Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) susţine că pistele din Bucureşti sunt nefuncţionale şi îi pun în pericol pe participanţii la trafic, probleme pe care ar trebui să le rezole Administraţia Străzilor şi Poliţia. În contextul noului Plan Integrat de Dezvoltare Urbană, continuă organizaţia, Poliţia trebuie să se adapteze strategiilor de dezvoltare a oraşului, iar formarea unor echipaje de poliţişti pe biciclete ar putea reprezenta o soluţie pentru o mai bună gestiune a traficului pe două roţi.
OPTAR a identificat o serie de anomalii care îi fac pe bucureşteni să se plângă de cei 140 km de piste destinate bicicletelor:
– Proiectanţii au desenat pistele pe nişte planşe care nu erau conforme cu situaţia din teren;
– Executanţii au trasat pistele chiar dacă au constatat că proiectul nu a ţinut cont de elementele din teren;
– Administratorul de drum a recepţionat pistele chiar dacă acestea nu respectau normele şi avizele;
– Poliţia nu şi-a exercitat atribuţiile de supraveghere şi control asupra stării pistelor sau, dacă a făcut-o, n-a luat nicio măsură;
– Primăriile de sector au eliberat ilegal diverse autorizaţii care au afectat sau afectează circulaţia pe piste sau în zona lor;
– Cetăţenii, chiar dacă au observat deficienţele pistelor, n-au sesizat poliţia sau administratorul drumului despre acest lucru.
În toată seria de anomalii identificate, scrie organizaţia, Poliţia este factorul comun, aceasta verificând proiectele şi dând avizele necesare începerii lucrărilor, având atribuţii de supraveghere şi control şi dispunând de măsuri de remediere în cazul unor deficienţe. În acest context, formarea unor echipaje pe biciclete ar putea fi o soluţie binevenită. OPTAR identifică o serie de avantaje şi de dezavantaje în acest sens.
AVANTAJE
– Reprezintă un semnal al autorităţilor asupra importanţei pe care o acordă bicicletei, ca mijloc de transport. Acum, bicicletele distribuite către instituţiile din subordinea Primăriei ruginesc, nefolosite.
– Poliţia, prin reprezentanţii săi, va rezona cu nevoile şi problemele bicicliştilor. În acest moment, marşurile bicicliştilor sunt escortate de maşini sau motociclete. Există o evidentă discrepanţă între cerinţele cetăţenilor şi modul în care autorităţile sunt prezente la aceste marşuri.
– Poate îmbunătăţi imaginea poliţiştilor bucureşteni prin asocierea acestora cu activităţile sportive. În acest moment, poliţistul român este perceput ca o persoană inactivă, burtoasă.
– Prezenta poliţiştilor pe biciclete în trafic poate îmbunătăţi imaginea bicicliştilor în rândul şoferilor.
– Încurajează cetăţenii să folosească bicicleta.
POSIBILE DEZAVANTAJE
– În acest moment, Poliţia este privită cu neîncredere de mulţi cetăţeni. În cazul în care Poliţia, prin toţi reprezentanţii săi, nu va da dovadă de fermitate în acţiunile sale, poliţiştii pe biciclete sunt mai expuşi accidentelor.
– Echipajele de poliţişti pe biciclete şi-ar putea desfăşura misiunile doar când condiţiile meteo sunt prielnice.
ATRIBUŢII ALE POLIŢIŞTILOR PE BICICLETE
Prin patrulare pe piste, prin parcuri sau zone pietonale,
– pot sesiza imediat deficienţe ale sistemului de marcaje sau semnalizare;
– pot lua măsuri de deblocare a pistelor;
– pot lua măsuri în cazul în care sesizează încălcări ale legii comise de biciclişti.
În acest sens, OPTAR a lansat campania “Bucureştenii vor poliţişti pe biciclete!” şi a înfiinţat un grup pe Facebook în sprijinul ei. Dacă acesta va strânge 5.000 de membri, va urma o petiţie către autorirăţi pentru înfiinţarea echipajelor de poliţişiti pe biciclete. Poliţiştii din Sfântul Gheorghe au arătat că se poate. Alăturaţi-vă campaniei şi citiţi mai pe larg contextul în care a fost lansată pe site-ul Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România.
3 comentarii
autoritatile din toata tara.. nu au luat nici o masura .. in Timisoara politia comunitara ( politia locala in prezent) a primit o gramada de biciclete .. dar nu sa dat macar 1 politist pe ea.. (oare nu stiu sa mearga pe bicicleta? ) 🙂
Pai daca vrem politisti pe biciclete, trebuie mai intai hoti pe biciclete 🙂
Pingback: Transportul alternativ luptă cu Bucureştiul | TOTB.ro - Think Outside the Box