comisarului european pentru Mediu, Connie Hedegaard, îngheţarea acţiunii în această privinţă ar fi cauzată de rezultate bune în negocierile la nivel internaţional privind emisiile globale. Însă, a adăugat comisarul, dacă International Civil Aviation Organization (ICAO) nu va face progrese înspre o înţelegere la nivel global privind reducerea emisiilor până anul viitor pe vremea aceasta, atunci taxa dorită de Uniunea Europeană va fi reintrodusă. În prezent, regula impusă de UE se aplică numai zborurilor care au loc între ţări ale Uniunii.
Printre cei mai vocali oponenţi ai proiectului european s-au numărat India şi China (India a interzis încă din luna aprilie companiilor sale aeriene să se supună vreunei reglementări în acest sens). Reprezentanţii ICAO au convenit cu reprezentanţii Comisiei Europene să facă paşi semnificativi înspre un mecanism de piaţă care să reglementeze corect acest „comerţ” al emisiilor de gaze de seră. În UE, toate companiile care folosesc aeroporturile de pe teritoriilor statelor membre trebuie să plătească o taxă pe fiecare tonă de CO2 emisă: acestea susţin că asta le costă 17,5 miliarde de euro pe opt ani şi că taxa se va regăsi în costurile pentru consumatorul final, adică pasagerii. Reprezentanţii UE spun, însă, că, potrivit calculelor, impunerea taxei va creşte cu doar 4 până la 24 de euro preţul unui zbor de lungă durată.
Sursa: BBC News