Produsele cosmetice”pentru el”- o necesitate sau doar marketing?

0

Au trecut vremurile când duşul era forma supremă de îngrijire a unui bărbat. Acum el îşi împarte echitabil cu partenera sa rafturile din baie pentru produsele cosmetice. Sau cel puţin asta îşi doresc producătorii care scot pe piaţă echivalentele masculine ale şampoanelor, cremelor şi deodorantelor. Are diferenţierea acestora în funcţie de sex o bază ştiinţifică sau e doar o strategie de marketing ori o alternativă pentru bărbaţii care s-ar da cu o cremă, dar ar fi prea mult pentru ei să miroasă a trandafir?

de Roxana Bucată

Dacă la capitolul înfrumuseţare, e evident de ce există parfumuri de femei şi parfumuri de bărbaţi, în ce priveşte produsele de îngrijire, lucrurile nu mai sunt clare. De ce avem nevoie de două feluri de şampoane, geluri de duş, creme sau chiar deodorante în baie? Carmen, 30 de ani, jurnalistă, spune că prietenul ei, Cezar, are şamponul său, dar nu ezită să-l folosească şi pe al ei când se termină. Şi gelul de duş este separat, din simplul motiv că al lui Carmen miroase a căpşuni, ceea ce nu e foarte masculin. “Trusa” de cosmetice a lui Cezar se încheie cu un deodorant şi produsele pentru bărbierit. Nici vorbă de creme şi loţiuni, că îi afectează masculinitatea.

Cam aceeaşi situaţie şi la Mihaela şi Radu, soţ şi soţie. Radu, care lucrează în domeniul IT, are şampon pentru bărbaţi, dar nu ezită să-l folosească şi pe al Mihaelei, dacă e nevoie, iar gel de duş special pentru bărbaţi şi-a cumpărat o singură dată pentru că era la promoţie. Cremă nu foloseşte decât de nevoie, în cazul în care are mâinile uscate din cauza frigului.

Pielea femeilor şi bărbaţilor este la fel

Este justificată categorisirea produselor de îngrijire în funcţie de sex? Dr. Diana Daraban, medic specialist dermato-venerologie, Hyperclinica Medlife Băneasa, spune că, în principiu, pielea bărbaţilor şi femeilor este la fel, are acelaşi Ph, dar, există nuanţe:

* pielea bărbaţilor este mai groasă, mai fermă, conţinutul specific de colagen mai ridicat şi tendinţa de a se forma depozite de grăsime este mai scăzută

* producţia de sebum poate fi mai importantă la bărbaţi, existând astfel un film hidrolipidic de protecţie mai gros realizând  un bilanţ hidric pozitiv, astfel încât ridurile tind să se formeze mai târziu decât pe pielea feminină

* în plus, pielea masculină are mai multe glande sudoripare, de aceea bărbaţii transpiră mai uşor şi mai abundent

Compoziţia produselor cosmetice pentru bărbaţi şi pentru femei este asemănătoare, spune dr. Diana Daraban, cu menţiunea că unele substanţe au o concentraţie variabilă în funcţie de sex, iar substanţele care determină mirosul sunt diferite.

“În ceea ce priveşte tratamentul diferitelor afecţiuni dermatologice – acnee, dermatită seboreică, psoriazis, dermatită atopică – ţin să menţionez că pe lângă tratamentul de bază dermatologic, care se alege în funcţie de localizare, tip de leziuni, suprafaţa afectată, răspunsul la tratamente anterioare, existenţa unor alergii la anumite substanţe etc., de foarte multe ori apelez, complemetar, şi la utilizarea unor produse speciale dermatocosmetice, pe care le aleg în principal în funcţie de afecţiune, de tipul de piele (normală, uscată, grasă, mixtă) şi de localizare şi sunt aceleaşi indiferent de sex”, spune medicul.

Produsele cosmetice bio sunt universale

“Produsele noastre se adresează şi vouă, bărbaţilor” spun cei de la MERU, importator de cosmetice organice, pe site-ul lor în spaţiul dedicat sexului puternic. Deşi la prima impresie, mesajul este o consolare pentru bărbaţii care se simt excluşi, adevărul din spate este că produsele bio sunt universale, explică Adrian Rădulescu, reprezentant al MERU. “Cremele organice se adresează atât femeilor, cât şi bărbaţilor. Ele pot fi categorisite în funcţie de vârstă, poate, dar nu în funcţie de sex. Produsele cosmetice bio sunt unisex, iar gamele pentru bărbaţi sunt promovate distinct ca să se simtă şi ei băgaţi în seamă, este doar o chestiune de marketing”, explică Adrian Rădulescu.

Criteriile de departaje a cosmeticelor nu are nimic de-a face cu sexul. De exemplu, un bărbat are dificultăţi în a folosi lapte de corp din cauza pilozităţii corporale, nu pentru că acest produs ar fi destinat doar femeilor. Iar şerveţelele demachiante sunt, de asemenea, utile ambelor sexe întrucât nu au ca scop doar îndepărtarea machiajului, ci şi a poluării şi mizeriei care se depune pe faţă peste zi, spune Adrian Rădulescu, care mărturiseşte că este unul dintre bărbaţii care foloseşte şerveţele demachiante pentru curăţarea tenului.

Mirosul ca factor de departajare a cosmeticelor bio nu se justifică, mai spune Adrian Rădulescu, întrucât produsele organice nu au miros, esenţa plantelor naturale nefiind atât de puternică. Mirosul există doar la cosmeticele convenţionale pe care le găsim în supermarketuri.

Reprezentantul MERU mai spune că nu sunt mulţi bărbaţi care cumpără produse cosmetice, dar numărul lor este în creştere. Diferenţa dintre bărbaţi şi femei este că bărbaţii sunt mai pretenţioşi în alegerea produselor, dar după ce se conving de calitatea unui devin fideli, pe când reprezentantele sexului frumos sunt dispuse tot timpul să încerce produse noi.

Magazinul Mio Bio din Bucureşti are o ofertă bogată de produse cosmetice organice pentru domni, pe lângă cremele de ras şi after shave-uri. “Avem geluri de curăţare a feţei, gomaj facial, creme regenerante, geluri hidratante, chiar şi creme pentru conturul ochilor, loţiuni pentru corp, sau uleiuri de baie. De asemenea, produsele sunt adaptate sezoanelor, creme foarte hidratante pentru vară sau hrănitoare pentru iarnă. Cu toate acestea, gamele dedicate femeilor sunt în continuare mai variate, adaptate mai multor tipuri de ten şi cu mai multe categorii de produse”, spune Alma Rusu, managerul magazinului.

De ce sunt produsele pentru bărbaţi şi femei diferite? Bărbaţii îmbătrânesc mai greu – ar fi una dintre explicaţii, spune Alma Rusu. “Norocul lor este că mulţi ani pot duce o viaţă mai puţin complicată din punct de vedere cosmetic. În comparaţie cu pielea femeilor, cea a bărbaţilor este mai dură şi mai rezistentă, motiv pentru care semnele de îmbătrânire apar cam după 40 de ani. După această vârstă, însă, semnele pot fi mai pronunţate, pielea se usucă mai tare şi gamele de îngrijire obişnuite nu mai fac faţă, iar bărbaţii se orientează către produse anti-îmbătrânire”, explică aceasta.

La capitolul miros, bărbaţii preferă parfumurile fresh alegând produsele pe bază de verdină, lămâie, caprifoi, lavandă, salvie, bergamotă, dar şi trandafiri, pe când femeile se dau în vânt după mirosurile fructate şi florale, alegând produse pe bază de lăcrămioare, migdale, fructul pasiunii.

Cosmeticele pentru bărbaţi au apărut când producătorii s-au hotărât să-şi extindă publicul

Până la urmă, e marketing sau nu? Nicio pauză publicitară fără “piele de catifea”, “păr strălucitor” sau  “molecule miraculoase”, acum şi în varianta masculină! “Atunci când producătorii nu s-au mai mulţumit să le vândă cosmetice  doar femeilor şi au vrut să vândă mai mult a început promovarea produselor pentru bărbaţi”, spune Sebastian Olar, copywriter la McCann Erickson, agenţia de publicitate care lucrează pentru L’oreal.

Pentru a-şi mări publicul şi a ataca segmentul masculin, producătorii de cosmetice au “învelit” cremele exfoliante, cremele de corp sau de buze în produse necesare împotriva poluării, stresului, fumului de ţigară, sezonului rece şi le-au făcut, astfel, loc pe etajera bărbaţilor care le-au cumpărat fără teama de a fi catalogaţi metrosexuali.

“Când vorbim de produsele de îngrijire, indiferent că sunt destinate bărbaţilor sau femeilor, compoziţia, ingredientele sunt important de comunicat. Ambalate în beneficii, desigur: acest şampon conţine această substanţă, deci n-o să-ţi mai cadă părul; această pastă de dinţi conţine aceste cristale, deci o să ai dinţii mai albi etc. Şi când vine vorba de ingrediente, cu toţii cunoaştem miile de substanţe-panaceu: microseve regeneratoare, perluţe de nu-ştiu-ce, coenzime, extracte, antioxidanţi, plante, cristale, colagene, fructe, molecule miraculoase şi altele. Comunicarea produselor cosmetice e una dintre cele mai puternic clişeizate, fie că vorbim de cosmeticele destinate femeilor, fie că vorbim de cele pentru bărbaţi”, explică Sebastian.

Referitor la “ce prinde” la bărbaţi, se pare că reţeta o reprezintă dramatizările surprinzătoare, mai curajoase, precum umorul absurd folosit în reclamele Old Spice, o gamă de geluri de duş cu o promovare spectaculoasă pe internet. Producătorul “s-a prins” că bărbaţii tind să folosească produsele iubitelor / soţiilor şi a demarat campania “The Man your Man could Smell Like’ pentru gelurile de duş Old Spice pentru a-i convinge pe bărbaţi să-şi cumpere produse specifice lor.

Foto: Flickr / DaedaLusT, miobio.ro, captură video

Citiţi şi:

Femeile sunt mai verzi decât bărbaţii şi în practică

Cum ne pot face legumele şi fructele mai atrăgători

Bărbaţii vorbesc mai mult decât femeile


Leave A Reply