Publicitatea ne deformează memoria

1

Publicitatea ne asaltează peste tot. O călcăm pe trotuar, ne deschide ușile la metrou, ne însoțește pe șosea, ne înveșmântează fațadele blocurilor și ne obligă să apăsăm iritați x-uri cu mouse-ul pe mai toate site-urile de informații. Poate fi amuzantă, usutrătoare sau enervantă. O nouă cercetare arată însă că publicitatea îi mai poate determina pe oameni să-și amintească lucruri care nu li s-au întâmplat.

Doi cercetători de la două universități americane, Nicole Votolato Montgomery și Priyali Rajagopal, au dezvoltat un experiment prin care să testeze efectele reclamei asupra memoriei. Au îndemnat subiecții să citească un anunț publicitar tipărit care descria gustul unei game fictive de popcorn aparținând unei mărci familiare, apoi au rugat o parte din ei să guste produsul cu nume fictiv. O săptămână mai târziu, voluntarii care doar au citit anunțul, fără să se îndoape cu floricele, își aminteau că mâncaseră popcorn la fel ca și ceilalți. Cei care au citit anunțul cu o doză mai scăzută de imaginație nu își aminteau să-l fi și gustat. „Consumatorii cred în mod eronat că au experimentat acest brand promovat”, spune Montgomery pentru Physorg.com, „evaluările lor asupra acestui produs fiind similare cu evaluările unor produse pe care le-au încercat cu adevărat”. Amintirile false sunt bine cunoscute în psihologie, însă acum au fost extinse și asupra marketingului. „Cred că publicitarii știu că utilizarea unor reclame vii le aduce beneficii”, mai spune Montgomery. „Nu știu însă în ce măsură sunt conștienți de impactul acestor reclame asupra memoriei”. Cercetătorii au mai observat că atunci când au înlocuit brandul cunoscut cu unul inventat, dar au păstrat numele produsului promovat și un anunț publicitar viu, efectul a fost diminuat. Dar în ce măsură afectează amintirile false comportamentul consumatorului, mai exact decizia sa de a cumpăra, nu se știe deocamdată.

Foto: Bosc d’Anjou

Citiți și:

Interviu: “N-am întâlnit nicăieri până acum mai mulţi oameni nefericiţi care să mimeze fericirea ca în publicitate”

Cum am ajuns să bem toţi Coca Cola, de la fotbalişti la Osama bin Laden

Tot mai aproape de un aparat de citit gândurile

VIDEO Cum se aseamana creierul cu o retea de postari pe Twitter

Tags:



Un comentariu

  1. Pingback: TOTB.ro - O reputație proastă te face remarcat » Think Outside the Box

Leave A Reply