Transportul public gratuit este posibil oriunde?

2

Uniunea Comitetelor pentru Energie, Mediu și Transport din Orașele Baltice s-au întâlnit la Tallinn, în capitala Estoniei, pentru a discuta progresele programului implementat aici prin care transportul public a devenit gratuit pentru locuitori.

 

 

Multe persoane sunt încă șocate de faptul că locuitorii din Tallinn nu plătesc pentru transportul public. Când se înregistrează ca locuind în oraș, ei primesc un card care le permite să meargă cu autobuzul, troleibuzul și tramvaiele fără să plătească.

Acest lucru a adus o serie de beneficii sociale și economice întrucât șomerii și cei cu venituri mici își permit să meargă cu mijloacele de transport în comun, iar în schimb a crescut mobilitatea muncii. În plus, banii pentru bilete pe care îi cheltuia o familie înainte sunt folosiți acum pentru alte bunuri și servicii, prin urmare este stimulată economia. De asemenea, există și beneficii pentru mediu întrucât sunt mai puține mașini care circulă pe străzi.

Prin urmare, toată lumea vrea să știe dacă se poate întâmpla asta și în propriul oraș.

În cazul capitalei Estoniei au existat o serie de factori care au facilitat implementarea programului de transport public. Un sondaj realizat în 2011 și 2012 arăta că prețul este cel mai mare obstacol pentru estonieni în a lua autobuzul, iar în alte țări, precum Suedia, obstacolul era calitatea serviciului. Bugetul pentru transportul public din Tallinn este complet în administrarea municipalității și nu era subvenționat de stat, ceea ce permite o independență mare în realizarea politicilor.

Biletele cumpărate de cei 425.000 de locuitori ai orașului nu reprezentau un venit consistent. Dintr-un cost total de 53 de milioane în 2012, doar 17 milioane veneau din vânzarea biletelor. Luând în considerare că 5 milioane veneau de la non-rezidenți, costul transportului public pentru localnici se situează la aproximativ 12 milioane. De asemenea, în 2012 cele două companii de transportu public din Tallinn au fuzionat, ceea ce a dus la reducerea cheltuielilor operaționale.

Programul a avut parte de mulți oponenți, dar efectele de care se temeau aceștia nu s-au materializat după debutul programului. Cel mai neașteptat efect a fost ca oamenii s-au îngrămădit să se înregistreze ca locuitori în Tallinn. Asta le-a permis să meargă cu autobuzul gratis, dar i-a obligat să plătească și taxe municipale. Din ianuarie 2012, 9.105 oameni s-au înregistrat ca locuitori ai Talinului, în condițiile în care 1.000 de locuitori aduc la bugetul orașului 1 milion. Acest lucru permite investiții în transport, chiar de curând adăugându-se 10 noi autobuze la flota muncipalității.

Numărul mașinilor din oraș a scăzut cu 14%, iar 21% dintre oameni folosesc autobuzul mai des decât înainte. Într-un oraș în care oamenii iubesc mașinile, unul din doi estonieni având mașină, acest rezultat este uimitor.

Tallinn este considerat un exemplu irelevant din cauza dimensiunii sale, dar alte două orașe din Europa au programe de transport public gratuit – Aubagne, din Franța și Hasselt, din Belgia. Această idee a fost luată în serios peste tot, având în vedere că din octombrie 2012, cei 14 milioane de locuitori din Chengdu, China beneficiază de transport public gratuit în schimbul unor restricții severe de trafic.

Sursa: 2Celsius


2 comentarii

  1. Pingback: Transportul public gratuit este posibil oriunde? – Think Outside the Box · Oferte Sarbatori

  2. Pingback: Beneficiile transportului în comun gratuit. Studiu de caz: Chamonix | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger