Scrisoare deschisă către Ministerul Educației: Manualele de religie cultivă intoleranța și ignoranța

21

Peste 20 de organizaţii au transmis Ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, o scrisoare deschisă prin care îşi manifestă îngrijorarea referitoare la conţinutul manualelor de religie în şcoli. Ele solicită MECTS să pună în dezbatere publică acest subiect. Demersul vine ca urmare a unei iniţiative din luna martie a acestui an, prin care o parte dintre asociaţiile semnatare au participat la o consultare pe subiectul curriculei la clasa pregătitoare, cu referire la materiile religie și tehnologia informației.

 



La începutul acestui an şcolar am constatat nu doar sistarea dialogului început formal în luna martie, cât şi poziţionarea partizană a Ministrului Educaţiei, care declară public că modificările asupra manualelor de religie vor fi făcute având ca partener nominalizat doar Patriarhia. Organizaţiile avertizează pe fond asupra riscurilor predării în regim confesional după manuale care conţin în continuare formule inadecvate vârstei şi care pot favoriza un proces de demodernizare caracterizat de intoleranţa, xenofobie, neîncredere în educaţia ştiinţifică/pentru sănătate/pentru gândire critică. Organizaţiile semnatare pot pune la dispoziţia Ministerului studii şi recomandări în acest sens.

Considerăm că parteneriatul între Minister şi părinţi, reprezentanţi ai instituţiilor de specialitate dar şi ai cultelor sau organizaţiilor societăţii civile cu expertiză în educaţie şi respectarea drepturilor omului reprezintă un act de normalitate instituţională şi se constituie într-o obligativitate pentru toţi actorii relevanţi. Viziunea asupra scopurilor educaţiei reprezintă un act care trebuie sa aibă în zona de respectare a drepturilor fundamentale o componentă de consultare publică dinamică şi participativă care să reprezinte mai mult decat poziţia unei singure parţi. 

Scrisoarea deschisă, pe care vă invităm s-o citiți în continuare, poate fi semnată de cei care doresc sa sprijine acest dialog transparent prin transmiterea unui email de semnatură la [email protected]

 

 

 

 

Scrisoare deschisă adresată de 25 de ONG-uri Ministrului Educaţiei, referitoare la dezbaterea asupra manualelor de religie.

Bucureşti, 18 septembrie 2012

Stimată Doamnă Ministru Ecaterina Andronescu,

Organizaţiile semnatare vă solicită să preluaţi cu bunăcredinţă şi atenţie sesizările venite dinspre societatea civilă în privinţa predării religiei în şcolile românești şi a calităţii manualelor după care se predă această materie. Considerăm că instituţia pe care o reprezentaţi are inclusiv datoria să întreţină un astfel de dialog, cu atît mai mult cu cât în diverse situaţii s-au semnalat riscuri ale încălcării unor recomandări europene în domeniu (de ex. recomandarea nr. 1720 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei referitoare la “Educaţie şi Religie” din 2005) .

Organizaţiile pe care le reprezentăm au solicitat MECTS în martie 2012 o consultare publică referitoare la predarea religiei şi a tehnologiei informaţiei în şcoli la clasa pregatitoare (cererea e înregistrata cu nr. 16173 din 9 martie 2012). Ca răspuns la această solicitare, MECTS a invitat reprezentanţii organizaţiilor la o discuţie care a avut loc în 22 martie, la care au participat ministrul de atunci şi specialişti ai instituţiei, întâlnire în urma căreia am transmis Ministerului declaraţia ataşată. Comunicatul nostru consemnează (lucru probat şi de minuta întâlnirii transmisă de doamna Lucica Popescu, Director în cadrul Direcţiei Relaţiei cu Parlamentul) ca MECTS este deschis la discuţii pe fond referitoare la calitatea manualelor de religie.

Odată cu începerea anului şcolar au reapărut îngrijorările referitoare la conţinutul manualelor de religie, chestiune asupra căreia şi Dvs. v-aţi pronuntat public în ultima perioadă. Manualele nu au fost revizuite, iar Ministerul nu a luat măsurile promise în vederea evitării îndoctrinării religioase şi încălcării libertăţii religioase în şcolile publice.

Considerând că Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului este o instituţie publică ce are printre responsabilităţi preluarea sesizărilor făcute dinspre societatea civilă,

considerând că o viziune asupra predării acestei materii trebuie construită cu o consultare mai largă decât aceea a specialiştilor instituţiei sau a reprezentanţilor cultelor,

luând act de opiniile specialiştilor în pedagogie şi politici educaţionale care atenţionează asupra riscurilor îndoctrinării religioase si a naţionalismului caracterizat de intoleranţa şi xenofobie care se asociază cu predarea confesională a religiei în şcoli

şi apreciind deschiderea declarată de Dvs. pentru găsirea unor soluţii,

vă solicităm o întâlnire în care sa putem discuta asupra procedurilor care să asigure că modificările asupra manualelor de religie vor fi reale, constructive şi vor tine cont de opiniile tuturor factorilor interesaţi.

Organizaţiile semnatare au interes şi expertiză în zona educaţiei şi respectării drepturilor fundamentale ale omului, printre noi regăsindu-se şi iniţiatori sau semnatari ai Cartei Albe a sectorului nonguvernamental, componenta Educaţie şi Voluntariat. Suntem susţinuti de un numar important de părinţi – fiind noi înşine profesori şi părinţi – ceea ce ne întăreşte interesul informat şi responsabil faţă de acest subiect şi ne motivează să ne dorim o buna colaborare.

Cu preţuire,
în numele organizaţiilor semnatare,

Monica Mocanu – Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică (ARDOR)
Roxana Marin  – Centrul pentru Acţiune si Responsabilitate în Educaţie (CARE)
Mircea Toma – Agentia de Monitorizare a Presei Active Watch
Alexandru Toma Patraşcu – Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR)
Ioana Avădani – Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Emil Moise – Asociaţia Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă
Valeriu Nicolae – Policy Center for Roma and Minorities
Oana Preda – Centrul de Resurse pentru Participare Publică (Ce-Re)
Gelu Duminica – Agentia de Dezvoltare Comunitara “Impreuna”
Andra Matzal – Think Outside the Box
Dragos Gavrilescu – Population Services International in Romania (PSI)
Marian Mandache – Romani CRISS
Marian Ursan – Asociatia Carusel
Maria Crista, Anca Gyemant si Rodica Tache – Grupul h.arta
Ana-Maria Rampelt – Asociatia Expeditie in Cultura
Mihail Bumbeș – Asociația Mișcarea Civică Miliția Spirituală
Costel Popa – Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Gabriel Petrescu – Fundația Soros
Ionuț Sibian – Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC)
Tudorina Mihai –  Asociația FRONT
Mon
ica Dvorski – Fundația Centrul Educația 2000+
Cristian Pîrvulescu – Asociația Pro Democrația (APD)
Diana Hatneanu – Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR CH)
Florin Buhuceanu – Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice (ECPI)

Ana Maria Pălăduș – Reper21

Codru Vrabie – Asociatia EPAS

Puteți citi și:

Asociația Secular-Umanistă: Manualele școlare, instrument al îndoctrinării religioase

 

 


21 de comentarii

  1. o data ce ne pierdem de bibilie ne pierdem pe noi insine….Biblia nu e indoctrinare religioasa …..Biblia este descrierea unui caracer demn,voinic,mandru,corect….asta este scris in Biblie….Modelul nostru de a fi oameni….Nu este indoctrinare…..Degeaba sunteti voi de la educatie toata lista aia ….ca toti cu doctorate in ceea ce faceti ca degeaba aveti in spate experienta ca modelulu tot de la americani il luati.Sunteti nerusinati si ipocriti in loc sa demnstrati intregii Romanii ce este defapt Biblia.
    Va multumesc!

    • Catalin, tu ai citit Biblia? ai citit Vechiul Testament? Ai idee despre “moralitatea” prezentata? genocid, sange, jertfe, incest, etc…Nu crezi ca a venit timpul sa evoluam de la conceptiile ancestral primitive ale unui trib?

  2. Mi se pare a fi un atac inutil impotriva religiei, oricat ar incerca semnatarii petitiei sa para a fi impartiali, sustinand ca au dorinta de a facilita o educatie. Nu cunosc alte demersuri facute de TOTB sau celelalte organizatii, dar intreb, de ce nu au fost facute petitii asemanatoare privind materia Biologie(in scoala este predata doctrina evolutionista cu pretentia de adevar, iar celelalte teorii abia daca sunt amintite, si nu ma refer doar la creationism), Istorie(de ex istoria romanilor: exista teorii promovate nu doar de cercetatori romani care prezinta o alternativa la formarea poporului romani, si a sustinerii excesive a latinitatii acestuia). Ce vreau sa spun e ca daca ati fi sinceri, ati propune revizuiri si in alte domenii. Cat despre “indoctrinare”, mi se pare stupid. Cum sa iti indoctrineze cineva copilul, cand face doar o ora de religie pe saptamana, si alte n ore de Bilogie+stiinte care prezinta o abordare opusa fata de cea religioasa, si in plus primeste si o anumita educatie de acasa. Pana la urma, suntem un stat in care majoritatea cetatenilor s-au declarat a fi crestini, e NORMAL chiar obligatoriu ca orice om din Romania sa aiba macar habar de ceea ce promoveaza crestinismul, fie doar si pentru cultura generala, si astfel sa afle care sunt perceptele care au condus si modelat formarea statelor din Europa, inclusiv a Romaniei. Eu sunt crestin, dar cred ca la religie ar trebui sa fie prezentate si celelalte religii(ceva de genul Religii Comparate) cu accent mult mai mare pe crestinism(Romania avand o istorie modelata de crestinism). Dar pana la urma ar trebui sa renuntam si la Legendele Olimpului de pe lista de lectura, sa renuntam si la basme, pentru ca promoveaza o anumita perspectiva? Fiti seriosi!

    • Sorinache, e anul de gratie 2012,adica cu 2000 si ceva de ani dupa giumbuslucurile scrise in cartea magica. 2000 si ceva de ani in care chestia minunata numita omenire a facut progrese majore si nu datorita religiei. Deschide ochii taticule si lasa-ne cu basme si istorii alternative ale romanilor. Daca tu ai chef sa iti lasi educatia copiilor tai in mana unor barbosi recalcitranti si a unor manuale de genul asta, bafta. Educatia, valorile morale, comportamentul in societate toate astea tin pur si simplu de noi. Si da, prefer ca in locul unei ore de religie al meu copil sa faca ceva mai destept si mai relevant. Mai lasa gargara cu evolutionism vs. creationism, habar n-ai de ce vorbesti probabil. Si problema religiei predata in felul asta este ca preda o viziune ingusta, gretoasa, fara liber arbitru. Ce te astpeti de la un copil de sub 10 ani sa inteleaga din asta? Asta e cretinismul, pardon crestinismul tau minunat. Spala-te pe cap cu el frate dac!

      • Domnul Aurel, sa pastram totusi bunul simt in conversatie, nu ma cunoasteti dar va aruncati in a folosi o adresare cel putin ironica si obraznica. Nu ma afecteaza, dar asta spune multe despre ce fel de persoana sunteti. Tind sa va contrazic, “minunata” omenire(si aici la europa ma refer, pentru ca e vorba de crestinism) a fost puternic influentata de crestinism si credinta, trebuie doar sa cititi putin istoria europei. In legatura cu istoria romanilor, materialism/creationism am spus ca ar putea fi prezentate toate teoriile existente, pentru impartialitate daca tot vorbim de ea. Despre crestinism vs evolutionism nu am zis nimic, nici nu m-am bagat in discutie despre asta, ati inteles dumneavoastra gresit. Iar in legatura cu predarea orelor de religie, nu am nimic de zis, dupa cum ati vazut nu am facut pledoarie pentru profesorii de religie sau pentru preotii care predau, ci pentru ideea de ora de religie in sine.

  3. doar spre clarificare, si nicidecum spre prozelitism:
    noi nu protestam impotriva religiei – nicidecum! consideram ca religia unui om e un drept la fel de inalienabil ca si dreptul la libera exprimare etc
    DAR am dori ca religia ca materie confesioanala sa dispara (ideal) sau macar sa fim parteneri la intocmirea si monitorizarea implementarii unei programe decente – tocmai in numele libertatii de constiinta. ne dorim ca tot omul sa aiba dreptul la propria religie, nu sa fie indoctrinat. atita. in rest, dumnezeu sa fie cu fiecare dintre voi.

  4. Religia este o optiune personala, sau cel putin ar trebui sa fie, faptul ca devine si optiunea copiilor este o consecinta directa a faptului ca parintii apartin unei anumite credinte.
    Biologia si alte stiinte se deosebesc prin metoda, care implica observatie, analiza, reflectie, comparatie, rationament etc. deosebindu-se fundamental atat de religie cat si de modul in care aceasta impune cunoasterea, rigida, inchisa, opaca. Copiii trebuie sa invete sa gandeasca, sa rationeze, sa analizeze, sa ajunga la propriile concluzii, sa isi inteleaga actiunile si consecintele lor, motivatiile, sa fie curiosi cu privire la lumea in care traiesc, sa aiba un respect fata de ceilalati provenit din propriile idealuri si aspiratii, sa nu urasca pe baza diferentelor, apartenentelor, si din pacate toate aceste lucruri contrasteaza cu doctrina religioasa.
    Interesanta ultima replica a lui Sorin, de a privi Biblia ca pe un basm, ar fi o atitudine sanatoasa.

    • Da, dar pana la urma si biologia si alte stiinte au la baza niste TEORII si postulate, care nu pot fi explicate prin observatie/analiza/reflectie. Si problema e ca exista mai multe teorii, dar sunt prezentate doar unele, iar acestea au anumite implicatii. Evident dupa aceea metoda se deosebeste: modul in care functioneaza sitemul muscular sau gravitatia e clar si implica cunoasterea empirica, experimentala. <> sunt absolut de acord cu ce ati afirmat, doar ca cel putin eu, nu cred ca intra in contradictie cu credinta(si ma refer la credinta crestina). Cred ca ati inteles gresit ultima replica, eu ma refeream la faptul ca daca, cei care nu cred ca Biblia ar fi mai mult decat o un basm de ce ii deranjeaza mai mult decat oricare alt basm (eu personal nu cred asta, dar nu impuneam nimanui asta).

      • O confuzie destul de raspandita este legata de ceea ce inseamna teorie, iar aceasta reprezinta o forma superioara a cunoasterii, nicidecum speculatie. De fiecare data cand folositi telefonul mobil confirmati teoria electro-magnetica, cand folositi gps-ul o confirmati, printre altele, pe cea a relativitatii, cand porniti televizorul confirmati teorii de optica etc. La teorie s-a ajuns asudand, nu prin revelatie. Este drept, uneori teoria mai sufera modificari, ajustari, un fenomen este inteles mai bine, ceea ce este iar un avantaj fata de religie, unde totul este dat, si dat gresit, la nivelul unei civilizatii de acum mii de ani. Bolile nu sunt rezultatul pacatului sau al demonilor, avem explicatii si tratamente pentru acestea. Vaticanul a acceptat teoria big-bang, au si un observator astronomic, insa mai sunt preoti care cred versiunea biblica.
        In cadrul invatamantului Biblia nu este prezentata precum un basm, de aici probabil si nemultumirea. Nu poti sa ii spui unui copil ca daca nu se inchina cand trece pe langa o biserica va da o masina peste el, pe langa faptul ca este fals este de-a dreptul revoltator.

        • Eu ma refeream la postulate(propozitiile care nu trebuiesc/nu pot fi demonstrate si sunt luate ca adevar – pot fi gasite in biologie, fizica, chimie, astrofizica, matematica), desi m-am exprimat gresit. In fine, nu cred ca este locul pentru discutii, pentru ca s-ar lungi, si imi dau seama ca sunt influentat de worldview-ul pe care il am, la fel si dumneavoastra, iar pentru a ne intelege mai clar ar trebui explicat.
          Nici eu nu sustin indoctrinarea, exact ca in exemplul pe care l-ati dat dumneavoastra(si aici e o diferenta intre Biblie si traditie si superstitii). In schimb sustin o prezentare a crestinismului in principal(si nu numai a crestinismului ci si alte religii) doar pentru faptul ca Europa si tara noastra au fost influentate atat de mult de gandirea crestina. Sa stie si tinerii despre ce si cum e vorba. Dar daca nu se poate face acest demers, fara ca profesorii de religie sa prezinte impartial, atunci se poate renunta la ora de religie(doar nu sta in ora de religie credinta cuiva) desi cred ca ar fi folositor ca si cultura generala.

          • Asa este, discutia e lunga.
            In stiinta exista axiome, dar ele au rolul de a ne crea noua un cadru, un sistem, si asta deoarece exista o ruptura insurmontabila intre realitatea efectiva si realitatea asa cum o putem percepe si cunoaste noi, nu putem comunica cu universul intr-un limbaj comun, avem nevoie de unul artificial. Insa aceasta reprezinta o unealta a ratiunii, nu influenteaza modul in care functioneaza natura. Daca o persoana se inaste oarba nu inseamna ca pentru ea nu exista radiatiile electromagnetice care pentru noi reprezinta culori, sau ca ele sunt mai putin reala si lipsite de influenta.
            Ar fi ideal daca in scoli s-ar preda o istorie a religiilor, dar asta implica si o anume maturitate, nu le poti citi Eliade la scoala primara.
            Ceea ce se intampla insa e similar celui de-al doilea comentariu, “daca ne pierdem de biblie..”, adica peste 5 miliarde de oameni sunt pierduti de ei insisi, indiferent ce-o insemna asta, triburi care traiesc in amazon izolate de civilizatie.. pierdute. Asa ceva ar putea crede doar o persoana religioasa.

  5. religia o inveti acasa si la biserica – nu are ce sa caute in scoala! mai ales NU pentru indoctrinarea copiilor asa cum se face acum, ci poate ca istorie a religiilor astfel incat sa inveti ca exista mai multe credinte pe lumea asta decat cea a parintilor tai si sa poti sa faci o alegere informata atunci cand vei decide tu pentru tine in ce anume crezi.

  6. Daca societatea renunta la crestinism, nu va face decat sa faca un mare pas inapoi spre indumnezeirea omului. Cum faceau faraonii din egipt. se credeau zei si cereau asta. Cu siguranta ca daca nu mai exista o morala, un etalon dupa care oamenii sa se conduca, se va naste din gunoi, etalonul egocentrismului uman, in care fiecare face ce vrea.
    Cum ar putea exista un meci de fotbal fara arbitru? Daca arbitrul este umanismul, care crede ca omul e cel care trebuie sa se conduca singur… iti poti inchipui cum va fi viata in 25 de ani? orice lege va fi subiectiva! oricine o poate contesta la CEDO 🙂 ca vezi Doamne… ofenseaza drepturile personale.
    Oameni buni, cum ar putea exista o societate in care omul e seful suprem???? Cine va avea banii cei mai multi, va guverna si va instaura regimul dictatorial!

    O intrebare. Eu sunt convins ca voi care scrieti ca nu avem nevoie de educatie religioasa, sunteti oameni fara creier. V-ati vazut vreunul din voi creierul pe masa, ca sa puteti sustine cu dovezi ca aveti creier? 🙂
    Viata e bazata pe un sistem de credinte. Problema e ca nu iti poti permite sa crezi ce vrei, ci ceea ce este adevarat.
    Cred ca Dumnezeu exista, la fel cum cred ca si creierul meu exista in capul meu! Cei care nu cred in Dumnezeu, sunt cei care bazati pe CREDINTA PERSOALA, aleg sa creada ca nu exista. NU au nici o dovada, decat argumentul credintei negative! Simplu.
    Eu aleg sa cred ca exista si am vazut ca exista!

  7. Iaca un alt exemplu si proverbiala toleranta religioasa. Din peste 7 miliarde de oameni doar 1 si ceva sunt crestini, deci inferam ca restul se cred zei, nu au morala si sunt un gunoi… cum sa crezi asa ceva, cum?! Dumnezeu sa ne aiba in paza 🙂

  8. Pingback: Educație sexuală sau educație pentru castitate? | TOTB.ro - Think Outside the Box

  9. Pingback: Religia în școli: Părinți îngrijorați versus profesori de religie indignați | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger