Petiție: Librăriile Humanitas atacă drepturile librarilor și demnitatea meseriei de librar

4

În calitate de fost librar și actual client al Librăriilor Humanitas, am elaborat această petiție din îngrijorare profundă vis-à-vis de felul în care sunt tratați librarii, cu precădere cei din Humanitas Kretzulescu, situația lor fiind cunoscută îndeaproape și certificată de mine personal, pe baza propriilor observații și experiențe trecute.

 

de Ioana Cărtărescu Petrică

 

Deși deosebit de buni profesioniști, harnici, prietenoși, loiali, cu o cultura deosebită și o nespusă dragoste pentru oameni și cărți, acestor librari le sunt încalcate în mod constant drepturile ce le revin prin contractul de muncă, fiind obligați să presteze un număr foarte mare de ore suplimentare neremunerate, să renunțe la sau să amâne, uneori în ultimul moment, cele două zile libere care li se cuvin săptâmanal.

De asemenea, deși își îndeplinesc cu prisosință nenumaratele sarcini, care variază de la consilierea clienților cu privire la cărțile cele mai potrivite pentru gusturile lor, la spălat podele și păzit librăria de infractori (uneori cu prețul siguranței personale), acestora li se reproșează constant vânzările scăzute înregistrate de librărire, deși este evident pentru orice cunoscător de afaceri că acestea se datorează, în cea mai mare parte, contextului economic nefavorabil, dorinței conducerii de a obține un profit cât mai mare cu investiții aproape inexistente și eforturilor slabe ale echipelor responsabile de marketing, atât din cadrul Humanitas, cât și din cadrul celorlalte edituri ale căror publicații sunt distribuite de acea librărie.

Sub acest pretext al neputinței de a crește vânzările, librarii sunt constant admonestați, amenintați cu sancțiuni de la reducerea salariului (deja foarte mic, în unele cazuri sub 1000 ron), la demitere, lucru care menține o stare de tensiune constantă în rândul lor.

Aceasta stare, coroborată cu epuizarea cronică după un program prelungit de muncă, presupunând continuă mișcare, face foarte dificil să își mențină atitudinea deschisă și prietenoasă pe care ei o afișează totuși fiecărui client.

Și cu toate acestea, niciodată nu s-a atentat mai grav la demnitatea acestor librari decât atunci când conducerea Humanitas a decis să îi transforme în barmani, odată cu deschiderea terasei de la Kretzulescu, fără a le cere măcar acordul și fără a-i remunera în plus pentru aceasta nouă responsabilitate, dimpotrivă, sub amenințare cu reducerea salariului, pentru a putea angaja pe cineva care să facă asta în locul lor.

Astfel, oameni cu care clienții s-ar bucura să stea la o cafea și să discute literatură, au ajuns obligați să servească acea cafea și să spele apoi ceașca, probabil în timp ce recomandă vreun Kafka, vreun Cioran, vreun Liiceanu…

TEXT PETIȚIE: Meseria de librar nu este aceeaşi cu cea de simplu vânzător. Pentru a o îndeplini în adevărata putere a cuvântului, librarul trebuiesa fie o persoană cu o cultură deosebită, cu dragoste de literatură şi de oameni şi cu o foarte bună capacitate de relaţionare, astfel încât să poată ajuta clientul să navigheze prin vastul domeniu al literaturii, orientându-l spre acele lucrări care I se potrivesc. Într-o lume ideală, librarul trebuiesa fie un om de cultură, un consilier la care cititorul poate apela cu încredere pentru a-i face recomandări informate. Iar librarii Humanitas sunt adevăraţi profesionişti, printre cei mai buni în meseria lor.

Atitudinea pe care aceşti oameni o merita din partea angajatorilor lor este una dacă nu de apreciere, cel puţin de respect și considerație, iar noi, ca și clienți ai Librăriilor și ai concernului Humanitas, ca persoane cu respect pentru cultură, pentru etica muncii și pentru oamenii din jurul nostru, solicităm să se ia cât mai curând toate măsurile necesare pentru a asigura că librarii Humanitas vor fi tratați corect, cu demnitate și în spiritul valorilor enunțate de către acest concern. Astfel, solicităm:

  • Angajarea de personal specific pentru a servi la terasele Humanitas, separat de librari, fără ca acest lucru să atragă după sine consecințe negative pentru aceștia, cum ar fi diminuarea normei de muncă și, implicit, a salariului.
  • Respectarea condițiilor înscrise în contractual de muncă al librarilor, ceea ce presupune, printre altele, eliminarea sau remunerarea orelor suplimentare obligatorii, efectuate de către aceștia în mod curent
  • Remunerarea librarilor în mod decent, proporțional cu efortul pe care aceştia îl depun în fiecare zi
  • Tratarea librarilor cu respectul și demnitatea ce li se cuvin și implicit, asigurarea unui mediu de lucru lipsit de tensiunile suplimentare provocate de pozițiile tăioase și inflexibile ale conducerii în raport cu aceștia.

Evident, ca niciun librar să nu aibă de suferit, în mod oficial sau neoficial, ca urmare a acestei petiții, ea reflectând exclusiv opiniile și doleanțele semnatarilor și nefiind în niciun fel bazată pe informații obținute de la personalul librăriilor, ci din experiența și observațiile autoarei și a semnatarilor.

În situația în care aceste solicitări nu sunt îndeplinite, vom înceta să mai fim clienți ai acestei companii ce se face vinovată de exploatare, boicotând librăriile Humanitas și terasele deschise pe lângă acestea și îndemnându-ne și prietenii și cunoștințele să procedeze în același fel, până în momentul ameliorării situației.

Numele de “Humanitas” are încărcături valorice și ideologice semnificative, acest concern fiind proprietatea unui intelectual de marcă al României, formator de opinie care vorbește publicului despre dreptate, moralitate, demnitate, despre modul în care este permis și nepermis să ne tratăm semenii. Invităm compania dumisale să respecte principiile enunțate de liderul ei în raport cu subalternii și să nu lase considerațiile economice să deturneze misiunea mai înaltă cu care a pornit editura Humanitas, izvorul din care au apărut și aceste librării. De asemenea, îl invităm pe domnul Gabriel Liiceanu să se preocupe de ceea ce se petrece cu subalternii săi și să dovedească față de aceștia că aderă și în practică la valorile pe care le susține în teorie.

 

Foto: Flickr / Mrs B2007


4 comentarii

  1. vorbiti serios? demmitatea meseriei e compromisa? pe ce planeta traiti? realitatea e ca nu se vand cartile…asa ca daca faci o cafea in timpul orelor de lucru nu cred ca iti va dauna….Humanitas Timisoara are o micuta cafenea de ceva ani de zile, nu s-a plans nimeni ca ii scade demnitatea din prea multa munca.

    • Vă rog să vă documentați înainte să denigrați librarii de la Humanitas Kretzulescu. „O cafea” în timp ce oricum stau degeaba căci nu se vând cărți? „Micuță cafenea” în librărie?

      Librăria Kretzulescu se numește de curând CAFE Kretzulescu și nu e de făcut o cafea într-o micuță cafenea ÎN librărie, e de făcut full service barman + chelner pe TERASĂ, în afara librăriei, în timp ce librarilor li se cere, dacă nu sunt deja la casă pentru plăți, să fie mereu vigilenți și să abordeze (a se citi „să convingă obligatoriu”) clienții, ca nu cumva să plece cineva fără să cumpere cel puțin o carte, de preferat dintre cele mai scumpe, printre alte servicii de igienă și pază!

      Totul nu doar pe același salariu, ci pe unul MICȘORAT!

      Așa cum am văzut deja în comentariile din petiție, recomand librarilor să sesizeze în grup Inspectoratul Teritorial al Muncii și, mai mult, să boicoteze evenimentul de mâine de la Kretzulescu, ora 19:00: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=374305475972161&set=a.100604896675555.574.100001781342211&type=1&theater

      Librarii și cititorii sunt alături de voi!

      Mulțumim mult TOTB că a preluat petiția!

    • Librarii de la Joc secund au timp de facut cafeaua aia doar duminica. Dincolo de vanzarea la casa si consilierea clientilor ei fac zilnic inventare,retururi,preluari de carti, aranjari la raft… Nu prea se sta la Joc secund. Iar daca nu se plang de sarcinile care mereu se adauga este pentru ca sunt ei mai cumintei, mai obisnuiti cu moda romaneasca de a inghiti multe. Cat despre cafenea, da, e micuta, aveti dreptate.

Reply To Diana Savu Cancel Reply

Advertisment ad adsense adlogger