Recenzia durabilă. Robert Hurst, Manifestul biciclistului

0

Robert Hurst, în „The Cyclist’s Manifesto” (Manifestul biciclistului) e preocupat de ineficiența automobilului, de randamentul lui fizic extrem de scăzut. Nici corpul uman și nici motorul Otto sau Diesel nu transformă decât vreun sfert din inputul lor de combustibil-energie în mișcare. Cu toate acestea, în ciuda motorului cu randament scăzut, binomul om-bicicletă este, de departe, campionul eficienței între toate mijloacele de transport din ziua de azi.

 

de Raul Cazan, Comunitatedurabila.ro

Combustibilul folosit la condus provine din materii animale și vegetale, dar într-o formă diferită față de cele pe care le îngurgităm noi pentru a ne hrăni. Energia petrolieră este superconcentrată în comparație cu energia obținută din rafinarea alimentelor în stomac. Ambele, însă, se măsoară în aceleași unități. Dintr-un litru de benzină ies vreo 8.000 de kilocalorii. Ce distanță poate parcurge un om pe bicicletă dacă arde 8.000 de kilocalorii? Mult mai lungă decât un automobil, asta e sigur. Până și marele salvator, Prius, ar consuma de 20 de ori mai multă energie decât un ciclist pentru a parcurge aceeași distanță cu aceeași viteză.

Marele eșec energetic al automobilului este propria sa greutate. În fiecare dimineață când șoferul sare în mașină ca să meargă la lucru, automobilul lui drag nu trebuie să îl care doar pe el, pe șofer, ci toată masa sa de tablă, motor ori mobilier. Dacă motorul mașinii ar trebui să îl care doar pe șofer, ar avea nevoie de energie infimă, dar motorul trebuie să care încă o tonă în plus. Un procent infim din arderea benzinei e folosit să îl miște pe conducătorul auto, absoluta majoritate a kilocaloriilor e irosita pentru a mișca o tonă de automobil. Iar drumul petrolului, din deșerturile bombardate preventiv ale Orientului și până la arderea sa în ambuteiajele marilor orașe, cu eliminarea de CO2, CO, Pb, SO2, NO2 ori zgomot, e lung și plin de peripeții.

E tot mai evident că dependența noastră nu este o dependență de petrol, ci de a conduce mașini. Același Hurst ne sugerează să conducem mai puțin, dar totuși să ne deplasăm mai mult. „Călătorește mai mult, călătorește cât îți dorește inima. Dar fă aceste călătorii într-un mod în care să aduge viață existenței tale și nu să te sărăcească de spiritul vital. Orice mod de transport ai alege, asigură-te că te duce la destinație în siguranță și în timp util, dar alege un mod de transport care te face mai puternic și mai fericit, care îți face sufletul să râdă și spiritul să zboare. Dacă poți găsi o cale prin care să adaugi un strop de aventură navetei mundane de zi cu zi, îți sugerez să o faci. Viața e prea scurtă, dragi prieteni. (…) Dacă credeți că exist pentru a vă spune să începeți să mergeți pe biciclete din motive obiective și ecologice precum incertitudinea privind viitorul energetic al planetei ori perfecțiunea sportului numit ciclism ori altceva, vă înșelați. Acest trend pozitiv, mersul pe bicicletă, nu va ucide monstrul energetic, dar va scutură lumea interioară a tuturor celor care se vor sui pe bicicletă pentru a se deplasa regulat pentru că ei vor șofa mai puțin, dar vor trăi mai mult.”

Binomul om-bicicletă amplifică puterea motorului numit biciclist cu foi și pinioane ori cu roți bine umflate și îi adaugă puțin peste 15 kilograme, în medie.

Pietonul nu trebuie să consume prea multă energie, dar el nu se bucură de avantajele mecanicii – nu are roți. Bietul pieton consumă aceeași cantitate de energie precum biciclistul, însă, se mișcă cu o viteză de 5 ori mai mică.

Nimic, nici metroul, nici autobuzele ori troleibuzele prietenoase cu mediul, nici Priusul și nici pietonul nu se apropie măcar de eficiența bicicletei. Cu toate acestea, promovăm gălăgios toate cele prime patru moduri de transport și trâmbițăm importanța critică de a mări eficiența energetică. Este, așadar, complet ineficient să lăudăm eficiența falselor alternative când bicicleta e răspunsul.

Iar în ce privește poluarea aerului, nu, niciodată un biciclist nu a transpirat monoxid de carbon și particule de metale grele.

Acestea spuse, Hurst își începe evanghelismul pro-două roți. Cartea nu a fost tradusă în românește, din nefericire, dar se poate găsi pe amazon.com în varianta în engleză, paperback, dar și kindle.


Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger