Nu demult aduceam în discuție un studiu care arată că, deşi banii aduc fericirea, prin faptul că ne ajută să ne cumpărăm obiectele dorite, această fericire este extrem de trecătoare. „Unul din cei mai mari duşmani ai fericirii este adaptarea,” spunea psihologul Thomas Gilovich, care studiază de decenii legătura dintre bani și fericire. ”Ne cumpărăm lucruri ca să fim mai fericiţi şi chiar reuşim. Dar doar pe moment. Lucrurile noi sunt incitante doar la început, după care de adaptăm la ele.” Tocmai de aceea, recomanda el, ar fi recomandabil să dăm banii pe experiențe, nu pe lucruri. O nouă cercetare sugerează că același principiu este valabil și în cazul cadourilor.
Joseph Goodman, coordonatorul studiului, susține o teorie foarte asemănătoare cu cea a lui Gilovich, potrivit căreia adaptarea la obiecte se petrece foarte rapid, uneori instantaneu, în vreme ce adaptarea la experiențe e un proces îndelungat, ce necesită o adaptare mai complexă, de unde și un tip de fericire ”durabilă.” Mai mult, experiențele cu greu pot fi comparate cu experiențele altora, în condițiile în care compararea obiectelor e lesne și poate conduce ușor la frustrări.
Poate cel mai important aspect, spun autorii cercetării, care garantează că o experiență este preferabilă unui obiect, este faptul că o experiență are o componentă socială puternică. ”Adesea, nu faptul că ți-am cumpărat bilete la un spectacol contează, ci că am cumpărat bilete pentru amândoi. Acestea sunt daruri memorabile care conduc, într-adevăr, spre fericire. În definitiv, suntem ființe sociale, astfel încât interacțiunile sociale au o mare influență asupra fericirii individuale,” spune Goodman.
În realizarea studiului, autorii au observat că cei care fac daruri nu reușesc să anticipeze corect cât de fericită va fi persoana care primește darul. Cei mai mulți presupun că un obiect ar avea un impact mai mare asupra celuilalt, iar de aceea dăruirea experiențelor este rar întâlnită, la care se adaugă și considerentele practice: dacă nu cunoaștem bine o persoană, tindem să-i oferim un cadou generic. În același timp, normele sociale arată, de regulă, că darurile ar trebui să constea în obiecte materiale, împachetate corespunzător, iar indivizii tind să respecte normele sociale. Cu toate acestea, față de persoanele care ne sunt mai apropiate, avem tendința de a rupe aceste norme și, tocmai de aceea, există șanse mai mari să le oferim și daruri experiențiale. Goodman e de părere că această tendință ar trebui extinsă și celorlalți, în condițiile în care, într-o abundență de obiecte, oferirea unei noi experiențe poate face cu adevărat diferența.
Sursa: Fast Coexist