Regula lui “casca”. E periculos sa mergi pe bicicleta?

138

E loc comun sa crezi ca mersul pe bicicleta in aglomerarile urbane este “un sport extrem”. Cu toate acestea, datele statistice si mai ales experienta celor direct implicati arata ca aceasta activitate este una normala, aproape deloc riscanta, in conditiile in care respecti niste reguli simple. Sa nu fie mersul pe bicicleta la indemana celor slabi de inger?

Printre biciclisti se spune ca vei fi ferit de orice pericol daca respecti regula celor trei “casca”:
1. Mereu cu casca.
2. Casca ochii.
3. Nu casca gura (altfel spus, pedaleaza, nu te opri!). Pare extrem de simplu, la prima vedere.

Si totusi, pentru cei mai multi dintre oameni mersul pe bicicleta este vazut in continuare ca fiind “periculos” sau “dificil”, mai ales in traficul din aglomerarile urbane. Bucurestiul nu ar face exceptie de la regula.

Un pericol real?

De fapt, spun biciclistii, acestea sunt scuze invocate de cei care “nu se dau” pentru a explica propriile retineri si temeri. “Datul pe bicicleta in Bucuresti e periculos atata timp cat nu esti obisnuit cu asta si atata timp cat esti slab de inger si nu lasi nici in ruptul capului trotuarul pentru carosabil”, considera Cosmin Popan. El merge constant pe bicicleta de peste cinci ani si e implicat in promovarea culturii bicicletei in Romania prin intermediul site-ului portocalamecanica.ro.

La randul ei, Claudia Tanase, programator IT, nu ezita sa se dea cu bicicleta prin Bucuresti  si crede ca pericolele, atatea cate sunt, pot fi evitate prin respectarea regulilor de circulatie si prin atentie. “Noi trebuie sa fim mai atenti, sa semnalizam din timp astfel incat soferii sa stie ce intentionam sa facem, sa purtam casca si benzi reflectorizante, sa avem lanterna si ochi de pisica pe bicicleta ca sa fim mai usor de observat si sa alegem trasee mai putin aglomerate.

O lista a celor mai curente situatii periculoase ar include: agresivitatea cainilor comunitari, soferi care iti deschid portiera in nas, soferi care conduc neatent sau care pot reactiona violent cand le-ai atins din greseala masina dar si pusti care au invatat sa dea cu piciorul in roata bicicletei pentru ca indraznesti sa treci prin parc.

Gabriel Solomon, web-developer, a reusit – pe baza propriilor experiente – sa gaseasca solutii la aceste neajunsuri. “Pentru mine, cele mai periculoase sunt cazurile in care cineva coboara din masina stationata. Toate incidentele de pana acum – minore, din fericire – au fost in astfel de situatii. De aceea, acum sunt mult mai precaut cand trec pe langa masini. Cu masinile in mers ma inteleg simplu, sunt destul de previzibile si le ofer mereu prioritate, asa ca nu ne certam. In ce priveste cainii, am invatat sa nu ma sperii. Incerc sa ii observ din timp si cand vad ca au chef de “joaca” pedalez mai tare sau cobor de pe bicicleta si merg pe langa ea pana se linistesc”.

Cosmin are o atitudine aparent paradoxala. Desi s-a confruntat cu situatii neplacute precum cele mentionate mai  sus, pentru el pericolele cele mai importante sunt altele. “Sunt cele mai greu perceptibile si aici ma refer la mentalitatea celor din jur care nu concep bicicleta ca parte a dinamicii unui oras. Iar pericolul devine cu atat mai mare cu cat cei care au o astfel de perceptie sunt factori de decizie, in primarii si administratii locale. Acolo sta cel mai mare pericol. Care nu poate fi inlaturat aratand un deget mijlociu sau batand obrazul, asa cum faci catre un sofer nedrept”.

Sursa de accidente?

Daca e sa luam in calcul pericolele enumerate mai sus ar reiesi ca mersul pe bicicleta este foarte riscant. Acest lucru, prezent la nivelul perceptiei comune, nu este insa sustinut de fapte.

Cum in Romania lipsesc datele statistice privind accidentele in care sunt implicati biciclistii, o sa folosim spre comparatie date existente la nivel international, estimand ca acestea se pot extrapola si la situatia tarii noastre.
Astfel, un studiu din anii 90 al institutiilor medicale canadiene arata ca mersul pe bicicleta e una dintre cele mai sigure activitati umane, cu doar (statistic) 1,07 decese la suta de mii de persoane.

Spre comparatie, numarul deceselor cauzate de bautura, boli de inima, cancer e mult mai mare. In schimb, o activitate mult mai periculoasa se dovedeste mersul cu motocicleta. Avionul ramane, de asemenea, cel mai sigur mijloc de transport.

In plus, date oficiale din SUA arata ca in anul 2008 doar 716 biciclisti si-au pierdut viata in urma unor accidente. Spre comparatie, numarul estimat al persoanelor care au mers pe bicicleta la serviciu, cel putin o data pe saptamana, este de circa 3.2 milioane (in crestere cu 100% fata de mijlocul anilor ’80).

Pe de alta parte, numarul accidentelor mortale este in continua scadere, iar biciclistii decedati reprezinta circa 2 la suta din totalul accidentelor rutiere. Aproape un sfert dintre biciclistii ucisi in trafic erau sub influenta alcoolului. Zona cea mai expusa accidentelor este, desigur, capul, de aceea e important sa fii mereu “cu casca”.

Expunere suplimentara la poluare?

Un motiv des invocat de cei care nu vor sa mearga pe bicicleta este legat de faptul ca, in marile orase, “inhalezi mult mai mult aer poluat si fum de la tevile de esapament ale masinilor” atunci cand esti pe bicicleta.  Desigur, in Bucuresti poti gasi nenumarati poluanti in drumurile pe bicicleta: oxizi de azot, monoxid de carbon, particule in suspensie. Majoritatea dintre ei provin bineinteles de la masini si pot cauza probleme serioase atat de plan fizic cat si psihic.

Cu toate acestea, realitatea este ca pe bicicleta esti mai putin expus la poluare decat oamenii din automobile. Desi pare mai greu de acceptat, totusi soferii si pasagerii din masini, pe langa emanatiile propriului automobil, respira si emanatiile automobilelor din jur, absorbite in spatiul inchis din masina de catre sistemul de ventilatie.

Mai mult, pe bicicleta ai avantajul de a nu sta prea mult timp blocat intre masini si, desigur,  daca e posibil, poti merge pe rute mai putin ciculate si mai ferite de agitatia din trafic.

Avantaje? Nu putine

Biciclistii spun ca mersul cu acest mijloc de transport ofera nenumarate avantaje. “Pe primul loc eu as trece aici faptul ca ajung mult mai repede la destinatie, fie ca este locul de munca sau o intalnire cu prietenii”, spune Claudia Tanase. “In plus, fac si miscare. Sigur, e mai putin stresant decat sa stai in inghesuiala in autobuz, sa asculti muzica sau conversatiile celorlalti calatori sau sa astepti un autobuz ce intarzie. Sunt mai independenta decat daca as folosi metroul sau autobuzul si nu trebuie sa stau la coada atunci cand sunt blocaje in trafic, cum s-ar intampla daca as folosi masina. Dar nici nu e foarte placut cand te prinde ploaia, desi dupa ceva vreme te obisnuiesti sa-ti pui pelerina de ploaie in rucsac sau geanta”.

Pentru Gabriel Solomon, pe langa timpul castigat sau evitarea aglomeratiei, existenta bicicletei i-a relevat o dimensiune noua a prieteniei. “Noi avem la birou niste biciclete ale companiei si, in unele zile, preferam sa le luam  ca sa mergem sa cumparam de mancare.  Apoi, tot cu bicicleta, mergem in parc sa mancam. Asa, castigam si timp si avem parte de o pauza de pranz cu adevarat relaxanta”.

La randul sau, Cosmin Popan e constient de beneficiile economice, de sanatate ale mersului cu bicicleta si de aceea nu insista asupra lor. In schimb, prin intermediul bicicletei a reusit sa descopere o alta fata, mai putin cunoscuta, a orasului in care traieste. “Am observat, in primul rand, ca Bucurestiul se vede altfel de pe bicicleta. E un truism folosit de catre cei care o folosesc regulat, dar chiar asa e. Am descoperit strazi pe care altfel nu as fi ajuns la pas, am descoperit miresme, de primavara, vara, toamna, iarna, pe care altfel nu le-as fi sesizat cufundat intr-un metrou sau facut senvis intr-un troleu.

Pentru mine bicicleta mai functioneaza si ca un mijloc de a vedea oameni, in trafic schimb priviri cu altii ca mine, cu soferi, cu pietoni, am timp de amabilitati doar din priviri, mici gesturi si franturi de fraze. Iar acest lucru mi se pare esential ca sa poti sa induri un oras adesea apasator, cum e Bucurestiul”.


138 de comentarii

  1. Nu as merge cu casca daca sistemul de piste de biciclete ar fi bine pus la punct. Dar cum conditiile sunt care sunt, se impune. As recomanda casca mai ales pentru cei mai in varsta.

    Referitor la relatia cu soferii vreau doar sa amintesc ca in Germania de exemplu, la examenul de conducere conteaza doua lucruri esentiale : a te asigura inainte sa deschizi portiera sa te dai jos din masina, respectiv la virajul la dreapta, a te asigura ca nu ai pe nimeni intre tine si trotuar sau daca blochezi un biciclist care vine paralel cu tine pe trotuar. Daca nu respecti aceste puncte, nu iei permisul de conducere in Germania. Fara discutii.

    Asadar avem de “cultivat” si pe soferii nostri :).

    • ai cazut vreodata de pe bicicleta? daca nu iti spun eu ca in majoritatea cazurilor cazi in cap si daca te mai si ajuta cineva (masina, scuter, motocicleta, pieton) nu ai timp sa reactionezi (feresti) si viteza de impact poate fi mortala

  2. În afară de regula celor trei “cască” (care mi se pare excelentă!), aș mai adăuga o recomandare, din poziția de șofer:

    Dacă alegi să mergi pe carosabil, mergi “în oglinzile celor 2-3 mașini din față”. Mașinile au unghiuri moarte, care NU se pot acoperi în toate cazurile, indiferent cum ți-ai regla oglinzile.

    Am văzut într-o poză un anunț excepțional pe un TIR: “Dacă tu nu-mi vezi oglinzile, eu nu te văd pe tine”. La mașinile cu lunetă, aș adăuga “dacă nu-i vezi prin lunetă retrovizoarea, nici șoferul nu te vede în ea”.

    Un tricou sau măcar o cască strident colorată ajută și ea, chiar dacă nu e foarte arătoasă.

    Depășitul prin dreapta al mășinilor oprite la semafor sau (mai rău) atunci când abia se pun în mișcare este foarte periculos (și ilegal, dacă mașinile semnalizează dreapta).

    Dacă ar fi să aleg o poziție optimă pentru un biciclist în trafic, ar fi pe banda 1, pe trasa din linia roților din dreapta a mașinilor (NU razant cu bordura). Iar depășirea mașinilor oprite, printre banda 1 și 2.

    • Iti dau eu un sfat de sofer biciclist. Daca mergi pe carosabil, mergi preferabil pe mijlocul benzii, nu pe margine. De ce? Pentru ca vei fi vizibil, nefiind intr-un unghi mort. Pentru ca nu-ti va taia nimeni calea cand o ia la dreapta. Pentru ca nu risti sa iei o portiera in fata. Pentru ca masinile nu vor trece la trei degete de tine si chiar daca trec, vei avea loc sa te retragi inspre bordura, ceea ce nu e o optiune pentru un biciclist care circula chiar pe langa aceasta.

  3. Go go bikes and bikers!

    Frumos articol. Ma bucur ca acopera si explica diferitele prejudecati legate de biciclete. Eu pedalez in Cluj si faptul ca exista cateva piste de bicicleta prin centrul orasului chiar conteaza.

    In rest 3x”casca” e un adevar de necontestat.

  4. Tocmai am vazut un documentar pe Explorer cu haitele de caini din Moscova. Spunea ca orice merge mai repede (om care fuge, bicicleta, masina) le trezeste instinctul de vanator si se reped sa muste.
    Am terminat concediul si va trebui uneori sa ma grabesc sa ajung la servici. Anul trecut m-au muscat 2 caini vagabonzi.

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Ia-ţi un lanţ gros, zdravăn, din cele pentru scutere, coboară de pe bicicletă şi foloseşte-o ca pe un scut cu mâna stângă. E surprinzător cât de bine înţeleg maidanezii de un lanţ cu lacăt cilindric la capăt 🙂

      • Daca lovesti un caine va tine minte si data viitoare va ataca toti biciclistii. Mie mi s-a intamplat foarte rar sa fiu latrata, in conditiile in care din Militari pana in Victoriei trec pe langa o groaza de patrupede.De obicei ma opresc si le vorbesc bland, sau am grija sa trec foarte incet pe langa ei. Din violenta se naste doar violenta!

      • Gigi Maybachistu' Biciclist on

        Era de înţeles că va apare şi un astfel de comentariu.

        Toţi autoproclamaţii ecologişti care îşi închipuie că mersul pe bicicletă îi face mai nobili decât “mizerabilii cocalari cu maşini” au grijă să îşi proclame dragostea faţă de câine. De preferinţă maidanez. Din 1990 încoace maidanezul răpciugos şi râios e pentru ei cel mai autentic câine.

        Din când în când mai şi sar peste cal (nu peste… câine? 😀 ) proclamând că animalele sunt mai bune decât oamenii şi că maidanezii au mai multe drepturi decât oamenii.

        (De ce faţă de pisică nu împărtăşesc aceleaşi sentimente, e mai puţin animal? Până la urmă e un animal mai drăguţ, mai inteligent, mai simpatic şi mai puţin stricător)

      • Pai gresesti pentru ca nu sunt ecologista si prefer pisicile, nu cainii. Eu ti-am expus doar un fapt desprins din experienta personala. Exista si haite de caini periculosi, dar in mare parte cainii nu sunt chiar atat de rai si nu reprezinta un motiv sa nu mai iesi cu bicicleta. Si cred sincer ca orice animal va reactiona urat fata de orice om care aduce ca infatisare cu cel care l-a agresat in trecut.
        Toti cainii care m-au latrat s-au oprit si au plecat in momentul in care au inteles ca nu sunt un pericol ptr ei. Asta incercam sa comunic. Si da, din principiu sunt impotriva violentei fata de animale, fie ele si umane. Cel mai destept cedeaza primul.

        • Sunt periculosi doar daca ti-e teama de ei. Si-au luat-o in cap, aia e tot. Nu trebuie nici lant si nici sa stai la taifas cu cainii rapciugosi, ci doar sa te impui in fata lor. La inceput ajuta, psihologic, sa ai un spray cu piper utilizabil la sub trei metri. Dupa o vreme iti vei da seama ca de fapt nu ai nevoie de el si ca teama de caini era neintemeiata. Cand fug dupa bicicleta o fac din instinct. Daca te dai jos fac cerc si latra, dar pastreaza distanta. Sau scot limba si sunt veseli ca au tras o alergatura pe cinste.

    • Decat un lant (cum sugereaza cineva), mai bine un spray cu piper. Cand am inceput sa merg cu bicicleta, ma alergau multi caini pe traseu. Dupa ce au primit niste piper in ochi, au devenit mult mai pasnici. Nu se feresc de mine, pur si simplu nu mai au chef sa alerge dupa bicicleta.

      • Multumesc mult pentru sfaturi (lantz, spray cu piper).
        Eu credeam ca traiesc intr-o capitala europeana a mileniului 3 si nu e nevoie sa apelez la astfel de mijloace.
        Daca lucrurile merg in aceeasi directie o sa fiu sfatuit curand sa-mi cumpar o pusca…
        HAI SUS! (un slogan luat din grupul Yahoo al clientilor Reifeisen)

      • Mergeti in Politehnica si incercati sa vorbiti cu cainii…..
        nu va doresc, asa ca raman la spray!
        pur si simplu te sfasie, nu se opresc pana nu lasi bicicleta jos, pe asfalt…..
        stiu ce vorbesc, pedalez des, atat in trafic cat si in parcuri.
        bun articolul

  5. Fratilor, trebuiesc construite piste pentru biciclete in Bucuresti. In Germania exista si semafoare speciale pentru biciclisti, nu mai spun de piste! Trebuie sa facem ceva pentru a deschide capul autortatilot! OLANDA, GERMANIA, FRANTA, au un cult pentru biciclete si piste speciale pe unde sa circule! Traficul ar fi de doua ori mai putin aglomerat, va sigur.Toti ce merg cu masina la servici si pe care ii cunosc, spun ca ar veni bucurosi cu bicicleta daca ar avea pe unde sa circule! Este o placere sa mergi cu bicicletele din ziua de azi la cat sunt de perfectionate!

  6. Mersul pe bicicleta in Bucuresti este extrem de periculos. Prietena mea isi doreste foarte mult sa mearga cu bicicleta la serviciu, din motive de silueta sanatate etc. (pe ruta Otopeni – Unirii), dar eu nu sunt de acord pentru ca mi se pare extrem de periculos sa o las intre caini si soferii nervosi… Cred ca aceasta campanie cu mersul pe bicicleta in Romania e o greseala. Pe de-o parte pentru ca nu exista infrastructura si obisnuinta, pe de aalta pate pentru ca nu sunt conditiile meteo necesare (cand e prea cald, cand prea frig). Bicicleta e pentru parc, cel putin la oras (daca as avea un dus la serviciu, poate…)

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Pe ruta Otopeni-Unirii faci 2 ore cu bicicleta. Am făcut eu 1 oră şi jumătate între Unirii şi Şos. Chitilei şi era seara. Mersul cu bicicleta e sport, nu tras la galere prin praf în fiecare zi.

      • Intre centru Otopeni si Unirii sunt 14 km. Nu pricep cum zici ca se fac 2 ore. O medie lejera cu bicicleta e de 14-15 km/h. Deci se face maxim 1 ora sau 45 min de mers mai in forta. Am 14600 km facuti in Bucuresti in ultimii 5 ani, asa ca stiu ce vorbesc. Pana la Soseaua Chitilei se fac cam 45-50 min de la Unirii.

      • Catalin Dimofte on

        @Serban & Gigi
        Si tu ai dreptate, si tu ai dreptate… Eu stau in Baneasa, cam la mijlocul distantei, deci stiu 😉
        Bogdan zicea ca e vb de 1) prietena lui care 2) se duce la serviciu. Deci nu poate trage prea tare la galere, vb lui Gigi. Daca mai are si vreun MTB… nu face deloc lejer media aia de 14-15 km/h.
        Totusi, 2 ore mi se pare prea mult, Gigi. Pe juma de distanta n-are niciun stop, pe cca un sfert sunt piste, si nu vad ce-ar cauta pe Podul Grant; merge “pe magistrala”.
        Cred ca 1h-1:15 ar fi cam pe-acolo. Insa mi se pare totusi prea mult pentru o femeie tanara, 10-15 ore de bicicleta pe saptamana.

    • De soferi poti sa stai linistit pentru ca ei chiar nu prezinta un pericol atata vreme cat respecti regulile de circulatie, dar cu cainii sunt de acord.
      Mie personal aia mi se par cel mai mare pericol. Merg si eu cu bicicleta si sincera sa fiu cu soferii n-am avut nici un fel de probleme (cu o singura exceptie cand a fost vina mea) insa cu cainii da.

    • Daca toti am gandi la fel nu s-ar face nimic in tara asta. Toate au in inceput. Nu putem astepta dupa autoritati sa ne construiasca piste. Cand o sa vada ca toata lumea merge pe bicicleta o sa construiasca si piste.

  7. Mi-a placut paragraful asta: “…agresivitatea cainilor comunitari, soferi care iti deschid portiera in nas, soferi care conduc neatent sau care pot reactiona violent cand le-ai atins din greseala masina dar si pusti care au invatat sa dea cu piciorul in roata bicicletei pentru ca indraznesti sa treci prin parc.” Zici ca vorbesti de o jungla, nu de un oras despre care unii au impresia ca e o “capitala europeana”. Oricum felicitari celor care au curaj sa pedaleze in conditiile astea.

    • Este vorba de o jungla urbana, nu de un oras civilizat. Doamne cat de inchis la minte si putin umblat prin lume trebuie sa fii ca sa crezi altceva!!! Nu e vorba de oamenii din el, nici de numarul de parcuri sau piste. Ci de impotenta politiei!

      Azi locuiesc (nu traiesc, doar locuiesc si muncesc) in bu_cur_esti. Si mi-ar place sa ma dau cu bitza cum o faceam la Cluj (chiar daca acolo era sa mor) sau in Germania. Doar ca nu am tragere. Am un copil, nu-mi permit sa mor ca fraierul. Noroc ca nu mai am mult pana-mi “ispasesc” autopedeapsa de a locui in super capitala.

      Eu am stat cateva ore in coma, nu stiu nici azi dupa vreo 20 de ani ce s-a intamplat decat din reconstituire, memoria mea refuza sa imi deschida calea spre momentul in care m-a lovit.
      Primul lucru cand am iesit din spital a fost sa-mi pun la punct cealalta bicicleta (nenorocitul care m-a accidentat mi-a furat si bicicleta ca sa nu poata fi gasit dupa urme).
      Dupa ce am scapat ca prin urechile acului cu viata dar si cu fata carpita raman cel mai bun prieten al bicicletei. Dar si cu ideea ca mersul pe bicicleta e un drept, incalcarea acestui drept trebuie pedepsit (domnii primari, stiti cam care sunt pedepsele pentru incalcarea drepturilor omului)

      Rezolvarea ar fi simpla, doar putina, pardon, multa vointa:
      – soferul care nu respecta legea sa fie aspru pedepsit
      – politianul care-l vede si nu-l pedepseste conform legii sa fie arestat si apoi peste vreo 2 ani cand este eliberat poate reveni in politie, cred ca va fi mai cuminte
      – politianul care cere mita sa fie arestat. Dupa 20 de ani cand este eliberat sa nu mai poata lucra pentru stat.
      si nu in ultimul rand:
      – biciclistul care circula pe stanga sa fie batut si apoi aplicata legea!

      ma opresc ca ma apuca prea tare furia. si am de traversat vreo trecere de pietoni…

  8. Sa nu pierdem din vedere faptul ca Romania nu este numai Bucurestiul. Sunt sute de orase in Romania in care traficul este mult mai mic decat in Bucuresti, unde nu (prea) sunt caini vagabonzi, unde s-ar putea merge cu bicicleta aproape tot timpul anului si totusi, romanul prefera masina sau autobuzul. Lipsa de educatie, de cultura, dar, mai ales, faptul ca romanul e “fudul” tare.

  9. Sper sa “prinda” ideea la cat mai multa lume. Daca 25% din soferi ar alege bicicleta, multe orase din Ro ar deveni respirabile.

    In alta ordine de idei, ce casca ar fi cea mai recomandata? Am citit pe forumuri pareri cum ca ar fi mai bune cele care protejeaza si ceafa. Nu e indicat cica sa iei no name, ca s-ar putea sa nu ajute la impact. Ce firma atunci e recomandata?

    Din experienta, eventual chiar a celor pe care i-a salvat casca de asfalt, ce recomandati?

    Multumesc,

    • Catalin Dimofte on

      Recomand cu caldura celelalte doua reguli “casca” 🙂 Serios.
      Si (nu e chiar atat de banal pe cat pare) sa nu iesi pe strada, in trafic, pana nu stii sa mergi… aaahhh… scuze, pana nu stii sa pedalezi foarte bine 😉
      Altminteri, stii cum e, casca o ai ca sa n-ai nevoie de ea… Eu, in 34 de ani de pedalat si probabil peste 100,000km, n-am cazut decat de doua ori rau, de-adevaratelea. Nici n-am auzit pe cineva sa se fi lovit la cap cazand cu bicicleta; reflexul natural in cadere e sa-ti feresti exact capul.
      In fine, am deviat; probabil ca sfatul cel mai bun cu privire la modelul castii, marca etc. ti-l poate da cineva din magazin. In multe cazuri, mai ales in magazinele high-end, tipii de-acolo sunt ei insisi foarte pasionati si stiu de toate foarte bine.

  10. În Germania, pista pentru biciclete este o parte din trotuar, nu o parte din carosabil. Aşa cum un pieton nu are voie să se deplaseze pe carosabil, nici bicicliştii nu ar trebui să aibă voie. Oricât de severe ar fi reglementările pentru şoferi, un biciclist reprezintă “o ţintă” mai mică decât un autoturism şi va fi întotdeauna mai greu de observat, inclusiv în plină lumină a zilei.

  11. Circul numia cu bicicleta. La servici, la cumparaturi, peste tot… iar in weekend tot pe bicicleta pe munte…

    As mai adauga la regulile “casca” inca una:
    Casca urechile. Cel putin eu ma bazez mult si pe auz. Azi am avut o ureche infundata si m-am simtit f nesigur neputand sa aud masinile care vin din spate.

    Mai sunt si alte avantaje practice. De ex la un magazin/mall, poti lasa bicicleta aproape, daca nu chiar langa intrare. Nu pierzi timp cum ai pierde cu o masina, pt gasit loc de parcare etc. In plus mergand la cumparaturi cu bicicleta, nu risc sa cumpar prea mult, lucruri de care nu am nevoie…

    Mai exista si un aspect “polimorfic”. Te poti transforma instantaneu din vehicul in pieton si invers…

    Excursiile cu bicicleta sunt atat de bogate fata de o excursie cu masina. Poti vedea mult mai multe, esti mai conectat la mediu. In plus te deplasezi ceva mai repede is mai comod decat pe jos.

    • Eu recomand cu multa caldura si o oglinda retrovizoare. Nici nu mai am curajul sa ies pe bicicleta fara asa ceva. Arunc tot timpul ochii in ea (ma rog, am reflexul perfectionat si de la sofat, dar oricum am inceput sa folosesc oglinda de mic, inainte de a avea permis) si evaluez in permanenta ce masini vin, ce intentii au. Acest lucru ma ajuta sa pun talpa uneori soferilor care cred ca se pot strecura peste tot, riscand astfel sa ma faca sendvis intre el si masinile parcate, si ma dau mai in stanga sa tai elanul, pana ori schimba el banda ori am eu unde sa ma refugiez.

    • Aspectul polimorfic tzine numai pana nu-ti cordeste careva bicla din fata magazinului. Am vazut urme de bicla furata si in curtea unui spital.
      PRoblema e ca nu sunt sigure parcarile de bicle. Cred ca si la Amsterdam se fura bicle, dar daca esti prins,prinzi si o vedere pe de dupa gratii.

  12. Dupa mine, in paralel cu construirea soselei de centura a Bucurestiului, ar trebui inchis traficul complet intre Unirii si Aviatorilor pe axa centrala pt masinile personale – eventual puse niste taxe mari de centru. Acest simplu gest municipal ar duce la explozia numarului de biciclisti, trafic decent, diminuare a poluarii, centru turistic etc.

  13. Uneori renunt la bicicleta fiindca transpir si cand ajung la destinatie nu am unde sau cand sa ma schimb in alte haine. Pentru asta ce solutie aveti? 😀

  14. De 6 luni merg zilnic la munca pe doua roti. De cand am inceput, nu m-a muscat niciun caine, nu am avut nicio portiera deschisa in fata si nici picioare in bicicleta nu am luat. Cat despre zgariat de masini, sunt foarte atent cand merg ca sa nu comit asa ceva.

    Spunea cineva mai sus ca aceasta campanie este gresita ca nu exista infrastructura ca nu sunt oamenii invatati cu asa ceva. Este un cerc vicios. Cum sa fie infrastructura cand toata lumea sta cu fundu-n masina, iar primariile sunt somate sa fluidizeze traficul auto prin constructii de poduri, pasaje si nicidecum prin initiative alternative si eco. Cum sa fie oamenii invatati daca numarul de biciclisti nu creste?

    Asa ca hai la mai multi biciclisti si spor la pedalat!!

    • De acord la faza cu initiativa si cu infrastructura. Daca nu merge nimeni cu bicicleta nu au de ce sa faca infrastructura. Insa eu n-as neglija ‘pericolele’. Mie personal nu mi se par niste neneorociri insa nici nu pot sa-i invinovatesti pe cei care nu vor sa mearga din cauza cainilor si a soferilor batuti in cap.

  15. Bicicleta, imi da foarte mult timp liber. De cind o folosesc distantele par mai scurte iar Bucurestiul mult mai mic . Spun mult mai mic, deoarece imi lua foarte mult de exemplu sa ajung de la Piata Unirii in zona Teiul Doamnei cu metroul si apoi cu un autobuz, circa o ora sau mai mult . Cu bicicleta imi ia in jur de 15-20 de minute. Nu vad obligatorie casca atit timp cit semnalizez, din timp si incerc sa nu incurc soferii. Merg de 4 ani cu bicicleta si doar pe carosabil printre masini inca nu am avut probleme, poate doar cu cei care deschid usa fara sa se uite in oglinda.
    Pericole pot fi la tot pasul chiar pe pistele de biciclete. Cunosc un caz destul de greav.

  16. Merg cu bicicleta prin Bucuresti de mai mult de 10 ani.Au fost ani in care faceam 80-100 km/zi.Am avut un singur accident,am lovit o femeie care a traversat in fuga pe trecerea de pietoni prin fata unei dube.
    A fortat duba sa franeze dar eu nu am mai putut frana din cauza nisipului de langa bordura.Lovitura a proiectat biata femeie in cap si a avut nevoie de trei copci.Acest accident s-a petrecut in prima saptamana in care am cumparat bicicleta!La un an de la accident am primit o hartie de la judecatorie cu decizia NUP. In rest doar cateva incidente cu soferi care nu se asigura la deschiderea portierei sau la virajul dreapta.
    Mentionez ca merg numai pe carosabil,cu viteza mare.Apropos,daca sunt nevoit sa merg pe trotuar,merg foarte incet si dau prioritate pietonilor.
    Povestea cainilor care te musca cand esti pe bicicleta imi pare cel putin ridicola.Nu am intalnit niciodata caini care sa incerce sa ma muste efectiv de picioare sau sa muste rotile. Cainii alearga pe langa bicicleta cateva zeci sau sute de metrii dupa care renunta.
    Presupun ca cei slabi de inima se sperie de asta,pierd controlul bicicletei si atunci au probleme.Impresia mea este ca daca esti genul muscat de caini fara bicicleta o sa ai aceleasi probleme si pe bicicleta.
    Pur si simplu trebuie sa-i ignorati -asa procedez eu- si lucrurile se rezolva.
    Problemele cu adevarat periculoase sunt in zonele unde se circula cu viteze mari in conditii de trafic aglomerat – cum este zona Otopeni,dar si altele,centura etc. Acolo intr-adevar nu este de gluma si nu este cazul sa faci ucenicie pe bicicleta cum spune tipul de mai sus.
    Port intotdeauna casca si am lumini pe bicicleta. Un mic sfat,pe bicicleta fiti atenti la soferi mai mult decat la semnalele masinilor,asigurati-va ca le vedeti figura si ca ei va vad pe voi.

    • Nu e chiar asa. Caiini sar la miscare. Cunosc un domn care venea zilnic la serviciu pe semicursiera. Intr-o zi a ajuns cu gamba sfasiata. Rau de tot! L-au atacat cainii de santier pe Plevnei (Casa Radio)

  17. merg aproape zilnic cu bicla si portiera ma sperie cel mai mult (am avut doua incidente de acest fel din primavara pana acum). deci, casca ochii, incetineste cand depasesti pe banda 1 la stop si, foarte pertinent comentariul lui Ovidiu, atentie la unghiul mort. poate pare mai sigur cand stergi bordura, dar ai toate sansele ca cel din fata sa nu stie ca esti acolo.

  18. Sunt din Iasi si merg des la plimbare impreuna cu fiul meu, cu bicicletele. Inafara de pericolele enumerate mai sus eu m-am mai lovit de unul: suntem claxonati in disperare si deseori in bataie de joc. De asemenea, o alta problema e ca nu ai unde sa iti lasi bicicleta, sunt foarte putine locuri care au spatiu pentru parcarea lor.

  19. As tinde sa spun ca principalul obstacol in calea generalizarii mersului pe bicicleta il reprezinta statusul social, sau cel putin modul cum il inteleg romanii. Suntem totusi in tara in care multi stau in apartamente de doua camere dar fac credit la banca pentru A6. Si apoi, se asorteaza bratara turceasca de aur si pantalonii de stofa chinezesti cu bicicleta? Ori poti sa asculti manele la casti in loc de woofer? Nu are sens. Asa ca va ma dura destul pana cand vom invata sa mergem pe bicicleta si/sau sa ii respectam pe biciclisti.

    • Catalin Dimofte on

      mihai mai sus are perfecta dreptate — trebuie cascate si urechile. Prin urmare, casca trebuie purtata doar pe cap, nu si-n ureche 🙂

  20. Campaniile “pro-bike” sunt un lucru bun, dar cred ca nu este momentul potrivit pentru ele. Normal ar fi sa se construiasca mai intai infrastructura. Dupa aceea, probabil ca nici de campanie n-ar fi nevoie, pentru ca lumea ar fi atrasa mult mai usor de mersul pe bicicleta dacar ar avea unde sa circule cu ea fara sa loveasca pietonii sau sa fie loviti de masini.

      • Exista o modalitate legala, descrisa de Legea 215/2001. Vezi capitolul VII – initiativa cetateneasca. Propune o documentatie si noi o discutam si apoi o si semnam. Succes.

      • OK, stiam de Legea 215/2001, dar vag, Multumesc ca m-ai directionat/impulsionat.
        Ma gandesc la abordare, ca primaria a facut deja un test pe bulevardul Mihalache pentru culoar unic, dar nu stiu ce rezultat au avut. Ma documentez si va/te anunt.

  21. iata regulile publicate pe un pliant in timisoara. surprinzator…a dat rezultate. merg pe bicicleta de 30 de ani…si sincer in ultimul an am vazut diferenta.
    va sugerez sa vizitati: http://www.pedaleaza.ro
    pentru soferi:
    stiai ca-I descurajezi pe biciclisti cand:
    deschizi portiera fara sa te asiguri
    nu lasi cel putin un metru intre masina si bordura
    tai calea biciclistilor
    nu le acorzi prioritate in intersectii
    nu semnalizezi schimbarea directiei de mers
    parchezi pe pistele de biciclete
    claxonezi in apropierea lor
    tratand biciclistii ca parteneri egali in trafic incurajezi pedalarea,. Iar daca porti pe masina stickerul nostru esti sustinator activ al miscarii.Si tu poti face VERDE PENTRU BICICLETE
    pentru biciclisti:
    stiai ca ii calci pe soferi pe nervi cand:
    traversezi zebra calare pe bicicleta
    tasnesti brusc in fata masinii
    treci pe rosu la semafor
    nu semnalizezi schimbarea directiei de mers
    circuli in paralel cu alti biciclisti
    iti legi bicicleta de copaci ,stapli,hidranti, burlane
    nu porti elemente reflectorizante noaptea
    daca vrem sa ni se respecte drepturile , trebuie sa ne respectam obligatiile.aigurate ca pedalezi corect pe strazile orasului, si ca esti vazut de ceilalti participanti intrafic.

  22. Cei care se cramponeaza de piste, din punctul meu de vedere cauta doar scuze.

    Cred ca recentul accident de pe Magheru unde au fost spulberati niste pietenoi de pe trotuar/bancuta e un argument bun pentru a considera ca nu esti in siguranta nicaieri.

    Ne putem aduce aminte si de reclama TV care avea ca morala ca e mai sigur afara decat in casa.

    Deci pana la urma tine de cat de atenti suntem si, nu in ultimul rand, si de noroc.
    Deci solutia nu e sa eviti sa faci un anumit lucru, ci sa-l faci cu atentie!

    Eu nu am auzit de accidente grave cu biciclisti. Bine, un motiv ar fi ca nu sunt statistici, dupa cum am aflat din articol, altul ca nici nu urmaresc stirile de la ora 5 sau altele de gen…

    Personal, am luat 2 cazaturi pana acum, una din neatentie, alta din teribilism..
    Si m-a mai sperit un tampit o data, cand i s-a parut lui interesant sa treaca foarte aproape cu masina si cu mare viteza.
    Cainii doar fug pe langa tine si latra. Atat. si asta cu precadere seara.
    Cel mai mare pericol insa il vad si eu in usile de la masina deschise fara sa se asigure..

    In rest da, trebuie sa fii foarte atent si e indicat sa porti casca. Poate n-o sa ai niciodata cu adevarat nevoie de ea, dar e mai bine decat sa-ti para rau ca n-ai avut-o..
    Si, vorbesc din punctul meu de vedere, conteaza si ca sunt sofer. Stiu la ce sa fiu atent cand sunt pe bicileta.

    Dar toate aceste mici ‘neajunsuri’ palesc in comparatie cu avantajele folosirii bicicletei. Pe care nu o sa le mai reiau si eu…

  23. Hm… Toate bune şi frumoase, dar aţi ilustrat articolul în care promovaţi folosirea căştii cu o fotografie în care biciclista nu poartă cască.

    Încă o întrebare: de diacritice aţi auzit? Degeaba încercaţi să scrieţi într-o limbă română fără cusur, dacă nu le folosiţi.

  24. cat am avut servicul relativ apropape(3 km) am mers 3 luni cu bicicleta la servici, a fost experienta extraordinara.
    Acum mi-a schimbat servicul in nord, nu am absolut deloc piste, si inca nu mi-am facut curaj sa merg pe Stefan Cel Mare… Consider ca distanta e prea mare si riscul de a fi lovit creste substantial.

    nu inteleg in schimb de ce primarii nostri nu fac ceva indirectia asta, macar pe bulevardele importante sa se poate circula pe piste. Vor fi mult mai putine masini pe strada si vom avea un oras mult mai verde si mai putin stresant.

    haideti sa organizam cat mai multe marsuri ale biciclistilor, care vor trebuie cel putin promovate pe site-urile de stiri, daca nu si la TV.

    • Daca primarii ar face CULOAR DE TRANSPORT IN COMUN, separat fizic, pe care sa circule Ratb, Taxiuri cu client , am avea si noi un loc bun.

      Culoarul unic de transport este SOLUTIA in oras, trebuie sa cerem asta, sa facem presiune publica sa-l implementeze.

  25. daca se impune casca si la bicicleta, evident arunc bicicleta si incep sa alerg (pana or pune casca si pentru jogging). e problema mea daca imi sparg capul (merg asa de la 4 ani, foarte des, si n-am patit-o niciodata), iar cine se teme s-o poarte. asta a si motivul pentru care nu-mi iau scuter sau motocicleta. repet, daca cineva o considera necesara, s-o poarte, dar nu cred ca pot fi atat de dobitoc sa consider ca-mi face bine politia daca-mi da amenda ca n-o port, ca doar nu e mama, si deci nu sunt atat de bou sa cred ca analfabetii astia au vreun stres ca sunt sau nu accidente de gen.

    • problema foarte serioasa se pune cand cineva te loveste si iti va imprima si viteza lui, atunci cu siguranta capul tau va lovi astfaltul cu o viteza mortala.

      nepurtatul casti este principala cauza in mortalitatea biciclistilor

      • “nepurtatul casti este principala cauza in mortalitatea biciclistilor”

        Asta reiese de unde?

        Uneori (de multe ori?) casca nu-i ajută pe motocicliști, care probabil lovesc asfaltul cu o viteză la fel de mortală. De ce crezi că o cască concepută să-ți protejeze capul în cazul unui impact la viteză mică te scapă în cazul în care te lovește o mașină?

  26. Printre avantaje ar mai fi si inhalarea de noxe produse de masinile din trafic. Nu vreau sa ma intelegeti gresit, nu sunt impotriva mersului pe bicicleta, doar ca nu reusesc sa ma las convins ca mersul cu bicicleta prin Bucuresti este o activitate sanatoasa, cu exceptia cazului in care traseul zilnic trece printr-un parc, putin probabil in cazul meu 🙁

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Mersul pe bicicletă e o activitate sănătoasă şi de mare folos pentru condiţia fizică, greutate şi buna dispoziţie a biciclistului, atâta vreme cât e practicat în timpul liber. Ideea de a o face ca pe o corvoadă în drum spre altă corvoadă (adică serviciul la costum şi cravată plătit cu 25% mai puţin 🙂 ) e mai puţin sănătoasă.

      Eu am o experienţă de 20 de ani în ale ciclismului, 12 ani în ale condusului, 2 biciclete furate până acum şi cred că aceia care au învăţat arta de a merge pe bicicletă de-abia la maturitate, dar se laudă non-stop cu ecologismul lor sunt la fel de stupizi ca şi cei care au învăţat o engleză de 3 parale, dar îşi presară vocabularul cu expresii englezeşti ca să pară culţi şi şcoliţi 😀

      • Gigi Maybachistu' Biciclist on

        PS. Experienţa mea în ale ciclismului a fost dobândită fără a purta cască şi nu mi-am spart capul. Doar m-am julit pe ici, pe colo 😀

    • Noxele le inspiri oricum, indiferent cu ce mergi, le inspiri si cand stai in casa ptr ca traiesti in Bucuresti si respiram toti acelasi aer.

    • Catalin Dimofte on

      De multa vreme tot vreau sa scriu un articolash pe tema asta, a noxelor inghitite de biciclisti…
      Inghiti, fara doar si poate, insa e posibil ca bicicleta sa fie aproape de compromisul ideal intre noxe inspirate/distanta parcursa. E adevarat ca tu, mergand agale pe trotuar, inghiti mai putine noxe decat mine, insa asta raportat doar la timp, pentru ca eu, chiar si pedaland relativ incet, fara sa gafai, merg de 3-4-5 ori mai repede decat tine, asa incat o sa inghit mai putine noxe daca ne raportam la distanta, nu la timp.

  27. Un studiu facut de americani acum vreo 3 ani, arata ca soferii conduc mai aproape si mai neatent fata de biciclisti, daca acestia poarta casca, perceptia lor fiind ca biciclistii sunt mai asigurati astfel.

    In contrast, cei fara casca, erau ocoliti mai de departe, perceputi fiind ca mai vulnerabili. Concluziile sa le traga fiecare dupa cum poate.

    • Cel mai safe este sa fii femeie cu pletele in vant.
      Studiul este valabil in cazul cand te observa, dar daca e OM si da peste tine, iti asumi acest risc statistic.
      Eu port casca si am si beculete pe ea.

      • corect, eu circul cu pletele in vant si mi se pare fantastic ca intotdeauna, pe Constantin Noica, dupa podul Cotroceni, coloana de masini se aliniaza frumos cat mai pe stanga ca sa am si eu loc. 😀

  28. E interesant cate scuze gasesc unii pentru a nu folosi zilnic bicicleta.
    Nu sunt piste, partial corect, dar se poate merge de multe ori pe trotuar (nu vorbesc de Bucuresti, nu locuiesc acolo).
    E prea cald vara – pe bicicleta e oricum mai racoare decat pe jos sau in autobuz.
    E prea frig sau ploua – am vazut in Londra, Amsterdam, Copenhaga mii de biciclisti mergand iarna, prin ploaie sau ninsoare, cu caciuli si manusi, chiar cu umbrele.
    Iar campania PRO-bicicleta e foarte binevenita. Este incredibil (sau nu ?), totusi, cat de ignorante pot fi autoritatile (guvernanti, parlamentari (iubitori de gipane 4×4) in acest domeniu, cand toata Europa le dovedeste ca bicicleta a salvat traficul in orase.

    • FOLOSITI BICICLETE DE ORAS – aparatoare de roti, suport de bagaje, lacat, etc –
      ai unde sa iti cari bagajul, cumparaturile si nici nu te uzi cand ploua sau calci intr-o balta

  29. Lenea si nepasarea duc la poluare si aglomerare.

    Primaria ar trebui sa desfiinteze locuri de parcare in loc sa creeze altele noi. Si ar trebui pedepsiti (amendati, luata masian) cei care parcheaza pe trotuare. Orasele sunt ale oamenilor, care au dreptul sa respire un aer cat mai curat si nu ale catorva lenesi grasi si nepasatori, plini de figuri, care nu suporta transportul in comun (e degradant, doar) sau deplasarea prin puterea proprie (mers, bicicleta).

    Eu as vot orice candidat la primarie care isi propune sa desfiinteze jumatate din locurile de parcare.

    • Si eu l-as vota pe acela care va face piste de bicicleta in detrimentul soselelor sau a locurilor de parcare. Dar mai e nevoie si de un cod rutier care sa vina cu legi in favoarea biciclistilor si mai e nevoie si de aplicarea si respectarea legilor de circulatie.

  30. Am trait in strainatate mult timp si m-am obisnuit acolo sa merg cu bicicleta de mic copil.
    Sugerez sa se faca scoala de biciclisti in scoli, asa cum e in strainatate. Pregatesc copii sa se orienteze mai bine pe strada, si diminuieaza mai tare riscurile accidentariilor.

    Am mers cu bicicleta in Bucuresti, fara mari probleme si in Brasov.

    Mi-as dori ca cei care fac scoala de soferi sa fie mai pregatiti pentru a reactiona corect atunci cand se intalnesc cu un biciclist pe strada.

    Cel mai riscant mi se par sensurile giratorii und conducatorul de masina crede ca merg atat de incet de poate sa imi taie fata…

    Oricum, neatentia este peste tot, si nici unde nu exista siguranta ca nu se pot intampla accidente.

    Apelez la cetateni 🙂 scoateti-va bicicletele, conduceti prudent, si veti vedea ce bucurie este sa ajung mai repede unde ti-ai propus (decat cu traficul in comun, sau pe jos) mai ecologic, si sa mai fi facut si ceva pentru corpul tau (miscare) 🙂

  31. Cei mai mari duşmani al biciclistului urban nu sunt maşinile cum s-ar putea crede, ci bordurile şi claxoanele. Nu pedalezi prea aproape de bordură şi nu întorci niciodată capul dacă eşti claxonat. Casca e caraghioasă, dar merită banii.

  32. Pingback: Tweets that mention Regula lui “casca”. E periculos sa mergi pe bicicleta? » Think Outside The Box -- Topsy.com

  33. Dupa ce avem boii din trafic, mai nou au aparut complexatii pe bicicleta, care au “bunul-simt” sa ne ia si din restul de trotuar pe care-l mai avem. Iar bikerii gen zona TNB, mai au initiativa sa ne foloseasca si ca jaloane uneori, de dragul sportului si al adrenalinei. Bicicleta se foloseste pe carosabil, “intelectualilor”!!!

    • De aia toate pistele de bicicleta sunt pe trotuar =))))) Si nu numai la noi in tara ca sa nu te simti sa comentezi ca numai in RO vezi asa ceva.
      Deci las-o balta ‘intelectualule’

      • Uita-te pe codul rutier si vei vedea pe unde circula biciclistii. Daca ai avut curiozitatea sa citesti asa ceva. Daca scrie ;trotuar; va fac autostrazi pentru biciclete din banii mei.

  34. Mie mi-a fost frica la inceput sa merg in trafic cu bicla, desi locuiesc intr-un oras de provincie, si mult timp am fost singura femeie cu bicicleta pe strada, dar m-am obisnuit. Acum imi port si fetita cu bicicleta, i-am cumparat scaun special de pus pe portbagaj, casca, vesta, ma rog, tot tacamul de safety, si mergem impreuna. Nu am avut probleme in trafic, comentarii obraznice doar putine de tot, m-am obisnuit si cu retrovizoarea, si cu semnalizatul din maini, si cu sensurile giratorii (desi zic mereu “Doamne-ajuta!” cand ma apropii de “vartej”).
    Acum au mai aparut vreo doua fete pe bicicleta la noi in oras, sunt si vreo cativa pensionari, si poate in cativa ani o sa fim mai multi biciclisti, si o sa ne bage si pe noi lumea in seama, sa capatam si noi piste, si legi mai avantajoase (vezi sa nu!)
    Multumesc, si pedalare lina!

  35. Am bicicleta de cca doua luni şi deja am ajuns o dată la urgenţe. Mergeam pe Dacia, pe la 23.30, pe dreapta, ca să nu încurc traficul. Pedalam destul de tare, că era strada liberă, când trec pe langă două maşini parcate una în spatele celeilalte. Erau nişte oameni pe trotuar, care discutau, maşinile nu aveau pozitii aprinse, deci niciun stimul care să mă facă atent. Trec de prima maşina când văd că în a doua (cea din faţă) e cineva care vrea să deschidă uşa. Trag de ghidon stânga, dar prea tarziu, nu mai am timp să-l ocolesc. Tipul nu şi-a bătut capul să se asigure (aveam ochi de pisica şi far deschis în faţa) şi m-a proiectat cu portiera. M-am trezit pe jos, pe mijlocul străzii, cu o lovitura zdravănă de ghidon în stern. Noroc că nu erau maşini în trafic, că nu ştiu dacă mă puteau evita. Nici căzătura nu a fost rea, comparativ cu ce putea ieşi. Cel mai mult însă m-a enervat reacţia celor de pe trotuar (erau împreună cu cel din maşină): A păţit maşina ceva? S-a zgâriat? Îi durea prin părţile moi de mine. I-am făcut morală şoferului, să se asigure. Mi-a zis că eram în unghiul mort al retrovizoarei, că nu m-a văzut. Eu sunt în continuare convins că nu s-a uitat. După o săptămână, nemaisuportând durerea, m-am dus la urgenţe la Floreasca. Acolo un medic, după ce m-a pus să fac o radiografie, mi-a spus că nu am nimic rupt, dacă că contuziile toracice dor tare, şi nu de la început, ci de prin a doua săptămână. De altfel, el m-a întrebat de cum m-a văzut: “Coaste?” Mi-a explicat că eram al treilea ciclist pe garda aia.

    Acum vreo doua saptamani mergeam pe Pantelimon, din dreapta un autobuz vroia să intre pe bulevard. Avea “Cedează trecerea”. Şoferul autobuzului vorbea la telefon. Lasă să treacă vreo două maşini şi când dă să pornească observă că eram şi eu pe bandă. Îniţial nu a vrut să oprească, dar când a văzut că nu încetinesc, a oprit. În timpul ăsta eu îi spuneam: “Mă laşi şi pe mine să trec, că ai cedează trecerea, nu?” S-a ofticat teribil, a ţinut să treacă pe lângă mine, a deschis uşa şi mi-a spus: “Boule, semnalizează, că de aia ai aripă” Nu am continuat discuţia cu el, dar ce era să semnalizez, dacă eu îmi ţineam banda şi mergeam înainte? Dar na, omul nu vroia să admită că a greşit şi că trebuia să-mi cedeze trecerea – deci vina trebuia să fie a mea că nu am semnalizat.

    Nici pe trotuare nu-i mai grozav. Am o sonerie şi o acţionez des, dar pur şi simplu lumea nu-i obişnuită. Tratează avertismentul meu cu cea mai mare ignoranţă. S-or fi gândit că e zgomot făcut de tramvaie pe stradă? Pe de altă parte îi înţeleg – am stat în Amsterdam o vreme şi mi-a luat şi mie ceva timp să-mi dau seama că un “cling” care se auzea de niciunde era de fapt un biciclist care mă atenţiona că merg pe pista de biciclete, sau pur şi simplu mă avertiza că o să treacă pe lângă mine.

    Ce-ar trebui făcut, în opinia mea:
    1. O campanie de atenţionare a populaţiei că există şi biciclişti în trafic. Atât pentru şoferi, cât şi pentru pietoni. De ex., şoferii să se asigure, înainte de a deschide portiera, nu doar că nu deschid în faţa unei maşini, ci şi în faţa unui biciclist. Şi să se uite în retrovizoare măcar vreo 3 secunde, ca să aibă timp biciclistul să iasă din unghiul mort. Sau, mai bine, să se asigure prin întoarcerea capului şi verificarea realităţii cu ambii ochi din dotare. Şi sunt convins că mai sunt şi alte chestiuni mai relevante decât această sugestie desprinsă dintr-o experienţă personală.
    2. Să se facă o campanie de informare şi a cicliştilor despre cum se circulă în trafic. Eu am carnet şi sunt cât de cât avizat. Dar şi eu am dubii dacă, spre exemplu, am voie în pasaje (la muncii, sau la obor, de ex.) – deocamdată prefer să nu mă bag pe-acolo. Pe de altă parte e o grămadă de puştime care merge cu bicicleta şi habar nu au regulile de circulaţie, expunându-se astfel destul de nasol şi alimentând, cumva legitim, enervarea şoferilor pe biciclişti.
    3. Bineînţeles – dar asta-i mai complicat de făcut – piste de biciclete, preferabil unele pe care să nu parcheze nimeni.

    Cât despre regula celor trei CĂŞTI, vă dau nişte sfaturi mai concrete:
    – uitaţi-vă în retrovizoarea maşinii staţionate pe care o depăşiţi, să vedeţi ce face şoferul, pentru că şoferul nu se va uita să vadă ce faci tu, atunci când depăşeşti.
    – dacă aveţi în faţă un autobuz care opreşte în staţie fără alveolă, mai bine staţi în spatele lui şi aşteptaţi să plece, decât să îl depăşiţi.
    – în intersecţii semaforizate mari, încercaţi să plecaţi de la semafor imediat ce se face verde, pentru că altfel, mergând cu o viteză mai mică decât maşinile, riscaţi să ajungeţi în mijlocul intersecţiei când se dă verde pentru ceilalţi. De exemplu, în Bucureşti, intersecţia Obor – dacă nu pleci de la semafor în 5-10 secunde de când s-a făcut verde, nu ai cum să treci toată intersecţia pe culoarea verde – prinzi verdele celor de pe alte sensuri – care accelerează şi ei pentru că tocmai au trecut de semafor.

  36. Iată mai jos nişte statistici unde bicicleta iese cam şifonată

    Deaths per billion passenger-kilometres
    Air 0.05
    Bus 0.4
    Rail 0.6
    Van 1.2
    Water 2.6
    Car 3.1
    Bicycle 44.6
    Foot 54.2
    Motorcycle 108.9

    Mai relevantă este asta probabil:

    Deaths per billion passenger-journeys
    Bus 4.3
    Rail 20
    Van 20
    Car 40
    Foot 40
    Water 90
    Air 117
    Bicycle 170
    Motorcycle 1640

    In concluzie, luaţi mai bine autobuzul.

    • Statisticile astea sunt luate de unde? Sunt valabile pentru ce țară? Se aplică la ce se întâmplă în România?

      Există statistici care arată că e foarte sigur (sau foarte periculos) să mergi cu bicicleta, sau cu mașina, sau că purtatul căștii pe bicicletă te salvează (sau nu, depinde de statistică), dar, fără să știi originea statisticilor respective și în ce condiții sunt relevante, sunt cam apă de ploaie.

      Oricum, în completarea celor spuse în articol, alte statistici și calcule referitoare la riscurile asociate mersului pe bicicletă:
      http://www.kenkifer.com/bikepages/health/risks.htm
      http://www.cyclehelmets.org/1011.html

  37. bai omule…cerd ca ai o problema cu limitarea….esti limitat, tu si toti cei care militeaza pentru piste….sunteti obsedati.piste..piste..piste……de piste…construieste-ti frate pista acasa si vira pe ea….
    merg cu bicicleta mai mult decat cu maisina..anul trecut, de ex am facut 10 000 de km in oras cu bicla si doar 6000 cu masina….voi,cei care suntei limitati..nu intelegeti!!! BUCURESTIUL NU ARE SOSEA DE CENTURA..NU ARE PARCARI….IAR TROTUARELE NU-S FACUTE PENTRU BICICLISTI ,IN SPECIAL PENTRU DEPLASARE….daca vrei sa te plimbi…e ok pe trotuar…daca vrei sa te DEPLASEZI….atunci cea mai buna cale este strada….prima banda, eventual…DE CE??? deoarece este singura care face legatura dintre punctul A si punctul B fara sa devii saritor d eborduri sau ucigas de copii scapati de sub supraveghere….asta daca mergi cu bicicleta…daca dai la pedale ca bunicul…ai sanse sa ocolesti un batran care nu aude sau nu vede….pe trotuar!! intelegi????suntei tari de cap???? aveti ochelri de cap?/??suntei crescuti cu limitari? traiti ca-n filme???realitatea este alta baietasi si fete…..voi si cei care alerga pe strada cu sticla de apa dupa ei….sa nu lesine ca transpira 200 d egrame……limitati!!!! si sa nu va aud ca am un limbaj neadecvat….. trebuie s aintelegeti ce trotuarul este al PIETONULUI!!! eu nu vreau s ama feresc de biciclete in viteza pe trotuar….eu vreau sa ma deplasez pe trotuar in siguranta si calm….si-s biciclist si conducator auto!!!!!!!!! idiotului care cera sa nu te apropii de semafor prin dreapta..ii transmit condoleantele mele…..sunt destul de enrvat de tampeniile pe care le debiteaza unul si altul….viata biciclistului in bucuresti este una ….ar fi una buna daca ar exista sosea de centura pentru a fi externalizat traficul…ar exista parcari pentru a degaja strazile…si ar exista cursuri de circulatie rutiera in scoli….ca la scolile de soferi…carnetele sa iau pe spagi…..mai nou….deci…sa revin…marile asa zise santiere dschise fara a fi degajat traficul de tranzit….eu le consider crime…..biciclitul pe tratuar este doar pt copii si eventual plimbare….strada ,pe prima banda trebuie sa fie locul in care biciclistul trebuie sa coabiteze cu celelate vehicule participante la trafic!!…RESTUL….M-AM SATURAT DE VORBISTI…DE SPECIALISTII PE CARE II VEZI LA TEMBELIZORT..DAR CARE HABAR NU AU DESPRE CE VROBESC….realitatea este alta bai gainarilor…ca numai asa pot fi numiti superficialii care cred ca stiu despre ce vorbesc!! si da! casca e obligatorie!! daca nu o aveam..din cauza unui afis cu basescu as fi fost poate in coma acum….ma pup zilnic ca am fost precaut!! si trebuie specificat ca o bicla are nevoie si de oglinzi….deja simt o oboseala teribila…sa lupti cu morile de vant…a se citi mori stricate…care melitzeaza neancetat fara sa fie cu adevarat in problema…sa o felieze subtir…sa o vada la microscop…si baia dupa ce o mananca, o digera si o da afara…abia atunci sa vorbeasca…si poate nici atunci daca nu au suficienta inteligenta sa o faca!! am zis…astept injuraturile…multumesc celor care isi deschid ochii si privesc fara vanitate situatia reala…si fara imitatii proaste….a se citi ca bucurestiul nu este in pozitia altor orase…dezvoltate cu cap…la noi totul e cu capul in jos…si s arezolvam problemele importante…dupa adaptam …nu inati desenam si apoi constatam ca nu se paote…..dixit!!! scz pt greselile gramaticale…din viteza

    • Da Alexe,le zici bine.Vor sa mearga pe bicicleta in Bucuresti ca sa se dea eco,dar se fofileaza ca,”frate,nu fac astia piste..” Am copii mici si ma calca pe nervi astia care merg in viteza pe trotuarele si asa ingustate din sectorul 3.
      Aia care alearga cu sticla de apa in mana mi-au atras si mie atentia ; cred ca e vorba de trend,e o problema de moda,nu de hidratare.

  38. Gigi Maybachistu' Biciclist on

    Faptul că a tras unul 2 linii pe un trotuar sau pe carosabil oricum nu e o pistă. Dar pentru “morile de vânt” e un semn de respect, indică faptul că sunt băgaţi în seamă. Au dreptul să spună cât sunt ei de nobili şi ce cocalari mizerabili sunt automobiliştii. (De spus o spun tot timpul, dar atunci ar mai fi şi ascultaţi)

    E cam acelaşi lucru cu propunerea legislativă Geoană-Voiculescu, cu prioritatea la cozi a pensionarilor de peste 70 de ani: dacă are dreptul să îţi facă şicane măcar 1 minut, cât s-a băgat în faţă, a obţinut satisfacţie pentru 1 lună de atunci încolo, poate să bombăne liniştit ce bine era pe vremea “ăluia sub care existau numai Pegasuri, Tohani, Ukraine şi Mobre” şi ce rău e “tineretul din ziua de azi” 😀

  39. E foarte periculos sa mergi pe bicicleta, mai ales in zonele care nu sunt prevazute cu pista speciala de biciclete ( a propos, sa nu existe cumva impresia ca pistele de biciclete aparute ca din neant pe strazi sunt de un folos).
    Din punct de vedere al unui sofer cu peste 10 ani experienta lucrul care ma deranjeaza cel mai mult este faptul ca biciclistii nu cunosc regulile de circulatie si unii dintre ei chiar daca le cunosc nu le aplica consecvent. Un sofer bun se asteapta ca orice participant la trafic sa cunoasca si sa respecte aceste reguli; nici un sofer nu se asteapta ca un biciclist sa “sara” de pe trotuar pe strada, si mai mult sa schimbe banda 1 cu 2 fara un semnal.
    Pentru biciclisti :
    “Daca nu semnalizati si nu cunoasteti regulile de circulatie, nu aveti ce cauta pe sosea, luati-va permisul de conducere si apoi mergeti cu bicicleta, la urma urmei e viata voastra in joc nu a soferului!”

  40. De un an ma deplasez in fiecare zi cu bicicleta. Am avut doua indidente: mi s-a taiat fata de un auto care a facut dreapta fara sa semnalizeze (de atunci sunt precaut cu depasirile pe dreapta) si am alunecat pe linia de tramvai pe timp de ploaie (evident, m-am invatat minte).

  41. De un an ma deplasez si eu cu bicla si as vrea sa zic si eu cateva cuvinte si sa dau eventual cateva sfaturi din cele traite de mine.
    Sa incepem cu bicicleta pe care eu as recomanda-o tuturor.
    Sa fie o bicla de oras care sa aiba dinam in butucul rotii din fata, un far bun de preferat led care sa poate fi aprins si pe timp de ploaie si eventual in plina zi (gen bush and muller ar fi excelent). In spate bineneteles becul roshu care se prinde de portbagaj. Acestea doua fiind alimentat de dinam. Apoi recomand franele pe disk in pofida celor V-brake, eu dupa 1 an in care am facut 3k km am uzat practic ambele roti. V-brake-uirle “consuma” geanta (daca este din aluminium). Apoi in roata din spate un butuc cu viteze incorporate ar fi excelent (din ala 7-8 viteze). Astfel am eliminat deraioarele in fata fiind un singur pinion. Binenteles aparatori. Apoi eu as recomanda ca vesta sa fie purtat inclusiv in plina zi. Efectul fiind unu pshihologic pt ceilalti participanti in trafic. As recomanda ochelari cu lentila incolora contra vant si gaze/muste/etc. De casca nu mai zic it’s a must. Apoi ce eu as recomanda si n-am vazut pe nimeni s-o faca, ar fi un fluier, legat frumusel cu un snur de gat. Cand considerati ca urmeaza o zona periculoasa il bagat frumos in gura si la nevoie poate salva viata. Ideal ar fi de stat tot timpul cu el in gura insa e mai greu. Mai ales cand ploua e foarte greu ca alunca. Acuma ramane de vazut daca legea din Ro permite folosirea unui fluier (gen agent de circulatie). Ce ar mai fi util ar fi asa numitul “Ecarteur de danger” insa nu stiu daca in Ro exista de vanzare asa ceva: http://velocite63.net/index.php?cat=v7.
    In alta ordine de idei, faptul ca sunt conducator auto m-a ajutat foarte mult in trafic pedaland o bicla. Situatiile cele mai periculoase pe care eu le consider sunt cand cineva deschide o portiera sau masinile care vin din spate, uneori trecand foarte aproape de aceea bariera aceea “ecarteur de danger” creaza un efect pshihologic de spatiu intre tine si masina.

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Auzi, vreau şi eu o Electra Indy sau măcar Townie Delivery roşie, cu ceva îmbunătăţiri instalate la comandă: butuc Shimano Nexus de 8 viteze cu schimbătorul său pe ghidon, frână pe disc faţă şi spate (nu frână ca la Tohan în butuc), dinam în butucul faţă, far cromat, stop cu carcasa cromată. Îmi faci tu cadou vreo 2000 EUR?… Mănâncă-ţi fluierul. Snobule. 😀

      • Pai hai sa facem o socoteala:
        butuc Shimano Nexus de 8 viteze = 119,00 €
        http://roseversand.com/bike-parts/hubs/gearbox-hubs/gear-hubs/shimano-nexus-gearbox-hub-inter-8-sg-8r36-premium.html?cid=156&detail=10&detail2=15662
        dinam in butuc fata = 63,00 €
        http://roseversand.com/bike-parts/lighting/dynamos/hub-dynamos/shimano-hub-dynamo-dh-3n80.html?cid=156&detail=10&detail2=9829 (din asta am si eu)
        far fatza led B + M Lumotec IQ Cyo senso plus 60 Lux = 72,90 €
        http://roseversand.com/bike-parts/lighting/dynamo-operated/front-lights/b-m-lumotec-iq-cyo-senso-plus-60-lux.html?cid=156&detail=10&detail2=16700 (din asta am si eu, recomand la toata lumea, transforma noaptea’n zi)
        far pe spate = 12,50 €
        http://roseversand.com/bike-parts/lighting/dynamo-operated/rear-lights/b-m-toplight-flat-plus.html?cid=156&detail=10&detail2=6282
        Iti iei eventual bicla cu frane pe disc si-ti instalezi astea…
        Eventual te mai costa cabluri, lant mici chestii…
        Ti se pare ca am ajuns la 2k €?

      • Gigi Maybachistu' Biciclist on

        Electra Indy sau Electra Townie Delivery sunt 3200 RON (753 EUR) în magazin, pune ce ai spus tu acolo şi fac 1020 EUR (şi farul nu e cromat) şi o frână pe disc ca lumea , nu rahaturile pe care le pune DHS, şi socoteşte că toate astea trebuiesc instalate la fabrică la comandă, cu costuri occidentale ale manoperei, în afară de cazul în care eşti vreun maestru în sudura aluminiului şi poţi suda prinderile pentru fiecare pe cadru şi revopsi bicicleta singur.

        (E ca şi cum ai spune “eu sunt Costel Căşuneanu şi îmi iau Veyron.” Câteva luni de zile după cumpărare, faimosul Veyron stătuse neînmatriculat fiindcă probabil nici chiar marele Căşuneanu nu îşi permitea un Casco la el. Sau nimeni n-a vrut să i-l facă, fiindcă un accident cu aşa ceva ar fi falimentat Asiromul 😀 )

        De asta noi, plebea, ne mulţumim cu mountain bike. Din care ultima mi-a fost furată acum 2 săptămâni, deşi nu valora decât 500-600 RON cu totul, de vreun păduchios care a dat-o în târg pe raţia de vodcă pe-o săptămână. Probabil dacă aveam cine ştie ce Kona, Cube sau Trek de carbon făceam infarct. Aşa încât înainte de cască, vestă şi faruri, eu aş investi în chiria pentru o boxă încuiată şi un lanţ mai solid decât cele de pe piaţă.

      • Eu nu inteleg de ce il acuzi de snobism, omul ti-a recomandat ceva serios, asta trebuie in oras, asta trebuie cautat, nu a dat firme, branduri,etc . Sa ai o biciclete cu aripi nu e snobism, sa ai dinam in butuc, nici atat.

        Este ca si cand cineva ar spune: “e bine sa ai parbriz la masina” si tu ai spune, “snobule cu caruta nu iti mai place”.Imi pare rau sa iti spun Gigi Maybachistu’ Biciclist, dar comentariul tau nu are nici o legatura .

        In oras trebuie o bicicleta adaptata stilului de mers citadin, adica exact recomandarea lui Rutierul, felicitari pentru comentariu, ai concluzionat comentariile frumos.

        Va rog intrati pe facebook (veste pentru biciclisti) si hai sa continuam Educatia acolo, va rog scrieti-mi si mie aceste “Regulii de Bun Simt” ca cineva interesat sa le poata avea intr-o colectie.
        Multumesc anticipat

      • @ Gigi
        Pai omule eu n-am nici macar Electra, am o amarata de Trek 4300 deci mountain bike la care i-am adaugat ce ti-am zis, mai putin butucul cu viteze. N-am nici macar frane pe disk. La ce-ti trebuie far cromat? Farul care ti l-am recomandat eu face o lumina de 60 lux avand in vedere ca un far de masina dezvolta 90 lux. Pe bicla mea am dat 400 euro iar pe “lant” am dat 40 euro este un abus. Normal “lantzul” trebuie sa coste 10% din valoarea bicicletei.
        La bicla mea i-am pus cauciuce de orash, ca sa fie mai usoara pedalarea in orash, sa depun efort mai putin, avand in vedere ca frecarea este mai mica decat la rotile alea de “tractor” pe care le ofera un mtb. Ca sa eviti sa-ti fure rotile iti recomand sa pui un oredon.
        Instalatul unui dinam de butuc nu cred ca costa mult in Ro, as zice eu. Vorbesti de fabrica? Acolo nu se poate face la magazin? Magazinul nu detine si un atelier unde monteaza roti si fac si alte minuni? Evident o sa te coste si spitele, pt ca sunt de dimensiuni mai mici cand o sa pui dinamul.
        In fine, mai exista si bicicletele pliabile daca vrei cu adevarat sa nu ti-o fure, o iei cu tine peste tot…
        In fine sunt multe de spus. Recomand si rotile sa fie bine umflate (3,4,5 bari) ca pedalatul sa fie mai usor si uzura pneurilor intarziata, plus ca una e sa iei un ciob cu o roata bine umflata, tare ca betonul, te ajuta sa eviti o pana…

  42. Inca o chestie pe care am uitat s-o mentionz. Cu bicla niciodata sa nu te grabesti. Graba te poate costa viata. Intotdeauna am zis: biciclistul are o singura viata in comparatie cu un conducator auto.

  43. Dragi biciclisti, va admir si compatimesc. Trebuie schimbata mentalitatea tuturor participantilor, dar o sa mai treaca inca nx20 ani…

    • Corect, dar trebuie inceput de undeva si cineva trebuie sa faca acest efort.
      De asta sunt recunoscator articolului.
      Noi nu avem Cultura Rutiera pentru ca fizic nu aveam cu ce.
      Din 2004 in schimb au ajuns pe strada soferi (cat B) care nici nu stiu sa mearga pe bicicleta, care nu stiu de spatialitatea si raspunderea condusului pe 2 roti.
      Din 89 pana in 2004 in Bucuresti = 400.000 de soferi din 2004 pana in 2010 = 600.000. Cine, unde sa fii invatat atatia) Practic suntem la 0 . Trebuie sa incepem, daca ne dam interesul nu o sa dureze 20 de ani.

      Va invit la alt proiect pe tema asta “Colectia de Legi Nescrise – Reguli de Bun Simt” – TRAFIC PLACUT -http://traficplacut.wordpress.com/

  44. Mitza Biciclista on

    Pentru ca in Romania guvernantii iubesc gipanele si ATV-urile si cred ca bicicleta este ceva pentru copii sau pentru tarani, este nevoie, dar lipseste, din pacate, de o “societatate civila biciclista”, puternica, organizata ca persoana juridica si care sa faca lobby, sa puna presiune pe guvernanti si parlament pentru a adopta legi in favoarea biciclistilor, asupra primariilor sa faca piste, asupra mass-media sa publice articole pentru promovarea mersului pe bicicleta.

  45. Sunt in Olanda de ceva timp asa ca…iubesc bicicletele…Care e faza cu casca??
    aici se merge fara casca si fara oglinzi…insa lumea e civilizata nu ca la noi…scuze….
    asa k nu stiu daca …”casca” te apara de injuratura lui nea Vasile care te injura de ”mata” din Opelul lui smecher si iti zice k esti un biciclist nenorocit…asa ca…NE TREBUIE CIVILIZATIE !!! nu casti…

    • OK, sunt partial de acord cu tine, adica am initiat o campanie de educare http://vestepentrubiciclisti.wordpress.com/ ,ma stradui cu ajutorul vostru sa strang cateva reguli elementare de “supravietuire” in jungla urbana, dar cred in continuare ca trebuie casca in Romania (cel putin stiu sigur asta in Bucuresti).

      In Olanda (Amsterdam) biciclisti sunt in varfului lantului trofic, acolo exista cultura bicicletei, acolo biciclisti sunt numeric superior automobilistilor, acolo soferii sunt constienti ca daca iti fac ceva, te accidentezi grav, adica practic orice ti-ar face tie biciclist iti trebuie asistenta medicala si asta inseamna puscarie .

      La noi din pacate lucrurile stau exact invers.
      In Bucuresti sunt inmatriculate peste 1 milion de masini si transiteaza inca cateva sute de mii, iar biciclisti pe strada cred ca sunt de ordinul miilor in zilele bune.
      La noi masina este prezenta dominanta in trafic, ei sunt superiori, ei sunt confortabili, ei isi permit sa nu fie atenti, sa vorbeasca la telefon, sa scrie sms-uri, sa se fardeze, sa fumeze, sa manance la volan. Soferii au confidenta ca daca gresesc ceva, nici o problema “e asigurata, am aibaguri”. Plus ca 50% cum spuneam mai sus nu stiu sa conduca, stiu doar sa schimbe viteze.
      (tocmai a murit un biciclist de 56 de ani de mana unui pusti de 22).

      Raportul de forte nu este acelasi , de accea cred eu ca trebuie sa iti iei orice masura de precautie: 1,5 tone/ 100kg – 60km/15km si nu uita ca inertia = masa ori viteza la patrat.

      Asa ca , recomand asta tuturor, nu cred ca merita sa iti asumi un risc vital, DACA MERGI PE STRADA, IN TRAFIC, doar pentru ca aratI ridicol, doar pentru ca pana acum nu s-a intamplat nimic, sau pentru ca nimeni din jurul tau nu poarta.

      Eu merg pe strada si cand am unde pe banda, asa ca am beculete, vesta si o casca de 15 RON de la TCM, sunt cu constinta impacata ca am facut tot posibilul si mi-am marit sansele sa nu dea vreun cretin peste mine si sa ma accidenteze.

      Concluzionez: cred ca in Bucuresti casca este obligatorie IN TRAFIC , deoarece autovehicolul este pradatorul sef si pentru asta eu trebuie sa imi iau toate masurile de precautie.

      • Cu sau fără cască, eu continui să cred că bicicletele ar trebui excluse de pe carosabil, exact cum se întâmplă pe autostradă. Pot fi amenajate piste dedicate, pot fi partajate trotuarele, dacă sunt destul de late, dar o bicicletă pe carosabil reprezintă un risc prea mare pentru trafic. Iar dacă stai în spital cu picioarele rupte, nu cred că te încălzeşte cu ceva faptul că şoferul e cercetat penal.

        Asta ca să nu mai vorbim că o mulţime de accidente se datorează chiar bicicliştilor, pe care nu-i întreabă nimeni dacă cunosc indicatoarele, regulile şi marcajele de pe stradă. Se presupune ab initio că le cunosc şi că le interpretează corect şi sunt lăsaţi liberi pe stradă. Ceea ce e de-a dreptul insane.

  46. Impresionism = daca cunosc, ab initio, insane, piste dedicate, trotuare partajate.
    Logica = eu continui să cred că bicicletele ar trebui excluse de pe carosabil….. dacă stai în spital cu picioarele rupte, nu cred că te încălzeşte cu ceva faptul că şoferul e cercetat penal.

    • nu, nu te incalzeste!

      si de ce “cercetare penala’ vorbesti tu?

      la noi, si daca omori din culpa trei persoane, primesti NUP!
      doar ruperea picioarelor unui biciclist nu este nic macar incident, nu se da nici amenda .

      este foarte buna regula celor trei “casca”, insa se poate sa se dovedeasca insuficienta

  47. Din nou trebuie sa nu fiu de accord.
    Bicicletele nu trebuie scoase de pe carosabil, ci puse acolo pe Banda de Transport in Comun” . E un fel de “Masinile trebuie scose de pe carosabil”, adica masina trebuie defavorizata, ii trebuie luata o banda si data transportului in comun.

    Noi traim in oras tocmai pentru ca avem toate necesitatiile la indemana (apa,mancare,lucru) si nu trebuie sa ne deplasam pentru a beneficia de ele: nu trebuie sa mergem la stana pentru lapte ci la parterul blocului, nu trebuie sa luam faina de la moara, ci paine tot de la parter, nu trebuie sa mergem la camp ci lucram dintr-un office building la 10 minute de mers pe jos (ideal) sau chiar de pe canapea.

    Pentru Fatait in oras exista transport in comun sau bicicleta.

    Da exista cazuri speciale cand ai de lasat copii la gradinita si scoala, cari marfa, sute de alte motive la care iti trebuie masina, dar in oras genul asta de motive sunt putine, majoritare sunt drumurile la serviciu, la paine, la prieteni ,acasa, la mall, etc adica alte 4 milioane de cazuri cand nu iti trebuie masina.

    Transportul in comun ca sa fie eficient trebuie separat fizic (sau amenzi mari) de masinile mici, (vezi linia lui 41 – garduri peste tot e o masura educativa, poate cu timpul o sa renuntam la ea).

    Te rog nu compara Orasul cu Autostrada, e ca si cand ai compara o bicicleta cu un TIR, amandoua te duc din punctul A in punctul B, dar au alte scopuri.

    Orasul este un loc pentru oameni, nu pentru masini.

    Trebuie redusa viteza maxima pe stradute la 40km/h, iar pe bulevarde amenanjate piste separate dar tot pe carosabil (transport in comun).

    Trotuarul trebuie lasat in pace pentru oamenii pe distante scurte, cei care merg cu caruciorul, cei care se plimba pentru oameni in general.

    Cat despre biciclisti, da, ei o fac pe pielea lor (spital, durere, desfigurare, etc ) si asta ne chinuim sa facem pe http://vestepentrubiciclisti.wordpress.com/ sa educam biciclistii sa stie cum se face, ce se face, unde se face, pentru cine si de ce se face in trafic.

    Concluzionez, pentru un TRAFIC PLACUT este necesar ca:
    trotuarele sa fie lasate in pace, masina trebuie defavorizata, transportul in comun trebuie stimulat, trebuie educati parteneri la trafic si aplicata legea rutiera.

    • Nu am nici o problemă dacă în anumite zone din oraş eliminăm complet autovehiculele şi păstrăm acele zone numai pentru pietoni şi biciclişti. Dar accesul pe carosabil, acea parte a străzilor oraşului destinată în mod expres autovehiculelor, se face pe baza unui permis de conducere. Nu ştiu câte categorii ai tu pe permis, eu am 6. Categorii pentru care am dat examene. Şi dă-mi voie să cred că un biciclist fără nici un examen privind circulaţia pe drumurile publice este mai puţin pregătit să se afle pe acelaşi carosabil cu mine.

      Este absolut aberant să aduci biciclistul “în vârful lanţului trofic”, după o exprimare de mai sus, în condiţile în care, ca stat, impui examene doar şoferilor şi încasezi impozite tot de la şoferi. Biciclistul va avea ce căuta pe banda destinată mijloacelor de transport în comun atunci când va da la fel de multe examene pentru permise şi atestate profesionale ca şi şoferii acelr mijloace de transport în comun.

      Ai idee cât ar costa pâinea, dacă ai transporta fiecare sac de grâu doar cu bicicleta? Ai idee câte accize include fiecare litru de motorină pe care-l consumă acele mijloace de transport printre care vrei tu să fii admis pe carosabil fără examen? Ai idee cum s-ar trăi într-o ţară în care impozitele, taxel şi accizele aferente trasporturilor ar fi doar la nivelul celor pe care le suportă şi bicicliştii?

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      ESTE redusă viteza. Pe toate străduţele sunt semne de 30 km/h şi cocoaşe de reducere a vitezei, tip “spinare de măgar” (cel puţin au renunţat la limitatoarele “cu ţâţe”, care distrug suspensiile) 😀

      În mod curios, regula a fost împrumutată mai întâi de Chiliman în Sectorul 1 şi după aceea de toţi primarii… de la austrieci. În Viena limitele de viteză pe străduţe sunt de 30 km/h şi se circulă pe un singur fir, 2 benzi pe laturile străzii fiind rezervate şi marcate pentru parcare (gratuită. Parcările-bloc, în schimb, sunt foarte scumpe pentru un vizitator temporar şi relativ ieftine pentru un locatar-abonat. Austriecii nu sunt proşti).

  48. Pentru Dan Patzelt – se pare că ai o problemă cu maşinile. Dacă te gândeşti că laptele acela pe care-l cumperi tu de la parterul blocului ajunge acolo adus de un camion, iar pâinea asemenea, poate ar fi cazul să-ţi reconsideri opiniile.

    În urma acestei reconsiderări, vei ajunge probabil să ai o problemă doar cu autoturismele. Dar dacă te gândeşti că folosind doar transportul în comun, activitatea aconomică a firmelor ar încetini de 3-4 ori, poate ar fi cazul să-ţi reconsideri opiniile. În urma acestei reconsiderări, vei ajunge probabil să ai o problemă doar cu autoturismele proprietate personală. Ceea ce ne aduce într-un peisaj deja cunoscut: Albania 1985. Atunci şi acolo, existau doar autobuze, camioane şi biciclete.

    • Da, am o problema cu autoturismele in oras.
      Da, cred ca 1 masina la 2 locuitori este inacceptabil (cazul Bucurestiului).
      Da, cred ca masina (raportul 1/2 in Buc) este principalul vinovat pentru faptul ca suntem pe primul loc din UE la boli de inima, de plamani, mortalitate infantila si multe alte categorii si pe ultimul loc la calitatea aerului (dupa Atena,chiar daca nu se iau in calcul multe repere care in Romania nu se masoara – cat combustibil si cat cauciuc este in aer).
      Te rog uita-te in jurul tau, vezi mai multe masini decat copaci? Si aici stam pe ultimul loc copac/cap de locuitor.
      Am 2 categorii pe carnet A si B, conduc de 14 ani, am avut role, skate, bicla, monociclu, scuter, masini; am si eu un pic de experienta in trafic, nu zic ca sunt bun, ba dimpotriva, dar cel putin teoretic stau bine.

      Poate nu m-am exprimat corect, nu vreau sa devina biciclistul “pradatorul suprem” pentru ca nu avem clima proprice, 4 luni nu poti merge cu bicla ca e zapada si nu ai voie; dar vreau cand sunt pe bicla sa fiu considerat ca un partener, adica soferii sa se uite cand deschid usa, sa imi cedeze prioritate cand ma vad ca vin, din astea din trafic.

      Iti fac o comparatie ca poate ma fac mai usor inteles, care este diferenta dintre un cutit si o mitraliera? Amandoua pot omora, nu? Dar diferenta este cati.
      O mitraliera poate omora 1000 de oameni pe minut, un cutit 3-4.
      Cam asa e si la masina, cata responsabilitate ai ? Poti omora 100 de oameni intr-o secunda sau 1. Pe bicicleta ai responsabilitatea de 100 de ori mai mica decat ca sofer de autobuz, sau de 1000 de ori mai mica ca cea a unui sofer de transport explozibil. De aia statul iti cere Examen, ca raspunzi de mai mult decat pielea ta sau in cel mai rau caz a inca unu om.

      Toti traim in acelasi spatiu, toti avem aceleasi drepturi esentiale, doar ca unii au raspundere mai mare. Bicicleta-Cutit/Autocamion-Mitraliera

      Poate am generalizat prea mult, nu am nimic cu autospecialele care aduc paine si lapte , am cu FATAITUL prin oras, am cu acel raport de ocupare de 1,3 pasageri per masina si asta cred ca trebuie combatut prin stimularea transportului in comun si a bicicletei (sa nu uitam ca mai am si cu 1 masina la 2 bucresteni).

      Orasul este al oamenilor, ca de aia s-au strans aici pentru ca e confortabil, ajungi oriunde ai treaba usor si ai resursele aproape. Acest lucru nu se intampla la mine in oras ( Bucuresti – viteza medie 8-12km/h) si asta vreau sa schimb.
      Vreau prin cresterea responsabilitati biciclistilor si a automobilistilor sa am mai putine masini, mai putina poluare si implicit viteza mai mare de rulare in oras.

      Nu cred ca e greu, imi trebuie doar oameni care sa creada acealsi lucru si sa popularizeze aceste concepte, ca sa ajunga la cat mai multa lume.

      Educatia se face citind, de la prieteni (aici e rolul tau) si prin lege.
      Cum nu functioneaza “legea”, astept ca niste oameni inteligenti sa Comunice Sfaturi de Bun Simt pentru un Trafic Placut.

  49. Usurel Lancaster,te-a luat valul si te pierzi in vorbe.O sa incerc sa clarific putin lucrurile:
    Orasul trebuie sa fie al oamenilor.Al oamenilor cu masinile lor,al oamenilor cu bicicletele lor,al oamenilor pe jos.Adica nu numai al masinilor,ca acum!
    Nu numai arterele de circulatie auto reprezinta orasul.Acolo este clar ca oamenii cu masini sunt stapani.
    Strazile pe care nu mai poti merge.Pe trotuar sunt parcate masini pana langa cladiri iar daca ocolesti pe strada te claxoneaza alte masini.
    Aceste stare de lucruri nu trebuie acceptata si trebuie sa inceteze!

    Imi pare rau sa iti spun franc,calificarile tale de conducator auto nu au relevanta in discutia de fata.
    Mai ales ca,dupa cum stii foarte bine,bicicletele sunt calificate in Codul Rutier drept participanti la trafic!
    De ce au considerat legislatorii din toata lumea ( ma refer la planeta noastra,Terra) sa autorizeze circulatia biciclistilor fara permis “auto” pe toate drumurile cu exceptia autostrazilor?
    Bai,o sa te las pe tine sa te gandesti la chestia asta.

    Pana reusesti sa modifici legislatia rutiera,biciclistii sunt participanti la trafic. Daca vrei sa te convingi,incearca sa nu dai prioritate unui biciclist in fata organului si te asigur ca o sa te usurezi “da” carnet sau spaga urgent.

    Argumentul tau cu impozitul platit de sofer este gresit. Drumurile sunt construite si intretinute din banii tuturor cetatenilor.Sau iti imaginezi ca se pot construi si intretine milioane de km de drumuri din impozitul auto?Cat despre accizele din motorina consumata pentru transporturi,te asigur ca se regaseste in fiecare produs cumparat,de la paine la casa pe pamant.
    Adica le platim toti dom` sofer!

    Nu a spus nimeni ca trebuie sa ducem alimentele sau sa revolutionam transporturile industriale cu ajutorul bicicletelor.Nu a vorbit nimeni de Albania 1985 (brrrr).Sunt deplasari ale discutiei care “te scot in decor”.

    Oamenii au vorbit de Olanda,Elvetia,UK.Vrem sa ne ridicam,sa fim si noi in randul lumii civilizate.Vezi mai sus poze cu ceea ce inseamna un oras al oamenilor.Hai ca nu e greu sa incepi sa vrei.

  50. merita riscul?

    Categoric, riscul mersului cu bicla in Cap[itala este mare, dar poate ca merita.
    Sapatamana trecuta – atentie, era inca trafic lejer, de vacanta! -am mers cu taxiul de la Dristor la Bucur Obor. Un bicilist ne-a depasit, l-am vazut apoi cam cu o intersectie mai in fata. Dar cind va fi traficul din nou ‘normal”, adica blocat?!
    iar daca in loc de taxi folosesti autoturismul personal, a si probleme cu parcarea …

  51. uite solutia pentru strazi mai late, functioneaza in cluj http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs405.snc4/46820_147075365323359_100000626902917_272578_1815295_n.jpg

    asta impaca toate verzele cu caprele
    adica ai trotuar liber
    biciclisti pe sosea – protejati
    parcare pe sosele, strazi mai late
    costuri minime
    loc de zapada iarna

    sunt 9 standarde in UE, avem de unde alege, trebuie doar sa vrem si sa punem presiune pe primarie, ca ei sunt Obligati si Amendati de UE.
    Daca nu o fac vor fi amendati cu 100.000 Euro, va dati seama cate piste faci de bani astia? http://www.ziare.com/social/poluare/romania-risca-amenzi-de-100-000-euro-pe-zi-pentru-poluarea-din-bucuresti-1040471

    • Da, interesant!
      Cred ca s-ar putea realiza si in Bucuresti, intr-o oarecare masura.
      Dar ideea este sa se dea amenzi pentru cei care incalca marcajul (ma refer la masini).
      Altfel, va fi doar vopsea aruncata!

  52. Te rog fi mai optimist, vad ca in Cluj merge si sunt tot Romani.
    Cred ca daca faci facilitati, oamenii le vor folosi.
    Plus ca iarna o sa fie zapada acolo, asa ca soferii se vor obisnuii.
    Cred ca tine de obisnuita. Faci ceva si vezi cum merge societatea, eu cred ca romanul nu e chiar putred.

  53. N-ai uitat. Vad ca te preocupa mersul pe bicicleta si incerci sa faci un manual de folosire indelungata a ei. Demersul legal ar putea fi o componenta a proiectului tau cu biciclete. Fa un text de hotarare de consiliu asa cum te pricepi. Eventual mai studiaza si legislatia in domeniu din tari civilizate. Si pune-l pe site ca sa-l comentam. Apoi ia legatura cu un consilier de la primarie si da-i textul final. Daca tre sa semnam ne anunti si noi biciclistii vom purcede. Tu ai emailul meu. Eu nu-l am pe-al tau, de asta ti-am scris tot aici.

  54. Da, ai dreptate, cred ca acum e momentul, poate acum sunt si ei mai atenti cand Bucurestiul risca 100.000 de euro pe zi, amendă pentru poluare de la UE si acum primaria e constienta ca poluarea atmosferica a Capitalei este generata de traficul rutier in proportie de 70%, restul fiind cauzat de santierele de constructii, centralele electrotermice sau industrie, asa cum sustine directorul executiv al Agentiei pentru protectia Mediului Bucuresti – Adrian Catrina.
    Da, sigur asa evitam imbolnavirea altor 100.000 de bucuresteni de cancer, boli cardio-vasculare sau cardio-pulmonare relationate direct de poluare.
    Mailul meu e in site, jos stanga.

    • Gigi Maybachistu' Biciclist on

      Nu e o noutate. De prin 2004-2005 aud în dreapta şi în stânga că e vorba de poluare datorată traficului auto. Nimeni nu a pomenit în schimb de puzderia de şantiere care blochează traficul şi îngustează benzile de circulaţie, şi de poularea pe care acestea o generează. Parcă publicul votant şi postac crede că Loganul lor cu motor de 1.6 16V sau X5-ul vecinului (“alb, 3.0d şi cu multe boxe care cântă manele”) poluează mai mult ca o basculantă, un excavator sau un buldozer 😀

      În mod la fel de curios, în Istanbul a fost o problemă asemănătoare de reyolvat în jurul lui 1950: oraşul era practic blocat de trafic. Primăria a început un program de construcţii de bulevarde, pentru început bulevardul circular construit între 1956-1957 şi care se numeşte azi Kennedy Caddesi. Fiindcă sunt turci şi fiindcă terenul de acolo e oricum, numai plat nu, s-au limitat la 4 bulevarde uriaşe, de 4 benzi pe sens, unul mai sus-numitul Kennedy Caddesi, altul pe partea nordică a oraşului (Barbarossa Bulvari) şi alte 2 care duc la cele 2 poduri peste Bosfor. Astfel traficul poate traversa oraşul propriu-zis fără probleme şi fără să se amestece cu traficul de pe străzi. În rest, practic nu ai pe unde merge cu maşina, oricâtă răbdare ai avea, fiindcă e un labirint de străzi mici şi abrupte. Dacă ai încercat să traversezi Eminönü la o oră de vârf înspre mare, viteza e probabil 100 de metri pe oră.

  55. Ceea ce se lipseşte de fapt Bucureştiului este o suprafaţă adecvată de spaţii verzi, raportată la numărul de locuitori. Se poate vedea în Timişoara un foarte bun exemplu de urmat, cu blocuri de 10 etaje aşezate la mare distanţă între ele, înconjurate de spaţii verzi şi de copaci de 15-20 de metri înălţime.

    Poţi să le interzici bucureştenilor să posede autoturisme, poţi să interzici complet circulaţia autovehiculelor, dar la densitatea de locuitori pe kmp. din Bucureşti n-ai să le poţi asigura cele necesare traiului zilnic. Din punctul meu de vedere, Bucureştiul e irecuperabil, atât datorită modului cum a fost sistematizat în Epoca de Aur, cât şi datorită ţigăniei de după 1990 în materie de construcţii şi amenajări. Şi cum n-o să demoleze nimeni blocuri pentru a construi parcări şi spaţii verzi în locul lor, situaţia nu se va îmbunătăţi în viitorul previzibil.

    Ceea ce lipseşte Bucureştiului nu sunt bicicletele, ci un număr mai mare de metri cubi de aer pe cap de locuitor. Nu numărul de maşini pe cap de locuitor e problema, ci suprafaţa redusă, densitatea de populaţie la fel ca la Mumbai sau Mexico City. Şi nu în ultimul rând, modelul românesc de dezvoltare centralizată e cel care face Bucureştiul să fie astfel. Atât timp cât nu vor avea condiţii decente de trai la ei acasă, toată sărăcimea din Bărăgan va veni mereu să-şi găsească ceva de lucru în Bucureşti.

    • Ai mare dreptate, suntem de 3 ori mai multi decat media in UE pe km patrat, suntem o populatie dezradacinata care in ultima perioada (adica intr-o generatie) a ajuns sa fie 90% proprietara de locuinta.

      Orasul si traiul la oras e ceva nou pentru noi, adica am scapat de porcii crescuti pe balcon, dar inca avem reminiscente.
      Cred ca e de datoria noastra sa invatam din exeperienta unora care au “oras” de 500 de ani si sa ardem niste etape cat mai repede.

      In momentul de fata Bucurestiul risca amenda de 100.000 de euro/zi de la UE pentru ca avem capitala cea mai poluata si ca 70% din poluare vine din partea autovehicolelor si a proastei manage-uiri a traficului.(trafic haotic,transport intermodal, etc)

      Stii ca in alte tari DIESELUL este defavorizat (fiscal) in oras si ca in Asia nici nu ai voie cu el din cauza “Particulelor”? Deabea in ultima perioada au facut japonezi dieseluri pentru europa si ai nostrii “filtre de particole”.

      Noi toti avem dieseluri, ca e mai economic, dar nimeni nu se gandeste cat costa sa fi pe primul loc la boli de inima, plamani, mortalitate infantila,etc

      UE ne va amenda cu 100.000/zi, iti dai seama ce puteam face cu banii astia ca oras?

      Si alta problema ridicata la fileu, nimeni nu se gandeste cum, unde sa faca parcuri, toti se gandesc cum sa construiasca in parc.

      Unul din criterile Calitatii Vietii in Oras este timpul facut pe jos pana la un parc si densitatea de cetateni pe care o acopera.
      Cum spuneai si aici SUNTEM PE ULTIMUL LOC in UE.

      Ca o concluzie, ce poti sa faci tu sa schimbi ceva, rapid, acum; este sa alegi cand vrei sa te Fatai in oras intre: bicicleta, transport si masina personala. Sa ai aceasta optiune.

      Pe principiul: PRIMA schimbare vine de la TINE!
      Daca tu o faci, o sa o faca si alte milioane si uite asa o sa fie obligata primaria ,la presiunea civica, sa faca ceva pentru bunul mers al comunitatii.

      Important este sa ai de ales, asta am castigat in 89.

      • Gigi Maybachistu' Biciclist on

        De fapt cam toţi primarii aleşi după 2008 au văzut ce scandal iese ori de câte ori vor să construiască în parcuri, şi cum ei vor în primul rând să-şi asigure plantarea părţii lor dorsale în fotoliul de primar pentru vecie, au început să reamenajeze spaţiile verzi transformate în “spaţii maro” şi să mai facă unele noi, puţin câte puţin…

  56. Statistici de unde? De la noi sau din Olanda? Statisticile americanilor nu iau in calcul faptul ca cei mai multi biciclisti decedati in accidente de circulatie nu purtau casca. Casca nu-i facuta pentru ca mersul pe bicicleta e periculos, ci pentru ca sa te fereasca de un traumatism cranio-cerebral in caz de accident. Daca ceva poate merge prost, atunci va merge.

    In definitiv, nu sunt un avocat al castii de protectie, ba chiar dimpotriva. Nu purtati casca: populatia globului e oricum in crestere exponentiala, deci e un gest altruist sa faceti loc altora.

    Si daca tot am ajuns la suprapopulare – problema aglomeratiei din Bucuresti o va rezolva cutremurul. Vor pica cladiri cu bulina rosie peste oameni, se vor muta oameni din Bucuresti de teama cutremurului. Asta este.

Reply To Radu Mihai Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger