După ce cele trei rusoaice de la grupul de punk Pussy Riot au fost condamnate la închisoare, una dintre ele fiind recent eliberată condiționat, s-a declanșat un mare scandal alimentat de faima internațională a grupului. Avocații și artistele de acuză reciproc pentru intențiile de capitalizare a brandului Pussy Riot, evaluat la circa un milion de dolari.
Yekaterina Samutsevici, tânăra care a fost eliberată din închisoare, îl acuză pe fostul său avocat, Mark Feigin, că a depus actele pentru întregistrarea numelui trupei pe firma soției sale, fără a aduce acest lucru la cunoștința grupului. Aprobarea acestei cereri i-ar permite avocatului să producă în exclusivitate materiale cu Pussy Riot, de la haine și accesorii, până la cosmetice, jucării, băuturi sau materiale video.
Feigin neagă acuzațiile, aducând în prim plan o scindare în cadrul grupului rus, referitoare la monetizarea mărcii Pussy Riot, evaluată la un milion de dolari. ”În aprilie, când erau în închisoare toate trei, iar nimănui nu-i păsa de brandul lor, mi-au cerut în scris să înregistrez marca prin cea mai la îndemână formă. Această a firmă a fost compania de producție de film a soției mele. Atunci când fetele au început să se certe, atât eu, cât și celelalte două foste avocate, am refuzat definitiv să mai avem de-a face cu această chestiune,” a declarat Feigin, citat de The Atlantic.
Deși în luna august, Pussy Riot a anunțat că vrea să-și înregistreze numele, pentru a-i descuraja pe cei care caută profit pe spatele lor, Samutsevici susține acum că avocatul nu le-a dat de știre că brandul ar putea fi revendicat de firma soției sale. Pe de altă parte, Feigin afirmă că nu a încercat decât să le protejeze pe artiste și că membra proaspăt eliberată a grupului ar fi cea care urmărește să obțină profit.
Toate cele trei rusoaice condamnate au semnat o scrisoare din închisoare, prin care declară că se opun comercializării numelui lor. Tocmai de aceea, mai mulți activiști susțin că acuzațiile fostului avocat sunt nefondate și că tinerele au acționat exclusiv pe baza idealurilor lor, împotrivindu-se capitalizării faimei lor. Chiar dacă Rospatent, organismul rus însărcinat cu înregistrarea mărcilor, i-a respins cererea lui Feigin, acum ușile sunt deschise oricui ar vrea să tragă spuza de pe urma acestui brand. Până când se va soluționa problema, materialele promoționale Pussy Riot încep să apară ca ciupercile după ploaie: însăși Madonna vine în magazinul ei online tricouri cu logoul Pussy Riot.
Sursa: The Atlantic
Foto: Reuters