Polo pe bicicletă, acum și în București

1

În urmă cu două zile am încercat să vă explicăm cum se construiește un tall bike. Bicicleta aia mutant, înaltă de vreo doi metri, pe care o puteți încăleca doar dacă vă sprijiniți de un copac sau de capota unei mașini pentru a vă remarca în trafic. Acum vă prezentăm un joc velo urban care face valuri în marile capitale ale lumii de vreun deceniu și care va însufleți în curând și măreața noastră capitală. Îi spune bike polo, implică crose, o minge, două echipe de câte trei bicicliști și două porți. Vino la Ciclofest, festival organizat în perioada 3-4-5 iunie la Atelierul de Producție, pentru a vedea una dintre primele demonstrații de bike polo din România. Să vedem cu ce se mănâncă jocul ăsta.

Bike polo își are originea la începutul anilor 2000 în Seattle, în Statele Unite. Începând cu 2004, jocul a făcut adepți în toate marile orașe de peste Ocean. Spre sfârșitul anilor 2000, s-a propagat și în Europa, iar în 2009 avea loc primul turneu european cu 40 de echipe, găzduit la Londra. O mică demonstrație a acestui joc a fost găzduită recent în curtea clubului Fabrica din București, în cadrul evenimentul Bike Smut. Și una și mai spectaculoasă ne așteaptă la Ciclofest. Ce implică bike polo? Ne explică mai jos Cosmin Popan, de la PortocalaMecanică.ro, unul dintre organizatorii festivalului pe două roți de săptămâna viitare, care a și jucat sportul cu pricina.

Regulile sunt așa: se joacă trei la trei. Dar se poate și cinci la cinci, în funcție de dimensiunea terenului, care diferă. Poate fi la fel de bine unul de tenis sau de street hockey, dar și o parcare de mall bine îngrădită. Toți cei care joacă sunt adepți ai spiritului do it yourself, care presupune că fiecare își face propriile ustensile de joc. Crosele, de exemplu, denumite mallets, se pot face din bețe de schiuri în capătul cărora se fixează, perpendicular, bucăți de țeavă de plastic. Mingea folosită este una de street hockey. Se joacă până la 3 sau până la 5 goluri înscrise de o echipă. Înainte de start, mingea este plasată în centru și fiecare echipă stă în spatele propriei porți, după care pornesc, după un countdown, spre minge. Aceasta se lovește în două feluri: cu vârful crosei sau cu laterala ei. Nu poți trage însă la poartă decât cu vârful, ca să fie mai dificil. Partea laterală e doar pentru condus și pasat mingea. Nu ai voie să pui piciorul jos, doar crosa. Dacă pui piciorul jos, trebuie să ieși din joc și să mergi să lovești cu crosa niște borne din lateralul terenului, pe o parte și pe alta. E ca eliminarea de 3 minute de la handbal, când faci tușă, doar că aici timpul e mult mai scurt. Atingi și te întorci.

Ca biciclete se folosesc de regulă fixed gear (când bicicleta e în mișcare, și pedalele sunt în mișcare și se rotesc în aceeași direcție cu roata din spate; te poți opri complet doar dacă îți împingi corpul în față) sau single speed (bicicletă cu o singură viteză), de obicei cu un raport între foaie și pinion cât mai mic (low ratio gear), asta ca să se poată accelera mai ușor și pentru un control mai bun al bicicletei. Un raport mic înseamnă foaie (aia de la pedale) și pinion cu puțini dinți. Trebuie să fii capabil să mânuiești bicicleta cu o singură mână, pentru că cealaltă îți va fi tot timpul ocupată cu crosa, să te strecori ușor, să poți, eventual, să pedalezi cu spatele (dacă ai o fixed gear), să pasezi și să tragi bine. Nu ai voie să bagi crosa între spițele sau în fața roții bicicletei adversarului. Pentru a evita asta, jucătorii își bagă între spițe fâșii de plastic. Motivele sunt însă mai multe: să nu treacă mingea printre spițe, dar și pentru branding, că mulți își scriu numele echipei pe acele coperți de la roți. În fine, nu e un sport periculos, nu trebuie să îl joci cu cască și cotiere dacă știi să te dai pe bicicletă. În Canada, de exemplu, se joacă agresiv, cam ca la hockey. Dar la noi nu e cazul, pentru că suntem la început și încă învățăm mulți să ne dăm pe biciclete.

Ciclofest este primul festival de bicicletete din România, organizat de Portocala Mecanică și Atelierul de Producție.

Foto: Flickr/NealeA

Citiți și:

Bicicleta de pe care pedalezi la etaj. În curând, și în București

Ciclofest, primul festival dedicat bicicletei, face strigarea pentru proiecte

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Cum scăpăm cu bine dintr-un accident

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Cişmigiul. Iarna. Pe bicicletă. Neapărat!

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Citate celebre despre biciclete

Portocala Mecanica la Radio Guerrilla. Cum să nu ţi se fure bicicleta

Portocala Mecanică la Radio Guerrilla. Single speed și fixed gear culture

Iarna pe bicicletă. Am putea înlocui mașina personală cu mersul pe două roți în bătaia zăpezii?


 

Tags:



Un comentariu

  1. Pingback: TOTB.ro - Contribuiți la infograficul bicicletelor din România » Think Outside the Box

Leave A Reply

Advertisment ad adsense adlogger