Premiul European pentru Spaţiu Public 2014

0

Deși majoritatea problemelor societăţii contemporane se reflectă în spaţiul public, tot mai multe locuri sunt transformate pentru a răspunde nevoilor comunităţii şi pentru a respecta dimensiunea colectivă şi socială a vieţii urbane. Ediţia de anul acesta a Premiului European pentru Spaţiul Public reflectă pe deplin această tendinţă. Competiţia a fost lansată în anul 2000 şi, o dată la doi ani, Centrul de Cultură Contemporană din Barcelona, alături de alte şase instituţii europene importante în sfera arhitecturii, desemnează proiecte câştigătoare.

de Reka Țugui (igloo. habitat şi arhitectură)

 

Mai jos vă invităm să-i cunoaşteţi pe finaliştii din acest an, când Premiul le-a revenit arhitecţilor care au amenajat reţeaua de pasaje din oraşul Elche.

 

Valea Împletită din Elche

Râul Vinalopó, care traversează oraşul spaniol Elche, a devenit cu timpul, în urma lucrărilor de amenajare iniţiate în anii ‘70, un obstacol care divizează aşezarea. În 2009, consiliul local a organizat un concurs pentru transformarea albiei râului într-un veritabil parc, cu o lungime de 3 kilometri. Pentru a putea stabili punctele de traversare, o echipă mobilă a colectat timp de câteva luni date cu privire la necesităţile viitorilor utilizatori. Rezultatul este o reţea de poduri şi alei pietonale, care nu doar permite accesul în diferitele cartiere aflate de o parte şi de alta a râului, ci conectează locuitorii oraşului cu spaţiul verde de pe cele două maluri.

 

Foto © CCCB. Proiect: Francisco Ivorra, Marta Chico, Antoni Jimenez, Procoro del Real Baeza
 

 

Vieux-port, Marsilia

Cel mai mare port urban al Europei, Vieux-Port din Marsilia, a ajuns către sfârşitul se­colului XX într-o stare avansată de degra­dare, nu doar din cauza lipsei de între­ţine­re, ci şi datorită construirii mai multor cluburi pentru iahturi, care au blocat accesul publicului către docuri. În timp ce în alte oraşe-port declinul economic este combătut prin utilizarea privată, proiectul francez reprezintă un bun exemplu pentru modul în care o astfel de zonă poate fi redată comunităţii. Pentru aceasta s-au îndepărtat toate barierele, s-a interzis accesul maşinilor şi au apărut docuri plutitoare care permit desfăşurarea activităţilor acva­tice, fără a deranja circulaţia pietonală.

 

Foto © CCCB. Proiect: Michel Desvigne Paysagiste, Foster+Partners, Tangram, INGEROP

 

Cimitirul Islamic din Altach

Deşi minoritatea musulmană devine tot mai numeroasă în Austria, până în 2012, această ţară nu avea decât un singur cimitir islamic. Construirea unui spaţiu care să îndeplinească toate cerinţele legate de ritul specific de înhumare a reuşit să satisfacă o importantă nevoie a comunităţii, de unde şi declaratul caracter de spaţiu urban public al locului, mai puţin evident decât în cazul celorlalte proiecte premiate.

 

Foto © CCCB. Proiect: Bernardo Bader Architects

 

BAANA, HELSINKI

O linie dezafectată de cale ferată, construită în Helsinki la sfârşitul secolului XIX la o adâncime de 7 m, a fost transformată temporar de către un grup de studenţi, localnici şi reprezentanţi ai primăriei într-un traseu pentru pietoni şi biciclişti, cu o lungime de 1,5 km. Prin amplasarea în vecinătate a unor pavilioane cu funcţiuni sportive şi culturale, traseul este parcurs zilnic de categorii diferite de utilizatori.

 

Foto © CCCB. Proiect: Helsinki City Planning Department

 

Mlaștinile Rainham din Londra

Mlaştinile Rainham, cea mai mare zonă inundabilă din nordul estuarului Tamisei, conservă caracteristici tradiţionale din Evul Mediu, în ciuda amplasării în vecinătatea unei importante zone metropolitane. Reprezentând totodată o oază de biodiversitate, în care se găsesc nenumărate specii de păsări migratoare şi de plante rare, locul a fost deschis publicului în anul 2006. Începând cu acel moment s-a dat startul la o serie de intervenţii menite să faciliteze accesul vizitatorilor: poduri, puncte de observare şi elemente de mobilier urban.

 

Foto © CCCB. Proiect: Peter Beard_LANDROOM

 

Teatrul La Lira din Ripoll

Demolarea teatrului La Lira în urmă cu mai mulţi ani a lăsat un lot liber în centrul oraşului spaniol Ripoll. În 2003, consiliul local a organizat o competiţie pentru transformarea acestui lot într-un spaţiu public atractiv pentru comunitate. Proiectul câştigător a propus o terasă acoperită, care se desfăşoară pe toată suprafaţa lotului şi un nou teatru, organizat în subsol. Intervenţia nu doar reîntregeşte frontul stradal,­­­ ci şi oferă o cale de acces către centrul istoric, prin intermediul unui pod pietonal care traversează râul adiacent.

 

Foto © CCCB. Proiect: RCR Aranda Pigem Vilalta Arquitectes SLP, Joan Puigcorbe

 

Acest articol a fost preluat din revista igloo. habitat şi arhitectură

Leave A Reply