Pietonii Bucureștiului – cârtițe urbane în planurile Primăriei

6

Proiectul pasajului de la Piața Romană este măsura disprețului Primăriei Generale pentru pietoni. Pentru că traficul în zonă este vădit îngreunat de trecerile de pietoni, primăria bagă sub pământ pietonii. Logica instituțională de a subjuga cetățenii mașinilor pe care le posedă este contrară decenței – poate, totuși, în București, la viitoarele alegeri ar trebui să se voteze cu carnetul de conducere. Căci orașul ăsta pare să fie doar pentru șoferi.

de Irina Zamfirescu, ActiveWatch

Proiectul propus de primărie urma să treacă în fazele de avizare fără o minimă consultare publică. În dreptul secțiunilor de informare și consultare, primăria a găsit de cuviință să treacă “nu e cazul”. Deci cetățenii nu au ce căuta în a-și da cu părerea cu privire la orașul lor, guvernarea locală paternalistă fiind încă în conștiințele aleșilor noștri. Cu toate astea, primăria a fost forțată (de niște ONG-uri) să organizeze o întâlnire cu bucureștenii. Aceasta va avea loc miercuri, de la ora 12, la sediul Primăriei Generale.

Intersecția de la Romană este, într-adevăr, un coșmar: pietonii sunt coșmarul șoferilor, iar mașinile sunt coșmarul pietonilor. Primăria a decis, și de data aceasta, să reprezinte șoferul în această dispută. Primăria este dispusă să cheltuiască 18 milioane de euro pentru a face mai ușor tranzitul mașinilor în zona Piața Romană.  În toate țările civilizate, ierharhia este clară: pietoni, bicicliști, transport public, transport personal. Și asta pentru că un oraș este locuit de oameni, iar mașina este doar un mijloc. Prin aceste proiecte, autovehicolul ajunge să fie un scop în sine.

Urbanismul, ca și matematica, are o serie de axiome demonstrate de-a lungul timpului. Una dintre ele spune că un oraș gândit în termeni de trafic va genera și mai mult trafic. Măsura propusă de primărie nu va face decât să atragă și mai mult trafic în zonă, cu toate consecințele: poluarea aerului, poluare fonică, ambuteiaje auto, mașini parcate pe trotuare etc.

Pe de altă parte, realizarea acestui proiect se poate constitui într-un precedent periculos pentru cetățenii Bucureștiului. Având în vedere toate aceste șosele lărgite, străpungeri, suspendate și, deci, intensificarea traficului auto, ce se va întâmpla în viitor cu pietonii? În această logică, primăria poate propune în câțiva ani un oraș subteran dedicat acelora care aleg să nu fie sclavii volanului.

Pietonii au dreptul la orașul lor. Propunerile spațiilor comerciale, a expozițiilor de la subsol și a statuii lui Salvador Dali par o formă de mituire – vă luăm cerul, vă dăm cafele și statui. Există un plan de lărgire a trotuarului în zona stației de metrou Piața Romană. În aceste condiții, pietonii din aceste spații (pe care le încurajăm) se vor vărsa în aceste spații subterane. Una dintre cele mai dureroase plăgi a acestui oraș este această gândire pe bucăți, fără a lega proiectele între ele. Cele două proiecte se anulează reciproc.

Primăria Generală trebuie să lucreze intens la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor. A gândi orașul în termenii mașinilor pe care cetățenii le posedă este o formă rudimentară de planificare urbană. Un oraș trebuie să fie al cetățenilor, iar pasajele subterane dedicate pietonilor, cu precădere în zonele centrale, reprezintă un abuz. Aglomerația din zona Centrului Istoric este dovada insuficienței spațiului deschis destinat socializării. Oameni vor spații pietonale, vor să își petreacă timpul în aer liber, vor un București pentru cetățeni, nu pentru mașinile lor.

Invităm Primăria București să își regândească prioritățile. Transformarea cetățenilor în cârtițe nu poate decât să contravină mandatului instituției.


6 comentarii

  1. Eu as prefera sa faca o iesire de metrou dincolo de Calea victoriei, la Piata victorie, daca tot vor sa faca un bine si sa mai renunte la un semafor. Acolo nu s-ar uita ca e plin de oameni care stau cate 7 minute sa poata traversa…

  2. Foarte buna propunerea lui Gelu cu atat mai mult cu cat Statia Piata Victoriei a fost , se pare , proiectata si cu o iesire spre Strada Buzesti . Tehnic este destul de simplu de realizat intruncat statia subtraverseaza Calea Victoriei.

  3. Trec zilnic prin Piața Romană și cred că stau între 5 și 10 minute așteptând la semafoare. Ar fi bună o soluție pentru a scurta timpii ăștia de așteptare. Chiar și un pasaj ar ajuta, dar a) nu la modul cum cheltuie primăria banii și b) nu aș vrea să devină un model.

    Am văzut ideea de pasaj abuzată în Tbilisi – bulevardul cel mai mare, Rustaveli, nu are nici o trecere de pietoni, numai pasaje mici, întunecate și murdare. Unele nici nu-s luminate (și nici folosite pentru altceva decât budă publică), ți-e și frică să cobori. Totul pentru ca mașinile să poată traversa în trombă centrul. De altfel, nu cred c-aș vrea să avem pasajul Lispcani multiplicat la infinit. În schimb, Erevanul e un oraș mult mai plăcut, tocmai pentru că are o grămadă de parcuri în centru, plus o zonă pietonală imensă, plus străzi destul de înguste în preajma centrului, care nu încurajează traficul. Cred că nu are rost să zic care dintre cele două orașe e mai plăcut de vizitat.

  4. Parerea mea este ca Pasajul de la Universitate este chiar util si curat. Daca se va replica acest model, ar fi ok. Plus ca, decat sa fure banii pe alte “proiecte” marete care ajung in buzunarele cui trebuie, tot ar fi ceva sa ramana si un pasaj in urma care sa fluidizeze traficul…Oricum si cei care circula cu masina sunt cetateni ai Bucurestiului si au dreptul la o viata decenta ( nu sa stea o ora in trafic si smog pe un drum care in mod normal ar trebui sa dureze 5 min.. )nu ar trebui sa ne gandim doar la pietoni.

    • Cine stă o oră în maşină pentru un drum de 5 minute îşi merită soarta de vită. Traficul din Bucureşti este aşa cum este şi pentru că există cultura înapoiată de a considera înjositor orice mijloc de deplasare altul decât maşina personală. Acel drum până la servici care ar dura 5 minute s-ar putea face în jumătate de oră pe jos, într-un sfert de oră pe bicicletă sau în 10 minute cu transportul în comun, dacă ar exista unul funcţional. Acestea sunt modalităţile de transport într-o metropolă funcţională şi în direcţia asta ar trebui să-şi concentreze eforturile primăria. Îmbunătăţirea traficului rutier prin construcţii faraonice într-un Bucureşti mai dens populat decât majoritatea metropolelor europeene este pur şi simplu un pretext ca edilii să mai sugă nişte bani din bugetele locale şi să-i verse la firmele lor de construcţii.

  5. Piata Romana merita un pasaj ca cel de la Universitate.

    Restul este nostalgie … nu putem sa ne intoarcem in 1970, trebuie sa ne adaptam.

    Pietonii au parte de respect daca vor avea pasaje curate cu cafenele si restaurante.

Leave A Reply