Probleme care ne apartin

17

Pentru a nu stiu cata oara, occidentalii infiereaza, mai in gluma, mai in serios, comportamentul romanilor de etnie rroma aflati peste hotare. De data asta, mai in gluma; sau cel putin asa s-a dorit de catre umoristul francez Jonathan Lambert in acea emisiune de pe France 2. Gluma nu ne-a picat noua bine, insa s-ar putea sa fi fost destul de gustata de francezi. Sa fim seriosi: prea putini occidentali se mai bucura de „binefacerile” societatii multietnice. Pentru majoritatea, multiculturalitatea e o slaba mangaiere in comparatie cu rata infractionalitatii pe care imigrantii o cresc de la an la an.

de Mihnea Blidariu

Poate ca tiganii romani sunt picatura care a umplut paharul pentru o Europa deja saturata de valurile de africani, arabi si asiatici ce nu reusesc sa se integreze nici dupa a doua, a treia generatie. Cu atat mai mult cu cat rromilor nici nu le trece prin cap sa se integreze, fiind mai curand adeptii „incursiunilor” sezoniere.In ceea ce-i priveste pe francezi, dincolo de colaborationismul si anti-semitismul din timpul Republicii de la Vichy, a caror amploare e si acum un subiect tabu in Franta, e de ajuns sa arunci o privire in literatura franceza contemporana pentru a detecta un rasism redat cu naturalete. In „Platforma”, personajul lui Houellebecq noteaza, survoland Afganistanul: „…cred ca talibanii dormeau, dospind in jegul lor”. In alt pasaj, un individ declama: „sunt rasist…am devenit rasist…unul din primele efecte ale calatoriei este ca intareste prejudecatile rasiale, ori le creeaza”. Mai incolo, un altul se plange: „cei care fac legea la mine in cartier nu mai sunt albii”. „Exact, i se raspunde, va temeti si pe buna dreptate. Pentru anul viitor, prevad o crestere a violentelor rasiale in Europa. Totul se va sfarsi cu un razboi civil. Va decide Kalasnikovul”. Tot in aceeasi carte, o functionara e violata salbatic de patru negri antilezi, iar politia ii spune ca a avut noroc: in mod normal, dupa viol, negrii aveau obiceiul sa-i infiga victimei o stinghie plina de cuie in sex. In celebra „Luni de fiere” a lui Pascal Bruckner, tatal unui personaj descopera o vaga descendenta iudaica in arborele genealogic al familie si „aceasta picatura de sange semit in dinastia noastra ariana i se urca la cap: facu o congestie care-i fu fatala”. Pe patul de  moarte, acelasi tata spune: „ticalosi sunt arabii, cu petrolul lor”. Iar iubita personajului „nu-si renega iudaismul, cat originile nord-africane, temandu-se, mai presus de orice, intr-o Franta intoleranta, sa nu fie confundata cu o araba”.

Cu toate acestea, cred ca reactiile hackerilor romani auto-intitulati „Securitatea Nationala Romana” si a celor de la 220.ro sunt neavenite si exagerate. In primul rand, sa luam textul primilor: „tiganii nu sunt romani. Nu ei sunt cei care au scris istoria. Cand vorbiti de compatriotii nostri, incetati sa-i numiti tigani pe romani”. In primul rand, avem de-a face cu aceasta concediere a notiunii de cetatean, atat de specifica natiunilor est-europene, unde individul e privit in special in termeni etnici sau de statut social. Pe francezi nu-i intereseaza aceasta disputa interna a noastra, pentru ei sunt cetateni romani, deoarece asta scrie in buletinul lor sau asta declara ca sunt. In al doilea rand, textul scoate la lumina propriul nostru rasism si propriile noastre prejudecati legate de tigani. Ori, daca noi gandim asa, de ce-i mai acuzam pe francezi?…Putem sa le cerem sa nu le mai spuna romanilor „tigani”, dar putem sa le cerem sa nu le mai spuna tiganilor „romani”, daca asta scrie in actul de identitate? In ceea ce priveste replica video a celor de la 220.ro, nu vad nici amuzamentul si nici legatura reala dintre situatii. Din filmare se intelege ca romanilor de la 220.ro li se pare distractiv ca Hitler a ocupat Franta, ca cea mai mare parte a armatei franceze s-a predat, ca multi soldati au ajuns in lagare si au murit in prizonierat si ca francezii au fost o natiune de lasi. Intre a cersi indurare in fata mortii si a cersi un euro la o trecere de pietoni e o diferenta, totusi. Exista, insa, vreo situatie prezenta, vreo trasatura de comportament a natiei franceze care sa poata fi folosita drept replica reala? Ar fi putut fi folosit acel rasism de care vorbeam mai sus, insa 220.ro a facut ceea ce orice „roman adevarat” ar fi facut: a ingrosat tonul si a plusat peste nesimtirea franceza, aratand ca nesimtirea romaneasca nu se preda si e mult mai tare de obraz!…

Stiu ca problemele etniei rrome au ajuns sa para de nerezolvat si ca vina se imparte intre statul roman, membrii etniei si prejudecatile romanilor de rand. Insa replici de genul „tiganii nu sunt romani” nu fac decat sa arate incapacitatea noastra de a gandi in termeni democratici moderni si de a ne asuma responsabilitatea pentru o problema care, desi a depasit granitele Romaniei, ne apartine.

Tags:



17 comentarii

  1. O fi existand el in lumea civilizata conceptul de cetatean, dar mai presus de asta eu stiu ca exista conceptul de rapundere individuala in fata legii. Eu nu inteleg sa fiu solidar cu un cetatean roman, tigan sau nu, care incalca repetat legile tarii mele sau ale oricarei alte tari. Asadar n-am ce responsabilitate sa-mi asum fata de infractori, fie ei cetateni romani sau nu, fie ei tigani sau nu. In consecinta, daca intr-adevar nu e adevarata propozitia “tiganii nu sunt romani”, atunci macar reciproca trebuie sa fie adevarata: “romanii nu sunt tigani”.

  2. domnul acesta (care face parte din categoria aia a artistilor ce se cred “intelectuali”) vrea sa ne demonstreze ca este informat si ca are ceva inteligent de spus despre o problema, intr-adevar, spinoasa, dar “solutia” lui este vaga, inutila si principiala – tot un fel de limba de lemn ca a politicienilor
    e un fel de a se baga in seama neintrebat
    mai bine sa-si vada de cantat

    • Inside-outside-around the box on

      Mi-ar placea, macar pe acest site, sa vad comentarii care se refera la subiectul articolului, nu atacuri la autor.
      Daca ai un punct de vedere, altul decat cel al autorului, te rugam, fa-l cunoscut.

    • Dupa cum bine a observat “lupu”, aceasta “gandire” este de fapt adoptarea si repetarea sabloanelor politik-corekte impuse in societatile occidentale, ca si conditie a succesului, sau macar pentru a nu iti atrage ura anti-rasistilor de profesie.

      De fapt, e vorba de neo-comunism care prin schimbarea limbajului cauta sa schimbe si mintile oamnilor, astfel incat ei sa se auto-cenzureze (observati ca autorul ii numeste “romi” pe tigani, desi aceasta denumire e jignitoare si detrimentala noua, romanilor, ea fiind adusa de catre Petre Roman (Neulander), in anii ’90, tocmai pentru a creea confuzie in capetele vesticilor inculti).

      Daca vi se intoarce stomacul pe dos cand auziti de “corektul-politik”, Lumea dupa Eufrosin e locul unde in mod natural, va veti simti bine, pentru ca acolo lucrurilor li se spune pe nume, fara retinere si fara frica. Doar faceti clic pe numele meu pentru a o descoperi.

  3. Traind in Franta de aproape 20 de ani, traind printre si cu francezi, am o idee foarte clara asupra “rasismului” si “intolerantei” francezilor.

    Ma surprinde insa reactia romanilor la o gluma proasta trecuta neobservata in Franta, intr-o emisiune de mana a doua si la o ora tarzie… Ma gandesc in comparatie, la reactia musulmanilor la caricaturile cu Mohamed dintr-un ziar danez. Reactie de cetateni de zona a doua.

    Aici am invatat un lucru, inainte de a fi respectat, respecta. Si nu-i cazul nostru. Pacat !

  4. Un lucru imi este foarte clar: francezii si nu numai nu percep pe toti ca fiind tigani. Am sa dau un exemplu pe cat de simplu pe atat de dureros.
    In 2007 lucra pt o companie multinationala americana. A trebuit sa merg de cateva ori la o filiala a companiei din Franta.
    Persoana care m-a preluat de la aeroport a comentat in momentul in care m-a vazut: “Si spuneai ca esti romanca sau rroma?”. Am ramas uimita si am fost foarte revoltata crezand ca e o scapare. Dupa inca 2 zile mi-a spus foarte vesel “Hai sa te duc sa-ti vezi conationalii la marginea orasului. Si-au instalat acolo tabara. Nu vrei sa vorbesti cu ei?”. Evident ca acest comportament ar fi trebuit raportat conform codului etic la departamentul HR. Insa pe cine ar fi crezut fara martori sau dovezi?
    Voi cum ati reactionat daca un astfel de personaj (manager IT) v-ar fi spus zambind ca “voua ar trebui sa va dam foc sa scapam si sa nu mai veniti niciodata”?
    Cat despre respect…cine sa respecte? Toate pirandele, toti manelistii cu pantofi aurii care ne sufoca? Vina e a noastra ca le permitem.
    Eu una sunt satula sa fiu aratata cu degetul chiar daca nu am facut nimic rau, chiar daca excelez ca profesionist! Nu este drept sa fiu pusa la colt pentru mizeriile altora. Nu mi se pare normal ca romanii plecati din tara ne dau noua, celor ramasi, cu tifla. Nu ar trebui sa uite ca nu sunt cu nimic mai buni si nu au sange de francezi, italieni sau mai stiu eu ce pt simplul motiv ca au plecat din tara. Sunt niste emigranti si atata timp cat nu isi ajuta tara sa evolueze nu au nici un drept sa isi dea cu parerea despre ceva ce nu traiesc.

    • Cristina, cu ultimul paragraf ai deviat rau de tot de la subiect.
      Te-a deranjat cand frantuzul te-a pus in aceeasi galeata cu aia de la marginea orasului, nu? Tu de ce pui toti emigrantii romani in aceeasi galeata? Care e diferenta intre tine si colegul francez in situatia asta?

  5. Si eu locuiesc in Franta actualmente-despre “salutul romanesc”,S.N.R. sau reactia celor de la “220” nu am aflat decat de la romani .Multi le reproseaza francezilor autocenzura pudorii,dar mie mi se pare un raspuns care imi inroseste obrazul.Noi ne agitam,discutam,injuram,etc-ei sunt domni si trec mai departe.Pana si tiganii reactioneaza mai frumos decat “adevaratii romani”.Ei stiu ce vor-bani-si daca injura,injura omul,nu condamna un popor.Are dreptate autorul,ne-am dat in petec.Nota bene!Orice roman,tigan sau nu,care munceste din toate puterile,nu a avut decat sa zambeasca la “salutul romanesc”-pt ca daca ai constiinta curata,nu te simti vinovat.

    • Si eu as zambi daca s-ar intampla o singura data. Si asta nu ma face doamna, apropo.
      Nu neg faptul ca reactia a fost exagerata insa nu inseamna ca francezii sunt corecti si nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le miroase!

      • Si eu am trecut printre furcile caudine ale xenofobiei,destul de des ca sa stiu ca pt oamenii inteligenti conteaza mai mult parerea pe care si-o fac singuri,decat prejudecatile generale.Nu vad de ce m-ar interesa restul.
        Si mi s-a parut ca articolul a inceput prin a demonstra rasismul asumat cu serenitate al francezilor.

  6. Ii cam inteleg pe francezi de ce sunt rasisti si intoleranti cu anumite etnii.

    Pe de alta parte, nu inteleg de ce se simt romanii asa de jigniti de “salut”. A fost o gluma. Si ei, romanii, fac glume pe seama altora. De cate ori nu fac glume (mult mai rautacioase) cu evrei (jidani), tigani, unguri, moldoveni, olteni etc?

  7. foarte slab scris articolul…mai bine te limitezi la cantat.
    pentru amuzamentul vstru. tastati pe google french military victories si apoi I’m felling lucky…vedeti rezultatul.funny

  8. autorul nu are un punct de vedere, are o suma de clisee si detectari de probleme. Nu putem avea un puncte de vedere diferit de cel al autorului pentru ca autorul refuza sistematic sa isi exprime o idee in mod clar. De indentificat probleme suntem buni cu totii, si el are dreptate, si cei care ii neaga “ideile” , dar o concluzie decenta nu trage nimeni?

  9. mihnea, o poza mai recenta nu ai ? cred ca poza asta e din 2006 … nu cred ca scriai rubrica asta pe vremea aia… numai bine !

  10. Inainte sa trec la subiect, as face cateva precizari. Este socant si incomprehensibil pentru mine cum inca si astazi mai sunt cititori ai acestei rubrici, care nu realizeaza ce inseamna libertatea de exprimare. Asta una. In al doilea rand am impresia ca multi comentatori citesc articolul pe diagonala, doara doara gasesc ceva de care sa se lege.
    Eu zic ca este evident ca incidentul din Franta a fost pentru Mihnea un punct de plecare, o formulare a unei probleme serioase cu care se confrunta societatea romaneasca si pe care incearca sa o mature sub covor, ca deh…asa suntem noi ne pricepem la hartuit pe cei care formuleaza probleme, dar la rezolvatul lor ba. si nici de rezolvat, macar daca ne-am gandi mai mult la continutul articolului si nu la dreptul sau ne-dreptul lui Mihnea de a scrie poate ca s-ar schimba ceva macar in mintea noastra si astfel poate si in lumea noastra.
    Majoritatea romanilor marginalizeaza tiganii. Cand eram mici banuiesc ca majoritatea am fost amenintati cu datul la tigani si mai stiu eu ce. Exista o frica de a nu fi furat, excrocat etc. de tigani pe de o parte si pe de alta o fascinatie de balta vis-a-vis de lumea lor necunoscuta, care se maifesta prin tot felul de productii acasa tv. Intre aceste extreme exista o mare nebuloasa in care fiecare isi defineste pozitia in functie de capacitatile si educatia personala.
    Eu imi doresc sa vina o zi in care societatea nu se mai gandesc la oameni ca tigani, unguri, romani, nemti, moldoveni, olteni etc. Cred ca aici ar trebui sa se produca schimbarea in primul rand. Daca nu ar exista romani nu ar exista nici tigani, daca nu ar exista concepte de incluziune, nu ar exista nici concepte de excluziune. Si nu, nu ma refer la anarhie, ci la o societate umana, cu, despre si pentru oameni in care nevoile fiecaruia sa fie tratate in functie de specificul lor nu in functie de etnia oamenilor.
    Despre tigani tot auzim ca sunt intr-un fel sau altul, ca fura, inseala etc. As vrea sa stiu cate programe de incluziune a tiganilor s-au derulat de la revolutie incoace si de ce la universitati exista locuri speciale pentru tigani, de ce nu pot concura pe locurile “romanilor”? Cati anagajori ofera locuri de munca tiganilor? Cati profesori ii trateaza pe elevii tigani la fel ca pe cei romani? Si prin ce difera saracia romaneasca de saracia tiganeasca, respectiv infractionalitatea romaneasca de cea tiganeasca?
    De ce ne indentificam numai cu concepte goale si in cel mai bun caz relative, ca roman sau tigan?

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger