Procesul ColonHelp vs. WordPress. Interviu: Producătorul suplimentului alimentar acuză învinuiții de rea-credință

11

Zenyth Pharmaceuticals, compania care produce suplimentul alimentar ColonHelp, a acordat un interviu TOTB în legătură cu procesul pe care l-a intentat proprietarei platformei WordPress (Automattic Inc). Este vorba de un proces fără precedent pentru România, despre care am scris recent; pe scurt, un blogger a publicat materiale critice la adresa produsului pentru colon, invocând surse online. Acesta spune că în general, se documentează din jurnale științifice și, în special, din meta-analize și review-uri sistematice. Fiindcă bloggerul era anonim, compania Zenyth Pharmaceuticals a ales să dea în judecată WordPress: vor ca blogul critic să fie închis și să afle identitatea autorului, căruia să-i ceară daune de 100.000 de euro. Ieri v-am anunțat că procesul s-a amânat și v-am prezentat opinia apărării. În ceea ce privește Zenyth Pharmaceuticals, directorul de marketing Tudor Popa ne oferă mai jos poziția oficială a companiei, acuzându-l pe bloggerul învinuit de rea-credință și de afirmații mincinoase, nesusținute științific.

 

Foto: Access to Justice

 

de Laura Șfefănuț și Ionuț Dulămiță

 

De ce aţi preferat amânarea procesului, în condiţiile în care iniţial declaraţi că doriţi să se încheie cât mai curând?

Derularea unui litigiu presupune parcurgerea unor etape necesare prezentării instanţei de judecată a tuturor elementelor probatorii relevante în cauză. În condiţiile administrării doar a probei cu înscrisuri, se impune suplimentarea acestora pentru a demonstra atât campania de denigrare şi defăimare derulată de autorul blogului “Insula Îndoielii” şi susţinută cu rea-credinţă de Automattic Inc., cât şi a prejudiciului produs imaginii şi reputaţiei societăţii noastre. În continuare dorim să încheiem cât mai repede acest litigiu, motiv pentru care am solicitat instanţei de judecată să ne acorde cel mai scurt termen disponibil.

Ce probe aţi invocat pentru a vă susţine punctul de vedere?

La termenul de astăzi (16 ianuarie – n.r.), au fost depuse înscrisuri prin care demonstrăm că libertatea de exprimare nu reprezintă un drept absolut în condiţiile în care sunt susţinute afirmaţii mincinoase, denigratoare şi defăimătoare de natură a leza în mod grav drepturile fundamentale la imagine şi reputaţie ale unei societăţi comerciale. De asemenea, am prezentat instanţei de judecată înscrisuri relevante sub aspectul relei-credințe a pârâtei Automatic Inc., manifestată prin refuzul de a analiza şi de a suspenda un blog în cadrul căruia se desfăşoară în mod evident, împotriva societăţii noastre, o virulentă campanie de denigrare şi defăimare. Reaua-credință este evidentă mai ales în condiţiile în care, în cazuri similare, Automatic Inc. a decis închiderea/suspendarea de bloguri în lipsa oricărei hotărâri judecătoreşti.

Credeţi că mai este relevantă acum înlăturarea articolelor critice de pe blog, având în vedere că informaţiile din cadrul acestora au fost preluate pe alte bloguri/siteuri?

Am fost conştienţi de la început că informaţiile vor circula, este ceva ce ne-am asumat. Nu suntem adepţii cenzurii, informaţia este liberă să circule. Ceea ce condamnăm noi sunt informaţiile mincinoase, afirmaţiile calomnioase spuse la adresa ColonHelp şi Zenyth Pharmaceuticals, campania de denigrare şi defăimare dusă de blogul respectiv. Suntem convinşi că bloggerii serioşi din România nu se identifică cu acest personaj şi condamnă asemenea comportamente. Trebuie să amintim că nu am dorit acest proces, ci am avut în mai multe rânduri încercări de discuţii, de conciliere cu bloggerul respectiv. Acesta, însă, a dat dovadă de laşitate şi a preferat mai curând să fie chemată în judecată platforma WordPress pentru acţiunile sale decât să îşi asume responsabilitatea şi să îşi pună semnătura pe acuzaţiile aduse nouă.

Care credeţi că ar fi reacţia opiniei publice dacă pierdeţi procesul?

Suntem convinşi că românii care au consumat produsul ColonHelp şi cărora acest produs a reuşit să le îmbunătăţească starea de sănătate nu se vor lăsa influenţaţi de articolele defăimătoare, scrise cu rea-intenţie pe un blog de scandal, anonim. În contextul actual, se duce o luptă acerbă şi pe toate planurile împotriva produselor naturiste, însă sutele de mii de clienţi mulţumiţi de produsul ColonHelp nu au cum să se lase păcăliţi de articolele scrise doar cu intenţia de a denigra, de a defăima şi ataca reputaţia unui brand de produs naturist construit în timp, cu o reputaţie bazată în primul rând pe rezultatele excelente ale produsului.

De aceea, credem că indiferent de verdictul procesului, publicul va înţelege că se dă o luptă aprigă atât pe faţă, cât şi în ‘underground’ pentru negarea oricăror beneficii de sănătate ale produselor naturale, iar Zenyth Pharmaceuticals a jucat după reguli, adjudecându-şi chiar riscul unui PR negativ, din respect pentru ceea ce facem şi din respect pentru clienţii noştri insultaţi pe internet.

La ce vă referiţi mai exact când spuneţi că v-aţi asumat riscul unui PR negativ?

Deşi Zenyth este implicată în foarte multe acţiuni pozitive, deşi desfăşoară campanii de educare şi informare a populaţiei cu privire la stilul de viaţă sănătos, ecoul în presă este zero. După cum spuneam, ne-am asumat de la început faptul că informaţiile vor circula, că, probabil, vor exista voci care vor condamna acţionarea în judecată a WordPress/Automattic Inc. Ştim cu toţii că un scandal se propagă foarte repede, acţiunile de defăimare sunt preluate de dragul audienţei, nu de dragul adevărului. Ne-am asumat faptul că vom fi târâţi într-un scandal mediatic, ne-am asumat acest lucru din respect pentru consumatorii noştri, pentru a le arăta că nu permitem ca aceştia să fie insultaţi.

Dacă nu vă este teamă că bloggerul vă va influenţa negativ clienţii, care este, pe scurt, miza procesului dumneavoastră?

Am apelat la instanţele de judecată pentru interpretarea legalităţii campaniei de defăimare şi calomniere a produsului şi companiei noastre, considerând că, dacă un blogger anonim are dreptul să ne trimită ameninţări pe e-mail şi să ne aducă constant injurii pe site-urile sale, nouă şi clienţilor noştri, şi noi avem dreptul de a ne apăra imaginea legal, în instanţă.

Miza procesului este adevărul. Dacă nu am fi reacţionat în nici un fel la campania desfăşurată de blogul respectiv, ar fi însemnat că suntem de acord cu afirmaţiile sale neadevărate. Noi, Zenyth, avem toate dovezile ştiinţifice care susţin beneficiile produsului, avem resurse ştiinţifice pentru toate ingredientele şi beneficiile promovate. Ceea ce afirmă autorul articolelor de pe Insula Îndoielii nu are susţinere ştiinţifică. Oricine îşi poate da seama că bloggerul respectiv a ignorat părerile specialiştilor (medici gastroenterologi, nutriţionişti) care susţin produsul nostru, a ignorat sutele de mărturii ale consumatorilor existente pe site-ul nostru şi studiile ştiinţifice care vorbesc despre proprietăţile ingredientelor.

Campania de denigrare dusă de acesta, sub protecţia anonimatului, denotă că, de fapt, scopul său nu a fost informarea, ci denigrarea reputaţiei noastre şi afectarea vânzărilor. Acţiunile sale se înscriu într-o campanie mai mare de discreditare a produselor naturale din România şi au ca scop vădit eliminarea de pe piaţă a ColonHelp în calitate de exponent al suplimentelor alimentare româneşti, de suplimentul alimentar numărul 1 în România de mai bine de trei ani. Acest lucru nu se va întâmpla deoarece sutele de mii de clienţi care s-au bucurat de beneficiile produsului nu se pot răzgândi peste noapte.

Suntem convinşi că oamenii de bună credinţă îşi vor da seama ce se întâmplă de fapt!

Sunteți acuzați totuși de împiedicarea libertăţii de exprimare.

Menţionăm că respectăm foarte mult libertatea de exprimare, iar ultimul lucru pe care noi am dorit să îl facem a fost să eliminăm această exprimare, atunci când aceasta se face în cadrul unui dialog civilizat, cu argumente pro sau contra la o anumită teorie. Însă în niciun caz nu putem confunda libertatea de exprimare cu abuzul de exprimare, cu injurii, calomnii şi atacuri directe asupra noastră în cadrul unor campanii de publicitate negativă susţinute deja de mai bine de un an de zile. Aşa cum nu confundăm democraţia cu anarhia, uzul cu abuzul şi libertatea cu libertinajul şi ţinem cont că orice drept se exercită cu responsabilitate şi fără a încălca libertăţile celorlalţi, avem încrederea că oamenii de bună credinţă au înţeles pe deplin ceea ce se întâmplă de fapt.

 

ColonHelp vs. WordPress. Proces fără precedent în România

Poziția oficială a companiei Zenyth Pharmaceuticals în cazul Colonhelp VS WordPress

UPDATE Procesul ColonHelp vs WordPress, amânat din nou

UPDATE ColonHelp vs. WordPress. Blogul Insula Îndoielii nu va fi închis pe durata procesului


11 comentarii

  1. 1. Dl Popa se contrazice. Daca ar fi fost atat de sigur pe produsele sale, acest proces nu ar fi avut niciodata loc. Nu poti vorbi de “discreditarea reputatiei” si de “clientii care nu se vor lasa niciodata pacaliti” in aceeasi propozitie.
    2. Este foarte clar tuturor ca nu exista o “campanie” de defaimare a imaginii produsului, ci doar o serie de pareri expuse si argumentate. Daca tinzi sa crezi ca autorul fuge cu tastatura dupa tine ca sa-ti distruga “brandul” inseamna ca esti total paranoic.
    3. Daca e sa vorbim in argumente, as vrea sa mi se demonstreze cum este ColonHelp suplimentul alimentar numarul 1 in Romania.
    4. Dl Popa nu intelege ce inseamna dreptul la libera exprimare, sau mai exact nu-l intereseaza. Ce-si doreste este sa elimine aceasta exprimare (dupa cum se exprima chiar dansul) fiindca e un ghimpe in coasta.
    5. Dupa procesul care sper din suflet ca nu va da castig de cauza asumptiilor acestora idioate, as vrea sa vad Automattic Inc dand in judecata Zenyth Pharmaceuticals pentru toata joaca asta prosteasca, toata alocarea de resurse, timp, oameni si bani.

  2. Daca aveau dovezile de ce nu le-au publicat desi autorul de pe Insula Indoielii le-a cerur expres si repetat acest lucru de mai multe ori? Si de ce nu au fost niciodata deschisi la dialog critic, stiintific, punctual pe pagina lor de Facebook?

  3. Pingback: Ce cred eu că avem de învăţat din cazul ColonHelp vs. blog pe wordpress.com • Chinezu

  4. Ştiinţa nu este ceea ce afirmă un medic nutriţionist oarecare, idolul gospodinelor de pe OTV, nici nişte relatări ale câtorva constipaţi, nici părerea unor vedete TV care nu au nicio noţiune de anatomie sau fiziologie a colonului. Ştiinţa este ceea ce se face prin studii dublu orb randomizate şi se publică în reviste de specialitate, articole peer-reviewed. În privinţa asta lucrurile sunt cât se poate de clare – literatura ştiinţifică este unanimă în a afirma că nu există placa mucoidă, presupusa ţintă a produsului, şi nu există niciun soi de dovadă că presupusa detoxifiere ar fi o realitate. Aşadar fără placă mucoidă, fără toxine al căror titru să scadă devine totul o poveste bună pentru naivi.
    Însă chiar presupunând prin absurd că toată medicina modernă se află într-o gravă eroare şi că naturopaţii au descoperit gaura din covrig, acest lucru tot nu le-ar da dreptul să pună botniţă unui individ care are o altă părere. Într-o ţară în care suntem infectaţi de naturopaţi, medicină alternativă, astrologi, vrăjitoare şi altele asemănătoare pe toate canalele (TV, presă, legende urbane) este culmea să ai neobrăzarea de a încerca să suprimi una din foarte puţinele voci raţionale, şi aceea manifestată într-un colţişor al blogosferei. Ideea ridicolă de a-l ameninţa, şantaja şi da în judecată pe blogger plus compania din spatele WordPress pentru cele două articolaşe publicate la interval de un an distanţă arată cât de disperaţi sunt aceşti impostori.

  5. Din ce am citit pe blogul Insula Indoielii, autorul prezenta argumente pertinente – rapoarte, studii, cercetari, etc. De unde mai exact reies denigrarea si calomnia, mai ales injuriile? Adicatelea io inteleg ca daca scriu pe un blog ca nu cred in produsul X, cred ca este o facatura si cred ca e un produs prost, atunci inseamna ca aduc prejudicii de imagine si reputatie??? bai baiatule baga-ti mintile in cap. n-o sa folosesc ColonHelp evăr în viata mea si o sa ma asigur ca nici cunoscutii mei nu or sa o faca. l

  6. Insula indoielii e blog de scandal? De ce, pentru ca incearca sa combata pseudostiinta din lumea medicala, pentru ca se lupta sa protejeze cosumatoru’ de sarlatanii ce par a prinde radacini tot mai adanci intr-o tara unde indoiala nu-i deloc vazuta cu ochi buni? Nu, stimate domn, Insula indoielii e o adevarata oaza de gandire limpede, si daca am avea mai multi oameni care sa gandeasca asa Romania ar fi cu siguranta un loc mai bun. Raspunsurile d-voastra, desi mestesugite, denota ca n-ati inteles nimic-nimic din demersul celui cu blogu’ in cauza. Faptul ca vedeti asta ca pe o campanie de denigrare mi se pare cel putin bizar. Putea sa fie luat in vizor oricare alt brand ce are tupeul de a vinde un produs menit a te scapa de ceea ce chiar acel produs fabrica (prin natura ingredientelor sale). A fost ales ColonHelp doar pentru ca era un nume mai sonor. Atat.

    “Oricine îşi poate da seama că bloggerul respectiv a ignorat părerile specialiştilor (medici gastroenterologi, nutriţionişti) care susţin produsul nostru, a ignorat sutele de mărturii ale consumatorilor existente pe site-ul nostru şi studiile ştiinţifice care vorbesc despre proprietăţile ingredientelor”

    Aici aveti mare-mare dreptate, doar ce am aruncat un ochi aici, in oragda unui medic gastroenterolog, si m-am lamurit: http://www.despreboli.ro/boli-digestive/2012/placa-mucoida-placa-dentara-placa-eliminati-le-urgent-nu-tolerati-placarea-4429/

    Fi-v-ar placa mucoida sa va fie de ras. Si mai aveti tupeu sa invocati dovezile stiintifice: http://www.colonhelp.ro/detoxifierea-organismului-si-curatirea-intestinala/curatirea-intestinala-cea-mai-buna-metoda-de-detoxifiere/placa-mucoida-si-colonhelp.html

  7. Pingback: Nu știu când să tac și nici nu vreau | Insula Îndoielii

  8. “Suntem convinşi că românii care au consumat produsul ColonHelp şi cărora acest produs a reuşit să le îmbunătăţească starea de sănătate nu se vor lăsa influenţaţi de articolele defăimătoare, scrise cu rea-intenţie pe un blog de scandal, anonim.”

    intr-o singura fraza avem doua tehnici de prostire a cititorului:
    – hand-waving
    – begging the question

    “se duce o luptă acerbă şi pe toate planurile împotriva produselor naturiste”

    5 rinduri mai jos:

    “se dă o luptă aprigă atât pe faţă, cât şi în ‘underground’ pentru negarea oricăror beneficii de sănătate ale produselor naturale”

    as dori sa aduc pe aceasta cale la cunostinta Zenyth nu-stiu-ce ca e dovedit stiintific ca melteanul mediu uita ideea dupa 8 rinduri, deci prin repetarea unui text nefondat la un interval mai mic, pina si consumatorul de OTV va sesiza repetitia iritanta, punindu-si intrebari.
    si eu sint inginer, nu specialist in PR.

  9. Tocmai am urmarit o inregistrare a unui episod din emisiunea “Romania te iubesc !” , unde s-a discutat si aceasta problema (evident, fara a da nume de produse) . S-au adus argumente stiintifice si avizate . Au fost intervievati medici specialisti de renume. S-a facut referire directa la tepele cu astfel de produse si la inexistenta preasfintei “placii mucoide”. Ba chiar au demonstrat ca este vorba despre sarlatani si ca acele pastile/prafuri pentru “detoxifiere” contin diferite substante (printre care si Bentonita – WTF?!?!) … Aceste substante se depun pe colon si creeaza (in cateva zile) asa zisa “placa mucoidala” care , ulterior, este eliminata si socheaza “prostimea” .
    Cel mai grav este faptul ca substantele continute in acele “tratamente” , in timp , dauneaza foarte tare organismului si cauzeaza multe alte probleme.
    A fost prezentat si un caz al unui individ ajuns in coma la spital . Se pare ca , in urma unor eforturi uriase , medicii au reusit sa il salveze. S-a spus si ca cei de la firma care a produs “tratamentul de detoxifiere” care l-a adus in acea stare , l-au contactat si l-au umplut de bani , doar pentru a-si tine gura.

    Astept sa fiu dat in judecata ! 😀

Reply To Daniel Vultur Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger