Revoluţia cinematografică online din China: micro filmele bat cenzura

0

Realizatorii de film din China au găsit o modalitate de a lupta cu cenzura statului comunist: micro filmele de scurtă durată, care rulează pe telefoane mobile. Astfel, ei reuşesc să abordeze subiecte delicate şi îşi asumă riscuri artistice pe care, altfel, nu ar reuşi să le dezvolte în filme obişnuite.

 

 

O revoluţie cinematografică online se petrece în China: micro filmele, cum sunt numite aici, adică filme scurte urmărite exclusiv pe telefoane inteligente, tablete sau calculatoarele personale. Aceste filme reuşesc să evite cenzura, dominaţia studiourilor clasice de film şi restricţiile comerciale care apar când vrei să scoţi un film pe piaţă. Libertatea oferită de mediul online a creat un spaţiu în care este posibilă dezvoltarea artistică, fie ea şi ciudată, controversată sau extrem de îndrăzneaţă. Pentru publicul chinez, aceste micro filme sunt binevenite în contra-partidă faţă de filmele îmbibate de propagandă cu care este hrănit în mod constant, sub atenta supraveghere a cenzorilor şi a instituţiilor (inclusiv media) subordonate Partidului Comunist.

În China, oamenii petrec multe ore cu naveta pe care o fac între casă şi locul de muncă ori de studiu, astfel că stau foarte mult „lipiţi” de telefoanele mobile şi caută mereu modalităţi noi de petrecere a acestui timp „mort”. Acest micro filme le oferă o evadare din stilul de viaţă banal, înghesuit, pe care nu îl pot schimba. În 2011, au fost produse, în China, peste 2.000 de micro filme, comparativ cu 500 de filme obişnuite. Asta înseamă că mişcarea a prins, are succes şi devine un fenomen. Micro filmele sunt uşor de urmărit şi de dat mai departe şi multe dintre ele devin virale pe internet, adunând milioane de vizitatori. Potrivit unor statistici oficiale, în 2012, 591 de milioane de chinezi aveau acces la internet, iar în ianuarie 2013, 452 de milioane de persoane din China au vizualizat materiale video online.

Începutul acestei revoluţii a fost făcut de micro filmul Old Boys, care are 43 de minute şi a fost lansat la finalul anului 2010. De atunci, a adunat 60 de milioane de vizualizări. Filmul este regizat de un duo cunoscut drept Chopsticks Brothers, care, totodată, joacă în film. Este povestea unor prieteni de liceu care au aceeaşi ambiţie – de a crea muzică. Pe măsură ce cresc, realitatea vieţii cotidiene îi obligă să se angajeze (să aibă slube obişnuite) – unul devine frizer, altul lucrează în industria nunţilor. Dar cei doi ajung din nou să cânte, după mulţi ani, într-un concurs muzical, unde muzica lor vorbeşte despre „acele zile ale tinereţii noastre care au trecut galopant pe lângă noi, fără să ne spună la revedere, lăsându-ne fără seva vieţii”.

Însă micro filmele abordează acum tot felul de subiecte, încercând să se adreseze mai cu seamă tinerelor generaţii. Multe dintre scenarii se referă la mediul urban şi au intrigi bazate pe relaţii, dragoste, absolvirea unei şcoli, găsirea unui loc de muncă etc. Există şi micro seriale online care, la rândul lor, şi-au găsit nişa de public şi au succes – cum este cazul serialului Hip-Hop Office Quartet, un sitcom despre patru prieteni care lucrează într-un birou, serial care are peste 200 de milioane de vizualizări pe Youku (canalul chinez similar YouTube) şi tocmai şi-a lansat, luna trecută, al cincilea sezon. Pentru tinerii regizori, apariţia micro filmelor este o rampă de lansare fără precedent şi le oferă oportunităţi la care nici nu visau până acum. Filmele sunt uşor de făcut (tehnologia modernă permite asta) şi reacţia publicului vine instantaneu. Însă marile studiouri de film şi companiile au realizat şi ele ce oportunităţi vin cu această nouă piaţă şi, deja, intră pe segmentul micro filmelor, finanţându-le în schimbul plasării de produse (în cazul unor mărci) sau al notorietăţii şi dominării de piaţă (în cazul studiourilor). Nici cenzorii statului chinez nu dorm în papuci: noi reguli privind materialele video online au fost emise anul trecut. Cu toate eforturile autorităţilor chineze, însă, lupta cu libertatea internetului este greu de dus, mai ales pentru că există atât de mult conţinut online încât este, practic, imposibil să îl controlezi pe tot. Şi acest conţinut este în continuă creştere.

 

Citiţi mai multe detalii despre acest fenomen din China într-un reportaj BBC.

 

Sursa şi foto: BBC


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger