RECENZIA DURABILĂ. Lester Brown, Plan B 4.0

0

Se zice că e cea mai documentată carte de dezvoltare durabilă a globului sau, mai dramatic, de mobilizare generală pentru salvarea civilizației. Lester Brown a început cercetarea și documentarea problemelor globale încă din 1984, odată cu un compendiu numit “State of the World”. În anii 2000, autorul a început seria Planurilor B (ce se opresc la 4), o întreprindere care actualizează ciclic soluțiile la criza globală în ediție revizuită, apoi în ediție revizuită și extinsă, iar, în final, într-o ediție revizuită substanțial. Neștiutorilor le-ar părea o variantă amuzantă și ușoară de a capitaliza tot mai mult de pe urmă unui best-seller, însă e o operă magnifică, adaptată timpului, scrisă cu o rigoare și o disciplină ieșite din comun de către un om de o modestie și o vivacitate de-a dreptul șocante.

de Raul Cazan, Comunitate Durabilă

În urmă cu doi ani i-am urmărit prelegerile de la institutul pe care îl conduce în Washington, D.C., iar ceea ce m-a impresionat nu erau rigoarea, claritatea și simplitatea discursului, ci pantofii de alergare New Balance pe care îi poartă aproape tot timpul. Arată ca un profesor de educație fizică de la o școală provincială. Brown e un pasionat de jogging și un promotor al bicicletei, iar acuratețea academică cu care își scrie cărțile are atât ceva din hotărârea unui sportiv, dar și din profesiunea de credință în a construi o lume mai curată.

În urmă cu doi ani, Lester Brown și-a adus la zi seria de Planuri care ne vor mobiliza să salvăm civilizația. „Plan B 4.0” este o sumă a tuturor sugestiilor pe care autorul le dă liderilor lumii. Partea interesantă despre aceste serii ale lui Brown este că ele pot fi citite gratis on-line, așadar pică și ideea de best-seller de pe copertele căruia autorul ar strânge încă mulți bani. Lester Brown a devenit celebru pentru unele opinii radicale. Însuși îndemnul de salvare a civilizației părea prea extrem pentru pudibonzii politicii și ai marelui business.  “Lumea a pus în mișcare niște trenduri ale mediului care amenință însăși civilizația. Nu mai avem suficient timp.” A fost printre primii care s-a opus transformării cerealelor în biocombustibili, iar azi observăm cu stocurile de hrană se subțiază tragic, iar acaparările de teren în lumea în curs de dezvoltare seamănă colonialismul contemporan. Din doi în doi ani numărăm tot mai multe state eșuate, țări incapabile să își susțină minimul de servicii publice și securitatea oamenilor care ar trebui să fie cetățeni. Statele eșuate sunt semnele clare ale căderii unei întregi civilizații.

O suită de probleme nerezolvate crește în continuu; creșterea rapidă a populației, insuficiența apei potabile, reducerea pădurilor și a ecosistemelor naturale, transformarea pasunior în deșerturi, toate apasă greu guvernele și le fac să cedeze sub stresul imens. Modelul economic occidental trebuie să se schimbe din cauza celor amintite mai sus, dar mai ales din motivul atragerii a încă 2 miliarde de oameni către deliciile lumii capitalului și economiei de creștere bazate pe combustibili fosili. China și India vor consuma resurse halucinante pe care planeta nu le mai poate susține. Lester Brown a pătimit mult în periplurile sale asiatice unde contraargumentul indrituirii istorice a noilor puteri economice asiatice la dezvoltare industrială masivă și creștere economică i-a fost aruncat în față cu răcnete de violență maoistă.

“Natura este gardianul timpului, dar nu putem vedea orologiul. Trecem peste limitele impuse de mediul înconjurător și violăm termenele impuse de natură.” Riscurile nu mai țin de determinări istorice și nu mai sunt localizate, civilizația umană poate să e sfârșească și noi să fim ultimii idioți contribuitori la un dezastru plănuit sistematic, avertizează autorul.

“Lumea noastră se schimbă repede. […] când „Plan B 2.0” intra în tipar, datele legate de topirea ghețarilor erau îngrijorătoare. Acum ele sunt înfricoșătoare.” Dar, spuneam dintru început, Lester Brown nu e un oengist zgomotos, el oferă soluții pe sute de pagini structurate în mari capitole precum stabilizarea populației, regenerarea ecosistemelor, hrănirea a 8 miliarde de locuitori ai planetei, redefinirea locuirii, re-energizarea din alte surse… E o operă care nu te pune pe gânduri, ci care oferă cunoaștere mobilizatoare – cititorul devine actorul interest și angajat al cărții; e o carte mare, dar și o lectură mare. La noi Planul B 4,0 a apărut tradusă la editura EXPERT în 2011.

Lester Brown a pus bazele, în 1974, unui institut consacrat studierii problemelor globale, World Watch Institute, care a devenit unul dintre centrele de monitorizare a acestor probleme, publicând sistematic studii asupra unor teme actuale, privind procesele de consum irațional al resurselor și de deteriorare a factorilor de mediu.

Din anul 2000, Lester Brown a părăsit Institutul World Watch (cu care a rămas, însă, în relații de colaborare) și a creat un institut nou, Earth Policy Institute (Institutul pentru politica planetei).