Rezultatele unui experiment urban care a interzis maşinile, timp de o lună, într-un cartier sud-coreean

1

În urmă cu doi ani, un cartier din oraşul Suwon, Coreea de Sud, a făcut un experiment radical: timp de o lună, toată lumea a renunţat la maşini. Fenomenul a primit numele “Ecomobility Festival” şi a fost, într-adevăr, un festival al alternativelor la mersul cu maşina. Succesul experimentului a fost atât de spectaculos pentru comunitate, încât acesta va fi repetat şi în alte oraşe, din alte ţări.

“De obicei, planificarea implică o simulare pe calculator, o viziune artificială asupra viitorului, într-o prezentare PowerPoint. Am ales să facem lucrurile altfel: în spaţiu real, cu oameni adevăraţi, în timp real. Este ca o piesă de teatru la care scena este întreg cartierul”, explică Konrad Otto-Zimmermann, director de creaţie al The Urban Idea, care a ajutat la planificarea festivalului. Înainte ca acesta să aibă loc, cartierul cu pricina era înţesat de maşini; oamenii mergeau oriunde cu maşina, parcau pe trotuare, peste tot, oricum, doar să fie cât mai aproape de magazinul unde doreau să intre. “Cei mai mulţi nu-şi puteau imagina cum ar fi viaţa cartierului fără maşini. Nu credeau că se poate”, susţine Otto-Zimmerman.

Planificarea festivalului a durat aproape doi ani şi a îmtâmpinat mult scepticism, dar, într-un final, în septembrie 2013, 1.500 de maşini au parcat altundeva în oraş, nu în cartier. 400 de biciclete şi scutere electrice au fost temporar oferite localnicilor din cartier, iar cei care nu ştiau să folosească o bicicletă au mers la “şcoala de biciclete”. Poşta a fost livrată cu vehicule electrice. La fiecare 15 minute, veneau autobuze care să ducă oamenii la locurile unde aveau maşinile parcate, dacă aveau nevoie să se deplaseze cu ele în alte părţi. În aceste condiţii, întreg cartierul s-a transformat: pe trotuare au apărut terase, străzile s-au umplut de oameni. Faptul că experimentul s-a derulat pe durata unei luni întregi le-a arătat locuitorilor cum pot trăi şi fără maşini.

După ce festivalul s-a încheiat, comunitatea a votat şi introdus mai multe schimbări – de data aceasta, permanente – în viaţa sa: limita de viteză a fost redusă aproape la jumătate prin cartier, iar asta a redus numărul navetiştilor care tranzitau pe acolo şi, implicit, s-a redus şi traficul. Parcările (pe şi pe lângă trotuare) au fost desfiinţate pe străzile principale, aşa că oamenii au început să folosească mai mult bicicletele. Şi, în fiecare lună, comunitatea are o zi fără maşini. Iar în această toamnă experimentul va fi repetat, de data aceasta în Johannesburg, Africa de Sud, urmând ca, în viitor, şi alte oraşe să se alăture demersului. Experimentul nu este ieftin: cel din Suwon a costat peste zece milioane de dolari (chiar dacă mare parte din acest buget a mers la refacerea străzilor). Luna fără maşini din oraşul sud-coreean este tema documentară a cărţii Neighborhood in Motion: One Month, One Neighborhood, No Cars.

 

Sursa şi foto: FastCoExist

 

Mai multe imagini puteţi găsi aici.

 


Un comentariu

  1. La africani nu stiu care o sa fie rezultatul. Dar Coreea de Sud este o tara cu oameni civilizati. Din cauza asta si experimentul a fost un succes.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger