Re:voluție. Protestatarii web-ului mobil

4

A fost #revoluție, nu #occupy pe rețelele sociale în cele patru zile de proteste din toate orașele României. Social media n-a adunat masele protestatare în piețe așa cum s-a întâmplat la Londra sau pe alte meridiane, dar a ajutat considerabil mulțimea revoltată să își facă o idee mai clară despre ce se întâmplă în jur.  Un material Das Cloud.

de Cosmin Popan (Das Cloud)

“Fatal error 404: Democracy not found”, stătea scris pe câteva dintre pancartele afișate duminică seara în Piața Universității. Mesajul făcea analogie la marele web, însă n-am avut parte, totuși, de o revoluție Twitter, așa cum s-a întâmplat în alte capitale anul trecut. Și asta în ciuda faptului că #revoluție a fost cel mai popular hashtag folosit pe Twitter de cei care relatau scurt despre protestele din București. Prea puțini dintre miile de protestatari adunați în cele două piețe asediate din capitală, Universității și Unirii, au înroșit rețelele sociale cu informații la cald despre ce se întâmplă acolo.

“Fuga fuga. Iar îs mai mulți jandarmi decât occupai”, spunea duminică seara pe Facebook Ionuț Tudorică, unul dintre protestatarii aflați la fața locului, în zona Pieței Unirii. Tudorică a dat peste mai mulți ca el care postau pe Facebook “chestiile la cald din stradă”, spune el pentru Das Cloud. “Erau găști care comunicau și făceau strategii prin mobil. Oameni care filmau cu telefonul jandarmii. Chestie asta i-a oprit (pe jandarmi) să faca mai multe abuzuri”, este el de părere. Și Costi Rogozanu a stat duminică de veghe pe Facebook în timp ce se afla în Piața Universității. “Aşa te informezi, aşa am şi prins live prima bătălie, că a pus unul pe Facebook o informaţie că se bat spre Unirii”, spune Rogozanu. “Nici nu începuse bătălia. Unul de lângă a zis că a pus un prieten că se împute treaba spre Unirii. Când am ajuns la Unirii a început bătaia”.

La mai mare căutare decât comunicarea instantă pe rețele sociale au fost pozele și filmulețele făcute de cetățenii împuterniciți tehnologic de smartphone-urile din dotare. Nu s-au viralizat suficient de puternic pe net (aici și aici câteva exemple), dar au umplut memoriile telefoanelor și, pe ici, pe colo, au întins nervii jandarmilor și ai protestatarilor mai violenți, care nu s-au dorit trași în chip în toiul acțiunilor. “Brusc, un tip își dă seama că eu am o cameră în mână și alta pe cap și am filmat absolut tot. Se repede la mine și alții îl urmează. Bueey, sunt jurnalist! apuc să strig până să se proptească băieții în pieptul meu”, scrie jurnalistul Vlad Ursuleanu făcând referire la atitudinea protestatarilor față de camera pe care o purta după el.Iulia Covor a încercat și ea să pozeze o butelie cu gaze lacrimogene din dotarea jandarmilor, însă fără succes. “Pe mine nu m-au lăsat să pozez asta”, se plânge ea pe Facebook. Alți jandarmi nu au apucat să mai facă nimic pentru că pozele și filmulețele cu ei au ajuns între timp pe net. Duminică noapte, în jurul orei 1, “când se calmaseră spiritele și se făcea curat pe străzi”, doi jandarmi opriți la o șaormerie se uitau pe Facebook și râdeau la pozele postate de alții cu ei, relatează Oana Dan. “Ia uite bă, te-a prins în poză aici”, a decurs dialogul între cei doi.

Mai eficiente decât rețelele sociale au fost și SMS-urile, care s-au schimbat între protestatarii aflați în locuri diferite în timpul manifestațiilor. Trocul de informații circula fie pe traseul Universitate – Unirii, fie mai pe ocolite, între cei aflați pur și simplu în stradă și cei rămași acasă în fața televizoarelor sau a monitoarelor de calculator. “Oameni care erau la Universitate dădeau sms-uri celor de la Unirii și invers. Practic, fiind blocat drumul la Colțea, tehnologia era un fel de armă simbolică. Și din discuții găseau pe unde să o ia să ajungă la Unirii, că prin centru nu se putea. Era totul închis”.

De partea mai agitată a protestatarilor nu s-a găsit răgaz pentru prea multe finețuri tehnologice, declară pentru Das Cloud Vlad Ursuleanu. “Eu am stat cu huliganii. N-am văzut sms-uri și nici telefoane, era ocupată lumea. Doar făceau poze cu mobilul și filmau. Nu cred că au pus nimic pe net. Se băteau cu pietre, n-aveau timp. Și erau foarte ofticați pe filmare, oricum”. SMS-urile au fost ulterior arhivate pe Facebook de unii dintre protestatari. “Am mai rămas doar 300, suntem înconjurați”, scria spre miezul nopții unul dintre cei care s-au opus duminică forțelor de ordine.

Rețelele sociale și-au reintrat în drepturi mai ales în timpul zilei, după ce mașinile de curățenie de la Rosal terminaseră de făcut curățenie în urma protestatarilor. Planuri pentru serile următoare coagulate în tot felul de pagini și evenimente pe Facebook: Veniți La Universitate! Protest Anti-BăsescuSolidar cu cei din stradă – Fără violență,Protest! Plus o serie de vorbe de duh și virale, care au ieșit la suprafață după ce spiritele s-au mai răcorit. O poză cu o mare de lume adunată în 2007 în jurul bradului de Crăciun din Piața Unirii, pusă în antiteză cu numărul de oameni considerat prea mic în timpul protestelor din aceste zile, a adunat câteva sute de like-uri. La fel, o notă postată tot pe Facebook de rapperul Deliric și intitulată “De ce ieșim în stradă?” a adunat peste 1.500 de like-uri și câteva sute de share-uri.

 

Twitter-ul ciripește #revoluție

Timp de aproape o săptămână, Raed Arafat și Traian Băsescu au fost capete de afiș în toată media, fie ea clasică sau socială. Iar de câteva zile, cu “revoluție” și “protest” s-au definit, după caz, adunările protestatarilor din toată țara. Das Cloud a făcut o analiză cu ajutorul ZeList Monitor a frecvenței cu care au apărut aceste cuvinte cheie în presa tradițională, în blogosferă, în social media și pe tot felul de forumuri.

Președintele Traian Băsescu a fost cel mai menționat pe Facebook în ultima săptămână (peste 1.200 de referiri în data de 15 ianuarie). În presa tradițională și pe Twitter, șeful statului a fost mai popular în zilele anterioare.

Numele lui Raed Arafat a fost vehiculat cel mai adesea în presă în ultimele 7 zile (aproape 1.000 de referiri pe 10 ianuarie). Atât pe Twitter, cât și pe Facebook, șeful SMURD a avut sub 700 de menționări.

În ultima săptămână, cele mai dese referiri la o “revoluție” au avut loc pe Twitter (55,9% din referiri), urmat de Facebook (16,6%) și bloguri (9,4%).

Ideea unui protest a fost alimentată, în schimb, mai des în presa tradițională (39,4% dintre referiri), urmată de Twitter (28,1%) și Facebook (12,5%).

 

Sursă infografice: Zelist Monitor.




4 comentarii

  1. Pingback: Altii despre proteste | AurasMihai.ro blog

  2. Pingback: Oameni printre oameni. Ce au pe suflet protestatarii din Piața Universității | TOTB.ro - Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger