Dacă Franța obligă marile supermarketuri să doneze mâncarea nevândută în scopuri caritabile, Danemarca a deschis de curând primul supermarket din Europa în care se vinde doar mâncare ce ar fi ajuns altfel în coșul de gunoi. Prima zi de funcţionare a magazinului, unde se vând produse care fie se apropie de data expirării sau sunt deja trecute de acest termen, fie prezintă defecte de ambalare, la preţuri cu 30-50% mai mici decât în mod normal, s-a dovedit a fi un mare succes, scrie The Independent. Vânzările au fost mai mari decât se aştepta conducerea, clienţii plecând cu aproape toate produsele de pe rafturi, ceea ce înseamnă că aprovizionarea trebuie sporită.
Acest tip de supermarket este o metodă prin care Danemarca vrea să scadă și mai mult procentul de mâncare aruncată. WeFood susţine că se diferenţiază de celelalte “supermarketuri sociale”, destinate exclusiv persoanelor cu venituri mici, prin faptul că se orientează spre publicul general. „WeFood este primul supermarket de acest fel din Danemarca şi probabil din lume care nu este destinat doar cumpărătorilor cu venituri mici, ci tuturor persoanelor preocupate de volumul de risipă alimentară al ţării”, a spus la inaugurare Per Bjerre de la Folkekirkens Nødhjælp, ONG-ul din spatele iniţiativei. „Mulţi oameni văd în asta o metodă benefică şi corectă politic de abordare a acestei probleme”.
Asta s-a văzut şi în vânzările înregistrate în prima zi. Pornind de la acest succes, supermarketul vrea să-și extindă lanțul de aprovizionare pentru a avea rafturile pline în permanență. WeFood speră astfel să reducă cu 700.000 de tone cantitatea de mâncare aruncată la gunoi în fiecare an în Danemarca, o cifră care a scăzut cu 25% în ultimii cinci ani, Danemarca fiind lider global în cursa pentru prevenirea risipei alimentare. „E ridicol ca mâncarea să fie aruncată la gunoi sau irosită”, a spus Eva Kjer Hansen, care a ocupat până nu demult funcția de ministru al mediului și alimentației în Danemarca. „E nociv pentru mediu și sunt bani cheltuiți pe absolut nimic. Un supermarket ca WeFood e mai mult decât explicabil și reprezintă un pas important în eforturile de combatere a risipei alimentare”.
Pentru ca acest supermarket să ajungă realitate, organizația Folkekirkens Nødhjælp a strâns un milion de coroane (circa 134.000 de euro) prin crowdfunding și a realizat numeroase întâlniri cu autoritățile, pentru a putea trece peste obstacolele legislative ce împiedică vânzarea de alimente expirate sau aproape expirate. Magazinul este administrat de voluntari, iar banii obținuți de pe urma lui vor fi direcționați spre cauze sociale. Luna trecută, un alt stat european, Franța, a introdus o lege prin care le interzice supermarketurilor să arunce mâncare, obligându-le să le doneze în schimb organizațiilor caritabile, lipsa de conformare fiind amendată cu 3.750 de euro.