Sfaturi proaste de la părinți

4

O vorbă inteligentă spune că maturitatea înseamnă să faci un lucru deși părinții ți l-au recomandat. Multe dintre sfaturile și atitudinile lor, ca ale oricui, sînt automatisme preluate din tradiție, fără acoperire în realitate. Gîndiți-vă numai la dietele românilor urbani, care încă mai mănîncă și își hrănesc copiii ca niște oameni ce ies în fiecare zi la cîmp, la munci grele. Iată alte cîteva sfaturi greșite transmise din generație în generație:

 

 

Nu înota după masă

Încă de prin 1961, pediatrii începeau să se îndoiască de valoarea acestui sfat dar acesta a rămas lipit în continuare. E adevărat că după ce mîncăm trimitem mai mult sînge spre stomac pentru a ajuta digestia dar, după cum putem să ne dăm seama, aceasta nu ne imobilizează brațele și picioarele. Orice fel de exercițiu poate fi inconfortabil după masă dar altfel nu e nici o altă problemă. Nu s-a înregistrat vreodată o moarte prin înec în apă cauzată strict de excesul de mîncare iar Crucea Roșie nu include nici un fel de avertisment în privința mîncării în ghidurile sale pentru siguranța înotului.

De fapt, înotătorii pe distanțe mari sînt hrăniți la mijlocul curselor.

Cuiele ruginite cauzează tetanos

E adevărat, rănile pot duce la tetanos deci copiii trebuie vaccinați din timp și adulții ar trebui să-și facă măcar din 10 în 10 ani acest vaccin. Dar rugina nu e decît oxid de fier și nu cauzează boli infecțioase. Tetanosul e răspîndit de clostridium tetani, o micro-vietate ce trăiește în afara corpului sub formă de spori, ca antraxul. Acești spori sînt pretutindeni și orice fel de rană, inclusiv după mușcătura unui cîine, poate transmite tetanos. Ruginit sau nu, un cui are aceleași șanse să ne bage în așa ceva – în țările unde se aplică însă vaccinurile riscurile sînt mici, cele mai multe probleme de acest gen se mai găsesc încă numai în țările nedezvoltate.

Pune-ți o căciulă, prin cap se duce toata căldura

Armata americană a făcut experimente pe această teorie. I-a trimis pe soldați în zone cu frig extrem, în costume de supraviețuire dar fără nimic pe cap. Într-adevăr, prin această parte a corpului s-a pierdut căldură, cam 10% din total, dar același lucru s-ar întîmpla cu orice parte a corpului lăsată descoperită, după cum explică specialistul în hipotermie, Daniel Sessler, într-un articol din New York Times. Singura regulă ar trebui să fie deci: dacă ți-e frig la mîini, pune-ți mănuși, dacă ți-e frig la picioare, pune-ți ciorapi groși, dacă ți-e frig la cap pune-ți căciulă.

Stai cu spatele drept

Un studiu făcut în 2006 a rezolvat și această poveste. Doctorii de la spitalul Aberdeen din Scoția au scanat pacienți în trei poziții: aplecați înainte, cu spatele drept și lăsați pe spate la 45 de grade. Postura dreaptă a cauzat cea mai multă mișcare a discului vertebral, ceea ce duce la o încordare a spatelui. Bineînțeles, nici aplecat înainte nu e bine să stea un copil deci poziția cea mai bună e oricare, dacă unghiul e unul în care spatele se simte relaxat și sprijinit; pauzele dese, cu cîțiva pași, sînt și ele recomandate de specialiști.

Dulciurile îți cariază dinții

Dacă bacteriile din gură pot transforma orice carbohidrat în acid, e ceva special cu zahărul? Nu, bineînțeles. Poți să ai o dietă fără zahăr, dacă nu te speli regulat pe dinți și nu folosești ață dentară, o să ai carii. Se presupunea că touși unele feluri de dulciuri rămîn mai mult lipite de dinți dar un studiu făcut în anii 90 de un specialist dentar, Harold Linke, a demonstrat că saliva poate spăla rămășițele unei bomboane fără probleme dar se descurcă mai greu cu cipsurile de cartofi, de exemplu.

Zahărul îi face pe copii mai agitați

Această altă calomnie împotriva dulciurilor e mai recentă dar la fel de falsă. Studiile au demonstrat acest lucru și au arătat și de unde vine iluzia: copiii mănîncă mai multe dulciuri la petreceri, zile de naștere și în vacanțe, momente cînd aceștia sînt într-adevăr mai plini de energie și mai haotici.

Bea 8 pahare de apă pe zi

Opt pahare sau doi litri – e un sfat pe care și adulții încearcă să-l urmeze. În 2002, un specialist în rinichi, Heinz Valtin, a demontat acest mit. Majoritatea apei necesare pentru o zi o luăm din mîncare. Am putea, de fapt, să ne hidratăm numai prin mîncare dacă dieta e echilibrată. Cîtă apă trebuie deci să bem într-o zi? Cîtă ne cere acel mecanism al corpului numit – sete.


4 comentarii

  1. poate ar fi bine să vedem și niște surse ale acestor mituri demontate. E totuși un articol “greu”, iar eu sunt destul de sceptică la ultimele două puncte.
    și.. ce legătură are tag-ul de hipotermie cu acest articol??!

Leave A Reply