Portocala Mecanica la Radio Guerrilla. Cum să nu ţi se fure bicicleta

2

În istoria sa recentă, Portocala Mecanică a fost de cel puţin patru ori văduvită de câte o bicicletă. Noi ştim, la rândul nostru, câteva zeci de oameni care au rămas fără bicicletă, cu detalii, cu consolări, cu sfaturi pe care încercăm să le dăm păgubiţilor ca să nu li se mai întâmple astfel de nenorociri. Putem zice, deci, că la cât suntem de fripţi, cam ştim cum să ne păzim acum bicicletele.

de Cosmin Popan (Portocala Mecanică)

O introducere la subiect ar fi asta: Nu există bicicletă care să nu poată fi furată. Dacă o ţii cu lunile legată oriunde în Bucureşti sau în altă parte, va sfârşi prin a rămâne măcar cu ceva lipsă: un căpăcel de la ventil, o sonerie, un far, o şa, o roată sau bicicleta cu totul. Iar dacă nu se fură bicicleta cu totul, pentru că hoţul nu reuşeşte să o ia pe sus, o să aibă sigur grijă să îndoaie el ceva, de la o roată până la cadru, astfel ca bicicleta să nu mai fie bună de nimic. Apoi, nu există sistem de securitate infailibil. Se fură biciclete din sistemul de bike sharing Velib la Paris, biciclete care ajung până în România, darămite nişte simple biciclete de pe străzile Bucureştiului. Nu în ultimul rând, în România nu există posibilitatea de a-ţi asigura bicicleta, aşa cum se întâmplă afară, nici biciclete inteligente cu senzor integrat în cadru, care să le facă detectabile atunci când sunt furate.

Câteva reguli despre cum să îţi ţii bicicleta pe lângă tine ar fi astea:

1. Sistemul de securitate. Trebuie să ai cel puţin un lanţ, fie pe ochiuri metalice, fie un U-lock, în nici un caz ceva pe cablu metalic tras prin plastic, pentru că ăla se taie în maximum 20 de secunde. Problema e că un securizant de ăsta nu e tocmai, ieftin, dar dacă dai sub 100 de lei pe unu, şansele să rămâi fără bicicletă sunt maxime. Puriştii spun că îţi trebuie, în general, trei lanţuri: unul pentru roata din spate şi cadru, unu pentru roata din faţă, unul pentru şa. Dacă toate astea sunt noi nouţe, ai face bine să îi asculţi. Ştim deja cazuri de roţi furate, la fel cum vedem oameni care îşi iau şaua de la bicicleta legată, ca să nu rămână fără ea.

2. Locul în care o legi. Regula de aur este: nu-ţi lăsa bicicleta peste noapte afară din casă. Se fură biciclete din scara blocului, din uscătorul blocului, din garaj, din curte. Aşa că cel mai bine e fie să ai o bicicletă pe care nimeni nu dă doi bani, pe care să o legi cum recomandă puriştii, fie să o bagi înăuntru. În timpul zilei, nu lega bicicleta departe de aria ta vizuală. Mai e o regulă care spune că într-un loc dosit e mai puţin accesibilă decât la vedere, în zone traficate, unde forfota poate camufla bine un hoţ. Ce e bine în oraşele din România e faptul că nu prea există conceptul de parcare ilegală a bicicletei. Cel mult te sfădeşti cu proprietarii de baruri şi terase care nu te lasă cu ea înăuntru. Nu ceda presiunilor şi spune-le că până îşi amenajează ei un rastel, tu nu vrei să rămâi fără bicicletă. Ai fi surprins să vezi că unii ajung să te înţeleagă.

3. Poliţia. Sad, but true, poliţia nu rezolvă cazurile de biciclete furate. Nici în cazul bicicletelor noastre, de la Portocala Mecanică, nu s-a întâmplat vreodată recuperarea. Nici când am întrebat vreodată un poliţist dacă a recuperat vreodată o bicicletă furată şi reclamată, răspunsul nu a fost pozitiv. Faceţi demersurile alea penibile, cu procese verbale încheiate, dar nu vă puneţi mari speranţe. E bine să reclamăm furturile ca să ştie poliţia că există fenomenul; poate într-o zi vom vedea poliţişti mişunând pe la Autovit în Vitan sau pe la Valea Cascadelor (în Drumul Taberei), cu o listă de biciclete pe care să le caute la dubioşii ce le vând pe-acolo. Până una alta, se poate face o alianţă a magazinelor de biciclete, care să ofere ajutor păgubiţilor. Afară se întâmplă lucrul acesta, iar sistemul e extrem de simplu. Pe un intranet al tuturor magazinelor din Bucureşti ar putea să fie o listă cu bicicletele furate, cu poze şi descrieri amănunţite. Când vine cineva cu o bicicletă şi are un look mai dubios, gestionarii de magazine pot face un minim efort să verifice în baza aia de date. Chiar şi o bicicletă furată are nevoie de service, din când în când, aşa că rata de descoperire a furturilor ar fi mai mare. Iar magazinele ar avea de câştigat o grămadă la capitolul imagine.

Câteva linkuri utile ar fi astea:

– Filmul cult Ladri di biciclette

Filmuleţul făcut de Vlad Ursuleanu de la România Liberă cu înscenarea unui furt de biciclete

Un articol mai vechi de pe Portocala Mecanică despre cum să legi eficient o bicicletă în calea hoţilor

Ascultați și ce a vorbit Cosmin cu Marius Vintilă la Radio Guerrilla pe tema asta:

Portocala Mecanica @ Radio Guerrilla – 13 decembrie 2010 by

Tags:



2 comentarii

  1. Pingback: Tweets that mention Portocala Mecanica la Radio Guerrilla. Cum să nu ţi se fure bicicleta » Think Outside the Box -- Topsy.com

  2. Pingback: Lejer, de weekend — Marius Sescu

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger