Trenul urban reloaded: O scrisoare deschisa catre Ministerul Transporturilor

32

Domnule Ministru al Transporturilor,

Va scriu pe aceasta cale pentru a va prezenta un proiect pentru Bucuresti, un proiect cu un potential promitator, care ar crea locuri de munca, care ar trasa liniile dezvoltarii sustenabile a orasului pe termen mediu si lung. Un proiect care ar ajuta la fluidizarea traficului in toata regiunea metropolitana a capitalei si la afirmarea lui ca centru focal al regiunii.

de Ioan-Andrei Egli

Mai intai de toate, sa ma prezint. Sunt arhitect, am 29 de ani si sunt un cetatean ca oricare altul. Nu sunt afiliat politic, si sa va spun sincer, nici nu prea ma intereseaza politica. Pana la varsta de 9 ani am trait in comunism. Imi amintesc taiatul curentului, cozile, salamul cu soia, demolarile, cele 2 ore de emisie, bref, aproape totul, desi eram doar un copil. Imi amintesc la fel de bine Revolutia si anii ’90, Lambada, tranzitia, marasmul, reclamele la tigari, Caritasurile, privatizatii, gaina care naste pui vii, tarabele, cozile la vize si cate si mai cate. Anii 2000 sunt, bineinteles, si mai proaspeti in memorie: telefoanele mobile, internetul, creditele, cresterea economica, imobiliarele, gipanele, manelele, capsunarii, stirile de la ora 5, Nato, UE, sperantele, criza, bula, deceptia, si tot asa. Vedeti, am trecut si eu, ca si concetatenii mei, prin aceleasi cicluri ale sperantei si deziluziei. Tocmai din acest motiv am ales sa va adresez acest mesaj, convins fiind ca si ei ar avea sa va spuna cam aceleasi lucruri pe care vi le voi spune eu.Se spune ca romanul e vesnic nemultumit. Si, ca sa fiu sincer, are si de ce. Ca ne place sa ne plangem este la fel de adevarat. Dar o facem pentru ca, de cele mai multe ori, nu ne ramane altceva de facut. Trebuie sa exorcizam cumva angoasele si furiile care se aduna in noi dupa ce trecem de Curtici sau Nadlac venind dinspre vest. Exista insa si initiative care cauta sa treaca peste ceea ce anumiti eseisti din spatiul anglo-saxon au numit the culture of complaint, sau cultura lamentarii. Mi-am propus sa va prezint una dintre ele, cea despre care vorbeam mai sus, in preambulul acestei scrisori.

Este vorba despre TER – Tren Expres Regional, un proiect de tren urban pentru Bucuresti si imprejurimi. Proiectul a facut ceva valva in mass media ultimilor doi ani, fiind lansat in mod public in 2007 si nefiind afiliat niciunei organizatii, institutii, companii sau grup obscur de interese. Da, e un proiect mai special (sa-i spunem naiv?), fara agende ascunse, fara aranjamente si fara „spatele” nimanui. Este ceea ce s-ar numi o initiativa de tip grassroots – pornita dinspre cetateni, pentru cetateni, cu scopul declarat de a propune explorarea unui potential al orasului. Proiectul TER propune folosirea liniilor de cale ferata existente in interiorul si in jurul capitalei – linii apartinand SNCFR, nefiind vorba de liniile industriale dezafectate, ci de cai ferate pe care exista trafic feroviar in diverse regimuri de frecventa – pentru a lega zona centrala sau semi-centrala a orasului de localitatile-satelit. Nu voi intra in prea multe detalii aici, exista un blog pe care sunt detaliate traseele liniilor si solutii tehnice propuse la toate problemele puse de fiecare in parte. Voi atasa linkul la finalul acestei scrisori.

Domnule Ministru, ma adresez Dumenavoastra mai intai, si abia mai apoi Primariei, pentru ca liniile de cale ferata pe care TER le are in vedere apartin Ministerului Transporturilor. Si va voi marturisi ceva. Ceva ce probabil stiti si Dumneavoastra: ca cetatenii acestui oras si-au pierdut speranta intr-un Bucuresti traibil. Intr-un Bucuresti care sa se apropie, macar, de standardele la care am aderat, de buna voie si nesiliti de nimeni, acum 3 ani. Un Bucuresti care sa iasa, in sfarsit, din tranzitie, si care sa poata face portretul-robot a ceea ce vrea sa devina in urmatorii 5, 10, 20 de ani. Generatia mea, in mod special, se gandeste la fel de serios ca si cele dinaintea ei sa emigreze. Exista sondaje de opinie cu rezultate concrete in acest sens. Proiectul TER isi propune, printre altele, si sa redea speranta locuitorilor capitalei. Sa redea speranta ca se poate face ceva, pornind de la nevoile si propunerile cetatenilor insisi. Ca se pot lua in considerare proiecte care sa nu presupuna exproprieri nesfarsite, litigii complicate, tergiversari permanente.

Proiectul TER nu este unul ieftin. Calculele estimative duc la costuri de aproximativ un miliard de euro. Beneficiile pot fi insa pe masura. Stiu, banii sunt putini. Sau nu sunt. Unde mai pui ca e si recesiune. Si totusi, fondurile europene POST (Programul Operational Sectorial pe Transport), fonduri de 4,57 de miliarde de euro destinate dezvoltarii infrastructurii de transport, sunt in continuare prea putin accesate. Exista si solutia unui parteneriat public-privat, in care un operator privat sa finanteze fie si numai partial proiectul. In plus, un astfel de proiect poate fi abordat in mai multe etape, pe segmente prioritare. Solutii ar exista. Avem nevoie insa de un impuls din partea Ministerului pe care il conduceti. Pentru ca sectorul privat sa investeasca resurse financiare, de know-how si de timp, are nevoie de o minima certitudine, anume ca se intentioneaza macar explorarea proiectului. Dupa cum stiti si Dumneavoastra, nimeni nu se poate apuca sa elaboreze un studiu de fezabilitate pe ochi frumosi.

Ati inaugurat in 2009 cursele de Sageti Albastre catre Henri Coanda. O initiativa laudabila, insa incompleta. Lumea se plange ca e nevoita sa coboare in camp cu geamantanele, pentru a lua un autobuz spre terminalul aeroportului. De ce nu am face un bransament direct catre aeroport? Distanta ar fi de numai cateva sute de metri pe teren arabil, fara complicatii speciale, nu exista case pe traseu, iar traversarea DN1 ar putea fi facuta extrem de simplu, pe dedesubt. Ce-i drept, mai trebuie construita o statie in fata terminalului. Sunt convins ca si primaria din Otopeni, indiferent de culoarea ei politica, ar intelege ca nu ar avea decat de castigat de pe urma proiectului.

Apoi linia catre Dragonul Rosu. De ce nu s-au facut statii pe parcurs? Zona Pipera e sufocata de masini – e firesc, acolo lucreaza mii de oameni, iar cand se vor termina noile ansambluri de birouri de acolo, vor lucra de doua ori pe atatia. Asta ca sa nu mai amintim de parcul de birouri din preajma garii Baneasa, sau de orasul Voluntari, cu cei 30.000 de locuitori ai sai, care se afla si ele pe traseul cu pricina, si care nu sunt deservite de statii.

Domnule Ministru, nu am obosit s-o repet: capitala este un oras densificat peste masura. Ultimele doua decenii de comunism si primele doua decenii de democratie au creat un oras aglomerat, dens, prea putin propice unei vieti normale. O retea de tren urban care sa lege localitatile-satelit de oras ar permite multora dintre bucuresteni sa se mute in judetul Ilfov, bucurandu-se de paduri, lacuri si aerul mai curat, dar sa ajunga rapid la locul de munca din oras, in mai putin de 20 de minute, luand eventual si bicicleta cu ei in tren. Migratia catre localitatile inconjuratoare s-ar traduce in timp in crestere economica pentru intreaga zona. In plus, daca Bucurestiul ar avea un tren regional cu frecventa redusa pana la Giurgiu, asa cum propune TER, ar putea fi vizitat mai usor de turistii care fac croaziere pe Dunare, de exemplu. Sau de vecinii nostri din Ruse. TER are o detenta regionala, inainte de toate. Sigur, problemele Bucurestilor si ale regiunii inconjuratoare nu sunt neaparat prioritatile Ministerului Transporturilor, motiv pentru care va trebui incercata cointeresarea atat a Domnului Primar general, cat si a primarilor localitatilor-satelit.

Domnule Ministru, sincer sa fiu, nici nu stiu cum putem sa atragem atentia autoritatilor asupra proiectului TER. Poate ar trebui sa organizam un concert galagios, un eveniment urban cu surle si trambite. Sau poate ar trebui sa trimitem 15.000 de mailuri deodata Guvernului, Ministerului si Primariei, asa cum a facut organizatia Greenpeace in Japonia, blocand serverele guvernamentale. Poate ar trebui sa facem o lista cu 200.000 de semnaturi, stranse de voluntari pe strada. Sau poate ar trebui sa port o discutie cu Dumneavoastra la o cafea. Nici eu nu mai stiu. Nu stiu decat ca abordarea unui proiect de anvergura TER ar aduce incalculabile beneficii de imagine clasei politice. Ar (re)construi puntea de incredere dintre societatea civila si politicieni. Ar induce un suflu de speranta ca se face ceva, ca nu am pierdut pariul cu timpul si cu noi insine.

Domnule Ministru, sa nu lasam TER sa ramana un simplu blog aratos.

Cu stima,

Ioan-Andrei Egli

http://ter-bucuresti.blogspot.com/

Tags:



32 de comentarii

  1. Consider ca este un lucru extraordinar faptul ca un tinar se adreseaza deschis unui ministru. Mai ramine sa primeasca si raspuns…
    Cit despre problema in sine, domnule arhitect, lasa-ti specialistii in transporturi sa vina cu solutii viabile. Sa nu sarim in concluzii pripite, de genul Bucurestiul are nevioe de asta, ca asa am vazut eu nu stiu unde. Eu am mai scris despre proiectul asta, si repet – daca merge f bine in Vest, nu inseamna ca va merge si la noi la fel. A-ti auzit de Light Rail Train ?

    • Domnule Gogu, daca “a-ti” scris in acelasi mod ca si in comentariul de fata mai bine va “lasa-ti” de treaba asta.

      Bucurestiul chiar are nevoie de asa ceva, insa nu e suficient. Eficienta va fi doar partiala (asa cum e si situatia metroului la ora actuala) daca nu se realizeaza o strategie comuna cu RATB. Fara existenta unor noduri de schimb eficiente (si chiar eliminarea unor mijloace redundante) proiectul ar avea aceeasi soarta ca si linia spre Otopeni.

      • Sa dau ca exemplu Crangasi (41-Metrou).

        Daca s-ar lungi statia de tramvai a.i. incarcarea sa se poata face in 2 trenuri deodata (de multe ori asteptamdu-se unul pe celalalt sa incapa sa statie) cred ca s-ar efientiza transportul in acea zona (singuril nod de schimb intre “trenul usor” si metrou).

        Spatiu exista. Costurile sunt infime. Ideea o consider buna.
        Am trimis deja un mail catre Primaria Sect. 6 acum o saptamana, dar nu ma astept ca bugetarii sa-mi raspunda.
        Voi ce spuneti ?

    • Gogule,

      Iarta-ma dar sloganul asta ” daca merge in vest nu merge si la noi” este o tampenie rara.
      De ce sa nu mearga, unde este problema? Iti spun eu este ancorata in mentalitatea paguboasa romaneasca. La fel putem spune si despre regulile de baza ale civilizatiei, nu?
      Daca la ei functioneaza este ca acolo exista vointa si coercitie, comparabila cu lenea noastra milenara, lene care a inceput a capata accente puternice de nesimtire.
      Daca vom continua cu aceasta gandire (prezenta si in guvernul Romaniei) vom ramane Gaina proasta a Europei, iar dupa aceea ne gandim sa emigram caci este mai bine decat a lua pozitie.
      Vai soarta noastra!

    • Inca o vorba sa-ti mai spun mai Gogule mai,

      Iti recomand sa faci o vizita in Lugano, oras situat in partea Italiana a Elvetiei, in provincia Ticina (vezi pe placutele de inmatriculare elvetiene literele TI) si ai sa vezi cum se circula acolo.
      Ai sa ramai surprins ca intr-un oras plin de banci (salariul mediu este undeva pe la 2800 Euro daca nu ma insel) tineri si chiar peste 40ani circula cu trenul spre si dinspre locul de munca.
      Cred ca ai sa ramai mut daca vezi oameni in costume scumpe urcandu-se in tren.
      Pentru ei nu este nici o rusine dar in Romania cred ca nici nu ar dori sa auda de asa ceva. Cum sa-l mai vada colegii cand sa da jos din scumpetea lui de masina.
      Spune-i lui Nea’ “Taie bataturi ” care visa autostrazi suspendate dar nu-si poate tara izmenele de grele ce sunt, cum ar trebui sa arate o metropola.
      Nu avem transport, sosele decente, parcari dar avem FANTANI CANTATOARE.
      Nu-i jenent mai Gogule mai.

  2. Subscriu initiativei. Bunastarea Germaniei se datoreaza in mare masura
    si acestui tip de transport care mareste dimensiunile oraselor in zonele periferice. Deschideti rapid o lista de semnaturi.
    Arh.Al.Mafteiu

  3. …cand vom scapa de burtile lor despletite peste stromoleagurile corupte si nesimtite, cand nu vor mai cauta doar interesul propriu, cand onoarea, cinstea, dreptatea si adevarul vor fi in loc de “Buna ziua!”, atunci va fi posibil asa ceva!. Trebuie doar sa emigram si sa asteptam sa moara linistit generatia asta de cacat si cOOmunista care inca mai exista. Bravo Ioane! Bravo Franta pentru sistemul tau feroviar si auto!

    • Scuze ca te intrerup din… emigrare,
      dar de povestea cu dropul de sare ai auzit ?

      Atunci cand lucrurile nu merg cum ai vrea inseamna ca nu ai incercat destul.
      Hai, inca putin efort ca n’ai sa crapi din atat.

      Imagineaza-ti ca 2-300 de persoane ar scrie cate 1-2-3 e mailuri legate de subiectul TER. Subiectul caini comunitari. Subiectul mita. etc.
      Acum gandeste-te ca cele 2-300 de persoane dau mai departe. La alte 2 persoane de fiecare – e un subiect interesant pentru orice bucurestean. Ar fi deodata 6-900 persoane implicate si ar creste rapid.

      Bucurestiul are 2.500.000 de oameni (oficial), eu cred ca vreo 3-3.500.000 real (cu studenti, cu chiriasi). Daca am scrie 10.000 de e-mail-uri catre Minsiterul Transportutilor li s-ar bloca serverele. Alte 10.000 catre Realitatea, B1 sau diverse ziare li s-ar bloca serverele. Oare cum se simte o astfel de institutie, firma fara e-mail. Azi asa, maine asa… Doar sa scrii 2-3 e-mailuri pe luna si tot ar fi ceva.

      Fa-te auzit. Atat.
      Asta e diferenta intre noi (romanii in general) si vest europenii.
      Singura diferenta.

  4. Eu iubesc trenurile, am fost foarte mult cu toate mijloacele de transport, mai ales cu trenul in Romania si in exterior.

    Iata un secret : din cauza preturilor destul de ridicate la trenuri pe distantele mici, microbuzele si autobuzele au majoritatea calatorilor, iar pe distante medii peste 150 de kilometri si mari trenurile au succes in Romania.

    Eu sunt un sustinator al acestui proiect pe care il doresc cat mai repede realizat din doua motive :
    – pentru a creste numarul de pasageri ai CFR CALATORI
    – pentru a mai usura si elibera traficul din Bucuresti.

  5. Foarte buna initiativa! felicitari pentru articol; m-as bucura ca cineva sa ia la cunostinta. Din pacate traim intr-o tara in care initiativa nu aduce nimic, ne-am obisnuit sa inghitim fara sa miscam un deget.

  6. laudabila initiativa, dar totusi cum putem trimite aceasta scrisoare ministrului transportului( tehnic vorbind?.. nu as vrea ca aceasta initiativa sa ramana doar pe un blog, haideti sa facem ceva.

    • Se pot trimite scrisori direct pe adresa MINISTERUL TRANSPORTURILOR,

      pe CFR CALATORI (deoarece si ei au un cuvant foarte important).

  7. Felicitari pentru proiect, abordare si curaj! Sunt propuneri excelente, viabile si ….mai mult decat necesare. Sper sa se realizeze cat mai curand posibil!
    Daca putem face si noi ceva… suntem aici!

  8. ar trebui si educata” populatia sa-mi mute augustele posterioare din masinile personale si sa foloseasca transportul in comun.
    de asemenea, incurajarea folosirii bicicletei prin organizarea pistelor specializate si sanctionarea celor care le obstructioneaza (masini sau pietoni)
    taxa pentru zona centrala
    organizarea de parcari suplimentare in zona centrala si plata orei de parcare similar cu alte capitale europene (ce ati zice, la 10 eur pe ora mai veniti cu masina la servici in centru, sau luati ratb-ul?)
    nu vorbesc de economia la carburant si la aditionalele pe mobil salvate
    si idei mai am, daca intereseaza pe cineva
    toate bune si spor la stres in trafic

    • Apropo de pistele pentru biciclisti: primaria le-a facut (pe alocuri).
      Acum ia TU initiativa.

      Am fost in week in Herastrau. Pistele pentru biciclisti… erau de fapt parcari si treceri pietonale. Insa nu de amenzi e nevoie.
      Uite o idee la indemana biciclistilor:

      Aduni 50-100 posesori de biciclete si mergeti in coloana pe zonele special amenajate claxonand fiecare pieton care merge pe aceste spatii pentru biciclete. Pregatiti fluturasi usor adezivi (totusi, nu e rentabil sa fii dat in judecata de vreun sofer mai… smecher) si puneti 10-20 pe fiecare parbriz al masinilor care opresc pe aceste tronsoane “Va rugam respectati pistele biciclistilor”.

      Tu cum te-ai simti sa te claxoneze 50 de biciclete?
      Dar sa dezlipesti 20 de actipilduri… chiar si lipite mai mult de forma?

      Eu nu sunt biciclist, dar va sprijin o astfel de initiativa.

  9. Nu trebuie sa ne limitam numai la tren.
    Aici e vorba de dezvoltarea organizata a capitalei catre suburbii, ceea ce presupune realizarea de noi iesiri din oras sau largirea celor existente, dublarea lor cu metrouri rapide de suprafata (sau tren urban dupa cum il denumeste autorul), extinderea utilitatilor.

    Toate acestea si multe altele ar trebui sa faca parte din strategia “naturala” de dezvoltare a Bucurestiului.
    Una din problemele principale consta in faramitarea proprietatii, in drumurile care au fost prevazute de exploatare cand s-au facut restituirile iar acum sunt cu mult subdimensionate pt ceea ce se cere. etc…

  10. Sustinem initiativa. La ritmul in care se distrug spatiile verzi in Bucuresti, calitatea aerului va deveni din ce in ce mai proasta. Exista statistici care trag semnalul de alarma ca ceva nu este in regula, numai ca nimeni nu are interes sa le faca publice: foarte multi copii care sufera de boli respiratorii, si invariabil, medicii ne sfatuiesc sa plecam cu copii din Bucuresti undeva unde sa respire aer curat si nu noxele si pulberile din Bucuresti. Banuiesc ca asta ar fi o optiune, si ceea ce ma tine deocamdata in Bucuresti este lipsa mijloacelor de transport decente si in plus acces rapid catre un spital competent in caz de probleme. Eu cred ca puteti merge cu proiectul si la primaria capitalei, caci beneficiul din punctul de vedere al primariei este enorm si vizeaza imbunatatirea traficului la intrarile in capitala, plus ce ati amintit, sporirea potentialului turistic. Sincer, din atitudinea actualului Ministru al Transporturilor, ma indoiesc ca ar accepta vreo propunere oricat de buna ar fi ea. In afara de “nu pot”, “nu am bani” si “nu am cum”, nu am vazut pana acum din partea domniei sale, dar cine stie, poate ca va binevoi sa lase la o parte atitudinea asta si va vrea intr-un final sa faca ceva concret si sa lase ceva in urma sa.

  11. Hai sa ne concentram pe ceea ce este facut deja de trei ani, un plan concret cu costurile aferente. Idei sunt multe, insa aici se vorbeste doar despre una – hai sa nu divagam. Discutiile sunt binevenite pe Facebook sau pe blog nu aici. Chiar va rog sa va faceti cont pe Facebook si sa aderati la grupul TER. Momentan suntem doar 2530 membri.

  12. Felicitari pentru initiativa. Daca nu s-a facut pana acum, ar trebui o scrisoare deschisa si catre RATB si catre PMB, pentru un parteneriat. Poate un parteneriat public privat care sa includa si institutiile de mai sus ar fi solutia pentru finantarea proiectului.
    O idee: nu ar trebui facut un document mai amplu si oficial, care sa includa si o stringere de semnaturi de la bucuresteni, pe aceasta tema? Eu as semna pentru, in mod evident.
    As dori sa ma implic cu ceva, daca se poate in sustinerea si dezvoltarea acestei idei.

  13. Trenul urban nu este fezabil pentru Bucuresti. Acest tip de transport e indicat pentru metropolele care au orase satelit mari, ceea ce nu e cazul Bucurestiului. Trenurile acestea ar fi o investitie inutila. Spre exemplu Bragadiru are 10.000 de locuitori, capacitatea unui tren 1000 de locuri. Cu alte cuvinte cu doua -trei curse ai transporta toti navetisti din zona. In afara e altceva, langa Madrid, spre exemplu, orasele satelit au 100-250.000 de locuitori. Bucurestiul are nevoie de metrou in zonele dens populate cum ar fi Dr. Taberei, Rahova, Colentina.

  14. Gheorghe de la Gara on

    Ideea nu este noua. Se aplica în tari normale de peste 100 de ani. Vezi celebrele S-Bahn-uri din Germania si Austria sau RER-ul din Paris. Si în România, la începutul secolului 20, s-a propus subtraversarea bucurestiului cu o cale ferata, cu trei statii: Elisabeta (principala, având si terenul rezervat între opera si terenul ocupat de cladirea destinata initial Muzeului National, apoi Casa Radio iar acum un nou mol). Raz7boiul si mai ales urmarile lui, prin sistemul politic si social instalat, care a avut ca prima sarcina sa distruga elitele si sa renege tot ce s-agândit pozitiv înainte, a facut ca un astfel de proiect, sa nu poata fi finalizat. La Warsovia a fost posibil sa se realizeze. Nici alte idei lansate ulterior precum cea privind realizarea unei retele de “metrou regional”, n-au fost luate în considerare. Din nefericire, în ultimmi 20 de ani, s-a urmarit distrugerea caii ferate, în ciuda avantajelor de necontestat, dpdv al sigurantei, consumurilor de energie si al prootectiei mediului. Chiar “Cartea alba” pentru transporturi, emisa de UE, cere guvernelor sa acorde importanta cuvenita dezvoltarii cailor ferate. Din pacate politicienii nostri nu sunt sensibili sdi nici nu urmaresc interesul national, înintea celui personal. Nu trebuie renuntat la idee. Trebuie sa ne unim fortele si sa obligam guvernantii sa se întoarca cu fata si spre calea ferata, în general dar si pentru rezolvarea problemelor de transport public, în marile aglomerari urbane. Aici trebuie folosit exemplul tarillor europene dezvoltate, unde functioneaza sisteme de transport public integrate, bazate, în principal pe sistemele de transport electric pe sine, completate de transportul cu autobuze, sisteme foarte atractive care au avut ca efect principal modificarea cotei de piata în favoarea transportului public. Deci se poate. Trebuie însa vointa politica, benevola daca este posibil, sau sub presiune opiniei publice, cum se pare ca este cazul la noi. Am propus Clubului Feroviar sa organizeze o masa rotunda pe aceasta tema, ca sa ne ofere prilejul de a ne coordona solutiile propuse si caile de actiune pentru a le impune.

  15. Felicitari Andrei pentru initiativa ta de a reitera aceasta dorinta a multor bucuresteni.
    Pentru a mentine si a intari initiativa ta, o actiune simpla si eficienta ar fi postarea acestui link pe toate forumurile pe care intram.
    Pe forum.softpedia, pe misiuneacasa, gradinamea, gradina-online, etc.
    De asemenea, orice postare, comentariu pe net sa aiba inclus(a) si acest link. Cu cat vor afla mai multi, cu cat anvergura acestei miscari va fi mai mare, cu atat probabilitatea ca politicienii sa se sesizeze si sa realizeze ca dorinta a catorva sute de mii de oameni (sau poate mai multi) nu e bine sa fie neglijata.

  16. Noi locuitorii din Bucuresti, daca am dona cei 2% din impozit pentru un singur an, la 2-3 milioane locuitori ar rezulta o suma frumusica care ar demara acest proiect. Intr-o Romanie in care nimic nu este controlat si nimeni nu raspunde nu se poate face nimic. Cred ca toti am vrea conditii mai bune de trai. Felicit initiativa, dar cred ca numai cu asta ramanem.

  17. Asta se va realiza cand eu o sa fiu ministrul transporturilor,iar actualul ministru va fi paznic la intrarea in Cimitirul Saracilor!

  18. Foarte frumoasa initiativa, dar ea se adreseaza unor bugetari. Acum, astora le e gandul cum sa scape de disponibilizari. Dupa aia, cum sa li se mareasca lefurile. Abia apoi vor binevoi sa citeasca despre initiativa asta. Cand vor ajunge la precizarea, citez, ” fara agende ascunse, fara aranjamente si fara „spatele” nimanui” vor arunca propunerea la cos. Daca e “fara aranjamente”, ei de unde sa-si mai incaseze partea?

    Eu sunt mai pesimist din fire, dar nu fara motiv. Clasa politica a aratat de ce e in stare in acesti 20 de ani. Sa nu crezi ca cei care vor veni dupa ei vor fi mai breji. Nu conteaza ca-s aia vechi, comunisti, sau mai tineri. Cei care ajung acolo la varf nu o fac pentru a se pune in slujba tarii si a poporului, ci pentru propriul lor interes.

    Tinere arhitect, te respect pentru aceasta initiativa. Serios. Totusi, la 29 de ani sansa ta este dincolo. Eu am 44 de ani si inca nu pot emigra, pentru ca trebuia sa stau cu tatal meu care are 88 de ani si nu mai avem pe altcineva. Jur ca as pleca, daca-s putea, sa stiu bine ca mor sarac intr-un sant pe dincolo. Tara asta n-are nici un viitor.

  19. Eu stau langa ,,viitoarea mangistrala T2″.Sunt elev si fac echilibristica pe sina de tren.Acum nu trece niciun tren dar daca ar trece ar trebui sa am grija.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger