Publicitate în vremea protestelor: RMGC contraatacă prin spam

1

De la 1 septembrie, când în zeci de orașe din România și din afara țării au început protestele pentru Roșia Montană, spațiul online a fost asaltat de căutări pe teme legate de proteste și de controversatul proiect de exploatare al companiei Roșia Montană Gold Corporation. După cum zicea și Mihai Goțiu într-un articol, ”Google e frate cu Roșia Montană,” atâta vreme cât o privire în Google Trends arată creșterea fabuloasă a interesului cetățenilor pentru acest subiect fierbinte, îndelung îngropat în tăcere de presa centrală. Constantând că TV-ul și presa scrisă nu sunt de ajuns pentru a înăbuși vocea din ce în ce mai sonoră a protestatarilor, RMGC și-a lansat ofensiva și online.

1235544_570495909679594_1504073130_nFoto: Neam Săturat

În timp ce societatea civilă, care de aproape 15 ani luptă împotriva acestui proiect toxic, folosește uneltele democrației participative, elaborând petiții, scrisori deschise, documente informative, creând evenimente și campanii de informare, RMGC, susținută de marile trusturi media din România, lucrează la cea mai asiduă campanie publicitară. Și cum n-au fost de ajuns spațiul de emisie cumpărat de la televiziuni, paginile de Facebook umflate, cel mai probabil, după aceste metode, ziarele și agențiile de presă convinse prin contracte publicitare să elimine de pe prima pagină opoziția față de proiectul de exploatare, joculețele abil inserate în rețele sociale pentru a smulge un fals consens al societății, campaniile lacrimogene și înscenările grosolane, noua strategie a RMGC este publicitatea agresivă cumpărată de la Google.

De câteva zile, pe aproape orice site aș intra, undeva în colțul paginii sau confiscându-mi de-a dreptul câteva secunde de atenție, până apare mesajul ”Skip this Ad”, apare câte o reclamă indirectă la cianură și corupție. De pildă, zilele trecute, văzând că pisica mea încearcă disperată să desfacă o cutie de ciocolată, am căutat pe net dacă ciocolata e toxică pentru pisici. Însă înainte să pot citi articolul propriu-zis, privirea e acaparată de o capcană: apelul companiei RMGC pentru susținerea mineritului, deghizat în petiție. Poate, poate, pasionații de cauze civice, degrabă semnatari de petiții se lasă duși de val și semnează orbește, doar ne-am obișnuit că petițiile servesc unor scopuri nobile. Linkul trimite către Darosiamontana.ro, unde, dacă introduc datele personale, pot contribui la baza de date a companiei RMGC.

rmgc

De asemenea, căutând informații despre cum aș putea să-mi montez un casetofon la mașină, îmi sare-n ochi anunțul ”Protest la Roșia Montană,” care are atașat linkul Sindicatulmineritului.ro, o altă pagină web aparținând companiei RMGC, care propagă dezinformarea sub acest nume la care mulți cetățeni români rezonează fără reflecție: ”sindicat.” Pe prima pagină a site-ului tronează sforătiot știri despre vizita lui Ponta la mina-muzeu, ”știrile” fiind redactate în aceeași retorică lacrimogenă, menită să exploateze emoțional pe toți cei care împărtășesc problema lipsei locurilor de muncă.

rmg2

În fine, YouTube este, după mine, canalul cel mai intoxicat cu reclame RMGC. Dacă jurnaliștii independenți și cetățenii care participă de peste două săptămâni la proteste și-au găsit în YouTube platforma unde să comunice deschis și necenzurat pulsul străzilor și mesajele societății civile excluse din grilele TV, RMGC a sărit imediat cu un val de reclame care te spamează, indiferent ce ai încerca să urmărești. Ieri, de pildă, căutând un documentar Vice, m-am trezit cu declarația obligatorie a unui ”miner” care cere loc de muncă, pentru a le asigura hrana celor 10 copii. Clipul apare postat de același Sindicat al Mineritului, sub titlul ”Cum arată un miner supărat de la Roșia Montană. Azi, încercând să ascult o piesă tot pe YouTube, am nimerit din nou în plină campanie de spamare, de data asta aplicată într-un clip care anunță că Mechel, o mare companie minieră, susține minerii de la Roșia Montană. Înregistrarea este postată de același avatar al RMGC, Sindicatul Mineritului.

rmgc3

 

rmgc4

Sunt convinsă că la rândul vostru v-ați lovit de aceeași publicitate insistentă care încearcă să acapareze atenția și interesul măcar în mod accidental. Tocmai de aceea vă sugerez o mică vânătoare de reclame mincinoase. În contextul în care accesul liber la informație corectă e parazitat de strategii de comunicare, demascarea lor insistentă poate îngroșa sensibil rândurile protestatarilor la marșurile ce vor urma de acum încolo.

Update:

Am mai primit de la cititori câteva exemple, pe care le găsiți mai jos:

1289954_10151901371506798_1411032079_n 1368644_10151901371836798_502879044_n

1238073_10151736544462893_1481770499_n

 

 


Un comentariu

  1. Vestea bună e că asta îi costă serios pe cei de la RMGC, iar rezultatele sunt minime. Majoritatea celor care văd această publicitate sunt cunoscuți de Google ca fiind interesați de subiectul Roșia Montană – de asta și sunt afișate.

    Mai mult decât atât, dacă vreți să ajutați, dați click pe reclamele cu „DA mineritului” – ajungeți pe pagina destinație și o închideți, fără a completa ceva. Dacă RMGC face o campanie Cost-Per-Click (foarte probabil), o să i se termine repejor bugetul alocat. În felul acesta, îi scutim pe alții mai puțin interesați de subiect.

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger