Experimentul Caveman – Frig, zapada, drumetie si punctualitatea CFR-ului

47

trenptpoza

Nu este deloc usor sa aduni puncte pozitive intr-un proiect in care te obligi sa folosesti numai mijloacele de transport in comun. Faptul ca asteptam cateodata 10-12 minute la metrou si din cand in cand se si opreste fara nici un motiv vizibil in tunel e deja ceva normal. Dar sa ai 15 minute  intarziere la tren inainte sa pornesti e un fenomen aparte, unul care nu prea se intalneste in tarile cu pretentii europene.

de Magor Csibi

In al doilea weekend al experimentului, n-am mai dat nici o sansa plictiselii. Ne-am adunat cu echipa de la TOTB si cu cativa colegi de la Hotnews si ne-am dus pana la Tusnad, sa ne inchegam si mai bie ca echipa. Am prins weekend-ul cel mai potrivit, nu numai pentru ca era zapada de jumatate de metru, dar si pentru ca termometrele au coborat pana la -29 de grade.

Partea cu trenul a fost cea frumoasa. Desi banuiesc ca in cazul in care te grabesti sau esti singur, nu cu prietenii, aceasta calatorie nu ti s-ar parea la fel de placuta. In loc sa pornim la ora 13:00, cum era afisat, am pornit abia la 13:15. Se pare ca intarzierea respectiva nu era socanta pentru nimeni, avand in vedere ca vanzatorii de ziare, bauturi, dulciuri si seminte umblau fara nici un stres in tren, cu 10 minute dupa pornirea planificata.

CFR-ul s plange ca nu poate sa creeze profit. Si ma si gandesc cum ar putea sa aiba. Ca sa ajungi pana la Sibiu, din Bucuresti faci in cel mai bun caz 6 ore si 25 de minute. Care tradus in limbajul CFR e minim 7 ore. Nu vreau sa spun ca trenul merge foarte incet, dar sunt sigur ca sunt biciclisti pe lumea asta care fac intr-un timp mai scurt distanta respectiva. Si astfel de exemple.

Iar daca avem tot timpul din lume, ne mai trebuie si nervi. Noi am pornit cu 15 minute intarziere si am ajuns cu alte 45 mai tarziu decat trebuia. Asta inseamna ca la fiecare 100 de kilometri am acumulat cate 15 minute. Daca asta e vreo regula de baza a CFR-ului, mi-e si frica sa ma duc pana la Baia Mare. La intoarcere tot trenul era multumit, ca am avut doar 35 de minute intarziere. O adevarata performanta, spuneau multi dintre calatori.

Se pare ca mai merge si metoda nasului. Au pus cateva anunturi dragute conform carora, daca te respecti si iti iei bilet, vei fi respectat, dar eu n-am simtit foarte tare acest respect. Si aici nu mai pun nici pretul exorbitant al biletelor. Cinci oameni platesc 250 de lei pana la Tusnad. Cu 250 de lei mi-as fi pus un plin de motorina si as fi facut drumul dus-intors. Nu numai ca la sfarsitul drumului as fi avut inca 90 de lei in buzunar, dar nici rezervorul n-ar fi fost gol. Deci merita sa mergi de doua ori mai mult si sa platesti de patru ori mai scump?

Explicatii au fost, sunt si vor mai fi. Insa situatia e jalnica si calatoria cu trenul e o ultima resursa. E pentru cei fara posibilitati sau pentru cei care cauta aventura.

Dar cu toate greutatile, noi ne-am distrat si am si ajuns la destinatie pana la urma. Am primit multe comentarii de la voi despre starea drumurilor, starea statiunii, ospitalitate, dar toata echipa a plecat multumita de la Tusnad. Drumurile sunt OK (mai putin o portiune mica, spre lacul Sfanta Ana), statiunea arata din ce in ce mai bine, iar servirea a fost foarte buna. Nici un coleg n-a ramas flamand din cauza ca nu vorbea maghiara. 🙂

Am ales cea mai buna perioada pentru drumetie, avand in vedere ca termometrele aratau -29 de grade. Am petrecut aproape 8 ore afara, intr-o zapada al carui strat varia intre 30 si 70 de centimentri. Iar cei care imi zic ca-mi este mai frig sau ca-mi pired din forta pentru ca nu mananc carne se inseala. M-am simtit extrem de bine, abia pe sanie am inghetat, dupa patru ore de mers in zapada. Lacul Sfanta Ana a fost superb, vinul fiert, ciocolata de casa si kurtoskalacs-ul au picat numai bine cand ne-am intors.

echipa

A trebuit sa-mi incalc insa de doua ori promisiunile facute. N-am mai fost in stare sa ne si intoarcem tot prin padure – inca patru ore in zapada si in frig –, asa ca am plecat cu un microbuz spre Baile Tusnad. Iar cand am ajuns la hotel, n-am putut sa fac dus rece, m-am bagat direct sub apa fiebinte, chiar daca n-am simtit cateva minute bune aproape nimic.

Deloc surprinzator, nimeni n-a mai vrut sa faca schi, chiar daca partia era exact langa locul nostru de cazare. Se pare ca o cura de opt ore in temperaturi de -20 de grade ajung.

A fost greu sa nu-mi incalc si o a treia promisiune la cina, unde gazdele noastre au facut un gratar incredibil de apetisant, iar eu nu puteam decat sa ma uit si sa-mi rontai legumele.

Se pare ca nu e deloc greu sa nu folosesti electricitate in week-end, trebuie doar sa te organizezi bine.

La intoarcere m-a intampinat apartamentul racoros din Bucuresti. Se pare ca cei de la incalzire nu se asteptau sa fie iarna in ianuarie, asa ca in apartemantul meu sunt 15 grade constant. Atat despre reteaua comuna. M-am trezit atat de inghetat ca n-am putut sa trec direct la dus rece, imi trebuia un minut de acomodare.

Dar ne-am intors. TOTB si experimentul merg mai departe.

inot

si am mai si inotat putin pe lac

Tags:



47 de comentarii

  1. Stii… mi se pare oarecum penibil sa citesc despre CFR de la cineva care nu stie mai nimic despre calatoriile cu CFR. Ti-as putea povesti mai multe (desi nu pot sa spun ca am mers foarte mult cu trenul – nu ca navetistii) dar consider ca nu are rost. Ce e de stat . . . “de stat” ramane.
    Oricum, interesant “experiment”; poate aflati si voi mai bine in ce tara traiti.

    Romania – tara tuturor posibilitatilor!

    • ma bucura cand vad generalizari si delimtari. nu ai de unde sa stii cat am calatorit eu cu trenul. dar daca tu stii mai multe despre acest subiect te invitam sa contribui si tu la subiect. asta daca are si rost…

      • Imi pare rau, Magor, mai ales pt ca citesc cu placere marea majoritate a articolelor tale, dar si eu am avut aceeasi impresie, ca nu ai mai mers cu trenul, cel putin nu in ultimii 5 ani.
        Personal, am avut perioade in care am calatorit mai mult cu trenul, altele in care persoane foarte apropiate, nevoite sa ia trenul destul de des (cel putin o data pe luna), mi-au impartasit din peripetiile lor respective. Intotdeauna mesajul a fost negativ. In afara de o scurta, din nefericire, perioada, cand trenurile, cel putin cele dinspre si inspre mare, de la Bucuresti, circulau aproape ca in Vestul atat de pomenit. Era, intr-adevar, o vreme cand puteai face 2 ore si jumatate intre Bucuresti si Constanta (oricum, tot mult, dar stiu, nu avem nici infrastructura, nici TGV-uri). Si nu, nu faceam aceste calatorii ca sa merg la plaja neaparat :-D.
        Din pacate apoi a inceput…ce a inceput, ca sincer nu pot sa cred ca “punerea la nivel” a unor sine de tren pe distanta mai sus pomenita poate dura 4 ani (daca nu mai mult). In conditiile de azi, un traseu de genul acesta iti ia minim 4 ore – iar in timpul iernii, minim 6. Si asta, de ani si ani de zile – timp in care pretul biletelor a crescut, si la fel si timpul petrecut in aceasta “lunga” calatorie.
        SNFCR a aratat de-a lungul timpului ca stie sa ia banii de la calatori, dar nu are habar, sau daca are habar, nu are interes, sa faca ceva care sa imbunatateasca cu adevarat intreaga infrastructura. Sa cumperi cateva noi trenuri cu care sa iei ochii populatiei, ca apoi aceleasi trenuri sa faca mult mai mult timp pe drum pt ca nu s-au gandit sa reinnoiasca si sinele (si ce mai e de reinnoit) mi se pare strigator la cer…
        Ar mai fi altele de spus dar sigur mai au si altii lucruri de adaugat. Sper doar ca aceasta contributie a mea sa para cu rost 😉

  2. trenurile au iintarzieri in toate partile de vreo trei ani. deci tocmai ai dovedit ca n-ai mers cu trenul de 3 ani. plus, ai reusit sa-i insulti pe toti cei care-l folosesc in mod regulat. cum adica e pentru cei “fara posibilitati”? te-ai gandit macar un minut ca poate e pentru cei care au de facut drumuri lungi si, oricata intarziere ar avea, tot e mai comod decat cu masina prin aglomeratie, de exemplu? sau ca e mai comod sa mergi o noapte intreaga la cuseta intr-un tren calduros, decat sa conduci o noapte intreaga? si, in fond si la urma urmei, sa n-ai masina inseamna ca esti “fara posibilitati”?

    da, cfr-ul are o gramada de hibe, dar ce ai constatat tu dovedeste o superficialitate foarte-foarte mare. cfr-ul are intarzieri pentru ca pe aproape toate traseele se circula cu limitari de viteza. fie pentru ca e calea ferata veche, fie pentru ca sunt lucrari in zona, fie pentru ca sunt alunecari de teren, fie, pe timp de iarna, pentru ca o viteza prea mare printre munti poate declansa avalanse.

    si, pentru cultura ta genarala, metroul opreste uneori in tunel pentru ca trebuie sa astepte sa treaca o garnitura din sens invers. pentru ca, daca mecanicii de tren trebuie sa se duca la wc, trebuie sa caute prin statii, nu exista wc-u in tren, asa cum e in tarile civilizate. si atunci trenul intarzie pe traseu si ajunge sa fie asteptat de alte trenuri. capisci?

    • Sunt sanse sa fim singura tara din lume unde metroul nu are un orar fix si unde la orele de varf astepti peste 3 minute.
      Scuze d-astea cu mecanicii care trebuie sa se duca la toaleta sunt cel putin puerile.
      Alte scuze, cele cu infrastructura obosita sunt iar puerile. Trebuie investit constant in infrastructura si nu mai exista teoria ca nu sunt bani, in conditiile in care nu suntem in stare sa cheltuim bani europeni.

      • Prietene, iti doresc sa ajungi prin Copenhaga sau prin Stockholm. Si sa ai nevoie sa iei autobuzul 🙂
        Faceam 14 km pana la servici intr-o ora, ca trebuia sa schimb metroul si sa iau autobuzul si daca nu alergam suficient de repede il pierdeam, sau daca intarzia metroul.
        In Bucuresti fac 10 km intr-o ora, dar metroul meu e la 20 de minute de mers pe jos (10 daca ma grabesc).

      • Scuzele cu infrastructura sunt puerile ? Ai o minima idee cat ar costa reabilitarea caii ferate ? Pe langa asta autostrada Transilvania e frectie.
        Dar na, e usor sa fii indignat de la tastatura, da bine pe blog.

    • Din pacate asa este.
      Trenul e o varianta pentru cei fara masina sau fara bani de luat avionul (in cazul oraselor mari). E absurd sa faci 4 ore pana in Brasov in conditiile in care cu masina faci 2 ore si ceva.
      Iar daca merg minim 2 persoane e si mai scump cu trenul. Asta da paradox.
      Tusnad e o zona foarte frumoasa, m-am nascut aproape de locurile acelea..

    • @ sorin trenurile intarzie de cand imi aduc eu aminte. pe vremea studentiei mergeam la gara cu 30 de minute intarzierem pentru ca stiam ca si trenul va intarzia. si nu inteleg oricum unde e superficialitatea. pentru ca nu ma intereseaza scuzele? crezi ca e ok sa intarziem 15 minute deja la plecare? ca mie nu mi se pare…dar mesri pt remarcile tale constructive
      @ccc de acord
      e si varianta sa acceptam scuzele si sa nu planificam nimic pe ziua in care mergem cu trenul 🙂

  3. Cum adica nu stie nimic despre calatoriile cu CFR? Omul a mers cu trenul si si-a spus parerea, ce-i rau in asta?!

    Si adevarul e ca situatia e jalnica, merg de cateva ori pe an cu trenul si de fiecare data ma minunez cum faci dublu, ca timp, fata de un drum cu masina. Ceea ce ma si face sa prefer masina, desi nu as avea nimic impotriva trenului. Dar, daca plec un week-end din Bucuresti, si in loc sa fac 3-4 ore (cat as face cu masina) fac 7… deja nu mai are sens.

  4. Incep sa cred ca ce este pentru tine un experiment, pentru altii e viata de zi cu zi – nevoi, economii, CFR…. Oricum, bafta in continuare. Sa ne spui si ce sentiment ai cand te intorci la viata fara restrictii.

  5. pai pot spune ca ati avut noroc. eu fac drumuri regulate de la bucuresti la cluj si au foast zile cand am plecat cu doua ore intarziere de la plecare. cand am inceput acum 3 ani sa vin la cluj facem 7 orea si ceva, dar acum fac cele 9 de pe bilet, plus bonus de la CFR inca 1 ora jumate intarzire. prin urmare CeFirmaRomaneasca 🙂

  6. urmaresc cu interes tot acest experiment si iti urez bafta in continuare
    Imi pare rau ca ai cedat la gratar (celelalte doua “incalcari” chiar nu le iau in seama). In lipsa ispitelor oricine este virtuos. Vointa, taria de caracter se calesc in prezenta ispitei, in incercari.
    spor si toate bune

  7. Aditional pot spune ca nu mananc nimic cu fata de circa 3 ani si n-am dat coltul din asta. Si ca sa ma exprim asa, cred ca fac mai mult sport ca tine, inclusiv chesti oarecum obositoare.

  8. O sa subliniez si eu faptul ca ai reusit sa-i insulti pe toti cei care merg cu trenul. Trenul nu este pentru cei fara posibilitati este si pentru un grup de 20 de oameni care prefera sa ia trenu. Mai mult decat atat te-ai contrazis singur: ai spus ca biletele sunt la niste preturi imense (ceea ce este adevarat) si apoi ca sunt pentru cei fara posibilitati, asa ca…
    Si pentru ca tot ii injurati toti pe astia de la CFR de la noi incercati sa mergeti in Franta cu trenu si mai discutam dupa. Sa vedeti acolo preturi la bilete si sa vedeti si acolo conditii extraordinare si intarzieri.

    • Si in Germania e la fel la caile ferate…la prima zapada mai serioasa totul o ia razna. Plus ca s-a intamplat ca Oldenburg-ul sa ramana mai mult de 24 de ore fara curent.
      Asa ca o fi nasol la noi, nu zic. Dar macar terminati cu cliseele astea “la noi e cel mai rau”…astea sunt pentru oameni fara imaginatie si “stiristii” de la ProTV, Antene samd.
      Oricum, aveti materiale interesante si e clar ca va place si faceti. Si noua, dealtfel 🙂

      • Da, numai ca ce se vrea subliniat aici este ca exceptia de la ei este regula la noi. Eu unul, in ultimii 13 ani m-am suit o data in tren, Bucuresti-Timisoara, in care am facut 14 ore. De atunci am jurat ca nu ma mai sui in tren.

        Dar a trebuit sa iau bunicii de la gara, veneau din Sofia. Intarzia. Scria intarziere 1h, am asteptat cateva zeci de minute si a ramas tot 1h, dupa inca aproape 1h, s-a facut 2h. Am plecat acasa dupa ce am intrebat si am aflat ca era intarziere nedefinita. De acasa am tot sunat pana cand mi-a zis ca ajunge si am venit iar la gara. Intarziase 4 ore si ceva – “retinut in vama”.

        Comunicare – 0
        Preturi – maxime
        Confort – nu stiu, ca n-am mai mers de mult, slab raportat la pret, ca de obicei
        Bun simt – 0

        Ce s-a schimbat in 20 de ani sunt doar preturile, impresia mea.

        NB: Am facut liceul CFR si am vazut la practica cum lucreaza acolo Nea’ Ilie de la scularie – fiecare foloseste timpul de la serviciu sa isi rezolve problemele personale, sa mai faca o spaga mica etc. Asa ca nimic nu-mi va schimba opinia – PROASTA!

  9. Mergeti in Franta sa vedeti intarzieri la TGV-uri (mandria francezilor) de cate 1 ora jumate- 2 pentru un centimetru de zapada. Ca sa nu mai spun ca la prima zapada li s-au stricat trei sferturi din trenuri. Au fost oameni suparati, dar, ce-i drept, nu au uitat sa fie politicosi.

    • La TGV problema de siguranta se pune altfel (chestii tehnice inteligibile de obicei de purtatorii de cromozom Y 😛 ) asa ca si 0,5 cm de zapada conteaza.
      Si, la urma urmei, ce primeaza pentru tine sa ajungi rapid la destinatie sau sa ajungi INTREG fizic si psihic?

  10. Am tot respectul pentru experimentul tau, care este in primul rand un test de personalitate, dar cu care poti starni efecte si din cititorii tai.

    O intrebare incomoda insa : decizia de a face acest experiment a fost pur personala ? Cat a fost afectata de ideea de “eveniment media” si de redactia la care lucrezi ? Daca n-ar fi tot blogul asta, si nu te-ar citi zilnic 100 de oameni tot ai fi facut experimentul, doar pentru tine insuti ?
    Am putine dubii…..

    Oricum iti doresc succes si sper sa aiba un cat efect pozitiv asupra ta si nu numai !

    • ma pregatesc de cativa ani pentru acest experiment. nu am avut pana acum curajul. si raspunsul e nu. experimentul ar fi unul mai moderat si mai rational daca ar fi fara blog.

  11. Poate, mare parte din vina o au si cei care merg zilnic cu trenul si prefera sa-i dea bani “nasului” decat sa cumpere un bilet… si slava domnului sunt o multime…
    Poate daca s-ar inteti controalele in acest sens ar creste visteria CFR-ului, si poate, si calitatea unei calatorii cu trenul…
    Poate… in rest…. numa’ bine!

    • Lucian, sunt satul de pretextul cu nasul. Normal, daca exista coruptibili exista si coruptie. Sincer, daca nasul ar avea ce pierde daca ar fi prins ca ia mita probabil ca nu ar fi asa de usor sa mergi pe blat. Apoi, daca CFR ar considera ca pierde datorita nasului ar analiza cat ar castiga daca preturile ar fi decente, in asa fel incat sa iti convina sa mergi legal in loc sa te doseasca nasul prin toalete la supracontrol. Nu, nu mi se pare normal ca transportul cu trenul sa fie mai scump decat cel cu masina, indiferent de numarul de persoane. si nu mi se pare normal ca in timp ce microbuzele sunt arhipline trenurile sa fie aproape goale, in conditiile in care la scoala invatasem ca transportul rutier e mai scump decat cel pe caile ferate. Iar politica asta nu o face nasul, o fac cei de sus, numiti pe diferite criterii, altele decat de competente

  12. Si eu am aceeasi impresie ca si altii de-aici: Autorul articolului traieste in alta lume: lumea tinerilor care au masina, si-o permit cumva, care nu prea cunosc transportul in comun, ba mai mult, considera o aventura “fun” sa ia trenul sau metroul.
    E putin aroganta toata aceasta poveste. Pare scrisa de un baiat de sef de PCR, care nu a intrat niciodata in alimentara, in anii 80. Cunosteam pe atunci astfel de cazuri, si aroganta lor bine-dispusa era similara.
    Eu locuiesc de multi ani in afara Romaniei, dar circul curent cu trenul, cand vin in tara. Sunt obinsuit cu intarzierile, dar le prefer ambuteiajelor din cate un centru de oras romanesc. M-am mirat la tot pasul de “mirarile” lui Csibi. Pana si eu, cetatean din alta tara, si stiu lucrurile astea de mult.

    Articolul poate fi cel mult un blog pentru cativa prieteni, dar nu e ceva cu adevarat “interesant” pentru tara, stiinta sau cultura. E doar bun pentru cei, foarte putini de fapt in Romania, care nu merg cu trenul si transportul in comun. Nu ii vad necesitatea in conexiune cu hotnews si un medium de audienta nationala. Chiar daca desigur e scris cu buna-dispozitie, e prea putin pentru a fi si interesant. Dar poate ca generatia foarte tanara (dotata cu automobil) are acest nivel si acest gen de a privi lumea.

    • Atitudine tipic balcanica. Adica, “Hai sa ne complacem in situatia asta. Oricum nu putem face nimic. Si daca apare unu si tipa ii trosnim si una peste bot. De parca noi n-am sti deja. Huooooo, hotii! Jos Iliescu!”

      Nenea, daca dumitale iti convine sa iti bage CFR-ul mana in buzunar de cate ori “vii in Romania”, iar altora, observ ca le si place si o fac cu consecventa, uite ca exista unii care nu vor.
      Cine sunt ei? Sunt cei care merg foarte rar!
      De ce merg rar? Pentru isi pun creierul in miscare si fac niste calcule aritmetice simple, si le iese cu virgula! Se simt literalmente furati!
      Ce masuri iau? Se plang, au o opinie!
      Ce raspuns primesc de la comunitate? Un sut in fund!

      Daca ar fi o companie privata, OK! Poate sa faca milioane biletu, n-ai ce-i face, politica lor. Atata timp cat nu incalca legile. Dar CFR e de stat si asta ar trebui sa ridice intrebari pentru fiecare contribuabil. Mai ales ca sunt niste sume exorbitante, iar asupra lor planeaza o imagine negativa care tine de 20 de ani. Au fost intotdeauna o gaura neagra in buget.

      Asa ca hai sa mai fim uniti si intre noi, nu mereu sa ne contram. Ei sunt cei care trebuie sa demonstreze ca banii sunt cheltuiti bine, iar noi trebuie sa ne punem problema eficientei.

      Asta se intampla mereu, in toate domeniile si de asta fiecare politician face ce vrea. Faza cu “lasa ca-l sanctionam la vot” nu mai tine. S-a dovedit de sute de ori ca oricine vine acolo numai prostii debiteaza – ORICINE – ca am incercat si profesori, marinari, securisti, etc. Nu cumva din cauza atitudinii noastre, mentionata mai sus? Asta nu ne intrebam…

      Interesant ar fi si unde traiesti in afara Romaniei…cu o astfel de abordare, sa zic…Bangladesh? No offence…

      • Ei, astea sunt probleme tipice romanesti, ce scrii aici dumneata. Probleme de gandire romaneasca, ca sa fiu mai exact.
        Nici nu ma astept la altfel de raspunsuri, nici nu ma impresioneaza supararile unuia si ale altuia ca dumneata.
        Cert e ca locuiesc in tara cu unul din cele mai mari PIB-uri din lume. Fata de tara in care locuiesc eu, Romania e un Bangladesh, da! Si e mai ales un Bangladesh al ideilor si al mentalitatilor.

        Iar, in final, remarca ca temele discutate de mine sunt cu totul altele decat raspunsurile dumitale.

  13. Eu sint din Brasov si am facut facultatea in Bucuresti. Anul trecut NICIODATA nu au ajuns trenurile la timp, ba chiar intarzierea medie e de 40-50 minute. Si in plus acum 3-4 ani rapidul di IC faceam 2.21 ore, acum ar trebui sa faca 3.30 ore. Propun ca pentru fiecare intarziere, tuturor celor implicati ( conductor, impiegat, etc ) sa li se ia 10% din salariu :).

  14. Articolul e partial corect.
    Nimeni nu vorbeste aici de preturi. Pai un drum Bucuresti – Cluj costa cam 60 lei la accelerat, nu? Cat inseamna asta? In jur de 14E. Cu 15 E “dincolo” mergi maxim 60km. Ce vreau sa spun cu asta? Investitiile majore in infrastructura se fac cu bani foarte foarte multi. Daca Londrei ii trebuie 5 miliarde de lire sterline sa isi refaca infrastructura de metrou, cam cat sa ii trebuiasca CFR-ului sa refaca complet toata linia? Nu mai punem la socoteala vagoane, renovari de gari s.a.
    Transportul fara intarzieri, se face doar in SF… Din pacate, asta este nivelul mondial. Transportul cu mici intarzieri si intervale foarte dese, se face cu bani multi. Metroul vine la 1 minut, cand calatoria costa intre 2 si 5 lire sterline, nu 50 centi.
    Cu toate acestea, eu ca strain care vin acasa, ma descurc bine cu transportul in comun si mai mult fac si multa economie.
    “Dincolo” transportul in comun nu te ajuta sa faci economii, te scapa doar de niste batai de cap.
    Sigur ca nu ii scuz deloc pe CFR sau pe ceilalti, incerc doar sa fac o comparatie cat de cat onesta si prezint o fateta reala a lucrurilor. Nu are rost aici sa insir, toate problemele si problemutele avute pe bani seriosi in transportul in comun de pe “dincolo”.
    In fond si la urma urmei, nu de cum e dincolo trebuie sa ne batem capul, ci de cum sa ne fie noua bine, corect sau de ce nu optim.

    • in sfarsit o parere realista, multumim!
      modul pragmatic de a vedea lucrurile e departe de a fi un apanaj al tineretului romanesc. Asta se vede si din articolul de mai sus, Dar, vorba Dilemei, cititorii nostri sunt cel putin la fel de destepti ca si noi.
      Mi-as dori ca la Think Outside The Box, jurnalistii amatori sa fie macar pe aproape de cititorii lor. Dar e greu, cand traiesti in Romania, sa gandesti peste marginile cutiei…
      Pentru a reusi asta, cei de la Think… ar fi bine sa inceapa printr-o demontare a tuturor mentalitatilor curente romanesti. Altfel nu vor reusi decat sa creeze texte si idei redundante, tipic romanesti (acel “romanesc” al anilor comunisti si al ultimilor 20 de ani), si nu vor iesi deloc din cutie.

  15. Salut.
    Vreau sa zic ca nu am urmarit in mod constant acest “experiment” pt. ca pur si simplu nu mi se pare deloc interesant sau iesit din comun. Sunt destui oameni care “fac” zilnic multe parti (nu toate) din acest experiment (fara ghilimele) si nu se mai plang si nici nu si-au deschis vreun “magazin” sau blog unde sa-si vanda din “experienta”… pt. ca lor deja sau de mult timp nu li se mai pare nimic iesit din comun.
    N-am vrut sa scriu deloc acest mesaj, insa acum simt ca trebuie sa zic ceva. Mai ales pt. faza cu trenul, ca mai bine te iei si te duci cu masina de banii dati pe bilet. Vreau sa te anunt ca sunt persoane, foarte multe in tara asta, care circula cu trenul pt. ca n-au incotro. Masina n-au, pt. ca ar fi mult mai scump de cumparat o masina, intretinut, platit impozite, taxe, RCA, cauciucuri + benzina si ulei intr-o veselie… Trenul, asa scump cum e, devine cea mai ieftina optiune a lor. Chiar daca pierd o gramada de timp prin gari si in tren cu intarzierile. De aici si tendinta de a micsora costurile, preferand calatoria cu nasul.
    Si ca sa-ti dau un exp, iti zic cazul meu: acum 8 ani am inceput o facultate situata la 200 km distanta de casa. Si de atunci, odata la 3 sapt eu calatoresc doar cu trenul. Si nu e un tren de lux. E mult-hulitul tren “foamea”, despre care s-a mai scris pe aici pe hotnews sau pe alt site online. Si da, e dezgustator trenul asta cateodata, am nimerit cu niste specimene de neanderthali care parca erau coborati din creierii muntilor prima data… si au nimerit in tren. Si aveau doar in jur de 30 ani. Apoi desigur, vine partea cu intarzierile. Trenul oficial face cei 200 km in 3h30mi… insa in realitate, de cand exista trenul ala, sau cel putin de cand am inceput eu sa umblu cu el, face 4h in cel mai fericit caz sau 4h30min de regula… Poti sa si inebunesti in el, ca nu intereseaza pe nimeni. Atata poate, atata face… Chit ca biletul se scumpeste semestrial. Iar vagoanele sunt aceleasi de acum 20 ani. Dar n-am ce face, nu am alta solutie mai ieftina. Masina n-am, iar bani sa-mi iau, inca nu am adunat. Iar ca sa ma bag in credit, nu-mi convine, pt. ca educatia imi spune ca nu e bine sa te bagi dator la nimic si pt. nimic. Asa ca, daca tu umbli numai cu masina, e problema ta, dar nu generaliza si ironiza restul oamenilor care se descurca cum pot.
    Si in alta ordine de idei, am mai citit un post de-al tau de pe la inceputul “experimentului”, cand ziceai ca te intrebi cum o fi daca te barbieresti cu apa rece sau cum e daca faci dus cu apa rece. Ma barbieresc cu apa rece de cand mi-a aparut barba prima data, si n-am murit, nu ma stresez si nici nu ma plang la nimeni. Si nici nu e asa de grav pe cat lasi tu sa se inteleaga.
    Iar dusuri reci, am facut destule in perioada facultatii in caminul unde am stat, nu din proprie initiativa, ci de nevoie… ba pt. ca era oprita apa calda din cauza defectiunilor ( si asta pe timp de iarna, o luna intreaga) ori ba pt. ca nu dovedea centrala caminului sa incalzeasca cata apa era necesara pt. toti studentii.
    Asa ca pt. mine experimentul tau nu e cu nimic deosebit, ci doar un mod de a te da mare, si ati face publicitate la blog si (banuiesc) castigand cate ceva din tot traficul care il ai pe blog. Mai pe scurt, doar un moft de-al tau. Toti care te lauda pe-aici si te incurajeaza… nu stiu daca ar fi dispusi sa faca ceea ce faci tu, din proprie initiativa. Pentru ca daca oamenii sunt obisnuiti cu ceva, cu un stil de viata, nu se schimba usor, daca nu e nevoie…
    Bafta oricum!

    • Absolut just! e ceea ce am scris si eu mai sus.
      Ma revolta aroganta de copil de bani gata cu care, daca e sa o spunem pe sleau, e scris articolul de mai sus! (ma refer la articol, si nu la multele comentarii!).
      As zice ca e chiar inadmisibil sa scrii astfel de articole intr-un loc care
      pretinde ca ar “sparge” prejudecatile romanesti. Acest articol, dincolo de bunele lui intentii (dar sa nu uitam vorba frantuzului: “drumul spre iad e pavat cu intentii bune!”) si de prea putinele informatii noi pe care le aduce, nu face decat sa fie arogant si naiv.

      Pentru ca cine nu cunoaste realitatea tragica a saraciei Romaniei de azi, cine nu iese prea departe din Bucuresti si nu se abate de la rutele comode ale zonelor “bogate” ale Romaniei, ar face bine mai intai sa se puna la curent cu problemele reale ale romaniei, nu cele citite de-acasa in presa mainstream.

      Aceasta aroganta o gasim si la case mai mari – e vorba de o aroganta a intelectualitatii romanesti (alaturi de aroganta clasei de sus, deobicei foarte necultivata), si din pacate vad ca ea se perpetueaza cu si mai multa “nevinovatie” si la generatia tanara.

      Ideea mea nu e sa il infurii pe autor, nici sa trezesc proteste de la alti tineri naivi, ci sa imi fac datoria de arata realitatea – atat cat pot – si sa determin, sper eu, niste minime semne de intrebare la autor si la ceilalti care au aceleasi mentalitati ca si el.

      Pentru cine vrea sa se ocupe de problemele REALE ale saraciei in Romania, ii propun sa inceapa, de ex., cu un articol ca acesta:

      http://www.observatorcultural.ro/Saracia-extrema-o-problema-ocolita-de-autoritati*articleID_14256-articles_details.html

  16. Poveste personala proaspata cu Caile Ferate Romane: trenul rapid Botosani-Bucuresti, plecare ora 22,20. In Botosani frig in vagon=pasageri in cojoace. Pana la Veresti, 1 ora, frig in vagon, linie neelectrificata, “da’ o sa fie caldura din Veresti dupa ce ne lipim de Suceava-Bucuresti” spune superoptimist si superamabil conductorul catre CCFC=clubul de cojoace, fulare si caciuli. Dolhasca, minus 20 de grade afara, inauntru aburii proprii ai celor ce mai indraznesc sa povesteasca cate ceva si plus 6 grade la termometrul de vagon. Ora 23,30 – “Am dat drumul la caldura” – conductorul. Ora 12,10 tot aburi. Vizitat vagonul din fata: 5 conductori, zero pasageri, 12-15 grade. Intors, mobilizat clubul de cojoace, mutat clubul si desfiintat cojoace.
    Ora 12,45 vezica plina, curaj si vizitat zona de ger dintre vagoane. Rectific, vizitat 2 zone, la prima WC “implinit” galbui de alte vezici mai harnice. Gasit WC semiplin, vezica fericita, WC modern, butonul de evacuare modern, buton nu merge. Nici la a sasea incercare, remuscari pentru urmatoarele vezici. Butonul modern de apa nu merge, nici la a … n-a incercare. Rezolvat problema cu zapada de pe culoar. Gripa porcina luat pauza la CFR. Sau CFR luat vaccin cu nesimtire.
    Dimineata, Gara de Nord, intarziere minuscula, doar 35 de minute.
    Bilet rapid, cl a 2-a, pret 73,40 lei. Experienta – de nepretuit.
    PS – se pare ca exista intuitia feminina, am plecat cu pantalonii de schi si cu polarul.
    PS2 – acum un an pe exact aceeasi ruta au fost cred 17-20 de grade in tren.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger