Să ne cumpărăm experienţe, nu obiecte

2

Ce îţi aduce mai multă satisfacţie: un al doilea televizor în casă sau o vacanţă la Roma? Obiectele rămîn şi dau impresia de investiţie concretă şi e adevărat în cazul obiectelor necesare.

 

Dar mare parte din obiectele pe care le cumpărăm sunt extra şi cercetătorii afirmă că nici măcar nu ne mai plac atît de mult după o vreme.

În 5 studii a fost analizat fenomenul numit regretul cumpărătorului – ce cheltuieli ni se par după o vreme regretabile. Regretul cumpărătorului e produs nu de ceea ce cumpără acesta, ci de ceea ce ar fi putut cumpăra. Asta înseamnă că regretăm cu atît mai mult cumpărarea unui produs cu cît acesta e mai interşanjabil. Cînd luăm un televizor nou, ne gîndim că la fel de bine am fi putut cumpăra un calculator nou, haine, piese pentru maşină, ceva pentru casă etc. Cînd dăm însă banii pe ceva singular, cum e o vacanţă, ne vine mai greu să o înlocuim mental cu altceva. O vacanţă reuşită – sau orice altă experienţă – are un set de caracteristici unice, care ţin de senzaţii şi emoţii şi pe care ne-ar veni mai greu să le echivalăm cu orice altceva. Amintirile nu au consistenţa unui obiect dar au o valoare mai mare.

 

 

 


2 comentarii

  1. Foarte frumos spus si extrem de adevarat. Si ar trebui sa tinem minte acest lucru si atunci cand vrem sa-i facem fericiti pe cei din jur daruindu-le, in loc de un obiect de pus in vitrina sau o cravata, o experienta frumoasa! 🙂

Leave A Reply