Stresul de sărbători, rău pentru sănătate

1

Sărbătorile înseamnă decorațiuni, întâlniri cu cei dragi, pregătirea mesei festive, găsirea cadourilor perfecte, dar toate aceste lucruri implică un grad de stres dăunator sănătății. Experții avertizează că stresul este neproductiv și afectează sănătatea, chiar dacă durează doar câteva săptămâni, informează ABC News.

“Când suntem stresați, glandele noastre suprarenale eliberează hormoni, mai ales adrenalină și cortizol”, spune dr Philip Ragno, director în cadrul Winthrop University Hospital în Mineola, New York. “Creșterea adrenalinei duce la creșterea ritmului cardiac și presiunii arteriale pentru furnizarea unei cantități mai mari de sânge catre mușchi, iar eliberarea cortizolului crește nivelul de glucoză din sânge”, explică specialistul.

Aceste schimbări fac parte din răspunsul normal al organismului la stres, dar peste timp, stresul poate afecta inima.

“Stresul constant poate duce la creșterea cronică a cortizolului, ajungând la un nivel de 10 ori mai mare decât limita normală. Acest lucru poate duce la creșterea colesterolului rău, la scăderea colesterolului bun și la un nivel ridicat al zahărului din sange”, mai spune acesta.

Oricât de mult ar fi oamenii conștienți că urmează stresul de sărbători și oricât ar încerca să-l evite, acest lucru se întâmplă în fiecare an.

“Oamenii sunt surprinși de propriile lor reacții în fața sărbătorilor”, spune Simon Rego, director de training în psihologie în cadrul Centrului Medical Montefiore din New York.

Factorii declanșatori sunt aceiași în fiecare an: prea multe cumpărături, pregătirile, responsabilitățile de final de an de la serviciu, aglomerațiile și întrunirile de familie.

Unul dintre motivele pentru care stresul este recurent în timpul sărbătorilor este faptul că oamenii fac aceleași greșeli în fiecare an, cum ar fi amânarea prea mare a cumpărăturilor.

“Oamenii nu-și schimbă obiceiurile comportamentale. Multe ar fi schimbate dacă oamenii ar conștientiza cu o bucată de timp înainte ce vulnerabilităti au și și-ar face planuri în consecintă”, a spus Rego.

“Fiți mai organizați și plănuiți din timp, nu lăsați pe ultima sută de metri”, recomandă acesta. Specialistul ne mai sfătuieste să cerem ajutor pentru a ne mai debarasa de sarcini.

De asemenea, oamenii au tendința de a-și crea așteptări foarte mari cand vine vorba de cadouri, de cum să petreacă sau de câte vizite să facă.

O mare parte din stresul de săbători poate fi declansat de depresie, care poate fi de sezon sau una de durată pe care sărbătorile o agravează. “Oamenii trebuie să încerce să identifice ce îi deranjează și cum să ușureze povara sărbătorilor. Dacă e vorba de singurătate, cei deprimați trebuie să își găsească o ocupație tot timpul și să profite de resursele sociale”, recomandă specialiștii.

Acestia mai recomandă, pentru ușurarea stresului de sărbători, relaxare și inspirații adanci. “Oprirea și reflectarea timp de câteva minute ajută la scăderea adrenalinei și cortizolului”, spune Ragno, care adaugă că minutele de relaxare le putem folosi pentru aprecierea sărbătorilor – bucuria copiilor, cântecele festive sau urmărirea unui film vechi.

Printre semnele la care trebuie să fim atenți de sărbători se numără insomnia, abuzul de alcool sau un comportament neobișnuit. Aceste semne pot anunța un nivel ridicat de stres.

Foto: Flickr / teamaskins

Tags:



Un comentariu

  1. Pingback: Uitatul la televizor scurtează viaţa » Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger