Scrisoare deschisă din partea OPTAR către Primar şi Consiliul General privind starea infrastructurii pentru biciclete

1

Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) a trimis o Scrisoare Deschisă către Primărie şi Consiliul General în care schiţează problemele cu care se confruntă bicicliştii din Bucureşti şi prin care îndeamnă pe cele două instutuţii să dovedească, “cu fapte, că sunt interesaţi de siguranţa cetăţenilor, dar şi de încurajarea folosirii mijloacelor alternative de transport”.

Stimate domnule Primar General al Municipiului Bucureşti,

Stimaţi membri ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti,

În Bucureşti sunt peste două milioane de pietoni şi biciclişti ale căror drepturi sunt încălcate cu bună ştiinţă de către instituţiile bucureştene competente în domeniul circulaţiei: Brigada Rutieră şi Administraţia Străzilor.

De mai bine de jumătate de an, acţiunile Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) încearcă să atragă atenţia asupra încălcărilor flagrante ale normelor de siguranţa rutieră în Bucureşti.

OPTAR este o organizaţie non profit care, aşa cum denumirea o sugerează, militează pentru identificarea şi punerea în practică a soluţiilor de îmbunătăţire a condiţiilor de trafic auto urban în România prin susţinerea mijloacelor alternative de transport. De pe această poziţie dorim să tragem, din nou, un semnal de alarmă cu privire la numeroasele nerespectări şi implementări inadecvate ale normelor de siguranţa rutieră. Scopul acestei scrisori este de a vă aduce la cunoştinţă o parte dintre aceste neconformităţi şi de a obţine din partea dumneavoastră o poziţie oficială cu privire la aspectele semnalate mai jos.

Analizele efectuate de OPTAR cu privire la conformitatea lucrărilor de realizare a pistelor pentru biciclete a dus la concluzia că  cele 10 piste recepţionate de către Administraţia Străzilor sunt impracticabile.

  • Aproape 75% dintre cele 10 piste au o singură bandă pe sens şi au fost proiectate să aibă o lăţime de 1 m. În acelaşi timp, vehiculele obligate să circule pe aceste piste (bicicletele şi mopedele) au o lăţime medie de 0.7 m. În plus, pistele sunt plasate pe trotuare, adică pe spaţiul destinat circulaţiei pietonilor. Codul Rutier protejează pietonii de interacţiunea cu bicicletele şi mopedele interzicând circulaţia acestor vehicule pe trotuare. Totuşi, Brigada Rutieră a avizat construcţia acestor piste pe trotuare fără să ia în considerare riscul pe care o astfel de amplasare îl pune cu privire la siguranţa pietonilor.

Pe pistele cu lăţimea de 1 m materializate pe trotuare, circulaţia bicicletelor şi mopedelor nu se poate desfăşura fluent şi în siguranţă (conform dipozitiilor generale ale Codului Rutier), deoarece nu se pot efectua depăşiri.

  • Există situaţii absurde în care pistele ocupă în totalitate lăţimea trotuarelor. Se încalcă astfel avizele Brigăzii Rutiere care prevăd un spaţiu minim pentru accesul pietonilor.

Aceste greşeli ar fi putut fi remediate, dacă Administraţia Străzilor ar fi respectat legea:

„Administratorul drumului public sau al căii ferate este obligat să verifice şi să recepţioneze lucrările executate în zona drumului public numai dacă acestea corespund normelor de calitate prevăzute de lege şi avizelor obţinute anterior începerii lucrărilor.”

  • De la momentul recepţionării respectivelor piste şi până astăzi, situaţia s-a agravat în zona pistelor. Acum, pistele sunt pline de obstacole: borduri înalte, stâlpi ornamentali, semafoare, stâlpi de iluminat, terase, bănci, magazine, ghivece ornamentale, panouri publicitare, gropi, garduri, staţii RATB sau de metrou, etc.
  • Din păcate, prin achiziţia de semafoare pentru biciclişti, Administraţia Străzilor a continuat investiţiile păguboase pentru cetăţeni. La sesizarea OPTAR privind ilegalitatea instalării acestor semafoare Administraţia Străzilor a răspuns proiectând „pistele dintre trotuare”. Astfel, s-au irosit din nou sume importante de bani şi s-a continuat încălarea normelor Codului Rutier: aceste marcaje nu sunt continuarea unor piste şi nici nu preiau bicicliştii de pe carosabil. Cele mai multe astfel de traversări pornesc şi ajung în borduri înalte, stâlpi de iluminat, semafoare, stâlpi ornamentali, panouri publicitare, etc.

În urma sesizărilor, Administraţia Străzilor şi-a anunţat intenţia de a cheltui noi sume de bani pentru aceleaşi piste nefuncţionale şi periculoase.

Deşi Brigada Rutieră şi Administraţia Străzilor au constatat deficienţele sesizate, şi ambele au competenţe în aplicarea normelor Codului Rutier, niciuna dintre aceste instituţii nu au luat măsura restricţionării traficului pe drumurile publice periculoase. Înţelegem astfel că cele două instituţii acceptă ca viaţa şi integritatea participanţilor la trafic să fie puse zilnic în pericol.

Stimate domnule Primar General al Municipiului Bucureşti,

Stimaţi membri ai Consiliului General al Municipiului Bucureşti,

Suntem la curent cu proiectul „Capitala creşte verde”, iniţiativă a Primăriei Municipiului Bucureşti de promovare a mijloacelor de transport ecologice. De asemenea, ştim că Planul Integrat de Dezvoltare Urbană promovat de Primăria Municipiului Bucureşti are printre obiective şi dezvoltarea traficului pietonal şi pe biciclete. Considerăm că aceste proiecte sunt benefice şi vă asigurăm de tot suportul nostru în vederea implementării lor cu succes.

Trebuie să constatăm totuşi ca măsurile care conduc la restrângerea spaţiului dedicat circulaţiei pietonilor, prin avizarea de parcări auto sau prin materializarea de piste pentru biciclete pe trotuare, arată un interes crescut pentru încurajarea folosirii mijloacelor de transport auto şi descurajarea transportului alternativ (mersul pe jos sau cu bicicleta).

Această stare de lucruri denotă o discrepanţă între obiectivele asumate de Primăria Municipiului Bucureşti şi felul în care instituţiile implicate înţeleg să implementeze aceste obiective. Pentru că dispuneţi de pârghiile necesare pentru a verifica de ce aceste instituţii au un comportament neadecvat faţă de cetăţeni prin nerespectarea legii, vă solicităm o poziţie oficială faţă de cele sesizate. Deasemenea, pe măsură ce îi veţi identifica pe cei care se fac vinovaţi de cele semnalate, vă rugăm să ne comunicaţi măsurile adoptate precum şi modul în care pagubele vor fi recuperate.

Apelul pe care îl facem către dumneavoastră se datorează responsabilităţii pe care o aveţi faţă de oraş şi cetăţenii lui. Oricare ar fi poziţia pe care aţi adoptat-o în ce priveşte dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti, trebuie să fiţi conştienţi că actualele piste pentru biciclete fac un mare deserviciu tuturor.

Dacă dezvoltarea infrastructurii pentru biciclişti nu este o prioritate pentru acest oraş, vă rugăm să opriţi orice fel de investiţie în acest sens şi să redaţi trotuarele oraşului către cele două milioane de pietoni.

Dacă, din contră, proiectele de încurajare a folosirii mijloacelor alternative de transport sunt intradevar prioritare pentru dumneavoastră, vă solicităm să faceţi uz de toate atribuţiile care vă revin pentru a vă asigura că această prioritate este înţeleasă şi acceptată de toate instituţiile bucureştene cu competenţe în acest domeniu. Aşteptăm de la dumneavostra să dispuneţi către Administraţia Străzilor să oprească irosirea banilor în numele unei infrastructuri pe care bicicliştii şi pietonii o contestă şi o consideră nefuncţională. Pentru că bicicleta să devină o alternativă la transportul auto, este nevoie ca dvs să transmiteţi acest semnal.

Pentru pietoni, primul pas pe care l-aţi putea face ar fi acela de a reda cetăţenilor dreptul de a-şi putea plimba copiii în siguranţă pe trotuare, fără să fie obligaţi să facă slalom printre biciclete, mopede sau autoturisme. Şi bicicliştii îşi doresc acest lucru deoarece, în acest moment, prin modul în care au fost materializate actualele piste, drepturile bicicliştilor au fost restrânse faţă de momentul în care ele nu existau, descurajându-se astfel folosirea bicicletei.

Există şi alte probleme care influenţează alegerea mijlocului de transport, cum sunt parcarea ilegală a autoturismelor pe trotuar sau dezvoltarea reţelei de transport în comun. Deşi ele nu fac obiectul acestei scrisori, trebuie avute în vedere dacă dorim să ajutăm, împreună, la limpezirea traficului în Bucureşti.

RATB este un actor important în traficul din capitală. Din păcate, comunitatea bicicliştilor a semnalat mai multe abuzuri ale conducătorilor RATB. Credem că ele au fost doar scăpări, iar regia de transport în comun este de bună credinţă, de aceea dorim să demarăm un proiect împreună. Am înaintat către RATB o propunere de parteneriat pentru promovarea bicicletei în Bucureşti, şi vă solicităm sprijinul în acest demers.

Considerăm că actul de guvernare al domeniului public din Bucureşti este optim atunci când administraţia publică şi cetăţenii converg în idealurile lor cu privire la dezvoltarea oraşului. Suntem încrezători în bună credinţă şi în dorinţa dumneavoastră de a fi partenerul bicicliştilor şi pietonilor din Bucureşti. De aceea sperăm că veţi considera scrisoarea noastră ca un prim demers al unei colaborări în interesul cetăţenilor.

Cu deosebită consideraţie,

Marian Ivan,

Preşedinte OPTAR

 

Puteţi citi şi:

Transportul alternativ luptă cu Bucureştiul


Un comentariu

  1. Pingback: Transportul alternativ luptă cu Bucureştiul | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply