The Chomsky-Foucault Debate, partea a treia

0

“Aş spune că, făra îndoială, nu suntem în poziţia să creăm un sistem de justiţie ideală, aşa cum nu suntem în poziţia să creăm o societate ideală în mintea noastră. Nu ştim destul şi suntem prea limitaţi şi prea părtinitori şi tot felul de alte lucruri. Dar suntem într-o poziţie – şi trebuie să acţionăm în calitate de fiinţe umane sensibile şi responsabile, în acea poziţie, pentru a ne imagina şi a merge mai departe în crearea unei societăţi mai bune şi a unui sistem de justiţie mai bun” (Noam Chomsky, în Natura umană: Dreptate versus Putere; Noam Chomsky dezbate cu Michel Foucault, 1971). Căminul Cultural vă invită la: The Chomsky-Foucault Debate (3). Despre primăveri arabe şi ierni ale visării miercuri, 30 noiembrie, orele 20.00, la subRahova. Roza El-Hassan (foto) dezbate cu Galit Eilat.

de Căminul Cultural şi Solitude Project

A treia întâlnire din seria „Chomsky-Foucault Debate” nu încearcă să fie o oglindă a fluxului de ştiri, deşi este determinată de aceeaşi urgenţă. Urmărim cu toţii în timp real evenimentele din Orientul Apropiat şi Mijlociu şi proiectăm asupra lor speranţe şi dorinţe, unele pe care nici nu ştiam că le avem. Aici, în România, ne declarăm trecuţi prin asta şi privim atotştiutori cum fragilele lor împliniri revoluţionare sunt ameninţate zilnic; şi totuşi, noi am putea fi cei care ne înşelăm şi a lor să fie lupta „în scopul dreptăţii, (…) în scopul realizării nevoilor umane fundamentale, nu doar în scopul înlocuirii grupului de la putere cu un altul”, cum ar spune Chomsky.

Am invitat să vorbească despre aceste lucruri o artistă şi o curatoare ale căror practici sunt inserate într-o conştiinţă politică şi care sunt atente la formele estetice în care se manifestă revendicările sau declaraţiile sociale şi politice. Nu vom specula asupra rădăcinilor, înşiruirii de evenimente sau asupra contextului istoric al lungii primăveri arabe, dar vom cădea de acord că visurile acesteia sunt împărtăşite de mulţi dintre noi. În acest spaţiu în care imaginaţia este eliberată, artiştii şi lucrătorii culturali ar trebui să fie între primii care să intre şi să se exprime. Dezbaterea va fi precedată de scurte prezentări ale activităţii profesionale ale lui Roza El-Hassan şi Galit Eilat.

Róza El-Hassan (n. 1966) este artistă, de origine maghiară şi siriană, stabilită la Budapesta. Practica ei artistică, manifestată în diverse medii (precum sculptura, desenul, performance-art, design-ul colaborativ, intervenţiile în spaţiul public) atinge problematici legate de responsabilitatea individuală sau apartenenţa la comunitate, generozitate, identităţi hibride sau străine şi altele. Unul dintre proiectele sale recente, „No Corruption” (genţi de laptop din nuiele – geamantan din nuiele – genţi pentru aparatul de fotografiat din nuiele – un proiect de design contemporan bazat pe o veche tradiţie de manufactură romani) este rezultatul colaborării cu o comunitate de romi din Budapesta. A participat la numeroase expoziţii şi proiecte, inclusiv la Bienala Periferic de la Iaşi în 2008.

Galit Eilat (n. 1965) este curatoare şi critic de artă, născută în Israel. Este director fondator al Centrului Israelian pentru Artă Digitală din Holon şi curator cercetător la Van Abbemuseum din Eindhoven. Interesele ei de cercetare se axează pe problemele activismului social şi politic în cadrul artelor, precum şi pe politica actuală din Orientul Mijlociu. A curatoriat şi co-curatoriat expoziţii şi proiecte majore, între care „Politics of Collection, Collection of Politics” (Van Abbemuseum, Eindhoven, 2010), „The Real War”, solo show cu Sean Snyder, („The Israeli Center for Digital Art, Holon, 2010”), „Liminal Spaces traveling seminars” (Israel şi Palestina, 2006–2008). În colaborare cu Sebastian Cichocki de la Muzeul de Artă Modernă din Varşovia, recent a curatoriat expoziţia lui Yael Bartana “… and Europe will be stunned […şi Europa va fi uimită]”, realizată în Pavilionul Poloniei în cadrul celei de-a 54-a Bienale de la Veneţia, 2011.

„The Chomsky-Foucault Debate” este o serie de întâlniri live iniţiată de Căminul Cultural şi coordonată de Manuel Pelmus şi Raluca Voinea. Căminul Cultural este un proiect nomad ce oferă un cadru performativ şi discursiv pentru practica artistică şi politică. Direcţia artistică a proiectului este asigurată de artiştii Brynjar Bandlien, Farid Fairuz şi Manuel Pelmuş. Proiectul este administrat de Asociaţia culturală Solitude Project în cooperare cu Bandlien/Pelmuş. subRahova este un spaţiu destinat artelor contemporane, fiind un proiect coordonat artistic de Farid Fairuz şi Eduard Gabia şi administrat de Asociaţia culturală Solitude Project. subRahova este situat în vecinătatea cartierului Rahova, pe strada Sergent Nuţu Ion nr. 2/str. Mihail Sebastian 112 (a treia intersecţie de la Hotel Marriot spre cartierul Rahova, la intersecţia străzii Mihail Sebastian cu Calea 13 septembrie), în curtea RECOM.

 

Alte entry-uri din spaţiul subRahova:

VIDEO Documentarul “Prea-fericiţii din groapa de gunoi”, disponibil integral pe net

Atelier: Pancarte de protest pentru bătrâni


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger