Raport oficial: Cat ne costa in mod real folosirea masinilor?

18

Asociatia Americana de Sanatate Publica a publicat recent un raport prin care ne arata ce costuri ascunse are o societate construita pe petrol si pe folosirea masinilor personale. Asta pornind de la cifrele chetuite de statul american pentru tratarea afectiunilor de sanatate cauzate de traficul rutier. Rezultatele sunt interesante. Chiar daca, probabil, toti ne asteptam sa vedem cifre mari, e greu sa ne gandim chiar la aceste sume. Oare poate si tara noastra sa foloseasca studiul ca “pont” pentru criza?

de Magor Csibi

La prima vedere, ne uitam la titlul studiului si nu credem ca e vorba de ceva deosebit. “Un nou studiu verde care vrea sa ne spele creierul” – o sa spuna scepticii, iar ceilalti, cei sensibili la problemele mediului, dar si la sanatatea noastra, se vor astepta la cateva date alarmante, dar nu socante.Ei bine, nu e chiar asa. Cifrele sunt extrem de surprinzatoare. Cel putin pentru mine. Se pare ca 142 de miliarde de dolari sunt cheltuite anual in SUA din cauza obezitatii. Aici s-au calculat spitalizarile, pierderile de locuri de munca si alte cheltuieli aferente. Evident, la acest capitol nu putem sa spunem ca numai masina e de vina. Dar are un rol covarsitor pe langa viata sedentara.

De la 50 pana la 80 de miliarde de dolari se cheltuie in mod direct prin poluarea cauzata de traficul de masini. Cele doua capitole mentionate in raport sunt cheltuielile de tratament si moartea prematura.

Iarasi ne surprinde si capitolul accidente de masina, unde statul american cheltuie 180 de miliarde pe an pe spitalizari, reparatii, distrugeri etc, etc.

In aceste conditii, nu este deloc surprinzator ca tara de peste ocean are o crestere spectaculoasa in ceea ce priveste cheltuielile din sistemul de sanatate. Daca in 2008 au cheltuit 2,4 de trilioane de dolari, se estimeaza ca aceasta suma va ajunge la 3,1 de trilioane in 2012 si la 4,3 in 2016. Suna scump, nu? Si ne mai intrebam de ce au fost dezbateri atat de indelungate pe reforma de sanatate a noii administratii.

Chiar daca aceste cifre ne surprind, trebuie sa mentionam ca nici macar acest studiu n-a reusit sa adune toate cheltuielile de sanatate cauzate de trafic. De exemplu, la o prima examinare, se observa ca exista boli cauzate de stres, care pot fi in stransa legatura cu masinile, mai ales daca vorbim de orasele mari (bucurestenii stiu de ce).

Cum suntem obisnuiti, acest studiu va trece insa fara efect. La noi vor aparea doua, maximum trei articole pe acest subiect, in SUA probabil mai multe. Insa vor trece doua saptamani si va fi ca si cum aceste date n-ar fi existat. Pentru ca e mai usor sa schimbi decat sa reformezi. Mai ales daca trebuie sa comunici lucruri neplacute oamenilor care te voteaza.

Majoritatea politicienilor nostri nici macar nu vor ajunge sa auda de aceste studii, iar cititorii se vor imparti in doua tabere mari, cu mici exceptii: scepticii, care neaga si nu fac nimic, si cei care se uita cu ingrijorare la aceste cifre, se gandesc la ele cateva minute, poate ore, iar in drum spre casa, in masina, le vor uita.

Asa se poate ajunge ca in societatea noastra sa para logice lucruri care de altfel n-au nici macar cea mai mica logica. De ce sa cheltui bani multi, sa te ingrasi, sa te stresezi si sa te imbolnavesti, daca se poate si altfel? Si efortul nici macar nu e atat de mare precum am credea.

Pentru ca ni se spune asa. De cand suntem mici, asta vedem. Ca putem sa folosim cat vrem din ce vrem, evident daca ne si permitem, ca lucrurile vin de undeva. Asa ca am invatat sa alegem intodeauna calea usoara, comoda, indiferent daca e vorba de efort fizic sau de unul intelectual.

Tot asa vom ajunge sa facem un mic efort sa uitam tot ceea ce ne spune acest articol, pentru ca nu vrem sa stim ca lucrurile nu stau bine asa cum sunt. Ignoram criza, cat putem, ignoram rapoartele, ignoram indiciile.

Si ne plangem ca traim intr-o societate ignoranta, superficiala.

Tags:



18 comentarii

  1. Salut,
    De obicei apreciez foarte mult articolele scrise de tine, insa de data asta articolul e chiar slab…
    Tinand cont de modul de viata si alimentatie al americanilor, sa spui ca o cauza importanta in obezitate o are mersul cu masina mi se pare complet eronat. Faptul ca au crescut cheltuielile medicale de la an la an, nu are nici o legatura directa cu masinile (culmea ca si la ei criza de anii trecuti i-a facut pe multi pietoni) si in plus, in ultimii ani au inceput si americanii sa foloseasca masini cu motoare mai “micute” in locul van-urilor sau SUV-urilor. Ca in mai toate tarile “civilizate”, datorita la atata civilizatie, generatiile devin din ce in ce mai bolnave din foarte multe alte motive (stress, saracie).
    O alta fraza care apare in toate articolele verzi e ca “se poate si altfel”, eu zic ca nu intotdeauna se poate si altfel. Ca si ex sa luam tot SUA sau Canada, unde distantele de acasa la locul de munca pot ajunge si la 100 de km, chiar crezi ca au infrastructura transportului in comun atat de dezvoltata incat sa aduca calatori de pe o raza atat de mare?
    Si acum problema mea personala, am 14 km de acasa pana la munca, cu METROREX fac aprox 1 ora (e adevarat face bine la sanatate 30 min de mers pe jos) in timp ce cu masina fac 30-40 min, in metrou sunt la fel de stresat ca in trafic din cauza aglomeratiei care devine insuportabila vara si iarna. Ca si bani e mai scumpa masina, insa avantajele de a nu suferi de cald sau de frig, de a nu mi se sui toata lumea pe picioare si a nu mai primi cate un rucsac in cap, mi se par momentan suficiente. E adevarat ca m-am gandit si la bicicleta (momentan nu sunt convins ca as reusi sa pedalez atati km) si nu vreau sa risc pana nu curata cineva cartierul de caini. Aveti voi alta idee care sa nu implice masina?

    • Salut Silviu! Avem alta idee pe care sigur o cunosti si tu. Este cea mai eficienta, dar in acelasi timp cea mai greu de pus in practica: ori te muti langa locul actual de munca, ori iti cauti ceva aproape de casa. La prima vedere aceasta solutie pare aberanta, mai ales avand in vedere sistemul nostru de valori care incurajeaza locuinta proprietate personala si pun la mare pret timpul petrecut in ea. Insa daca te gandesti ca ai economisi zilnic cel putin o ora si jumatate din timpul tau, ca dispar stresul si oboseala asociate cu acest drum (iarna nu-i ca vara :)), mai pui pe langa asta si cheltuielile… oare se merita? Sigur ca reactia imediata, generata inconstient de comoditate, este sa respingi o asemenea idee, dar daca te apuci sa pui pe hartie avantajele si dezavantajele (doar insumezi timpul pierdut pe drum si ajungi la 15-20 de zile pe an) nu o sa ti se mai para atat de aberant.
      Ar fi frumos sa avem o infrastructura dedicata pentru biciclete, ca olandezii, sa poti pedala jumatate de ora fara compania masinilor, dar e prea departe de noi acest vis, la fel cum va trebui sa mai asteptam multi ani pana vom avea un sistem de transport in comun adaptat nevoilor noastre, fara nici o garantie ca se va intampla acest lucru.

      • sa-ti explic cateva lucruri. obiectivele personale ale unui individ tin in mare masura si de dezvoltarea spirituala. pe de o parte. pe de alta parte obiectivele angajatorului nu sunt aceleasi cu ale mele ca individ. va sa zica o locuinta proprietate personala este un centru al stabilitatii mele psihice si un loc de relaxare. de asemenea trebuie sa iei in considerare faptul ca o cariera de succes se construieste de multe ori trecand prin 5-10 joburi care pot fi localizate chiar si pe continente diferite (ti-o spun din experienta). chiar crezi ca o sa-mi mut familia si o sa dezechilibrez viata copiilor ca sa ajung la economiile de care vorbesti. si avand in vedere ca si femeile au dreptul la o cariera vrei sa spui ca ar trebui ca familia mea sa aibe in permanenta doua case inchiriate si sa transfere copii dintr-o parte in alta ca sa nu-i uite pe ambii parinti?
        si sutii ca nu este aberant ce spui? mai gandeste-te.
        solutia exista. tehnologia tot mai performanta scade rata accidentelor, libertatea si ridicarea nivelului cultural ar trebui sa duca la scaderea obezitatii odata cu constientizarea pericolelor si te asigur ca masina este un factor decisiv (ca sa ajung la sala, in parc, in locurile pe care mi le doresc sa le vad…), gasirea unei solutii pentru alti combustibili este iarasi o cale.
        nu pot sa-i sufar pe cei care sustin ca eu trebuie sa-mi restrang din libertati si nu dezvoltarea societatii trebuie sa duca la pastrarea gradului meu de confort ca sa pot evolua. pentru ca iti spun eu, ca sa poti evolua iti trebuie mai mult timp pentru tine si nu de o societate care iti explica cum poti face sa muncesti mai mult pentru o multinationala…

      • @alex: eu nu vad nici o contradictie intre opinia mea si a ta. da, tu vezi casa aia ca pe un confort psihic si un loc de relaxare, ceea ce mi se pare normal, dar este confortul mai mare daca platesti rate la banca vs chirie la proprietar? posibil, dar este un caz individual, nu trebuie sa generalizezi.. nici macar nu insist pe ideea de inchirere, alternativa fiind cautarea unui loc de munca mai aproape de casa.
        pe de alta parte te contrazici singur, cand spui ca o sa lucrezi in n locuri diferite, chiar si pe continente diferite, dar preferi sa-ti lasi copiii acasa si sa pleci.. ce e mai rau, un copil care creste fara tata sau unul care isi schimba domiciliul, scoala, prietenii de 2-3 ori de-a lungul copilariei? eu cred ca amandoua sunt nocive si ar trebui evitate.
        bineinteles ca este ideal ca societatea sa fie construita in asa fel incat sa ofere sanse egale tuturor, confortul material si psihic necesar evolutiei individului, dar daca realitatea este departe de acest ideal, crezi ca asumarea rolului de victima e o actiunie suficienta?

    • @mslliviu
      domnu Silviu sau Slliviu,
      daca 14 km vi se par imposibili din perspectiva bicicletei, presupunand ca nu aveti vreo “defectiune” fizica, atunci cu siguranta nu sunteti in masura sa contraziceti statisticile din articol indiferent daca sunt adevarate sau nu
      de ce?
      pt ca acele statistici sunt mult mai greu de verificat, decat cei 14 km amarati pe care, cu siguranta, i-ati putea face zilnic cu bicla 😉

      • @marius, in primul rand daca vreti dumneavoastra sa va riscati pielea navigand printre cainii vagabonzi si masinile de care vorbea domnu Silviu, sunteti binevenit sa aplicati aceasta solutie. in al doilea rand, poate domnu Sliviu are motivele lui pentru care nu poate merge la lucru cu bicicleta, exceptand de sigur,”defectiunile fizice” la care va refereati. Poate omul are o varsta si nu mai e obisnuit sa mearga atat cu bicicleta, poate nu vrea sa mearga printre masini si caini vagabonzi(un om normal dupa parerea mea),poate ca trebuie sa mearga la serviciu imbracat decent(nu stiu de dumneavoastra dar unii mai venim la birou imbracati la costum). Daca nu ati luat in considerare aceste situatii, atunci evident nici dumneavoastra nu sunteti in masura sa sustineti statisticile acestea mai mult sau mai putin “umflate” , pentru ca aceste statistici sunt mult mai greu de verificat decat sa lansati aberatii inutile si fara substanta, pe care cu siguranta le-ati putea tine pentru dumneavoastra

  2. aha, astea sunt costurile – SOCANT. Dar daca socotim si veniturile o sa fi si mai si. Fiecare sofer plateste taxe de poluare, accize, asigurari, taxe pentru drumuri si poduri etc. Pentru a repara o masina e nevoie de mecanic (angajat care plateste taxe si impozite), de un service (care plateste taxe si impozite), de un producator de piese (care are angajati, si… plateste). Industria auto si activitati conexe hranesc o multime de oameni (care sunt si ei contribuitori la sistem). Deci nu sunt numai costuri SOCANTE. Singurul lucru de bagat in seama e poluarea, dar si pentru asta platim taxe care ar trebui sa ajunga la mediu ca sa-l protejeze. Restul articolui e un faassss. Imi este interesant care ar fi costul mediu pe sofer, pe cetatean, si nu xxxx miliarde – SOCANT!!!

  3. Industriile petroliera si auto produc sume enorme de bani. Cu bani poti cumpara psihologi si specialisti in comunicare cu care sa organizezi campanii subtile si eficiente de dezimformare pentru a-ti sustine industria. E o spirala a lacomiei care poate strivi constiinta civica, gindirea logica, informarea corecta, si bunul simt.
    Se pare ca specia umana are un defect de fabricatie.

  4. sa imi spuna si mie cineva ce e ala trilion. ca am cautat in toate cartile de matematica si nu am gasit nimic. Mi-au zis niste copii care se jucat de trilioane, catralioane, dar eu le credeam niste mitraliere mai puternice…

  5. Ar fi interesant si un articol/studiu despre profitul adus de catre masini si influenta lor in dezvoltarea societatii actuale. Dar deh, nu e nimeni care sa-l faca si toti cei care vorbesc despre asta sunt doar niste sceptici rau voitori, inconstienti si superficiali.

  6. Pingback: Raport oficial: Cat ne costa in mod real folosirea masinilor? « Alex Torex Blog

  7. Dintotdeauna am crezut ca automobilul personal folosit pe scara larga e o idee proasta. De-aia nici nu mi-am cumparat masina si sper sa nu fiu nevoit sa-mi cumpar in viitor.

  8. Mai slab ca de obicei. Incepi prin a stigmatiza “o societate construita pe petrol” dupa care enumari chestii care tin de folosirea autoturismelor in general. Daca de maine imi iau automobil electric scade riscul de obezitate? Sau de accident? Articolul nu are nici macar logica.

    PS: Imi cer scuze daca logica apare mai spre sfarsit. Eu nu am rezistat atat.

  9. Din pacate si mie acestea mi se par studii de dragul studiilor. Nu de alta, dar sa gasesti ca principala cauza a obezitatii in SUA masinile, e cel putin aberant. Eu zic ca ar trebui sa se uite in primul rand la alimentatie (junk-food si semipreparate de plastic), dupa aceea la educatia copilului (TV si calculator non-stop, ca parintii nu au timp sau chef sa joace cu ei) si la multe altele inainte sa dea vina obezitatii pe deplasarea cu masina. Tu spui ca acest studiu nu a reusit sa calculeze cheltuielile de sanatate legate de trafic. Eu zic ca a contabilizat mult prea multe cheltuieli de sanatate care nu se datoreaza masinilor. Cu siguranta nu transportul public te va vindeca de obezitate. Deci , din punctul meu de vedere, poti sa scazi din start cheltuielile legate de obezitate din acest studiu.
    In concluzie, desi ma intereseaza subiectul (sanatate, poluare, etc.) acest studiu mi se pare cel putin simplist, ca sa nu spun altfel. De altfel am remarcat ca in SUA mai ales (dar nu numai) se cheltuie foarte multi bani pe niste studii fara nici un fel de relevanta, unele din ele aprand ca fiind facute de copii de 10 ani, desi se pretind facute de experti.

  10. @pehash: Vad ca esti foarte sigur de viabilitatea ideii de a-ti cauta un loc de munca in apropierea locuintei. Problema cea mai mare este faptul ca in ziua de astazi ambii soti muncesc, ce facem, ne cautam serviciu la aceeasi firma? Daca pregatirlie sunt diferite, deci si posturile ocupate sunt diferite, ce facem? Daca firma la care lucrez eu isi schimba sediul (caz concret – firma mea si-a schimbat locatia birourilor de la Piata Romana la Leu – lucru foarte bun in cazul meu, eu ajung mult mai usor la serviciu, dar lucru destul de greu pentru colegii care locuiesc in Salajan, Costin Georgian, Tei, etc.) ce fac, imi dau demisia sau ma mut cu familia si isi da sotia demisia? Ai impresia cumva ca in Romania gasesti un post corespunzator abilitatilor tale si multumitor ca si mediu de lucru respectiv retributie la orice ora si in orice zona? Eu zic sa te mai gandesti.

    • completare: nu mai spun ce costuri (in timp si bani) presupune mutarea dintr-o locuinta in alta. Noi avem apartamentul achitat integral, deci nu ar fi probleme de rate sau chirie, dar mutarea intr-un apartament nou nu se poate face de pe o zi pe alta, nici macar intr-un week-end (renovare, mobilier, etc.). Din punctul meu de vedere cu siguranta nu este o solutie viabila.

Reply To RoidFire Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger