Raportul comisiei prezidențiale din SUA privind dezastrul din Golful Mexicului: Managementul defectuos al BP a cauzat scurgerea de petrol

1

Companiile implicate în scurgerea de petrol din Golful Mexicului au luat decizii de reducere a costurilor și de economisire a timpului care au contribuit la dezastrul din primăvara anului trecut, a concluzionat un comitet de experți din SUA. Într-unul din capitolele raportului final, care urmează să fie publicat săpătmâna viitoare, comisia prezidențială comandată de Obama a scris că erorile au fost „sistemice” și că există o mare șansă ca ele să se repete.

BP, colosul petrolier responsabil pentru dezastru, nu a asigurat măsuri adecvate de protecție înaintea exploziei care a cauzat scufundarea platformei Deepwater Horizon, moartea a 11 muncitori și una dintre cele mai mari scurgeri de petrol din istorie, arată raportul citat de BBC News. Din puțul Macondo, aflat la circa 1,5 km adâncime, s-au revărsat milioane de galoane de petrol în Golful Mexicului, afectând sute de kilometri din linia de coastă, înainte ca fisura să fie acoperită în iulie anul trecut.

Compania britanică a declarat că raportul comisiei prezidențiale, asemenea propriei sale investigații, a descoperit că accidentul a fost rezultatul unor cauze multiple și a implicat mai multe companii responsabile. BP mai spune că lucrează împreună cu regulatorii pentru „a se asigura că lecțiile învățate după incidentul Macondo vor duce la îmbunătățirea operațiunilor și a contractării de servicii în ceea ce privește forajul la mare adâncime”.

De cealaltă parte, Transocean, compania care deținea platforma Deepwater Horizon, spune că „procedurile derulate în ultimele ore au fost orchestrate și conduse de inginerii BP și aprobate înainte de regulatorii federali”. Noul raport critică BP, care deținea puțul Macondo, Transocean și Halliburton, care s-a ocupat de izolarea puțului, și acuză lipsa de supraveghere și de reglementare din partea guvernului.

Printre erorile identificate identificate de raport se numără: cimentarea defectuoasă a puțului; faptul că operațiunile de testare au identificate probleme la izolarea puțului, însă acestea au fost considerate în mod incorect un succs; incapacitatea muncitorilor de a recunoaște primele semne ale exploziei iminente. „Fie că a fost intenționat sau nu, multe dintre deciziile luate de BP, Halliburton și Transocean care au sporit riscul unei explozii a puțului Macondo le-au economisit timp și bani”, a scris comitetul prezidențial. „BP nu a luat măsuri adecvate de control pentru a se asigura că deciziile cheie luate în lunile premergătoare exploziei erau sigure sau sănătoase din perspectivă inginerească”

Don Boesch, unul dintre membrii comisiei, a declarat în cadrul programului World Today de pe BBC că echipa sa a identificat „o serie întreagă de decizii proaste care au generat împreună consecințe nefericite”. El a spus că nu toate erorile aparțin companiei britanice, dar că BP are cea mai mare parte din vină. „De exemplu, lipsa unui test adecvat și cimentul folosit pentru izolarea fundului puțului erau destul de clar o responsabilitate directă a companiei Halliburton”, s-a pronunțat Boesch. „Când a început explozia, existau decizii luate de Transocean în legătură cu manevrarea materialului care se ridica la suprafață, însă acestea au fost decizii nefericite, fatale, care au dus de fapt la producerea exploziei”.

Membrul comisiei prezidențiale a mai spus că regulatorii guvernamentali sunt criticați la rândul lor în noul raport, comandat de Barack Obama în mai anul trecut, din cauza lipsei personalului calificat responsabil cu inspecțiile tehnice. Membrii comisiei au analizat mii de pagini de documente, au intervievat sute de martori, iar toamna trecută au organizat o serie de audieri publice. Într-o declarație lansată miercuri, 5 ianuarie, Bob Graham, fost guvernator al Floridei și co-președinte al comisiei însărcinate de Obama, a spus că explozia putea fi evitată dacă toate companiile implicate ar fi asigurat măsurile de siguranță necesare.

„Greșeala fundamentală a BP”, arată raportul, a fost neglijența privind operațiunea de cimentare a puțului. „Explozia nu a fost rezultatul unei serii de decizii aberante luate de industrie sau de oficialii guvernului, care să nu poată fi anticipate sau care să nu aibă șanse de a se repeta”, mai scriu membrii comisiei prezidențiale. „Cauzele au fost mai degrabă sistemice și, în lipsa unei reforme semnificative atât a industriei, cât a politicii guvernamentale, acestea ar putea să se repete”.

Foto: EPA

Citiți și:

General Motors va recicla dispozitivele de captare a petrolului din Golful Mexicului pentru a fabrica mașini electrice

Wikileaks: BP a suferit o explozie și în Azerbaidjan, în 2008

Tags:



Un comentariu

  1. Pingback: Companiile implicate în dezastrul din Golful Mexicului ar putea înfrunta acuzații penale » Think Outside the Box

Leave A Reply