Timpul de vara pe tot parcursul anului ar putea stavili emisiile de CO2 si salva vieti

13

Activistii de mediu din Marea Britanie incearca sa convinga guvernul sa pastreze timpul de vara britanic pe tot parcursul anului, rapind o ora diminetilor si daruind-o serilor, actiune ce ar putea duce la economisirea energiei electrice si a 450.000 de tone de dioxid de carbon an de an, potrivit unei cercetari recente, precum si la reducerea numarului de accidente rutiere, ceea ce ar scuti Serviciul National de Sanatate de 200 de milioane de lire sterline anual.

Solutia apartine unui cercetator de la Universitatea Cambridge, Elizabeth Garnsey, care si-a prezentat propunerea luni, 21 iunie, in cadrul unei intruniri parlamentare din Marea Britanie, informeaza The Guardian. Garnsey a observat ca cea mai mare cerere de energie pe timp de iarna se inregistreaza la asfintit si in jurul orei 5.30p.m., cand oamenii se intorc de la serviciu. Cererea ridicata de energie este satisfacuta prin folosirea unor surse de rezerva, precum petrolul, care este scump si poluant.

Cercetatoarea a calculat insa ca cererea zilnica din Marea Britanie s-ar reduce cu cel putin 0,3% daca timpul de vara ar fi pastrat si dupa luna octombrie. Aceasta ar insemna reducerea emisiilor anuale de CO2 cu 450.000 de tone sau echivalentul inlaturarii a 200.000 de masini de pe strazi. Totodata, schimbarea propusa ar putea da ghes turismului si ar reduce infractiunile si obezitatea, dar si salva vieti din moment ce vizibilitatea ar fi sporita la orele de varf din timpul serii.

Peste 11.000 de oameni au semnat o petitie in favoarea acestei propuneri, inaintata de activistii de mediu premierului David Cameron, prin care se cere testarea ei in 2011.

Foto: Flickr/Tony the Misfit

Tags:



13 comentarii

  1. Ia sa ne mai lase dracu in pace activistii astia. Maine poimaine vor mai cere inca ora si mai apoi inca o ora si tot asa. Sa ne schimbam noi bioritmul doar de dragul unor activisti imbecili? Incalzirea globala e un mare fas si ar trebui sa se spuna limpede acest lucru. Sa nu mai existe indoieli. M-am saturat sa tot aud elucubratii nesustinute pe nimic.
    Eu as zice ca timpul de iarna salveaza vieti. Ma poate contrazice cineva?

    • Da. Eu. Teoria savantului britanic este corecta si merita toata consideratia. Sistemul de iluminat al masinilor are o putere dupa cum urmeaza: 100W farurile, 40W luminile de pozitie, cu un grad de utilizare de 100% dupa lasarea intunericului. Se mai adauga lampile de ceata din spate de 30W, cu un grad de utilizare de 60% in Anglia; farurile de ceata cu o putere de 100W si un grad de utilizare de 15.75% (tot in Anglia). Pentru circulatia cu faza lunga mai adaugam o putere de 100W pentru un factor de utilizare de 6.95%. Acuma… cca 40% din soferi sunt femei; in timpul stationarii la semafor, adica 0.75% din timp, se rujeaza; daca scadem manevrele de deschidere si inchidere a aparatorii de soare cu oglinda incorporata iluminata ramanem cu 0.65% din timp; becul avand o putere de 5W.
      Peste toate acestea se aplica o corectie datorata faptului ca 25.62% din masini au faruri cu xenon, iar 18.56% din masini au sisteme de iluminat cu LED-uri, care consuma mai putin. Nu prezint aici toate calculele, dar puteti sa ma credeti ca rezulta o putere totala medie per automobil de 181.45W.
      Puterea medie a automobilelor este de 72KW, iar indicele mediu de utilizare a puterii este de 62%. Asa ca sistemul de iluminat consuma cca. 0.325% din petrolul ars.
      N-am stiut de unde imi rezulta diferenta fata de cercetatorul britanic si mi-am dat seama ca 0.021% din timp masinile dau inapoi; 43% din ele au senzori de parcare care consuma si ei energie. Am ajuns la 0.32%. Dupa o reluare a analizei, completata cu diferentele de randament date de un ciclu Carnot diferit la motoarele Otto si Diesel m-am apropiat la 0.30004%. Diferenta ramasa de 0.0004% provine de la procentul de britanici care circula cu Toyota Prius 95% din timp si cei care au Mazda RX8, cu motor rotativ Wankel si de asemenea un ciclu Carnot diferit. Pot sa confirm ca savantul britanic nu numai ca are drepate, dar acuratetea calculelor sale este maxima. Aceasta cifra este extrem de aproape de salvarea planetei, mai lipseste 0.00001% pentru restabilirea echilibrului enenregetic, contracararea efectului de sera si implicit a incalzirii globale. Solutia a gasit-o un alt expert britanic, doctor in arbalete. Ceara este salvarea care va aduce acel zero virgula tisti la suta. Aplicarea cerii pe coarda arbaletei reduce frecarea cu…nu mai prezint toate cifrele, doar concluziile. Arbaletierul face un efort mai mic pentru armare, consumand mai putina energie. Mare parte din alimentatia arbaletierului este compusa din pastaioase, datorita continulului mare de magneziu, care previne aparitia carceilor la mana in timpul tragerii. Se stie ca unul din produsele secundare degajate in atmosfera la o alimentatie bogata in pastaioase este gazul metan, a carui reducere duce tocmai la procentul sus-mentionat.
      Quod erat demonstrandum.
      Acuma ca am aratat cele de mai sus, ma gandesc si la faptul ca datorita orarului de vara, chiar aplicat numai vara, fiica mea se trezeste cu o ora mai devreme o mare parte din anul scolar; ea maraie ca trebuie sa sara in capul oaselor la o ora absolut anormala, iar eu blestem idiotii care au inventat orarul de vara. Asa ca ma gandesc…sa salvez planeta, sau sa-mi las copilul sa doarma linistit o ora in plus? Macar iarna.

      • F.F important pentru intelegerea rationamentului: Toyota Prius sunt automobile hibride iar Wankel-ul de pe Mazda RX8 este bi-rotor. Imi cer scuze pentru eventualele pierderi sau pagube produse prin omisiunea acestor caracteristici.

      • Din nefericire n-ai inteles ironia strecurata in intrebarea mea… Dar asta e…

        P.S. Mai slabeste-ma cu lozincile astea “eco”. Sunt de o ipocrizie pura. Tot invartim orele astea cum li se “scoala” unora sau altora. Terra nu se salveaza prin schimbarea orei de vara in ora de iarna si invers. Sa fim seriosi!

  2. Indiferent care dintre ore se alege, eu salut orice inițiativa care propune să renunțam la schimbarea de 2 ori pe an a orei. Este un efort pentru toată lumea, care mă îndoiesc că mai are sens…

    • total de acord. faza scurta trebuie oricum aprinsa in afara orasului, indiferent de ora. si pe la 16-17 nu prea sint necesare numai luminile de pozitie in oras. si ca sa te scoli mai devreme trebuie facut mai cald in casa fiind mai frig afara si trebuie incalzita masina mai mult. ar trebui reevaluata o regula propusa in 1895 cind iluminatul se facea cu gaz lampant nu cu becuri economice.

      • si ca sa scutesc oile care gindesc in turma sa se mai oboseasca sa scrie contra:
        “The practice is controversial.[1] Adding daylight to afternoons benefits retailing, sports, and other activities that exploit sunlight after working hours,[3] but causes problems for farming, evening entertainment and other occupations tied to the sun.[4][5] Traffic fatalities are reduced when there is extra afternoon daylight.[6] Its effect on health and crime is less clear. Although an early goal of DST was to reduce evening usage of incandescent lighting, formerly a primary use of electricity,[7] modern heating and cooling usage patterns differ greatly, and research about how DST currently affects energy use is limited or contradictory.[8]”
        http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time
        http://www.nrc-cnrc.gc.ca/obj/irc/doc/pubs/nrcc49212/nrcc49212.pdf

  3. Eu cred ca argumentatia stiintifica primeaza in fata oricarei forme arbitrare de opinie, fie ca e integral pro sau contra unui principiu clar si concret definit, fie ca e nuantata, functie de specificul indivizilor afectati, respectiv avantajati de starea de fapt nou creata. Arbitrariul nu are ce sa caute in argumentatia stiintifica, motiv pentru care am prezentat rezumatul unui breviar de calcul bine documentat si constat, cu neplacuta surpriza ca, in loc sa fiu combatut tot cu argumente stiintifice, mi se raspunde cu sloganuri, ofense sau pur si simplu afirmatii cu pretentii axiomatice. Pentru a avea o imagine clara a teoriilor pe care vreti sa le desfiintati, s-ar fi cuvenit ca macar sa cititi cu atentie demonstratia justetii lor, dupa parerea mea, imposibil de infirmat prin argumente logice. Mai mult decat atat, la o citire mai atenta a articolului original, constat cu satisfactie ca este o teorie originala, venita in sprijinul savantului britanic, acolo facandu-se referire doar la consumul casnic in orele de varf si fiind pe deplin ignorata pierderea datorata sistemului de iluminat al automobilelor.
    As adauga, si cu asta inchei, ca studiul reducerii emanatiilor de metan prin folosirea cerii la arbalete ar fi trebuit extins si asupra arcului clasic cu sageti. In zilele urmatoare ma voi ocupa de aducerea la cunostinta Parlamentului Britanic asupra cercetarilor mele, desi nu doresc o recompensare, multumit fiind cu recunoasterea contributiei mele.
    Noapte buna, copii.

  4. Pingback: TOTB: Gaura din stratul de ozon – o legenda readusa la viata; Cea mai complexa molecula organica din mediul interstelar; Cum poate economisi timpul de vara permanent sute de mii de tone de CO2; Un copil de 10 ani are o idee pentru BP | Anunturi Onli

  5. Pingback: TOTB: Gaura din stratul de ozon – o legenda readusa la viata; Cea mai complexa molecula organica din mediul interstelar; Cum poate economisi timpul de vara permanent sute de mii de tone de CO2; Un copil de 10 ani are o idee pentru BP | Anunturi Onli

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger