Scurgerea de petrol din Golful Mexicului. Obama vorbeste de “un dezastru ecologic urias si posibil fara precedent”

15

Pe 20 aprilie, platforma petroliera “Deepwater Horizon” din Golful Mexicului, detinuta de compania britanica BP, a explodat in lungul coastei statului Louisiana si a ucis 11 muncitori. Doua zile mai tarziu s-a scufundat si apoi a fost descoperita o fisura in putul de extractie, provocand ceea ce ar putea deveni cea mai mare scurgere de petrol din istorie. Aflat in vizita in Louisiana weekend-ul trecut, presedintele Barack Obama a spus ca evenimentul s-ar putea transforma intr-un dezastru ecologic fara precendet si ca BP trebuie sa dea socoteala pentru contaminare. Secretarul de interne american Ken Salazar spune ca abia peste trei luni se vor putea lua solutii eficiente pentru stoparea scurgerii.

Saptamana trecuta, petrolul scurs din platforma a atins zona de coasta, in apropiere de raul Mississippi, in sudul statului Louisiana, amenintand trei state. Obama a promis ca guvernul american va face tot posibilul pentru a stopa scurgerea si a-i indeparta urmele, adaugand ca BP, compania petroliera care detine platforma, este responsabila pentru contaminare. Presedintele american a zburat in Louisiana duminica, 2 mai, pentru a vedea dezastrul cu ochii lui. „Avem de-a face cu un dezastru ecologic urias si posibil fara precedent. Petrolul care inca se scurge din put ar putea afecta serios economia si mediul din statele aflate in zona Golfului”, s-a pronuntat el intr-un discurs sustinut in orasul Venice, citat de BBC News.  „Si [scurgerea]s-ar putea extinde pe o perioada lunga de timp. Ar putea pune in pericol vietile a mii de americani care numesc acest loc acasa”.

Potrivit secretarului de interne american, Ken Salazar, ar urma sa treaca in jur de trei luni pana la forarea unui put de descarcare pentru stoparea scurgerii, pana acum cautandu-se doar solutii pe termen scurt. Obama a spus ca petrolul a ajuns la 14 km departare de coasta din sud-estul Louisianei si a aratat cu degetul inspre compania care detine platforma petroliera: „BP este responsabila pentru scurgere. BP va plati nota de plata”. Compania britanica si-a asumat insa responsabilitatea pentru pagubele provocate, spunand ca scurgerea se datoreaza unei piese de echipament defectuoase. Presedintele ei, Lamar McKai, a anuntat ca spera sa plaseze deasupra putului o carcasa din beton grea de 74 de tone, inalta de 12 m si lata de 7, in urmatoarele 6-8 zile, potrivit Huffington Post. Petrolul ar urma sa se scurga in acest rezervor si sa fie aspirat printr-o conducta intr-un vas petrolier aflat la suprafata.

Sunt prevazute inca doua astfel de dispozivite, insa este vorba de solutii pe termen scurt, reprezentantii companiei neputand spune cand vor putea astupa putul in intregime, confruntandu-se cu o situatie fara precedent. Ei spun ca nu au construit pana acum conteinere de siguranta, pentru ca „parea de neconceput” ca prevenitorul de eruptie sa se defecteze. In momentul de fata, se lucreaza la un mecanism menit sa etanseze gheizerul petrolier. „Dupa cum va puteti imagina, e ca si cum ai realiza o operatie pe cord deschis la 1,5 kilometri, pe intuneric, cu submarine robotizate”, a spus  Lamar McKai.

Deocamdata nu se stie cat petrol s-a scurs in urma dezastrului, dar se estimeaza ca ar fi vorba de circa 5.000 de barili pe zi. Statele Mississippi, Alabama si Florida au declarat stare de urgenta, iar autoritatile federale au interzis pescuitul comercial si recreational intr-o portiune de apa intinsa in patru state. Apele din vecinatatea Louisianei alimenteaza o industrie a pescuitului in valoare de miliarde de dolari si sunt  deosebit de importante pentru reproducerea pestilor, a crevetilor, a stridiilor sau a crabilor. Expertii au avertizat ca, daca nu este tinuta in frau, scurgerea de petrol ar putea sa eclipseze dezastrul provocat de vasul petrolier Exxon Valdez in 1989.

Foto: Reuters

Tags:



15 comentarii

  1. Dr. Gionescu on

    Pe http://www.rense.com sunt date interesante.
    1. Ca si la Katrina autoritatile americane dorm in papuci (incompetenta? deliberat?) Oare nu le pasa pt. ca in statele rive riverane (Louisiana, Mississippi…) 50% din populatie sunt negri?
    2. Pata se tripleaza in fiecare zi.
    3. Dispersantul face la fel de rau ca petrolul.

    • eu inchiriez o masina, cu care fac accident; Da dupa parerea lu Dracu, nu eu sunt vinovat de accident, ci firma care mi-a inchiriat masina….. Cum dracu reusesti domnu Dracu sa supravietuiesti daca nu gandesti?? A… am uitat , in Romania se poate orice…. sau explica-ne ce treaba are Transoceanu cu accidentul, poti tu sa te dai cu fundu de pamant ca platforma nu e detinuta de BP, aici – si peste tot in lume- chiar si in Romania, se aplica principiul ” Poluatorul plateste”. sau poate ai vre-o treaba si noi te retinem…

      • Gresesti pana la un punct. Platforma era operata de Transocean, cu angajatii si sculele proprii, BP avea doar licenta de exploatare. Ceva in genul: tu angajezi un escavator sa iti sape o groapa si escavatoristul darama gardul vecinului.

        Dar nu gresesti pana la capat (nici dracu nu o face). Conform legii americane, detinatorul licentei este responsabil pentru toate daunele legate de poluare. In functie de rezultatul investigatiilor, BP se poate intoarce mai tarziu in comercial catre acea parte ce este gasita vinovata pentru accident, Transocean sau alti furnizori/contractori, daca are suport legal pentru un asemenea claim.

        Dar pana acolo mai e departe, deocamdata problema uriasa este sa cum sa opreasca mai repede scurgerea de petrol. Si nu e o problema de dorinta/vointa/bani, ci pur si simplu una tehnologica. Nici statul nici BP-ul nu stiu exact cum sa o faca, deocamdata merg pe dibuite in speranta ca vor gasi o solutie mai rapida decat sapatul unui nou put de forare, ce ar dura vreo 2-3 luni.

      • @victor
        nu te agita ca gogoasa infuriata degeaba. 🙂 intamplator, lucrez in domeniu.

        am facut corectura afirmatiei din text ca platforma apartine BP-ului. asta e fals.

        e adevarat, BP-ul, ca operator, e responsabil pentru daunele produse de subcontractorii sai. e la fel de adevarat si ce spune joness, ca dupa ce BP va plati o caciula de bani, va actiona in judecata (conform contractului) Transocean, ca sa isi recupereze banii. daca o avea de unde.

        io lucrez la un alt subcontractor al BP-ului (in health, safey si environment), asa ca stiu destul de bine despre ce vorbesc.

  2. Obama a insultat un tabu american si a permis acum o luna forari in largul coastei.
    Dorm conspirationistii?

    • Nu a permis, avea de gand sa o faca. Mai precis dorea sa acorde niste permisiuni limitate pe coasta celor doua oceane. Era ceea ce au cerut republicanii in schimbul sustinerii pachetului de masuri pentru prevenirea incalzirii globale promovat de Obama.

      In momentul acesta evident totul a fost pus on hold.

  3. Dr. Gionescu on

    De fapt ce ii tot cainam pe americani? Asta patesti cand scormonesti pamintul cu tehnologie si esti lacom si bezmetic ca sa dai benzina la un SUV de 6 litri care plimba o singura persoana.

  4. Pingback: Masina de spalat care curata pasarile de petrol » Think Outside The Box

  5. Pingback: VIDEO: Cum functioneaza dispersantii chimici in cazul unei scurgeri de petrol » Think Outside The Box

  6. Pingback: Extractiile “necoventionale” de petrol se extind pe zi ce trece » Think Outside The Box

  7. Pingback: Kevin Costner vrea sa curete petrolul din Golful Mexicului cu inventia fratelui sau » Think Outside The Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger