Bicicliștii din București ies în stradă mâine, 27 octombrie, pentru a-și face auzite nemulțumirile. Marșul revendicativ Existăm și-o să avem bandă” este soluția la care Comunitatea Bicicliștilor din București recurge pentru a-și cere dreptul la o infrastructură coerentă pentru mersul pe bicicletă, atât de necesară într-o capitală europeană campioană la poluarea cauzată de traficul auto. Timp de 3 ore, bicicliștii vor pedala și vor protesta împotriva infrastructurii velo defectuoase care, în acest moment, nu permite ca mersul pe bicicletă să devină o alternativă viabilă și durabilă la transportul cu autoturismul.
Cei 100 km de piste declarate ilegale de către Poliția Rutieră a Capitalei, amenajate aberant pe trotuarele din București pe banii cetățenilor, absența unor benzi dedicate pentru biciclete și transport în comun sunt doar câteva dintre motivele pentru care bicicliștii ies în stradă, pe carosabil, pentru a-și face cunoscută indignarea.
Pe un traseu care va include câteva artere importante ce conectează Piața Constituției (punctul de plecare al marșului) de Piața Unirii – Piața Alba Iulia – PiațaMuncii – PiațaVictoriei – Parcul Izvor (finish), participanții își propun să arate că locul bicicletei este pe banda special dedicată ei, separată de trotuar și de benzile destinate traficului auto, și că bicicliștii bucureșteni merită un sistem de căi de acces gândit după standarde europene.
Aceste standarde nu sunt deloc străine autorităților locale, câteva dintre organizațiile promotoare ale marșului – ATU, BateȘaua, Ecopolis, Optar.ro – aducându-le constant în discuție în cadrul întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate de la Primăria Municipiului București (PMB). Obiectivul esențial al acestuigrup de lucru este elaborarea unui plan integrat de mobilitate care să permită transportului public, autoturismelor, pietonilor și bicicliștilor să conviețuiască armonios într-o capitală dotată cu o strategie durabilă de transport urban.
Numărul bicicliștilordin București nu poate crește în absența unei infrastructuri adecvate care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme precum traficul supra-aglomerat și poluarea atmosferică. Bucureștiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului în București. Efecte asupra sănătății”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depășite constant în toate zonele capitalei. În același timp, studiul comparativ Ecopolisdespre calitatea vieții în capitalele UE arată că Bucureștiul este codaș în privința utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu mașina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta față de 59.6% în Copenhaga (estimare la nivelul anului 2009 via Calitatea vieții în capitalele europene. Analiză comparată).
La marșul Existăm și-o să avem bandă!” din 27 octombrie au confirmat deja participare aorganizațiile și grupurile informale menționate mai jos. Marșul bicicliștilor va reuni reciclete, biciclete Cicloteque, biciclete de curierat, biciclete utilitare și de agrement în prima “plimbare” revendicativă velo din București. Lista susținătorilor rămâne deschisă pe pagina de Facebook a evenimentului. Inițiatorii au în vedere organizarea periodică de marșuri revendicative pe bicicletă în funcție de modul în care decurge rezolvarea problemelor de pe agenda bicicliștilor.
- ComunitateaBiciclistilor din Bucuresti
- Optar.ro
- Asociația Bate ȘauasăPriceapăIapa
- CentrulpentruPoliticiDurabileEcopolis
- AsociațiaGreenRevolution
- ATU AsociațiapentruTranzițieUrbană
- AsociațiapentruDezvoltareDurabilăViitorPlus
- Recicleta.ro
- Mai Mult Verde
- Portocalamecanica.ro
- Motivation
- CurieriiTribul
- ComunitateaPista Ma-sii
- Turific! Handmade
- Masa Critică București
- Asociația ROI
- Cycling România
- Miliția Spirituală
- Skirtbike
- We Bike
- Pump Shop
- Bicicletele Pegas
- Mieztrials Bike School
- Bicishop
- Publicicleta
- Drumul bicicletei
- Kite Bike
- Bună dimineața, București
- vforverde.ro
Puteț citi și:
Se întâmplă în București: 100 km de piste ilegale, niciun vinovat!
Mobilitare urbană: Împăcarea omului cu orașul