Copiii care, la vârsta de 7 ani, sunt mai buni la citit şi la socotit, ajung într-o clasă socio-economică superioară la vâsta de 42 de ani, indiferent de ce alte avantaje au avut pe parcurs, arată studiul “Enduring Links From Childhood Mathematics and Reading Achievement to Adult Socioeconomic Status”, publicat de revista Psychological Science.
Studiul defineşte succesul în termeni de statut socio-economic. Cei doi autori ai săi, Stuart Ritchie şi Timothy Bates, de la Universitatea din Edinburgh, au folosit date adunate de la peste 17.000 de locuitori ai Marii Britanii, care au fost monitorizaţi de la naştere până în prezent, adică timp de 50 de ani. Succesul din vieţile acestora a fost cuantificat în funcţie de anumiţi indici, între care: clasa socio-economică la naştere (unde locuiau părinţii, cât de mare era casa, ocupaţia tatălui); abilităţile la citit şi matematică la vârsta de 7 ani (rezultate obţinute la teste, calificative acordate de profesori, interesul pentru aceste domenii); IQ-ul la vârsta de 11 ani; motivaţia academică la vârsta de 16 ani; statutul socio-economic la vârsta de 42 de ani (ce slujbă aveau, venitul şi tipul de casă aflată în proprietate).
Rezultatele analizelor acestor date au arătat că nivelul financiar al vârstei mijlocii a putut fi prezis de abilităţile în domeniul matematicii la vârsta de 7 ani şi, doar în cazul fetelor, de abilităţile timpurii în domeniul lecturii. Deşi şi alţi factori au putut fi de ajutor pe parcursul vieţii în drumul spre succes financiar, asocierea dintre calităţile arătate pentru matematică şi citit rămâne în picioare şi, mai mult, este semnificativă. Concluzia studiului este că, indiferent de avantajele cu care pornim în viaţă sau timpul petrecut în şcoală sau chiar indiferent de cât de deştepţi suntem, succesul ca adulţi (succesul definit în termeni socio-economici) este influenţat de abilităţi pe care le deprindem la vârste fragede – cititul şi socotitul – şi, evident, de capacitatea noastră de a le învăţa. Următorul proiect al cercetătorilor este de a analiza acelaşi parcurs pe gemeni, pentru a observa impactul, în timp, al educaţiei şi al altor factori asupra evoluţiei în viaţă.
Sursa şi foto: The Atlantic