În urma unui proces de 8 luni, în care au fost evaluate 600 de idei din 35 de țări, juriul a ales proiectul „Romano ButiQ – rețeaua de cooperative meșteșugărești” drept finalist între cele mai bune 10 idei de inovare socială pentru Uniunea Europeană, în cadrul „EU Social Innovation Competition”.
Ïn cadrul finalei de la Bruxelles, desfășurată sub patronajul domnului Jose Emanuel Barosso, președintele Comisiei Europene a declarat către echipele de proiect: „Voi trimiteți mesajul de care avem nevoie astăzi în Europa: vremurile sunt grele, dar ați propus soluții creative la provocările cu care ne confruntăm. Energia imensă investită în proiectele voastre și inovația socială dovedită prin ele sprijină dezvoltarea economiilor noastre prin noile tipuri de activități pe care le promovează. Sunteți cei mai buni ambasadori pe care îi avem pentru promovarea inovării sociale în Europa”.
Echipa de proiect a fost reprezentată de Ciprian Necula, activist și președinte al Asociației Romano ButiQ, și Oana Țoiu, antreprenor social și director executiv KCMC. „Am fost mândri să ducem o idee românească la acest nivel de recunoaștere, ca o încununare a celor trei ani de muncă în dezvoltare. Anul acesta ne propunem să extindem rețeaua la nivelul altor state membre UE și să lucrăm în continuare alături de meșteșugari pentru a scoate la lumină valoarea adusă de ei acolo unde mulți văd doar vulnerabilitate și probleme”.
Proiectul Romano ButiQ a construit timp de trei ani o rețea de 30 de cooperative cu 500 de meșteșugari romi, membri cooperatori, care lucrează atât produse tradiționale, cât și un portofoliu de produse moderne create împreună cu designeri și studenți ai Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, Facultatea de Arhitectură de Interior. Obiectele pot fi achiziționate online pe www.mbq.ro
Alături de cooperativele meșteșugărești, proiectul a format 240 de manageri în economie socială și a derulat o campanie națională de promovare prin ale cărei evenimente au fost atinse 20.000 de persoane. Anul acesta urmează să se lanseze în Bucuresti și primul Muzeul al Culturii Romilor din România.
Proiectul este implementat de firma de inovare socială KCMC – K Consulting Management și a fost finanțat din Fondul Social European – Programul Dezvoltarea Resurselor Umane, Axa 6.1 – Promovarea Economiei Sociale, în perioada iunie 2010-mai 2013.
Foto: Mădălin Nicolaescu