Primarul Vilniusului: transportul verde în capitala cu cel mai curat aer din UE

1

În timpul documentării pentru un articol despre schimbările climatice, m-a surprins să aflu că cel mai curat aer din Europa, la categoria aglomerări urbane, se află în capitala Lituaniei. Explicația pentru un nivel atât de scăzut de CO2, CO, NOx sau metale grele în aerul est-european al Vilniusului, stă, pe lângă faptul că este un oraș prietenos cu bicicliștii și pietonii, în strategii locale alternative.

de Raul Cazan, 2Celsius

Astfel, i-am scris primarului Arturas Zuokas, care a câștigat notorietate mondială în urma unei mișcări de PR mai degrabă militare când a trecut cu tancul peste o mașină parcată ilegal. Iar filmul viral postat pe Youtube în care este ilustrată această manevră a devenit un succes internațional. Ca jurnalist de mediu și biciclist pasionat, am simțit un sentiment ciudat de dreptate și răzbunare. Pe de altă parte, să văd un tanc sovietic pe străzi într-o misiune aparent legitimă îmi dă fiori și îmi amintește de imaginea înfricoșătoare a lui Brejnev și mă face să mă întreb dacă ecologia urbană are nevoie de așa ceva.

“Câteodată ai nevoie de un tanc să-ți transmiți mesajul”, a răspuns Zuokas solicitării 2Celsius. “Dacă vezi ceva in neregulă trebuie să faci ceva în legătură cu asta – este singura modalitate de a rezolva problemele. Noi, la scurt timp după acel film, am întărit forțele împotriva parcării ilegale. Numărul polițiștilor în patrule a fost dublat în oraș”. Într-adevăr, Vilnius a fost printre primele orașe care au introdus un sistem inteligent de management al traficului. Municipalitatea și-a îmbunătățit controlul asupra traficului în creștere în centrul orașului care cauza congestie. Sistemul a fost instalat de Siemens Industrial Solutions în colaborare cu un consorțiu local.

Aceeași companie Siemens a indexat Vilniusul ca având cel mai curat aer din Uniunea Europeană. “Unul dintre cele mai recente Green City Index-uri realizate de Siemens a arătat că Vilniusul se mândrește cu cel mai curat aer între capitalele europene. Și schimbările de infrastructură ajută la reducerea poluării”, spune primarul.

“Întotdeauna trebuie să existe echilibru între toate mijloacele de transport în oraș. Ne bucurăm că numărul celor care circulă cu bicicleta a crescut în ultimii ani”, adaugă primarul.

“Ne gândim mereu cum să rezolvăm problemele de trafic din oraș, mai ales din centrul vechi (inclus în Patrimoniul Internațional UNESCO din 1994 – n.r.). Investigăm idei dintre cele mai moderne și prietenoase cu mediul pentru a le implementa în transportul public din oraș. Se iau în considerare și diferite structuri de finanțare”. Transportul public, departe de a satisface exigențele de sustenabilitate ale lui Jan Gehl, se bazează încă pe troleibuze electrice cu aer sovietic, autobuze mari consumatoare de combustibil și mai multe dube rapide, maxi-taxi-uri.

Vilnius a trecut, deja, prin trauma est-europeană de a fi implementat un sistem de bike-sharing când nimeni nu era pregătit pentru o evoluție urbană non-motorizată. Un program mai vechi al municipalității, denumit “Ride Orange” s-a dovedit un eșec din cauza furturilor din flota de biciclete portocalii.

În timpul primului mandat al lui Zuokas, municipalitatea a investit în construcția de piste de biciclete și în instalarea de rastele de biciclete, iar sponsori privați precum Rubikon Apskaitos Sistemos, Utenos Alus, Baltic Vairas (cea mai mare fabrica de biciclete din estul Europei), Lietuvos Draudimas, Pieno Zvaigzdes și alții au cumpărat biciclete. Cele 1.000 de biciclete portocalii, într-un efort pozitiv, dar involuntar, de promovare a joburilor verzi, au fost comandate de la compania Baltic Vairas.

“Ride Orange” a avut niște neajunsuri. Vă gândiți la proiecte similare?

“Da. În această vară, Vilnius a devenit primul oraș din Europa care a deschis un sistem de închiriere a bicicletelor electrice și vrem să implementăm și un program municipal de închiriere a bicicletelor cât de repede”, a răspuns primarul.

Într-adevăr, cu ocazia campionatului european de baschet, în septembrie, municipalitate a lansat programul “Rent and Share” care le permite localnicilor și turiștilor să închirieze biciclete electrice de la patru centre de informare turistică din oraș. O plimbare de o oră cu bicicleta electrică este 5 euro, iar hoții au de-a face cu tehnologie de înaltă clasă de data asta; toate bicicletele sunt monitorizate prin GPS.

“Toată lumea ar trebui să găsească cel mai confortabil mod de a circula prin oraș. Și Segway-ul este unul dintre ele, dar de obicei folosesc o bicicletă sau o bicicletă electrică. Nu e nevoie să facem reclamă transportului confortabil”, concluzionează primarul, un fan declarat al transportului electric.

Pe scurt

Spațiu verde. “Vilnius are un număr de spații verzi pe care trebuie să le conservăm, dezvoltăm și administrăm corect. Ne gândim și la moduri de a crește aceste suprafețe. În viitorul apropiat vom renova unul dintre cele mai vechi parcuri din oraș – Sereikiskiu, situat în inima Vilniusului”.

Economia de energie în locuințe. (Lituania nu are un Consiliu al Clădirilor Verzi). “Izolația și renovarea locuințelor este o mare problemă pentru țara noastră. Avem o companie municipală care ajută cetățenii să-și organizeze proiectele de renovare, dar programul merge greu. Există niște subvenții guvernamentale, dar mai avem de lucrat în acest domeniu”.

Strategie. “Vilnius nu are un plan separat pentru mediu. Dar principiile dezvoltării orașului sunt incluse în alte planuri relevante, precum Planul General pentru 2015, Planul Strategic al orașului Vilnius pentru 2012-2020. Acestea includ principii de dezvoltare durabilă, conservare a spațiilor verzi și mediu sănătos”.

PR. Pe lângă conducerea tancurilor și a Segway-urilor, Zuokas a mai ieșit în evidență cu ceva. El a fost susținut în ultima sa campanie electorală de… Jeremy Irons. Da, actorul!

Corupție. Zuokas a fost condamnat pentru mită și dat afară în 2007, dar recâștigat ultimele alegeri municipale.

Relații internaționale. Zuokas a propus guvernului lituanian să cumpere o insulă în Grecia pe care să o folosească drept “un loc exclusivist de relaxare la Mediterană pentru cetățenii lituanieni, dar și ca reclamă mondială pentru Lituania”.


Un comentariu

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger